TEST: Chladíme CPU a GPU jediným AiO chladičem! Alphacool Eisbaer a NexXxoS GPX v akci Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 25 April 2017
Přejít na obsah
TEST: Chladíme CPU a GPU jediným AiO chladičem! Alphacool Eisbaer a NexXxoS GPX v akci
Alphacool Eisbaer 280 CPU - Nejen pro procesor
Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01 - Pro grafiku
Osazení chlazení na CPU, GPU a spojení v praxi
Testy v praxi - voda na CPU a voda na GPU s jediným AiO
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Musím říci, že systém překonal má očekávání. Zejména pokud jde o výkon/hlučnost při RX 480 přetaktované na 1450MHz a že to s tímhle chlazením na referenční RX 480 vůbec jde. Každopádně Chlazení procesoru i grafik jediným AiO v PC, je možné a považuji to za optimální využití jeho potenciálu. Zejména u kvalitního AiO jakým je Alphacool Eisbaer od verze 280mm výše. Používat jej jen na chlazení CPU je prostě plýtvání potenciálem. S GPU v systému pořád má dost síly. Teploty jsou vynikající a hlučnost záleží na nastavení.

Musím říci, že největší slabinou kompletu jsou jednak ventilátory Alphacool, které mají do kvality a tichosti NOCTUA řešení trochu daleko a musím říci, že je to první, co jsem následně udělal – výměna ventilátorů. Snížení hluku je znát, protože jakmile se Alphacool Eiswind 14 ventilátory přiblíží těm cca 800otáčkám a více, jsou prostě slyšet. To už NOCTUA prostě není. Hlučnost čerpadla není problém do cca 1800otáček. Kolem 2000 už začne být slyšet a u 2600 už slyšet je a je to takový zvláštní nízký zvuk. Nicméně celý okruh má dost výkonu s čerpadlem nastaveným pod tyto úrovně, takže není žádný problém.

Samozřejmě že zapojení grafiky do okruhu podstatně zvýší nároky, ale prostě jednoznačně využije potenciál tohoto chladiče. Zvýšení teplot není ale výrazné, systém to vyvažuje zvýšením velmi nízkých otáček ventilátorů i čerpadla v případě jen chlazení CPU a celkově se tak dá systém udržet stále extrémně tichý (i když se to někdy musí ručně doladit). A to máte vyřešené chlazení celé skříně procesoru i grafiky vlastně jen dvěma ventilátory na výměníku :). Pokud se vám zdá jeden výměník málo, můžete do okruhu doplnit ještě další a ano, ty teploty se dají i za použití tohoto AiO ještě srazit.

Zatímco u procesoru jsme si už na výkon AiO a následné teploty zvykli, takže výkon s RYZEN 7 1800X nás nepřekvapí, na výkon AiO při chlazení grafické karty jsme si nezvykli. A rozdíl je doslova brutální, zejména proti čistě referenčnímu základu. Nejen v teplotách, ale i provozu karty jako je hlučnost, výkon a dokonce i spotřeba. Pouhé osazení AiO na RX 480 z ní udělalo doslova jinou kartu a u toho bych se rád zastavil.

  • Není to levné, ale může to být i výhodné!

Přiznám se, že mě k otestování Alphacool řešení vedla ještě jiná myšlenka. Že je to vlastně velice výhodné, zejména v době, kdy nejsou nereferenční verze grafik dostupné (jako kdysi u R9 290 série, RX 480 apod.). Pojďme se teď bavit o cenách. Hypoteticky si stavíte PC a chcete použít AiO řešení pro chlazení svého CPU, přičemž chcete kvalitní řešení, které Alphacool Eisbaer 280 představuje. Stojí 3600 korun, což je běžná cena pro kvalitní AiO (4000 stojí 360mm varianta) no a protože umožňuje rozšíření, byla by škoda jej nevyužít.

Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01 v kompletu (blok, pasiv na míru + zadní backplate) stojí cca 2700 korun vč.DPH. a rozšiřovací kit (hadice a voda) k tomu je za cca 550 korun. To je podobná částka za celek, jako stojí běžně FullCover vodní blok, který je také v nabídce a můžete jej také do okruhu zapojit místo NexXxoS. Nicméně námi testované řešení má velkou výhodu univerzalitu.

FullCover na míru už na žádnou jinou kartu nedáte. Ale NexXoS řešení je vlastně samostatný univerzální vodní blok a extra na míru pasiv k tomu. Ten blok sám stojí 1650 korun, tedy většinu ceny. Zbytek stojí ten na míru přesný blok se zadním balckplate. Vy ale můžete s další grafikou vyměnit jen ten pasiv (tedy pokud Alphacool bude pokračovat ve stávající řadě produktů) a vodní blok do něj přendat a pokračovat s další grafikou v budoucnu. Alphacool rovněž nabízí barevné varianty na míru atd.

Osobně pro ty, kteří nechtějí nebo se bojí stavět kompletní vodní velký okruh, je možnost rozšíření a využití obrovského výkonu velkých AiO, skvělá věc. Zejména u grafik, kde je vliv takového chlazení doslova obrovský vzhledem k mnohem vyššímu TDP, které proti CPU běžně mají. A je to i docela výhodné. Můžete „ušetřit“ a místo nákupu nějaké drahé nereference, která stejně nebude mít teploty tak nízko, můžete koupit vodní chlazení a klidně nejlevnější referenční kartu, kterou najdete. Funguje to u AMD Radeon i NVIDIA GTX grafik. Jedinou nevýhodou je přeci jen extra montáž na kartu a potenciální ohrožení záruky grafiky. Nicméně při správném počínání, vše přesně sedí a funguje a výsledkem jsou nejen skvělé teploty ale téměř bezhlučný provoz PC, kdy CPU i GPU jsou chlazené jediným AiO a stačí k tomu i jen dva ventilátory. A ta cena za to vlastně není strašná, protože když koupíte referenční kartu, k tomu tohle, a AiO stejně do PC chcete, pořád to nebude vlastně o moc dražší (někdy i levnější), než když stejně AiO koupíte a k tomu pořádnou nereferenční verzi grafiky s klasickým chlazením (zejména v době uvedení novinek na trh).

Osobně si myslím, že je to skvělé využití výkonu velkých AiO, ale doporučoval bych to opravdu od 280mm verzí výše. Ty teploty se dají docela dost srazit použitím většího výkonnějšího výměníku a nebo zapojením dalšího výměníku. Alphacool je nicméně i dál a nabízí nově také Alphacool EisWolf, což je vlastně AiO ale přímo pro grafickou kartu:

Ale lze jej také stejně rozšířit. Nicméně ano, můžete mít i klasicky dva výměníky, a tedy dva okruhy v PC samostatně. Výhodou je snazší regulace a vyladění, kdy přeci jen procesor a grafika jsou dvě věci, které se trochu perou, když se snažíte najít ty nejlepší otáčky čerpadla i ventilátorů na výměníku. Cenově to nicméně vychází podobně, ne-li jedno AiO pro vše výhodněji. A z hlediska využití jeho skutečného potenciálu je to vlastně optimum. Nicméně souhlasím, že to stále není pro každého, ačkoliv vlastní realizace, funkčnost a montáž už nemůže být přístupnější a jednodušší, pořád vyžaduje rozebrání a montáž grafické karty, což je přeci jen o něco složitější, než u chlazení CPU a výrobci grafik to neradi vidí. Funkčnost v praxi ale všechny nevýhody jednoznačně přebíjí. Teprve s vodou odhalíte skutečné schopnosti i referenčních grafik a to bez hluku mizerných referenčních chladičů.

