TEST: GIGABYTE AMD Radeon RX 6950 XT – nová verze nejlepší herní grafické karty současnosti Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 10 May 2022
Přejít na obsah
TEST: GIGABYTE AMD Radeon RX 6950 XT – nová verze nejlepší herní grafické karty současnosti
Gigabyte Radeon RX 6950 XT Gaming OC 16GB - karta a Testy
Battlefield V
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Forza Horizon 5
Assassins Creed Valhalla
Doom Eternal
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Celkový výkon, SAM (rBAR) a Ray tracing
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD Radeon RX 6950 XT je v mnoha případech nejvýkonnější herní grafická karta současnosti, prakticky vždy v nižších rozlišeních a často i ve vyšším 4K. Nejen že v mnoha případech překonává výrazně dražší RTX 3090, ale dokonce překonává i rovnou 2x dražší NVIDIA RTX 3090 Ti, kdy je tak už jasné, proč NVIDIA zoufalou 3090Ti vůbec vydávala. Bála se RX 6950 XT zcela oprávněně protože s jen RTX 3090 by herní trůn neměla šanci ani atakovat! V průměru je výkon těchto tří karet docela podobný, rozdíl není nijak markantní a RTX 3090 Ti dokáže RX 6950 XT porážet sem tam alespoň ve 4K, ale ne všude. AMD typicky vždy vyhrává v nižších rozlišeních, což vzhledem k nesrovnatelným cenám těchto tří produktů, znamená vlastně drtivou porážku pro NVIDIA. RTX 3090/3090 Ti jsou opravdu mizerná nabídka a rozhodně nestojí ani za úvahu, natož za koupi. Velmi předražené karty za ničemu neodpovídající ceny, které jsou prakticky krádeží za bílého dne.

Paradoxně Radeon RX 6950 XT, ač je nejdražší a zdaleka nejméně výhodnou kartou v celé AMD Radeon RX 6000 sérii, má tak vlastně vynikající poměr cena/výkon ve srovnání podobně výkonných karet na trhu. Za cenu RTX 3090/3090 Ti můžete mít podobně výkonný Radeon RX 6950 XT, a slušnou část či dokonce celý zbytek PC k tomu. Tomu se dá těžko říkat vyrovnaná nabídka a souboj.

NVIDIA totiž za cenu RX 6950 XT 16GB edic, nabízí jen RTX 3080 Ti 12GB, což je už znatelně slabší a hůře vybavená karta. Tohle tedy vysvětluje, proč se AMD s RX 6950 XT vůbec obtěžovalo na trh a současně proč NV narychlo vydávala tu šílenou RTX 3090 Ti, ačkoliv víme, že zhruba za půl roku přijdou na trhu zcela jistě modely nové generace, které za tuhle cenu budou podstatně výkonnější. Současná nabídka NVIDIA je ovšem tak mizerná a cílí jen na uživatele, kteří neznají hodnotu věcí a kupují předražené věci za ceny, za které nestojí, že ignoruje ty, kteří očekávají slušný produkt za slušné peníze. A ten v této nejvyšší třídě grafických karet dnes nabízí jen AMD RX 6900 XT a nyní i RX 6950 XT karty.

U RX 6950 XT je podle mě jediným negativem jednoznačně výrazné zvýšení spotřeby. Tedy přesněji řečeno růst spotřeby u nereferencí, kde to výrobci nesmyslně přehání. AMD stanovilo TGP na 330W, ale nereferenční edice to ženou na 370 – 380W! A stojím si za tím, že bezdůvodně. Jejich takt GPU není o moc vyšší, než má reference a nic nevysvětluje ty desítky W navíc. Já jsem záměrně zkusil stáhnout napětí na testované Gigabyte GAMING OC edice, a hádejte co?! O 50W nižší spotřeba, bez vlivu na výkon či stabilitu. A to jsem neměl moc času si s tím skutečně pohrát, kdy u své původní RX 6900 XT jsem schopen se dostat na 250W při zachování plného výkonu z 300W.

