Strana 1 z 14
- TEST: GTX 970 4GB "MAXWELL" v podání ASUS STRIX
- nejzajímavější GeForce za dlouhou dobu?
Hodně zajímavý výkon za zajímavou cenu (zejména proti GTX 780 řadě) a grafika která změnila trh.
Grafické karty GTX 970/980 už nějakou dobu jsou na trhu a staly se docela populární, tedy zejména GTX 970, u které byla nasazena i velmi rozumná cenová hladina, která rozhodně nenechává v klidu ty, co si pořídili nedávno GTX 780/780Ti. Nicméně celou dobu jsme varovali, že celá řada GTX 780 je silně předražená a nevýhodná, teď jim to ukazuje GTX 970 řada, která stojí to, co ještě před pár týdny stála GTX 770. Srovnání s konkurencí už je složitější, ta za podobnou cenu dokázala podobný výkon nabízet celý rok v podobě R9 290 edic. Přesto pro ni GTX 970 znamená velké ohrožení a díky ní jsme se tak dočkali velmi významných cenových pohybů téměř v celé nabídce grafických karet. Dnes se tedy aktuálně podíváme, jak se situace má.
- GTX 970/980 "MAXWELL" - nová architektura i nové jádro na staré 28nm výrobě
Obě nové grafické karty používají zbrusu nové grafické jádro GM204. To je nástupcem jádra GK104, které známe z GTX 670/680, následně přejmenovaných a stále prodávaných jako GTX 760/770. Nicméně mezi oběma jádry je velký rozdíl. Nové GM204 totiž opravdu není malé jádro. Má 398mm2 a 5,2 miliardy tranzistorů. GK104 mělo ale jen 294mm2 a 3,5 miliardy tranzistorů. Je to tedy rozdíl třídy. GM204 jádro jde v podstatě přímo proti konkurenčnímu už více než rok starému HAWAII na R9 290 řadě.
HAWAII má 438mm2 a 6,2 miliardy tranzistorů. Nadále má o mnoho větší hustotu tranzistorů. Vše jde na vrub 512-bit sběrnici (GM204 má "jen" 256-bit) a mnohem lepší technologické výbavě, jako HW akcelerace zvuk a plnohodnotné GPGPU výbavě a výkonu, čímž GM204 "MAXWELL" zdaleka nedisponuje (GPGPU schopnosti jsou ořezané i vůči předchůdci GK104). Co zůstalo je 28nm výroba, ačkoliv se sluší dodat, že dnes má MAXWELL výhodu plně optimalizované výroby a také návrhu čipů na to.
Po dlouhé době je zde velké jádro s novou architekturou. MAXWELL už se částečně předvedl letos u low endových GTX 750/750Ti, nicméně až nyní dorazil i do vyššího (téměř nejvyššího) segmentu a to v ještě vylepšené podobě. Čistě vzato je MAXWELL architektura evolucí a přeuspořádanou KEPLER architekturou s optimalizacemi ohledně lepšího využití pamětí všeho druh a zrychlení některých operací pro moderní grafické operace. Hlavní cílem bylo ale zvýšení efektivity a tento cíl, můžeme už prozradit dopředu, byl splněn na výbornou.
- GTX 970/980 4GB - Grafické karty
Na jádře GM204 byly představeny dva modely, GTX 980 a GTX 970 a to včetně mobilních variant. Ano, efektivita těchto novinek umožňuje i přes velké jádro a vysoký výkon nasazení do mobilních NB. GTX 980 nese plně aktivní jádro s 2048 výpočetními jednotkami, GTX 970 jich má aktivních "jen" 1664. Obě karty mají "jen" 256-bit sběrnici, ale v kombinaci s 7012MHz GDDR5 o velikosti 4GB.
Obě karty jsou vysokofrekvenční, a pohybují se na taktech, které bychom ještě nedávno považovali za nemožné pro vzduchem chlazené grafiky. Opět mají propracované Boost funkce, takže takty se dynamicky stále mění a hlavně se v praxi pohybují o dost výš, než jaké se uvádějí základy, čemuž také odpovídá výkon. GTX 980 má mít v základu 1126MHz, GTX 970 pak 1050MHz. Ve skutečnosti GTX 980 v zátěži běhá v závislosti na čase a zahřátí na 1126-1227MHz. U GTX 970 se pak běžně pohybujeme kolem 1124-1227MHz. Výpočetní výkon obou novinek je ale notně omezený, stejně jako výbava v tomto směru. V SP má GTX 980 výkon 5079 GFLOPS, GTX 970 dokonce jen 3920GFLOPS. SP výkon je pak ořezaný v poměru 1/32, což proti GK104 a jeho 1/24 a GK110 s 1/3 je samozřejmě značný zásah.
Ale je jasné, že obě karty směřují jasně do herního spotřebního segmentu a díky tomu ořezání výkonu i výbavy mohou nabídnout velmi zajímavou efektivitu. Oficiálně se u GTX 980 uvádí TDP 165W, u GTX 970 dokonce jen 145W! Realita je trochu horší, ale pořád vzhledem k hernímu výkonu a tomu, jaké TDP mají výkonem odpovídající starší generace grafik, je to pořád vynikající.
