TEST: Jak chladit R9 290/290X tiše a co skutečně dokáže? AMD Radeon R9 290 s Prolimatech MK-26 Tisk E-mail
Napsal Jan Belka   
Wednesday, 20 November 2013
Přejít na obsah
TEST: Jak chladit R9 290/290X tiše a co skutečně dokáže? AMD Radeon R9 290 s Prolimatech MK-26
AMD Radeon R9 290 vs Prolimatech MK-26
Jak si vede v praxi? Teploty, spotřeba a výkon
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr

Lze tedy zkrotit tuto „bestii“ pomocí současných chladičů, které jsou dostupné na trhu? Odpověď je zcela jednoduchá - ano a bez větších problémů! Sice si musí člověk trošku pomoci při chlazení VRM kaskády ale to je detail a šikovný kutil to zvládne i za pomocí pilníku na železo a pilky. A nemusíte osazovat jen námi použitý Prolimatech MK-26 (1600 korun). Výborné výsledky dosahuje i vynikající AC Accelero Xtreme III, který stojí 1800 korun a jeho osazení je možná ještě jednodušší a rozhodně vypadá ještě o něco lépe ;).

(Zdroj: TomsHW.com)

S ním je referenční R9 290 i R9 290X karta úplně jiná, než jak ji známe z referenčního provedení. Nejen že výkon je i v základu lepší, protože karta pořád díky chlazení jede na maximálních udávaných frekvencích, ale díky lepšímu chlazení i klesá spotřeba o desítky W a výrazně stoupají možnosti taktování a běžně lze karty provozovat na 1,1GHz s tomu odpovídajícím výkonem, který jednoduše strčí ve většině případech do kapsy všechno, včetně GTX 780Ti či vysoko taktovaných GTX 780, jež ale stojí podstatně podstatně víc.

I náš pokus s Prolimatech MK-26, natož pokusy s Accelero Xtreme III jasně prezentují, že R9 290/290X v referenčních verzích zdaleka neukazují co skutečně dokáží a to i pokud jde o spotřebu atd. Je skutečně záhadou, proč si AMD takhle zbytečně ublížilo a vydalo grafiky R9 290/290X s takovými referenčními chladiči, které prostě negativně ovlivňují znatelně až příliš mnoho. Nenapadá nás jediné vysvětlení, že snad chtělo dát prostor konkurenčním GTX grafikám, protože si představte, že by R9 290/290X za ty peníze měly hned od začátku vyřešené i to chlazení, tak co jiného by jim tak mohlo být vytýkáno? A teď vážně ...  AMD rozhodně dobře ví, že to referenční chlazení prostě nezvládlo z hlediska provozních vlastností a toho, co jsou dnes uživatelé zmlsaní nereferenčními řešeními ochotni snášet. Řešení tu přitom bylo snadné - nechat výrobcům dost času připravit nereferenční edice. Jenže AMD nechtělo nechat karty potulovat po světě před vydáním a umožnit tak úniky informací, a tak výrobci prostě ten čas nedostali. To je celé ...

Samozřejmě použití námi prezentovaného chlazení "svépomocí" sebou nese riziko ztráty záruky na kartu apod. Ale alespoň se trochu vrací staré dobré časy "udělej si sám", na což mnozí dnešní spotřebitelé nejsou zvyklí, ale o co byli uživatelé dříve šikovnější .... nicméně říkáme na rovinu, je to hlavně zajímavost a není to pro každého. Doporučujeme spíše počkat na ta nereferenční provedení, která se už blíží a v prosinci bude mít každý výrobce minimálně jedno základní na trhu. Luxusnější edice pak čekejte v Q1 2014, kdy už víme přesně které přijdou, ale ještě vám to nesmíme prozradit ;). Nicméně pokud situaci trochu sledujete a znáte nabídku luxusních edic z minulé generace, tak vás ty novinky těžko mohou výrazně překvapit. Jediné co můžeme už nyní říci je, že referenční R9 290 a R9 290X zdaleka neukazují, co skutečně dokáží.

PS: možná jste to někteří zaslechli, hodně se o tom mluví ... Je možné odemknout R9 290 na R9 290X jen pomocí upraveného BIOSu? Vyzkoušíme to a chystáme o tom také malé povídání ;).