Skoro mě přijde, že výrobci grafik záměrně ženou spotřebu u RX 6950 XT edic vzhůru, protože spotřeba jejich edic RTX 3090/3090 Ti s podobným či spíše nižším výkonem je ještě výrazně vyšší, tak aby to nevypadalo tak hloupě. Protože pokud by RX 6950 XT skutečně nadále měly jen těch 330W, tak podobně výkonné RTX 3090 Ti edice se 450W, vypadají vážně hloupě. AMD by mělo stejný výkon za bezmála jen poloviční cenu a ještě o 25% nižší spotřebou? To už by všechny zákazníky donutilo více přemýšlet. Je mě ale líto, že si výrobci nedali s tím vyladěním větší práci, protože jsem si jist, že RX 6950 XT nemusí překračovat ani 350W. Problém je to prostě v tom, že 300+W grafiky jsou v praxi nepříjemné na provoz, vzhledem k tomu generovanému teplu v běžné místnosti. Takže velmi nerad vidím, že výrobci tak lehkomyslně zbytečně ženou spotřebu výše, než je nutné a nesnaží se zejména v současné době energetické krize, o větší efektivitu.

  • Závěr

Samozřejmě pokud máte RX 6900 XT, není RX 6950 XT pro vás zajímavá, ale to není její účel. Pokud ovšem stále nemáte výkonnou kartu nové generace a nákup jste pochopitelně kvůli jejich dosavadním cenám odkládali, je novinka velmi zajímavá. Tedy pokud je maximální herní výkon to, co vás primárně zajímá.

V mnoha případech je RX 6950 XT dokonce vůbec nejvýkonnější herní grafika současnosti, ne všude, ale v mnoha případech i v průměru ano. Výjimkou jsou většinou Ray tracing nastavení, kde má NVIDIA o něco navrch, ale ne v každé hře, v novějších s lepšími optimalizacemi je to vyrovnané. A nikdy nemá NV o tolik navrch, aby to alespoň trochu ospravedlnilo nesrovnatelně vyšší cenu RTX 3090/3090 Ti edic. AMD navíc zásadně zapracovalo na ovladačích a také FSR technologii, která plně dokáže konkurovat DLSS, ačkoliv je nesrovnatelně univerzálnější a její nová verze FSR 2.0 to posune ještě dál.

A i když 6950 XT za cenu od 31 500 korun vč. DPH není rozhodně levná karta, proti RTX 3090 za ceny od 43 tisíc a v průměru často i srovnatelně výkonná RTX 3090 Ti za ceny od 56 000 korun vč. DPH, nabízí AMD naprosto vynikající poměr cena/výkon. Ten rozdíl je tak zásadní, že ačkoliv výkonově je to zajímavý souboj, po letech až šokujícím způsobem nebývale a nečekaně vyrovnaný (i když AMD celkově vyhrává), výrazně nižší spotřeba, a hlavně cena znamená, že souboj má jednoznačného vítěze. AMD naprosto drtí NVIDIA, protože ta nic podobně výkonného za ceny lehce přes 30 tisíc korun, prostě dnes nenabízí. RTX 3080 Ti je za podobné ceny znatelně pomalejší.

Ba co více, když vám jde jen o ten maximální herní výkon, tak RX 6950 XT nabízejí i slušný OC potenciál /na rozdíl od RTX 3090/3090 Ti), kdy celkem snadno lze kartu posunout o dost výše, což znamená že pak bude prakticky všude skutečně jednoznačně nejvýkonnější herní grafickou kartou současnosti. Což vidíte v grafech, kam jsme tedy přetakovanou RX 6950 XT na 2750/19000MHz zařadili.