- Technologická výbava a vylepšení
Seznam nových technologií a vůbec technologické výbavy GTX 980/970 je dost krátký. Asi největší novinkou je konečně skutečně plnohodnotná podpora DirectX 11.0/11.1/11.2 a nově minimálně částečně i 11.3 a budoucího DX12. O něm je ale zbytečně hovořit, MS na něm teprve pracuje a bude hotov až někdy za rok. Absence podpory API MANTLE asi nepřekvapí, ale vzhledem k jeho nástupu je nutné s ním opravdu počítat.
Jako novinka je prezentována tzv. DSR, ačkoliv fakticky o nic nového nejde. Je to forma super-sampling technologie, zde konkrétně over-samplimg, známý už několik let. Obraz se vyrenderuje ve vyšším rozlišení než jaké je potřeba pro rozlišení monitoru, takže například pro FullHD renderujete obraz ve 4K. Výhodou je, že nevyžaduje žádné speciální úpravy hry ani ovladačů, nevýhoda je, že kvalitativně vizuálně je horší než většina AA režimů a navíc má značný dopad na výkon, takže je možné DSR použít jen u méně náročných her. Kromě toho, pokud má hra nějaký režim AA už udělaný, jako MSAA nebo FXAA, což mají dnes skoro všechny, nemá použití DSR žádný smysl.
Takže aby toho nebylo málo, je tu ještě nový druh AA, tzv. MFAA. Opět tahle novinka není novinkou, základ technologie pochází už od ATI a jeho TAA. MFAA vychází z dnes standardně používané MSAA, teoreticky by v některých případech měla nabídnout stejnou vizuální kvalitu, při o něco nižším nároku na výpočet (tedy spotřebu energie čipu), v praxi je tu ale problém, že to teoreticky funguje jen u vyšších hladin FPS (pod 40FPS vůbec). MFAA je zkrátka snaha ušetřit další Watty při AA operacích. Kvalitativně pak režim 4x MFAA odpovídá zhruba režimu 2x MSAA. No a to je z nových technologií skutečně vše ...
- Co budeme testovat? - ASUS STRIX GTX 970 4GB OC
Dnes se podíváme na zajímavější z nové dvojice, GTX 970. Ten je sice slabší než GTX 980, ale cena je úplně jinde a GTX 980 je krajně nezajímavá za současných podmínek. To GTX 970 je jiná káva. Problém ale vyvstal, když jsme se pustili do prvních testů. U našich prvních kusů se totiž objevil problém s "pískajícími cívkami", které jak se ukázalo, trápí velkou část grafik GTX 970. Nakonec se nám podařilo sehnat alespoň jeden pořádný nereferenční kousek od ASUSu , který v tomto případě nepíská a ještě jsme si to narychlo pak pojistili referenční verzí od GAINWARDu (pro testy výkonu reference). Takže se nám to protáhlo, ale už to tady máme.
Nás samozřejmě zajímavá hlavně ta nereference, která má mnohem lepší chlazení než reference. V případě ASUS STRIX je to pořád vlastně známé DIrectCUII, u STRIX edic má ale jednu vlastnost. V nízké zátěži nechává do určité teploty vypnuté ventilátory, takže chlazení je jen pasivní a bezhlučné. ASUS u téhle své edice zvedl o něco i takty, minimum je posunuto z 1050 na 1114MHz. Maximální takt je pak až 1304MHz, většinou pak karta má 1276MHz, tedy asi o 50MHz víc než má reference. Takt pamětí je 7012MHz u obou verzí. Pokud jde o cenu, tak reference začínají na 9 tisících vč. DPH, ASUS svou STRIX verzi nabízí za 9600 korun.
Příchod GTX 970 s na první pohled agresivně nastavenou cenovkou, znamenal výrazné změny v cenové politice téměř všech grafik. Největší samozřejmě u GTX 770/780/780Ti řad a také u konkurenčních R9 290/290X. V současné době se ceny ustálily. GTX 970 4GB stojí mezi 9-10 tisíci (v závislosti na verzi) a představuje tak přímou konkurenci Radeon R9 290X 4GB, která se cenově pohybuje mezi 9-11 tisíci. AMD má pak ještě v nabídce Radeon R9 290 4GB, který je k mání za skvělých cca 8 tisíc korun. Bohužel GTX 960, jako ořezané GTX 970 se hned tak nedočkáme. Nutno říci, že pod GTX 970 už není dnes žádný GTX model, který by byl skutečně zajímavý. Staré GTX 770 je za 7600 a GTX 760 pak za 5600 korun, oba ale drtí konkurence Radeon R9 grafik, která nabízí stejný výkon levněji a s lepší výbavou i bonusy. To měla změnit právě GTX 960, která už měla být na trhu, ale uvidíme ji až někdy v Q1 2015.
V současné době je tedy GTX 970 4GB přímou konkurencí Radeon R9 290X 4GB a podívejme se tedy na to, jak si tyhle karty vůči sobě stojí. Takže to dále nezdržujme ...
|