Strana 12 z 14
- Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování
Důležitým aspektem jsou dnes provozní vlastnosti, které se u jednotlivých modelů grafik dokáží poměrně významně lišit.
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci všech našich testů. Kolega kompletně přepracoval a přeměřil spotřeby i s ohledem na zařazení dalších testů.
Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub použitému procesoru.
Spotřeba GTX 1060 v referenci je velmi nízká. Ano, je vyšší než u minulé generace GTX 960, ale vzhledem k výkonu na úrovni GTX 980 je zase nižší než u GTX 980. Spotřeba RX 480 se dokáže k GTX 1060 dostat, ale jen v omezeném „režimu“ s taktem kolem 1200MHz nikoliv na plných 1266MHz. V běžných režimech je RX 480 o něco méně úsporná, i když rozdíl je o mnoho menší než u minulé generace mezi GTX 960 a R9 380/380X. Spotřeba nataktované MSI GAMING X GTX 1060 edice je pak o něco vyšší než reference, ale pořád je o něco nižší než v běžném režimu u RX 480, pravda, ta dokáže být zejména v novějších DX12 hrách o to výkonnější, takže GTX 1060 je úspornější o to, o co je pomalejší. Takže za nás dobrý.
Pokud někdo nadával na chlazení RX 480 v referenci, tak nevím osobně proč. Referenční o mnoho dražší Founders Edice GTX 1060 není totiž o nic lepší. Teploty jsou nižší díky nižší spotřebě a i chlazení je o něco tišší, ale úplně tiché určitě není. Vzhledem k ceně karty je nic moc. Naštěstí se NV správně rozhodla, že na trhu budou jen ty nereferenční modely a to je úplně jiný příběh:
MSI GAMING X s masivním TwinFrozer chladičem, vedle kterého vypadá reference jako laciná hračka, je opravdu pořádné chlazení. Karta je také velká a těžká, ale teploty jsou parádní. V klidu klidně můžete nechat ventilátory stát a jádro bude mít kolem 50°C (můžete je nechat i zapnuté).
V zátěži i s přetaktovaným Gaming režimem budou teploty kolem 67°C a hlavně, karta bude skvěle tichá. V tomto případě v podstatě už narážíme na to, že měříme hlučnost zbytku sestavy, nikoliv samotné karty, ta je tišší než všechno okolo. Takže na této edici se dá postavit opravdu tichý počítač.
GTX 1060 v referenci nedrží zdaleka ten maximální takt, který mít může, takže 1848MHz není vždy stabilní, ale je to téměř pořád na 1800MHz. To MSI jede pořád na 1936MHz, kam se neuváděný boost maximálně dostává. Takže už proto je MSI verze výkonnější než reference, byť to neudělá mnoho a rozdíl je jen kolem 3-4% výkonu.
MSI má u karty ještě režim OC (nutné přepnout v aplikaci!), který zvedne maximální takt na jádře na 1974MHz a zároveň stoupne takt u pamětí na 8100MHz. Výsledkem je další necelá 2 % výkonu. Takže ve výsledku dokáže být GTX 1060 v nereferenční verzi MSI zhruba o 5-6% výkonnější než reference. Hlavní ovšem je, že chladič MSI je mnohem tišší a karta dosahuje lepších teplot. Další taktování je ale možné.
Nám se podařilo udržet stabilních 2100MHz na jádře a 9,6GHz na pamětech. Nárůst výkonu je tak dalších 9% proti přetaktovanému základu MSI Gaming, ale to už jsme na maximu možného. Výsledkem je tak zhruba maximálně 15% výkonu po taktování proti referenční GTX 1060, což považujeme za přijatelný výsledek.
|