Jediné, co mě mrzí, že AMD důrazněji nevymáhá ten TGP limit, protože už těch referenčních 330W už je docela dost, ovšem výrobci nereferencí to z nepochopitelného důvodu ženou ještě výrazně výše. Testovaná Gigabyte Gaming OC má přes 370W (a to není ještě nejhorší edicí v tomto směru), a přitom to prostě není potřeba. Dokázal jsem to stáhnout o 50W aniž by byl ovlivněn výkon. A je to znát na chlazení a hlučnosti. Zkrátka se mě nelíbí, že výrobci karet „jen tak“ ženou spotřebu extrémně nahoru. To že NVIDIA s neefektivními RTX 3090/3090 Ti hnanými na limit musí mít šílených a nepříjemných 450W přeci neznamená, že původně 330W kartu AMD, budeme muset taky tlačit ke 400W. AMD by podle mě mělo zasáhnout a nutit výrobce více optimalizovat a vyladit to více.

Gigabyte Gaming OC je jinak velmi solidní celkem normální edice (snad jen pozor na tu délku), ale vážně bych rád, kdyby GB zkusilo tu spotřebu stáhnout níže a vydalo nějaký update BIOSU. 300+W grafiky jsou v běžné místnosti prostě nepříjemné na provoz, a i v současné době energetické krize bychom se měli snažit nezvyšovat spotřebu více, než je třeba. Zejména když RX 6900/6950 XT dokáží být opravdu hodně efektivní, i při zachování toho jejich extrémně vysokého překvapivého výkonu.

Radeon RX 6900 XT už tak byla delší dobu nejlepší high end grafika na trhu, a její výkon se postupně zlepšovat a dokázala nakonec překonávat i RTX 3090. nový RX 6950 XT je ale ještě znatelně výkonnější, kdy přetaktováním ji dokážete posunout výše, než co dokáže RTX 3090 Ti, což k nemalému šoku všech, dělá z RX 6950 XT jasně nejvýkonnější herní grafickou kartu současnosti. Což je nejen velký (a všemi nečekaný) úspěch pro AMD ale s ohledem na sice vysokou ale proti konkurenci vlastně velmi nízkou, a tedy slušnou cenu za to, jde o po všech stránkách o nejlepší současnou výkonnou herní grafickou kartu na trhu. Opravdu působivé zlepšení a výkon, a ta cena za to je překvapivě více než velmi solidní …

 

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 15:15:30

0 - 5 fps viac v 4K a o 60W vyssia spotreba, no nekup to ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 15:25:56
avatar
jasně, mít o 0 - 5FPS méně výkonu o 100W vyšší spotřebu a zaplatit o 20 tisíc víc je lepší ;)
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 19:35:28
avatar
Testy k ničemu s vypnutým FSR a DLSS, když ta technologie tam je, tak to má být zapnuté, ať je vidět jak s tím jedna nebo druhá grafika umí pracovat v určité hře. Takhle je to jako chtít olíznout lízátko, ale budu ho mít od sebe 20cm, vidím ho, ale nevím jak chutná.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 19:55:56
avatar
??? proč bychom testovali nativní výkon grafik s aktivními supersamplovacími algoritmy?

testujeme nativní rozlišení a výkon, navíc obraz s aktivním DLSS/FSR je horší než nativní rozlišení takže obě jsou spíše pro případy, když nemáš dost výkonu v nativním rozlišení tvého monitoru než aby to bylo "trvale zapnuto" ....

Jinak co potřebuješ vědět? Když se podíváš na naše grafy, tak pokud má hra DLSS/FSR podporu, tak prostě budeš mít i o desítky % více FPS s aktivním DLSS/FSR ale nebude to "nativní rozlišení" ...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 19:55:38
avatar
Otazka pristupu... pro me a verim ze i vetsinu potencialnich zajemcu, by ty testy zase byly bezcenne s aktivni upscalingovou technologii. Opravdu si nepriplatim za top grafiku, abych si vykresleny obraz musel ve finale zhorsovat. Ta krata ma vykonu vic nez dost na jakykoliv dnesni titul. Tahle otazka u ni bude releveantni mozna za dva roky - jenze to uz vetsina uzivatelu topgrafik bude mit stejne novou generaci.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 22:08:46
avatar
Horší přirovnání jsem dlouho neslyšel V jaké kvalitě by sis to představoval ? Je snad 5 úrovní od Ultra kvality do ultra nekvality. Ultra kvalita ti přidá třeba 10-20% fps a vypadá to OK, kvalita se dá ale už je to znát, ... ostatní jsou nesmysl podle mě používat, protože se na to nedá koukat. Každopádně není snad problém si nějaký ty fps přičíst sám z hlavy, pokud je to na tebe moc složitý, udělej to na kalkulačce. Testovat všech 5 úrovní kvality akorát opruz navíc a ztráta času.
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 13:10:01