 

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Fullesh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 13:22:18

Test s R9 290X by nebol mozny ? predsa len ta non-X uz nemala taky problem s podtaktovavanim jadra, ako to ma 290X.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 13:29:45
avatar
vždyť je to stejná karta a teploty na vysokém taktu vidíš ;)
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 13:27:43

Ten chladic je peknej macek
dr.coffee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 13:43:15
avatar
Test je zajímavý. Ale už chci vidět jak se někdo vážně rýpe v grafice za 13 tisíc, aby tak minimálně přišel o záruku. Reference za 13, neref. s lepším chlazením to vidím někam k 14,5 možná víc, to už nebude taková pecka
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 14:15:52
avatar
dřív se to dělalo běžně ... jen jsme si na to odvykli ;)
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 14:30:07

- a proč by měl přijít o záruku? Chladič jsem vyměňoval na mnoho kartách a žádný problém s případnou reklamací nikdy nebyl.
- proč tomu říkáte rýpání? To je sundání chladiče a nandání jiného něco zásadního? To mi přijdou horší hrátky s BIOSem karty
- nereferenční osazované chladiče jsou stejně vždycky horší než kvalitní řešení od specializované firmy. (takže připlácet za ně mi stejně přijde jako kravina)
- a u vodních bloků je tohle nutnost. Pokud karty s vodním blokem vůbec vyjdou, tak strašně pozdě.

suma sumárum, pokud to chcete vidět, přijďte se podívat jak montuju blok od koolance na 290xko. Nejvíc adrenalinové je asi čištění pasty z jádra a nanášení nové.

PS
jediná věc při které jsme měl opravdu stažený zadek bylo to, když jsem měl ve svěráku 4670K a ťukal jsme do něj kladívkem abych sundal heatspreader. Ale co by člověk neudělal pro to, aby získal ze svého železa (vlastně křemíku) maximum.
dr.coffee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:07:04
avatar
tak snad mi nechceš tvrdit, že když si domů přinesu novou kartu, naroubuju na ní jinej chladič, tak nepřijdu o záruku. Je možný, že když se karta v půlce života v záruce pokazí, opět přehodím chladič a dám jí na servis, že nikdo nic nepozná, ale dost o tom pochybuju.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:08:37
avatar
no ale je to tak ....výměnou chladiče nijak kartu nepoškozuješ a nezasahuješ do HW chladič a lvastní PCB s čipy jsou dvě snadno oddělitelné věci
dr.coffee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:21:16
avatar
tak pokud to obchodu nebude vadit, přehodím chladič zpátky tak asi jo. Jinak si to totiž nedokážu vůbec představit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:44:40
avatar
a jak to zjistí?
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 16:16:30
avatar
Nezjistí to ani dokonce BIOS měl jsem HD 6950 bratr tam flashoval BIOS na HD 6970 a nepovedlo se to bohužel karta nenaběhla... Tak si pujčil od kamaráda druhou kartu zapojil obě karty a změnil tam BIOS na původní a normálně to zreklamovali a když to zreklamovali tak neměli na už HD 6950 tak nám poslaly HD 6970. A to dokonce měnil i chladič a dal tam původní a nebyl problém ;)
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 16:26:14
avatar
Kdyby si s tím servis dal práci, tak to zjistí. Ale můžu všechny přítomné uklidnit, protože v servisu větších firem (CZC třeba) to funguje tak, že to servisák lupne na testování a výsledek je funguje/nefunguje hotovo a další prosím..
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 17:30:04
avatar
Mescalamba stím souhlasím že to nějak moc nekontrolují jen jestli funguje nebo ne.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 21:11:25

Presne tak, hodina servisaka je draha. Mozno by sa bavili s profi kartou za 20k+
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 21:38:01
avatar
Nezabúdajme na Gainward alebo jeho sesterskú spoločnosť Palit, tí nemali radi výmenu chladičov v réžii užívateľa a na zadný backplate chladiča dávali plomby. Pamätám na 9800GTX alebo moju HD4870.
Tie prvé šli v pohode nahriať, odlepiť a prilepiť nazad, s tými druhými už to bolo horiše.