Samozřejmě Alphacool nabízí celou další řadu příslušenství a pokud zjistíte, že vám jen to AiO nestačí, tak se můžete pořádně rozšoupnout. Každopádně v případě Alphacool je velmi dobře vidět, jak to vypadá, když AiO chlazení navrhuje někdo, kdo má s vodním chlazením opravdu velké zkušenosti a nedivím se, že se jeho design objevuje u stále více „výrobců“ a modelů AiO na trhu a i když není nejlevnější, funkčností je na tom výborně. Škoda že originální ventilátory trochu pokulhávají, ale dá se to řešit. Jestli tedy chcete zkusit „kompletní“ vodu a zároveň máte trochu obavy, je Eisbaer + NexXxoS (případně Eiswolf) skvělá cesta, jak začít, protože jednodušší už to být vlastně nemůže. Na poli běžně dostupných AiO chladičů se jedná o naprosto unikátní produkt, ke kterému má Alphacool nepřeberné množství možností rozšíření.

Hodnocení Alphacool Eisbaer 280: 95%

Hodnocení: Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01: 96%

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 01:26:20
avatar
Chladi to dobre, ale za estetiku by som tomu dal tak 2 z 5 maximalne. Jedine do nepriehladnej skrinky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 03:05:34
avatar
ano, designově se to s pořádným vodníkem s pěknými hadicemi srovnat nedá, uznávám
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 08:35:01

Ale jak víme od NZXT, tak i AIO může být pěkné.

Škoda alphacoole škoda
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:46:34
avatar
jo estetika je slabší, ale zase provedení super a pokud to má fungovat jednoduše rozpojení, tak to jinak asi nejde
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 02:43:06

Masakr ty teploty referencky.Jak si vubec muze amd dovolit vydat kartu ktera se v zatezi doslova vari.Zacinam chapat proc ma nv karty drazsi nemam nic proti amd (presto ze mi prodaly podelanou kartu) ale nv ma ty karty proste lepe vyladene.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 03:04:56
avatar
no referenční chlazení na NV není o moc lepší ... a může si to dovolit, protože to splňuje technické požadavky .... kupovat si to ale nemusíš, jsou jak vidíš jiná řešení ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 08:32:31

Díky za test s grafikou. Tohle se mi fakt hodí. Jsem domluvený s kolegou na zavodnění jeho sestavy jen co vyjde vega a zvažujeme jestli budu stavět custom okruh nebo koupíme právě 280ku eisbaera + eiswolfa. (Z AIO panovaly poněkud obavy kvůli furyX (vraceli jsem dvě), ale jestli je to se zvukovým projevem jak píšete, pak jsou obavy rozptýleny a je to super.)

Opravdu oceňuji modularitu a kvalitu řešení a jednoduchost (nepotřebnost) údržby. Použitý "průmyslový" design je sice hnus a já bych si to k sobě nekoupil (sakra, proč to nemůže vypadat jako něco od EKWB), ale to není problém pro všechny.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:47:16
avatar
Pokud nemáš pruhlednou (prosklenou) skřín tak to zase tolik nevadí ne.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:52:02
avatar
Alphacool ale má design bloků i "ala WK". i pro ty grafiky, dají se použít mají stejné fitinky.

Zvuk je super, ale jak píši, na RYZEN 5/7 s X je tam problém u starších verzí BIOSů a SW, že je tam 20°C offset, což rozhazuje řízení otáček čerpadla i ventilátorů, nicméně u novějších verzí už je to opravené. A pokud ještě vyměníte na výměníku ty základní ventilátory za Noctua, tak je to velmi tiché i s tou grafikou v systému. Prostě jako řešení základní vody pro každého to nefunguje vůbec špatně a nápad dobrý.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 13:45:28

Hmm, teď jsem chtěl začít debatu na téma design alphacool vs ekwb a myslel jsem přitom na heatkillery od watercoolu Už v tom mám bordel. Stejně šlo jen o subjektivní designový názor


Mimochodem... EKWB vydalo monoblok na crosshaira
Odkaz
Jsem v silném pokušení....