Ta tvá žádost a už vůbec ne to přirovnání nedává vůbec žádný smysl Smysl by to mělo jen jako bonus ke standardním nativním testům. Asi ti nedošlo že Fsr/Dlss kompresují (tedy zhoršují) finální obraz.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 20:00:51

Tak ona je taky ta 3090 technologicky dál a používá dražší komponenty. Třeba s RT je u CP2077 2x výkonější jak 6950XT.
Dále v programech jako Blender má 2-3x vyšší výkon.

Každopádně cena té 6950XT je parádní, o tom žádná.

Jak už tu padlo, škoda chybějícího porovnání DLSS/FSR, ale asi tuším proč
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 21:02:46
avatar
Nemohlo by to být proto, že to jsou pomocné berličky pro karty které nemají dost výkonu, což není zrovna popis sedící na nejvýkonnější karty, které si můžeš koupit? ;-)
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 13:14:48

Jaký má smysl dělat porovnání FSR/DLSS u nejvýkonnějších grafických karet, když v podstatě bez problému můžeš hrát na nativním rozlišení? Něco mi tu uniká
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 14:44:10

Ano, uniká. Když máš top kartu, logicky bys k tomu měl mít i pořádné zobrazovadlo, tedy kvalitní více Hz 4K monitor a tam se bez DLSS či FSR neobejdeš.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 17:04:41
avatar
Mám 6900 XT mám 4K 144Hz a bez DLSS/FSR se úplně v pohodě obejdu ...
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 21:46:55

V náročných hrách dá kolem 50-60 FPS ve 4K, takže takový monitor neužiješ. Díky FSR už daleko lépe ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 22:08:08
avatar
v náročných hrách ti 60FPS stačí .... všechny nový hry testuji, neboj ;) nikde jsem zatím nijak výrazně detaily stahovat nemusel ...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 02:45:54
avatar
Posun teda fakt minimálny. Rýchlejšie ramky veľa výkonu nepriniesli. To sa im vôbec platilo "faceliftovat" tie karty?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 06:34:09

Ten facelift asi urobili kôli Intelu, ten mal teraz vydať svoje GPU a AMD s Nvidiou chceli niečo ponuknuť že aj oni maju niečo novšie 30X0Ti a 6X50, len že Intel sa na to ako obvikle
Samozrejme nas hlavne zaujimaju ZEN4 7-8 mesiac a RDNA3, aj Nvidia niečo planuje na začiatok školskeho roku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 09:09:50
avatar
náklady minimální, přínos je jasně měřitelný, takže vyplatilo ...
H2O e.X.treme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - regulace otáček 2022-05-12 19:04:25
avatar
Zdravím
Vážně zvažuji koupi této grafiky RX 6950 XT.
Ovšem z pohledu elektro konstruktéra je pro mě nepřijatelné vypínání venilátoru (důvody nebudu rozvádět).
Je možné, ať už přes ovladače, či úpravu BIOSu zvolit nějaké minimální otáčky pod které rychlost vent. neklesnou? A dále nastavit teplotní závislost regulace otáček?
Na modelu GTX980Ti mám takto přes BIOS upraveno.
Díky za korektní odpověď bez spekulací, já si myslím
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 19:45:24
avatar
V ovladacich/vykonnost/ladeni si muzes prehledne a pomerne podrobne nastavit chrakteristiku otacek ventilatoru dle libosti - vcetne vypnuti funkce pro uplne zastaveni ventilatoru.
PS: mohl bys me alespon ve zkratce nasmerovat pro ten duvod?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 00:07:32
avatar
Vzhledem k tomu, že taky mám elektro vzdělání, tak by mě ten důvod taky docela zajímal:-)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 01:19:01
avatar
Ja z pohledu strojniho konstruktera prave nevidim moc duvodu ten ventilator nechat bezet nepretrzite treba i mimo jakoukoliv zatez. Ve skutecnosti vidim spise jen nevyhody - kazdopadne ale nemuzu vedet vsechno, tak treba to nejake pozitivum mit muze a rad bych se tedy necemu priucil
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 03:00:32
avatar
Nevím jak to má AMD, ale moje grafika spustí ventilátory tuším nad 60°C a pod 55°C vypne, což bohužel není úplně tichý proces(spolehlivě to přehluší i šum z 3 kousků hdd 7200ot) a navíc, proč to trápit na takové teplotě, zejména kvůli kondenzátorům když PC jede 24/7. Na druhou stranu, je to osazené long life PSF Nippony a Cornell Dubilier kondíky, takže by to mělo snést dlouhodobě i vyšší teploty.