Podobné sprostosti robí ešte MSI s notebookmi.

Ale súhlasím že pokiaľ to výrobca neplombuje tak sa môžu podobné zásahy robiť.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 23:08:09
avatar
Ani ne, tohle má souvislost jinde. 1) dělat servis baví naprosté minimum lidí 2) něco jako loajalita zaměstnavateli neexistuje. Servisákům je většinu času naprosto ukradené co se s tím dělo a jen to hodí do košíku "uznat/neuznat". Navíc případné reklamace proplácí stejně výrobce, takže na co řešit kdo za to může, že..

Spíš otázka české mentality, nic víc.
Fishbed [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 22:22:03
avatar
pokud by si tu kartu pak posilal na reklamaci tak na ni proste namontujes zpatky puvodni chladic to je jasny...zadna plomba nebo samolepa pres ten puvodni neni pokud vim.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:04:08

Kde si prisel na 13 tisic. Reference na CZC stoji 9 a pul.
Pokud to pujde odemknout na 290X tak tak i kdybych si mel priplatit dalsi 2k za super chladic dela 11 a pul a za to ziskas brutal kartu ktera pujde poradne pretaktit a strci ve hrach kazdou 780ti s referenci ktera stoji 16 a pul nejlevnejsi do kapsy. Navic ma oproti 780ti brutalni vypocetni vykon. O 5 klacku levnejsi nez konkurent neni co resit.
dr.coffee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:04:26
avatar
jj, máš pravdu
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 15:41:48

Jo diky. Jestli jsi zastance zeleneho tabora tak to je poprve co nekdo od zelenych uznal fakta. To se ceni

Dneska je nejaky zvlastni den. To je i poprve co jsem souhlasil s tim bezmozkem Sobotkou kdyz rekl ze neveri intervenci proti korune.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 10:59:45

Co je to zelený tabor?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 11:18:08
avatar
Tvá otázka je: vtip? Flame? hloupost?
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 11:42:00

Asi hloupost. Ale jsem zvídavý a zajímala by mě definice příznivce zeleného tabora.

Je tím myšlen ten uječenej "maskot" Alzy?
hanbanaroda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 15:55:14

Člověk, který si koupí NVidii v době, kdy je dražší a/nebo méně výkoná, vyvolává flame a není schopen uznat argumenty (a vice versa pro červený tábor )
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 17:20:42
avatar
tak nějak
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-26 12:55:49

1, Každý člověk má jiné požadavky, nároky a zkušenosti. To co může být pro jednoho důvod k nákupu pro jiného být nemusí.

2, Protože každý hardware má svá specifika a výhody či nevýhody jsou relativní vzhledem k rozdílnosti požadavků lidí, lze takto označit každého, kdo si koupí nějaký hardware, a pak napsat, že neuznal argumenty pro koupi alternativy.

3, dr.coffee je označen za příznivce zelených aniž by si koupil kartu Nvidie. Nepozoroval jsem, že by vyvolával flame. Uznal argumenty oponenta. Dostalo se mu za to zaškatulkování a urážky.

4, Myslím, že snaha lidi okolo pořád škatulkovat a vymezovat se vůči nim do opozice, svědčí více o tom, kdo má potřebu toto dělat než o dotyčném zaškatulkovaném.

5, viz. 1 Nechápu tyhle snahy rozhodovat za ostatní co je pro ně dobré. Nelze spasit svět násilím.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 16:24:47
avatar
Kdysi "dávno" sem to samé dělal na grafice za cca 15k CZK. Rozhodně se to vyplatilo, protože nejen dnešní AMD/ATi grafiky mají problémy s teplotama v "stock" provedení, ale tyhle problémy existují u nich snad skoro od začátku.

