TEST: NVIDIA 9600GT – první GeForce9 v praktických testech |
|
|
Napsal Jan "DD" Stach a redakce
|
Pondělí, 25 únor 2008 |
Strana 3 z 17
- Testovací sestava a testy
Jako vždy jsme použili naší obvyklou testovací sestavu. Té věnujte pozornost hlavně, pokud porovnáváte výkon některých starších modelů. Ne všechny karty jsou otestovány na stejných aktuálních ovladačích. Není to v lidských silách vždy všechno znovu otestovat. Ale snažíme se to čas od času zaktualizovat.
Testovací sestava DDWorld.cz:
|
Model |
Zapůjčil |
Procesor |
AMD Athlon64 X2 6000+ (3,0GHz, s AM2)@3,2GHz |
|
Chlazení |
Noctua NH-U12P |
|
Základní deska |
Gigabyte GA-AMD790FX sAM2+
|
|
RAM |
2x1GB DDR2 800Mhz cl4
|
|
Grafická karta |
viz testy |
|
Pevný disk |
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min |
|
Zdroj |
Thermaltake Toughpower 750W |
|
OS |
Windows Vista Ultimate 32-bit |
|
V sestavě se dále nachází zvuková karta Creative Audigy 2 ZS PCI a druhý 250GB pevný disk na data a zálohu.
GF8800GTS 320MB - 169.25
GF8800GTS 640MB - 169.25
GF8800GTX 768MB - 169.25
GF8800Ultra 768MB - 169.25
HD2900PRO 512MB - Catalyst 7.11
HD2900XT 512MB - Catalyst 7.11
GF8800GT 512MB - 169.25
HD3850 256MB - Catalyst 8.1(hotfix)
HD2600XT - Catalyst 8.1
GF8600GT/S - 169.25
X1950PRO 512MB - Catalyst 8.1
HD3870 512MB - Catalyst 8.1(hotfix)
ASUS GF8800GT 256MB - 169.25
ASUS GF8800GT 1GB - 169.25
8800GTS 512MB - 169.25
HD3870X2 - beta Catalyst 8-451-2-080123a
Sapphire Ultimate HD3850 512MB - Catalyst 8.1(hotfix)
ASUS HD3850 256MB TOP - Catalyst 8.1(hotfix)
ASUS 8800GS TOP 384MB - 169.32
Gainward GF9600GT 512MB - 174.12
K samotnému měření nemám mnoho co říci. Všechny testy děláme přímo ve hrách v nejčastěji používaných nastaveních. Všechny karty mají vždy stejné podmínky. Měříme hodnoty FPS pomocí programu FRAPS. Samozřejmě kromě výkonu se podíváme i na provozní vlastnosti karet. Změříme spotřebu celé sestavy s danou grafickou kartou ve stejné situaci pro každou kartu a také zjistíme teplotu u jádra u každé testované grafické karty. Všechny výsledky tradičně převedeme na procentuální vyjádření vůči nejvýkonnější kartě v daném testu a následně zjistíme přený průměrný výkon a spočítáme poměr cena-výkon z praktického výkonu.
Vzhledem k tomu, že se jako server orientujeme na praktický výkon, netestujeme karty v umělých 3D Marcích, které dnes již o praktickém výkonu karet vůbec nic nevypovídají. Soustředíme se hlavně na nejhranější hry a orientační vzorek nejpoužívanějších herních engine pro co možná nejobjektivnější výsledky. Dnes to bude v dostatečně vypovídajícím vzorku aktuálních 12 her.
Často mluvíme o hratelné úrovni FPS - snímků za vteřinu. Pokud se průměr snímků drží nad hodnotou 40FPS, považujeme hru za bez problémů plynule hratelnou. 40-35FPS je to hratelné ale občas zpozorujeme trhání. Průměrná hodnota kolem 30FPS pak už většinou znamená znatelné cukání a trhání hry. Kolem 25FPS je už většina her hratelná jen s obtížemi, zpomalení obrazu je velmi patrné. 20FPS je už nehratelné, repetivě je to hranice pro otrlé :). Pravdou ale je, že jsou i hry, kde třeba 30FPS nedělá problémy a pak jsou tu také hry, kde 100FPS je pořád málo. Pro většinu her ale platí výše uvedené.
Jak dosáhnout hratelné úrovně FPS? Hlavně omezením detailů, snížením rozlišení, či vypnutím optimalizací obrazů jako je AA vyhlazování. Většina současných karet s 256-bit sběrnicí a 512MB paměti dnes ale má dost síly na plné detaily včetně AF optimalizací obrazu v nejčastěji užívaných rozlišeních 1280 - 1600. Pojďme se tedy podívat na samotné testy ...
|