TEST: NVIDIA 9600GT – první GeForce9 v praktických testech |
|
|
Napsal Jan "DD" Stach a redakce
|
Monday, 25 February 2008 |
Strana 16 z 17
- Teploty, spotřeba, taktování
Výkonové testy máme za sebou, nezbývá než se podívat na provozní vlastnosti, které nás dnes u grafických karet zajímají více, než kdy jindy. Většinu z nás zajímá hlavně spotřeba. Méně důležitá je spotřeba ve 3D, ta je většinou vysoká, ale musíme si uvědomit, že typická grafická karta v typickém počítači jede drtivou většinu svého života ve 2D, tedy v klidu. Spotřeba v klidu by nás tak všechny potěšila nejlépe nulová. Nač živit něco, co momentálně nepotřebujeme, že?

Opět začněme spotřebou. Jádro G94 má méně aktivních jednotek než G92, logicky by tedy mělo být úspornější a realita? Ano, praktické měření ukazuje, že sestava s 9600GT je úspornější než s 8800GT. Proti konkurenčnímu HD3850/3870 je v klidu 9600GT o něco více žravější. V zátěži je to ale plně srovnatelné s HD3850 512MB. Z pohledu spotřeby a nabízeného výkonu je 9600GT tedy také velmi dobrá karta.

Pokud jde o teploty, nemám v ruce zatím referenční provedení 9600GT, takže nemůžu srovnávat. Chlazení Gainwardu ale na celkem málo výhřevné jádro G94 stačí s velkým přehledem. Karta moc nehřeje a ventilátor se ani nemusí příliš otáčet, takže celkově se v provedení Gainwardu jedná o celkem tichou kartu.

Pokud jde o taktování, tak jsem zkoušel opět jen základ, bez přidávání napětí do výskytu prvních fragmentů v obraze. Z 650/1800MHz jsem se dostal na 750/2100Mhz.To je velmi slušné v herách se to projeví až 10% nárůstem výkonu, ale v praktických číslech to znamená nárůst jen pár jednotek FPS, což ve hrách, kde se karta pohybuje pod hranicí hratelnosti, mnoho nezlepší a ve většině hrách, kde je karta dostatečně nad hranicí hratelnosti, je to úplně jedno, protože ty FPS navíc nepoznáte.
|