Pokud nemá člověk obě ruce levé a ví co dělá, riziko je minimální. Takhle se mi nikdy nic zničit zatím nepovedlo.
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 14:14:10

to sa mi az nechce verit , ze teplota so vzduchovym chladenim (v 1100 mhz) sa dostala len na 65 stupnov
Za to by vyrobcovia, mali rusit stratu zaruky , ked takymto sposobom zakaznik ulahodi referenej 290/290x a napravi, to co vyrobcovia pokafrali.
To vazne sa nedalo na tych 1200 dostat?
inak skvely test aj ked to ecelero je ovela elegantnejsie a asi aj vykonejsie chladenie pre 290/290x
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 16:22:25
avatar
Tak já bych řekl že těch 1200 je hodně taky bych rád viděl na 1200. Šak uvidíme jak to bude s nereferenčním řešením.
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 16:22:55

Ja by som ani nepovedal ze Accelero je vykonejsie. Ved sa pozri na ten MK-26 pasiv ktory je jednoznacne robustnejsi ako AC a moznost ho osadit prakticky akymikolvek 120/140 ventilatormi. To z toho robi podla mna najlepsie vzduchove chladenie na trhu.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 16:29:48
avatar
Prolimatech je s železnou pravidelností výkonější než většina konkurence. Vyjímkou je jedině Noctua. Kvalita výroby je u obou firem takřka shodná, tey velmi vysoká.

Accelero nebo cokoliv od Arcticu není špatné, ale je to takové "čínské".
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 17:32:14
avatar
Já jsem to samozdřejmě myslel oproti referenčnímů nic o tom že MK-26 je horší jsem neřekl A řekni mi prosím co teď neni z číny kromě potravin? Já bych řekl že většína věcí se už vyrábí v číně a co se týká PC tak si myslim, že je toho více než hodně.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 23:09:22
avatar
I hodně potravin je z Číny, bohužel.

To bylo jen označení kvality, nevim kde se dělaj, prostě to působí levně, zatímco z Noctuy ta kvalita skoro odkapává.
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-26 09:27:22
avatar
Tak Noctua se vyrábí v Rakousku a Arctic ve Švýcarsku, takže si myslím, že je to hodně kvalitní (btw. žádná "Čína") osobně mám Arctic Accelero extreme II plus a jsem snim naprosto spokojen kartu mi uchladí na max teplotách 75°C např. Battlefield 3 Multi 70-75°C na 20-25% při pokojové teplotě 22°C, takže si myslím, že to neni zase taká "Čína" a navíc i ta cena je celkem slušná. Kdyby jsi chtěl taký chladič na grafiku od Noctua, tak by jsi si hodně připlatil a myslím, že ten výkon by byl stejnej max o nějaké 3-8% lepší.
Tommy2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 17:51:29

Mohl by mi prosím někdo jako hloupému strojaři vysvětlit, jak je možné, že s lepším chlazením klesá spotřeba ??? Já myslel, že čip produjuje teplo, v závislosti na zátěži, se kterou roste spotřeba.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 20:30:15
avatar
zjednodušeně: čím je větší je odpor tranzistoru, tím je vyšší i jeho teplota při průchodu proudu (analogie s přepálením tenkého drátku proti tlustému vodiči). A platí to i obráceně, když snížíš teplotu, snížíš i "měrný" odpor. A navíc procházející proud ten tranzistor dále ohřívá. Proto se tak hodně bádá ohledně supervodičů a supravodičů, protože při absolutní nule mají téměř nulový odpor.
Tommy2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 22:46:41

vybavuji si, že jsme něco takového i brali, ale univerzita už ve mě zabila veškeré praktické myšlení natož si umět dát dohromady teorii s praxií, praxe je dnes ve škole sprosté slovo.... každopádně díky za vysvětlení
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 20:40:47
avatar
jako strojař jsem si jistý, že supravodivost a vše co s tím souvisí jsme na strojárně brali na SŠ i VŠ ;)
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 11:00:49

Jak se spotřebou GK souvisí supravodivost?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 11:16:53
avatar
boha jeho ... on se ptal na ten jev!
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 11:46:19

Já to chápu, ale jak jev supravodivosti souvisí s GK?

Edit: Napsal jsem to obráceně. Jak souvisí jev růstu spotřeby GK s teplotou se supravodivostí?

