Strana 2 z 15
- GTX 680 - Kepler architektura a technologie
Tohle je naše první setkání s architekturou KEPLER, tedy je na místě si ji trochu představit. Kepler navazuje na FERMI, bohužel první čip GK 104 na GTX 680 nemá zdaleka všechny funkcionality a je to střední vyloženě herní čip, tedy vlastně nástupce GF 104/114, který známe z GTX 460/560. Kvůli problémům s 28nm výrobou jaksi NV zatím nemůže uvést jako obvykle první ten největší čip a tedy nástupce GF100/110 na GTX 480/580.
- KEPLER je druhou generací FERMI
KEPLER není zbrusu nová architektura, je to vlastně vylepšená FERMI. Ale je tu spousta zásadních novinek. Tou největší je kompletní přeuspořádání jednotek a hlavně už žádný dvojnásobný takt výpočetních jednotek, proti taktu jádra. Nyní platí, že takt pro jádro=takt jednotek (stejně jako u AMD). NV tak zvýšila počet výpočetních jednotek, což právě umožnilo zrušení té dvojnásobné frekvence jednotek proti zbytku jádra, na co ale byla konstrukce připravena. Polopaticky řečeno, místo 2x vyšší frekvence jednotek, je tu 2x více jednotek - obvody ale zabírají zhruba stejně místa. Navíc došlo ještě ke zdvojnásobení počtu jednotek v samotném bloku, takže místo SM bloku tu máme dvojnásobné SMX bloky. S tím samozřejmě souvisí i další posílení jednotek uvnitř čipu.
To nás, běžné uživatele ale nemusí až tolik zajímat. Důležité pro nás je, že tedy došlo k přeuspořádání architektury a zvýšení počtu jednotek, přičemž ale základní myšlenka FERMI stále zůstává. Konkrétně tak GK 104 nese v plné specifikaci na ploše 295mm2 celých 1536 jednotek na shodném taktu, jako je takt jádra. To má dále 32 ROPs a 128 texturovacích jednotek. Přeuspořádán bylo i vlastní postup zpracování dat, který by měl být také funkčnější a efektivnější než u FERMI.
Zapracováno bylo i na paměťovém řadiči. Ten u FERMI jader nefungoval, jak měl, u KEPLERA už jsou chyby napraveny a důkazem je i použití 6GHz pamětí u modelu GTX 680. Nyní by tedy i on měl být efektivnější (to už je vidět na tom, že má stejnou propustnost pamětí, jako starší GTX 580).
- GPU Boost - aneb není frekvence jako frekvence
Asi nejkontroverznější technologií na nové grafice je tzv. GPU Boost. To je vlastně okopírovaný Power Tune od AMD a ačkoliv to víceméně řeší stejnou věc, funguje to trochu jinak a hlavně se to jinak prezentuje. AMD to prezentuje jako ochranu, NV jako samotaktování zvyšující výkon.
Zjednodušeně řečeno: Grafické jádro si neustále měří teplotu :). Je stanovena určitá hodnota, která když není dosažena, tak si jádro samo zvýší napětí, takty, ale také tím samozřejmě zvýší spotřebu i výkon. Pro GTX 680 se tedy sice uvádí základní frekvence 1006MHz, ale také Boost hodnota 1056MHz. Jenže ta není garantovaná a už vůbec se neuvádí, že ve skutečnosti i referenční modely dokáží běhat, a v testech také běhají, mnohem výše! Frekvence se totiž může zvýšit až na 1120MHz! Sranda je, že tam se dokáže držet až do dosažení určité teploty, ale hlavně u běžného testování grafik do recenzí je to na dost dlouho, aby se ty výsledky daly na těch vysokých taktech odměřit. Problém je, že v delší zátěži grafiky, kdy se to ohřeje a dosáhne té hraniční teploty, se začne frekvence a tedy i výkon snižovat. V domácích podmínkách v běžných hůře chlazených skříní se tedy může stát (a také stane), že s úplně stejnou grafikou budete mít o pár % nižší výkon, než v testech a recenzích.
Nemluvíme přitom o málu, rozdíl mezi 1006MHz a 1120MHz je až 10% výkonu! Pokud tedy máte hůře chlazenou skříň a karta dosáhne určité teploty, nemusí teoreticky k žádnému přetaktování ani dojít. Karta případně ale přidává napětí a frekvenci jen jádru, u pamětí se s ničím nehýbe. Bohužel celá tahle legrace zatím nejde manuálně vypnout, což ovlivňuje taktování. Druhou věcí je, že z hlediska testování karta pořád mění takty. Můžete si je ale nechat monitorovat a do grafu můžete napsat, na jakém taktu to bylo měřeno, aby čtenáři věděli, proč jim to doma třeba nedává stejný výkon. Je prostě rozdíl mezi výkonem GTX 680 na 1GHz a na 1,1GHz. Bohužel, málokterý recenzent byl až tak poctivý, že to zdůraznil a uvedl - předem tedy uvádím, že v průběhu našich testů, které dnes uvidíte, GTX 680 jela vždy blízko té maximální uvedené hodnotě taktů.
- Další technologické novinky a výbava
Jednou z novinek je kromě vylepšení FXAA režimu vyhlazování i nový TXAA. Oba jsou výkonově méně náročnou alternativou k běžnému MSAA. Oba ale také s podstatně nižší kvalitou vyhlazování. FXAA už dnes najdeme u her, TXAA zatím ne (bude asi u Unreal 4 her).
Pro mnohé zájemce o drahou grafickou kartu je jistě nejlepší zprávou fakt, že konečně si na jednojádrovou GTX grafiku budeme moci připojit tři monitory! U GTX 680 je omezení na maximálně 4 monitory, což je stále méně než na AMD HD 5000/6000/7000 grafiky, které umí běžně 5-6 monitorů a variabilita je tak větší. Ale pro běžné domácí uživatele jsou 3 monitory ideáln, takže z naší strany žádný problém.
Nově NV umí i kompenzovat rámečky monitorů (stejně jako AMD). Výhodou proti Eyefinity (i Intelu) ale je, že u NV nemusíte nutně připojovat alespoň jeden monitor přes DisplayPort. Každopádně konečně má majitel tří monitorů na výběr a samozřejmě si dnes otestujeme, jaký ten výkon nová GTX 680 proti HD 7970 v uspořádání tří monitorů nabízí.
Samozřejmostí je nadále podpora 3D, podporpa PhysX, CUDA, nový je i HW akcelerátor videa atd. Karta má vše, co mít má.
Podívejme se na samotnou grafickou kartu ....
|