Strana 12 z 14
- Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování
Důležitým aspektem jsou dnes provozní vlastnosti, které se u jednotlivých modelů grafik dokáží poměrně významně lišit.
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci všech našich testů. Kolega kompletně přepracoval a přeměřil spotřeby i s ohledem na zařazení dalších testů.
Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub použitému procesoru.
Spotřeba GTX 1070 je vzhledem k výkonu fantastická! Žere jen o malinko více než GTX 970, výkon je ale úplně jinde. Nereferenční taktovaná ASUS GTX 1070 je ještě výkonnější, ale spotřeba je o také o něco vyšší a dokonce překonává referenční GTX 1080, kterou ale ani tak nedokáže výkonově překonat. Přesto nemohu říci, že by spotřeba nataktované GTX 1070 byla nějak špatná, protože výkonem podobná, nataktovaná GTX 980Ti, je klidně o 100W žravější. Takže za nás dobrý.
Pokud někdo nadával na chlazení RX 480 v referenci, tak nevím osobně proč. Referenční a dokonce příplatková Founders Edice GTX 1070 není totiž o nic lepší. Také nedokáže udržet stabilně ty vysoké takty pořád, teploty atakují 84°C (a to jen proto, že to je hranice, při které se snižují takty, takže výš to vlastně nejde) a tichostí provozu na tom také není nijak úžasně. Vzhledem k tomu, že má jí o příplatkovou verzi, je celá Founders edice výsměch. Když připlácím, tak přeci na lepší chlazení.
ASUS STRIX edice GTX 1070 předvádí, jak to lepší chlazení vypadá. Nový DirectCU III AURA chladič je na této kartě obzvlášť skvělý. Protože má karta nižší TDP než nataktovaná GTX 1080, byť ne o moc, je výkon chladiče až přehnaný. Nicméně výsledkem jsou výborné teploty ale hlavně hlučnost, kdy se jedná o asi nejtišší klasicky chlazenou takhle výkonnou kartu s high end segmentu, kterou jsme kdy testovali.
Ano i v zátěži je slyšet, ale v kvalitní skříni je to opravdu tichá karta a to ten výkon je prostě skvělý.
GTX 1070 už jede naplno, což je špatná zpráva, pokud si myslíte, že nataktováním GTX 1070 doženete GTX 1080. Reference tedy naplno úplně nejede, i když vzhledem k hlučnému chladiči je rozhodně taktovat chtít nebudete. Nereferenční OC edice ale využívají nezvykle téměř všechen potenciál. ASUS zvýšil boost takt u OC režimu (musíte aktivovat v SW) a karta tak maximálně běhá přes 2000MHz, což je ale jen poměrně malý nárůst proti referenci, která maximálně může běhat na 1886MHz. Nicméně ten rozdíl je v tom, že i při dobrém chlazení reference po krátké době kvůli dosažení kritické teploty 83-84°C na jádře, takty snižuje, takže místo těch 1886MHz, co karta udrží tak prvních pár minut, rychle klesá na průměrných zhruba 1700MHz. A to je samozřejmě rozdíl ve výkonu.
ASUS STRIX s výkonným chladičem však je schopna pracovat stabilně kolem 2GHz v zátěži pořád! A nárůst výkonu je tak velmi znatelný proti referenci. Pokud ale čekáte nějaké další taktování, tak vás zklamu. Na jádře se nedá výše stabilně dostat. Dá se pohybovat kolem 2,05GHz maximálně. Víc to prostě nedrží. Nataktovat se tak dají paměti a to z 8GHz na zhruba 9GHz, což poměrně pomůže propustnosti, ale nárůst výkonu je i tak proti továrnímu přetaktování ASUS už jen kolem 3-4% výkonu maximálně a to je prostě strop zatím. Takže STRIX GTX 1070 OC už nemá smysl nijak taktovat a nastavte ten OC režim v GPU TWEAK II aplikaci a nechte to být. Proti referenci je však nárůst výkonu až 10% u továrního OC ASUS STRIX (základní GAMING režim přidává tak 7%) a další 3-4% rezervy pro ruční OC, takže celkem kolem 14%, což je vlastně standard. Nestandardně ale už prostě není další rezerva u OC edic, což ale většině asi vadit nebude.
|