Svoji teorii jsem napsal níže. Zajímá mě tvoje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 12:00:22
avatar
proč moje teorie? to není moje teorie ... to je jev, který je poměrně známý a celkem polopatě to vysvětluje ;) Samozřejmě že v našem případě u grafiky ona supravodivost nebude ;) Nicméně jen jsem dal příklad který s tím částečně souvisí a že jsme to i na strojárně brali ... nemluvě o tom, že jsme to samozřejmě brali i z hlediska běžného elektra co se týká odporu atd. ;) nic víc. nechápu, co v tom hledáš za složitosti a teorie ...
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-25 14:08:16

Otázka zněla:
"Mohl by mi prosím někdo jako hloupému strojaři vysvětlit, jak je možné, že s lepším chlazením klesá spotřeba ??? Já myslel, že čip produjuje teplo, v závislosti na zátěži, se kterou roste spotřeba."

Odpověď:
"jako strojař jsem si jistý, že supravodivost a vše co s tím souvisí jsme na strojárně brali na SŠ i VŠ ;)"

Nevím jak se učí supravodivost na stojárně, ale mě učili, že supravodivost probíhá při teplotách blízkých absolutní nule.

Přes obrovskou snahu dosáhnout supravodivosti při běžné teplotě se to, pokud vím, nepodařilo. Kdyby to AMD umělo, vypadal by svět úplně jinak.

Přestože si nedovedu představit situaci, kdy by jev nastávající při absolutní nule mohl ovlivnit děje při teplotách o 350 stupňů vyšší, nemohu to vyloučit a zajímá mě mechanismus podle kterého si myslíš, že to probíhá.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 11:20:22

Myslím, že to souvisí s tzv. Leakage current - což je tuším nežádoucí proud izolující částí substrátu polovodiče. Závisí na napětí a teplotě.

Měrný odpor polovodičů se s teplotou snižuje a zřejmě proto tento proud roste. Zároveň to vysvětluje nižší závislost u procesou se SOI(Silicon On Izolator) procesem.

Odpor C-MOS tranzistorů sice mírně roste s teplotou(nikoliv obráceně), ale vzhledem k velmi nízkému proudu těmito tranzistory a zřejmě lineární závislosti tohoto odporu na teplotě bych tomu nepřikládal velký význam v tomto případě.

Se supravodivostí to samozřejmě vůbec nesouvisí. Supravodivost je jev, kdy při teplotách blízkých nule klesá skokem odpor velmi blízko k nule.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 20:55:09

Jo chladič je to skvělý, ale bohužel dost velký a drahý. Lepší řešení je Gelid Ice Vision který stojí cca 860,-kč, chladí dobře a hlučnost je také super, podpora dokonce i R9 290x..
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Accelero 2013-11-21 07:26:35
avatar
Pěkný článek. Jelikož jsem měnil chladič na R9 290 za Accelero Xtreme III, tak mohu porovnat účinnost obou chladičů a Prolimatech je rozhodně účinnější. S Accelerem dosahuji o něco vyšších teplot, ovšem pořád mnohem nižších, než u referenčního chladiče. Mám už prakticky hotový článek dokumentující montáž a také nějaké testy. Musím ještě upravit obrázky a pustím to na web. Padl jsem na nějakou kvalitnější verzi karty, neboť jádro jde opravdu lehce taktovat a limitem je pouze omezení Afterburneru na 1235 MHz.
Také se potvrdilo, že Sapphire kupodivu používá u stejné karty dvě varianty pamětí. Zde měl autor paměti Elpida, já mám Hynix. Ty Hynixy jsou konstruovány na takty 6000 MHz a opravdu na nich bez zvyšování napětí běhají. Nicméně otestoval jsem, že přínos zvyšování frekvence pamětí tradičně nepřináší tak velký výkonový nárust, jako zvyšování taktu jádra.
bumr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 08:21:54
avatar
No podle článku na tom'sHW mi přijde lepší accelero , tak nevím kde je chyba .