Jdu si radši pustit nějaký porno
Odkaz
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:37:17
avatar
Díky za recenzi přesně o tomto setu jsem jsem nedávno uvažoval že si ho pořídim.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 11:06:51

Podľa obrázkov chladič nasáva vzduch do skrinky a teda teplý vzduch smeruje do skrinky. Nebolo by vhodnejšie aby bol otočený opačne a vyfukoval vzduch von?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 11:25:18
avatar
ne tohle je nejlepší pozice v bedně ...
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 12:08:52

Tohle už se na youtube řešilo asi 100x, mít radiátor na přední straně skříně tak jak je to v článku je nejlepší řešení z hlediska teploty vody v okruhu i teploty vzduchu ve skříni i počtu větráků ve skříni i filtrace vzduchu od prachu (pokud tedy má skříň v předu filtr, to je jiná věc).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 16:29:36

Horkým vzduchem bys toho moc neuchladil
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 22:33:50

Kurvadrat tohle píšu už po milionte. Mi blbne připojení...
Ne, uvnitř skříně není horký vzduch. Je tam vodník, teplo odvádí do radu.

A problematika intake / outtake je osemetnejsi než se zdá. Nasavat co nejchladnejsi vzduch zní logicky, ale zase fany musí překonat tlak ve skříni a mají menší účinnost protoze klesá průtok. No a fany umístěné nahoře a foukajici vzhůru ven maji výhodu že prirozene proudění teplého vzduchu jde nahoru a pomáhá.

Ale ať tak nebo tak v tom je rozdíl v jednotkách stupňů. Nejhůř se jeví intake umístěny nahoře. Zbytek je nastejno
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 23:57:13

Díky za vysvětlení
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 08:25:30

No, moc jsme to nevysvětlil, jen jsem chtěl napsat, že je zbytečné to hrotit a generalizovat. Podle mě se vždycky najde nějaký faktor, který bude důležitější než rozdíl 1-3 stupňů.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 10:56:37

To každopádně, ale základní principy odvádění tepla jsou dané.
To jestli uživatel udělá nějaký kompromis, není u chlazení zase tak zásadní. Jak píšeš, rozdíly nejsou velké.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 12:30:31

Velká škoda, že se Alphacoolu nevěnujete trochu více a představujete pouze tyto AiO sety. Alphacool totiž odvedl úžasnou práci a nabízí velmi dobře propracované stavebnice pro vodní chlazení. Kdy tento základní set, kde je čerpadlo, expanzka a základna na CPU v jednom představuje hodně velký kompromis. Čerpadlo je slabé, expanzka se špatně doplňuje když je v PC a samozřejmě v nabídce je celá řada bloků na CPU, které jsou podstatně lepší než tento.

Je škoda na to neupozornit. Lze si tak od nich postavit vodníka, kde budete mít velkou expanzku v 5,25 pozicích a přímo na ní už můžete mít i několik čerpadel. Celé si to můžete poskládat podle libosti a podle potřeb chladícího výkonu ... přidávat osvětlení, čidla atd, chladit paměti, napájecí kaskádu, chipset, pevné disky atd. a dosáhnout poměrně zajímavého výsledku. Od doby, co jsem je objevil jsem bohužel na jejich stránkách strávil poměrně dost času i peněz .

Celkově se mi Alphacool líbí, protože ten systém hadic s ochranou proti zlomení a rychlo rozpojkami je fajn. Je vidět, že u toho při návrhu někdo přemýšlel. A když vidíte kolikátou verzi full-cover bloku mají na některé grafické karty, tak je vidět, že se tomu opravdu věnují.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 12:37:08
avatar
věnujeme ale má ho na starosti kolega já kompletní vodní chlazení nemám a ani nechci zatím .... ale budou určitě další články ...
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 15:04:02

A proč nikdo neprodává grafické karty rovnou pro připojení vodního chlazení?
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 16:30:50

No, poslední dobou už to není tak v módě jako dřív v době gtx280 a tak, ale myslím, že MSI a EVGA mají nebo měly 1080ky s fullcover blokem. Tovární atinu/amd si nevybavuju. FuryX má aio, to se nepočítá.