Akorát by mě zajímaly ty nevýhody, kromě vyššího mechanického namáhání BGA při teplotních skocích cca 30°C-73°C při hraní mě nic nenapadá.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 18:44:46
avatar
Ja pouzivam primarne amd karty a o procesu zapnuti/vypnuti otacek ventilatoru vpodstate nevim (resp pri zatezi postupne zacnu slyset stoupajici otacky ventilatoru). Provozni teplota kolem 70°C se obvykle udava za takovou idealni, nejefektivnejsi. Predpokladam, ze na cca tuto teplotu je veskera elektronika a pouzite materialy cilene konstruovana a nevidim tak prostor pro to "trapeni na takove teplote".
Krom zminovaneho vyssiho teplotniho kolisani vnimam jako nevyhodu snizeni zivotnosti lozisek (vetsina uzivatelu je ve 2D apod bez potreby aktivniho chlazeni podstatne dele, nez v zatezi) a zbytecnou vyssi cirkulaci prachu/rychlejsi zanaseni chladice. Mimo zatez mam taky casto uplne ticho, ve kterem slysim i ty ventilatory na minimalnich otackach a radeji je neuslysim vubec. Zadne hlubsi zkoumani sem tomu ale nevenoval, jsou to jen moje subjektivni dojmy zpatra.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 22:16:54
avatar
No vidíš, to mě ani nenapadlo, že nechat ty větráky vypnuté může mít vlastně výhodu, že tam pak nejsou teplotní skoky.
Moje PowerColor RX 6800, zapíná větráky při 50°C, ale vím o tom jen díky tomu, že mám na ploše widget s monitorováním CPU i GPU:-)
Jsou při čemkoliv kromě max zátěže téměř neslyšné a pak když začnou lehce vrnět, tak je stejně přehluší chladič CPU.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 09:36:52
avatar
ano, v různých aplikacích pro GPU se otáčky ventilátorů se dají ručně regulovat, systém vypínání se dá vypnout, takže ventilátory pomalu poběží pořád ...
Nazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zbytečný produkt 2022-05-13 10:04:47

Za mě je to zbytečný produkt a je vidět, jak AMD řeší nedostatek zdrojů. Za chvíli je tu nová generace, takže tohle je vlastně mainstream za cenu současného high endu. O tom, že další generace bude cenově jinde je jiná. Na druhou stranu, kdo kupuje v tomto segmentu, tak chce to nejvýkonnější a peníze neřeší. Podle mě to je karta na půl roku nebo do doby, než vyjde nějaká zajímavá edice nové generace.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 515x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1090x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1435x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1297x
Komentářů: 6
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?Thursday, 07 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2903x
Komentářů: 1
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingem
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingemTuesday, 05 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1904x
Komentářů: 3