Odkaz
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 10:08:08
avatar
Nejde zrovna o chybu. Ten Prolimatech je prostě robustnější a pokud se doplní o výkonné ventilátory, tak nemá konkurenci. Právě použitím různých druhů ventilátorů u něj může dojít k rozdílným výsledkům ve výkonu.
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 14:10:30
avatar
Zkus udělat nějaké testy na těch frekvencích celkem by se mi to hodilo a myslim, že nejsem sám.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 09:26:03

Tak to máš štěstí, jsi první o kom vím že u Sapphire nemá Elpida. Už se těším na nějaké ty testíky..
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm 2013-11-21 09:43:30

Tento postup je vhodný pro nedočkavce, který kartu musel mít i za cenu referenčního chladiče. Je škoda, že AMD nešáhlo přeci jen po něčem trochu lepším, protože takto se karta jen zbytečně schazuje v testech.
Ref. chladič kartu nedokáže zdárně uchladit, ta zbytečně běží na vysokých teplotách, tím se bohužel zvyšuje spotřeba, jak se s teplotou zvyšuje i odpor polovodiče. Nakonec dochází k tomu, že karta neběží naplno, protože zasahuje ochrana před upečením.
Ve výsledku pak v testech, které budou sloužit jako referenční podklad pro další srovnávání je karta, která nedosahuje plného výkonu, má zbytečně vyšší spotřebu než by mít mohla a je zbytečně hlučná.
Přitom stačilo použít o trochu lepší chladič. Chápu, že záměrem bylo nechat prostor pro výrobce a jejich nereferenční řešení, ale v takovém případě měly být tyto karty již na trhu.
Současné karty, které byly uvedeny na trh jsou vhodné pouze pro nedočkavce, který na to napasuje nějaký obří hybrid nebo pro majitele vodního chlazení, pokud má již k dispozici odpovídající blok. Pro běžného člověka, který se v tom nechce hrabat a chce si koupit kartu, která se dá běžně provozovat, tak nové karty od AMD prakticky ještě nevyšly.
AMD prostě v tomhle ohledu velmi zaostává na Nvidií, že nedokáže svůj produkt, jakkoli dobrý, pořádně uvést na trh se vším, co k tomu patří. Stále se perou se svým amatérismem.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 10:35:01

Ale referenční chladič grafiku uchladí aniž by se snižoval výkon nebo se karta upekla, jen je to bohužel hodně hlučné řešení které se nedá vydržet moc dlouho. Myslím že je celkem jedno jestli koupíš referenční a předěláš chladič, nebo počkáš na nereferenční už s lepším chladičem. Cenově to bude téměř na stejno možná i levnější, jelikož se s cenama pořád hýbe a kdoví jaká cená bude při vydání nereferenčních verzí. Ten kdo koupil R9 290 za 9000,-kč nemá co řešit, může v klidu přehodit velice kvalitní chladič a má jistotu výborných teplot i výkonu. Ono zase není až tak náročné chladič vyměnit, jen se prostě musí někdy chtít.. Jinak souhlasím že mohli vydat přeci jen o něco lepší chladič, ale jak píšeš tak to prostě nechali na jiných co s tím naděláme.
Fleggy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - výkon není vše 2013-11-23 19:34:27

Po dlouhé době nazdar ;)

chci se podělit se zkušeností s GTX 780 Ti po přechodu z HD 7970. Dlouhá léta (od 4850) jsem měl doma ve všech desktopech ATI/AMD a kdyby se hned po ohlášení R9 290X neobjevily kritické ohlasy na chlazení a podtaktovávání, tak by mi teď v casu jedna 290X spokojeně vrněla. Jsem už dost starý a rýpání v HW mě baví čím dál míň (vlastně vůbec, ale nelitujte mě - zase budu dřív v důchodu než většina z vás - aspoň doufám ), tak jsem objednávku zrušil a udělal si radost GTX 780 Ti.

Výkon - zatím jsem se s tím moc nebabral a rovnou nahodil +200MHz na jádro a +300MHz na paměti. Strop jsem nehledal, protože se mi to zdá pro moje potřeby dostatečné. V dlouhodobé zátěži nejde frekvence pod 1190 MHz.

Teplota - do algoritmu chlazení jsem nezasahoval, takže se drží max. na přednastavených 83 stupních.

Hlučnost - i když s uvedeným OC jede větrák max na 63% (otáčky si teď z hlavy nevybavuju), tak pořád je to docela tiché. Rozhodně tišší než moje stará 7970 (původní, ne GHz edice) na defaultních taktech.