A důvodů proč to tak je víc:
- fullcover blok stojí balík, takže jsou to automaticky jedny z nejdražších nereferencí
- vodníka ke kterému by to šlo připojit má poměrně málo lidí
- těch pár lidí s vodníkem má různé preference a che si blok vybrat
- karty s továrním vodníkem jsou bazarově téměř neprodejné (kdo má vodníka obvykle nekupuje výběhovou kartu) a lidi bez vodníka si kartu kterou nemůžou použít nekoupí
- vzduchové chlazení je na takové úrovni, že vodníka netřeba. Dřív pokud chtěl člověk ticho, tak to jinak nešlo, prostě to výrobci neuměli. Teď je to jiná pohádka a má to smysl jen pro pár lidí.
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 10:00:10

Takže v balení není nová sada AM4 a musí se dokoupit zvlášť? To bych ji tam raději dal místo zastaralé AM3 když už. Přeci si nikdo teď nebude kupovat vodníka za tolik peněz na starou platformu ne? To ty peníze radši dal do nové sestavy s ryzenem, nebo nové GPU.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 10:14:45

Že by proto, že ty kusy, co teď leží na skladech, byly vyrobeny v době před Ryzenem?
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-28 21:43:27

Tak jestli nové kusy mají i AM4 mělo by to v testu být uvedené. Je tam napsáno, že se dá dokoupit, což člověka může zase trochu odradit..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 12:15:04
avatar
v případě mého kusu ne, protože jsem ho dostal dlouho před vydáním AM4 platformy .... nyní už by tam být mělo a pokud není dá se dokoupit, nebo možná i získat zdarma (výrobci to tak dělají) ....
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 16:35:06
avatar
Jaká asi bude životnost v režimu 24/7?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 16:59:06
avatar
určitě několik let ....
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-05 14:36:43
avatar
tak mě napadá - nešlo by koupit místo jednoho rozšiřujícího kitu hned dva a osadit je za sebou pro chlazení 2 grafik stále jedním aio? Snížilo by to cenu za chlazení per GPU. Taková 2x nejlevnější 580 tímto způsobem vytuněná by asi natrhla zadničku i 1080Ti za lepší cenu (samozřejmě za cenu nevýhod dual řešení)
XMEN2XX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-17 12:00:37

Moje zkušenost je asi jiná než v této recenzi. Teplota GPU se pohybuje při zátěži nad 70° . Při OC je to i přes 80°. A to při maximálních otáčkách pumpy i větráku chladiče. Procesor to uchladí bez potíží.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-17 12:45:43
avatar
to je hodně divné, 70°C je podivně hodně na vodní chlazení ....
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-17 13:19:48

V takovém případě je někde problém. Já se s vodníkem na GPU nedostanu nad 50°C, kdy tedy mám fullcover od EK, ale zbytek je poskládaný taky přes AC.
Buď to někde nedoléhá správně na GPU nebo je problém v proudění kapaliny.
XMEN2XX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 00:30:53

Cely chladic GPU jsem rozebral. Zkontroloval kapalinu. Processor mam AMD Ryzen 1700X a GPU Sapphire RX470 Nitro+ 8GB. Teplota v klidu je u CPU 31 stupnu a GPU 30 stupnu. Pri zatezi CPU max.57 a GPU i 82 stupnu. Vsechno jsem sestavil nekolikrat presne podle navodu. Vetraky mam NOCTUA .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 00:54:37
avatar
to je divný .... ta teplota by tak vysoká na GPU být neměla .... a jak moc je to tichý? Jaké jsou otáčky pumpy?
XMEN2XX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 11:39:11

Pumpa ma otacky od 1800-2500, ventilatory 1050-1200 otacek. Dnes to cele znovu naplnim. Mam originalni kapalinu Alphacool CKC . Ventilatory umi maximalne 1500 otacek.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 12:04:35
avatar
to je divný, 1700X + RX 470 mají dohromady tak poloviční TDP co by to chlazení mělo zvládat, takže ta teplota na GPU je divná .... taky to může být vadný senzor.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 843x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 569x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1026x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1217x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1548x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1370x
Komentářů: 7