Kvalita obrazu - ve 2D jsem nepozoroval nějaký rozdíl (HP LP2480zx kalibrovaný sondou), ale ve 3D je podstatný rozdíl. Hranice přechodu mezi trilineárním a brilineárním (nebo jakým) filtrováním, která na všech ATI/AMD kartách a všech ovladačích byla dobře patrná a v Trackmanii vyloženě rušivá, u nVidie nevidím.
Ještě jsem znova rozehrál Crysis 2, protože při zapnuté tesselaci a max. nastavení všeho ostatního byl hned na začátku, jak vylezete na polorozbořenou střechu té kruhové bodovy za prvním parkem, viditelný na taškách hrozný přechod s ostrými lomy a nedokázal jsem se ho zbavit jinak, než vypnutím tesselace.

Nové R9 290 jsou určitě pěkný kus HW, ale s tím chlazením to podcenili. Osobně nereferenční model nechci, protože trvám na výfuku horkého vzduch ven. Ale každý má svoje preference a možnosti, podle kterých si vybere. Jenom bych byl nerad, abych byl kvůli své volbě (které nelituji), jakkoliv hanlivě nazýván nebo aby bylo zpochybňováno mé duševní zdraví, jak některé horké hlavy občas rády zjednodušeně soudí.

Užijte si své VGA miláčky, ať už je vyrobil kdokoliv ;)
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 19:21:23
avatar
Tak jasný každý má jiné výhrady někdo má rád ticho někdo má rád výkon někdo zase aby to prostě nehřálo a bylo ticho, ale někteří si zvykli už na ty nereferenční řešení a prostě jak říkám já že jsou "rozmazleni" to berte s humorem. A myslím, že má každý na výběr co si koupí a nemůžeme ho nutit s výběrem jenom co můžeme je mu něco doporučit.
Fleggy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 19:47:04

Moje řeč. Mně to neustálé vzájemné odsuzování prostě vadí.
Ještě k tomu filtrování textur. Všude čtu jenom o tom, jak se komu co podařilo přetaktovat, jaké má teploty apod., ale o kvalitě fitrování jsem četl naposledy snad když vyšla řada HD 5000 a všechno mělo být super (ale nebylo). HW je pěkná věc, ale SW musí být taky dobrý. Např. pro AMD je podle mne nedocenitelný RadeonPro, po kterém se mi vyloženě stýká.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-21 20:54:07
avatar
nám to vzájemné odsuzování také vadí, zvlášť když se snažíme doporučit to nejlepší ...

Co se týká kvality obrazu, máme možnost srovnávat opravdu hodně grafik, AMD Radeon mají lepší obraz ve hrách ave videu, kde je bravnější a živější, hlavně díky HDR ... nicméně občas v některých hrách jsou prolémy s kvalitou AA což u NV tak často není ...

nicméně rozdíly v té kvalitě obrazu jsou tak nicotné a tak obtížně se to diagnostikuje a subjektivně sorvnává, že se to opravdu nedá vůbec brát v potaz. takže můžeme brát v potaz právě výkon, provozní vlastnosti a poměr cena-výkon a podle toho vybírat.
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - super článek a inspírace 2013-11-22 05:58:33
avatar
Díky za článek, vždy si rád přečtu článek od někoho, kdo se nespokojí jen, s koupením HW, ale když ten kus železa vyzývá k úpravě/nápravě nebojí se toho a jde do toho. Fakt pěkný článek a test jen tak dál.
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Accelero 2013-11-22 07:06:21
avatar
Poslušně hlásím, že jsem dokončil článek o instalaci chladiče Accelero Xtreme III na R9 290 včetně testů vlastností karty při taktování. Publikoval jsem jej do zdejší sekce blogů a nyní čekám na jeho schválení a zpřístupnění veřejnosti. Snad tam nemám žádné hrubky, takže by to schválení nemuselo trvat dlouho
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-22 11:34:02
avatar
kouknu na to
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Odemknutí 2013-11-22 10:13:15
avatar
Moc se těším na povídání o odemykání R9 290 na 290X. Z těch malých obrázků není úplně zřejmé, jestli máte jádro verze ...2000 nebo ...2020, ale verze ...2000 má toto číslo uvedeno černou barvou a ta by byla asi vidět. Tipuji to tak, že v tomto případě odemčení nebude možné a stejně dopadnu i já s kartou od Sapphire.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 836x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 564x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1023x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1215x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1545x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1367x
Komentářů: 7