Strana 1 z 17
Než se pustíme do samotného testování, podívejme se úvodem na v pořadí již devátou grafickou řadu firmy Nvidia. Zatímco osmá řada byla skutečnou revolucí, přinesla unifikovanou architekturu a DirectX10, tak GF9 přináší o poznání méně změn. Jak je u firmy Nvidia zvykem, povedená generace je vždy vlastně dvoj generace. GF3 přešla v GF4, GF5 se moc nepovedla, takže nastoupila poní hned nová GF6, GF6 byla upravena na GF7 a GF8 přechází počínaje dneškem v mírně modifikovanou GF9 a až GF10 bude opět skutečně nová řada a generace. Nejedná se tedy o nějakou převratnou novinku, architektura a základní schopnosti zůstávají u GF9 proti GF8 beze změny, ale nějaké ty modifikace přeci jen přináší ....
Unifikovaná architektura, kterou NVidia přinesla s vydáním GF8 v jádře G80, zůstává. Spolu s ní zůstává i podpora rozhraní DirectX10 zatímco současná konkurenční řada ATI Radeon HD3xxx již obsahuje vylepšený DirectX10.1. GF9 pak obsahuje podporu OpenGL2.1. U GF9 byla ale vylepšena práce ROP jednotek proti kartám v sérii GF8. GF9 pak proti prvním GF8 má zvýšený výkon texturovacích procesorů - jinými slovy je o něco efektivnější než tomu bylo u prvního jádra G80. GF9 obsahuje i několik dalších malých optimalizací. Celkově se ale vychází zcela z aktuálního jádra G92 vyráběného 65nm procesem, od čehož se odvíjí všechny vlastnosti karty.
Série GF9 je pak nativně PCIexpress 2.0 a výrobci karet mají možnost osadit kromě klasických DVI výstupů i třeba modernější HDMI nebo ještě novější DisplayPort. Velkým tématem současnosti je i HD video, na jehož akceleraci již nějakou dobu v našich počítačích používáme grafické karty. U Nvidia se o tyto vlastnosti stará dnes technologie PureVideo HD. S kartami na jádře G92 přišla schopnost upravovat dynamicky kontrast a barvy. Tyto schopnosti jsou ale pořád ve stádiu vývoje. S rozvojem HD Videa jsou samozřejmě tyto technologie dále zdokonalovány a PureVideo HD není výjimkou.
Jistě zajímavou novinkou je Hybrid SLI, i když to je spíše záležitost základních desek. Jde o to, že ve 2D, kde funguje naše grafická karta většinu času, je zbytečné, aby vlastně fungovala a práci ve 2D můžeme přenechat mnohem úspornějšími integrovanému grafickému čipu, který se nachází na odpovídajících základních deskách. Hybrid SLI by mělo umožnit to, že se grafické karty ve 2D zkrátka vypnout a práce zůstane na integrovaném čipu. Tohle je ale stále ve fázi testování a také to bude závislé na ovladačích. Navíc je pravda, že se výrobci karet snaží o co nejnižší úsporu energie u grafických karet ve 2D a například v souvislosti s připravovanou grafickou řadou ATI R700 se mluví o spotřebě v klidu u výkonných karet i kolem 10W. A to by nutnost systému Hybrid SLI a podobných, které by vypínaly grafickou kartu a 2D práci nechaly na integrované grafice, trochu snižuje. Spotřeba energie je velkým tématem mnoha výrobců v letošním roce a právě grafické karty jsou asi nejžravější komponentou v současných PC, takže uvidíme, jaký vývoj a směr ve snaze ušetřit energii nastane ...
- Nvidia GeForce 9600GT - G94 se představuje
První konkrétní model grafické karty řady GF9 se jmenuje 9600GT. Právě tato karta je předmětem naší dnešní recenze, takže představení je jistě na místě. 9600GT je mířena do nižšího mainstreamu zejména proti Radeonům HD3850 512MB a také proti HD3870 512MB. Nicméně, jak uvidíme v recenzi, celkem slušně ohrožuje i pozice samotné 8800GT.
9600GT staví na jádře s označením G94. To vychází ze současného G92. Je opět vyráběno 65nm výrobním postupem. Obsahuje celkem 64SP, což se může jevit jako celkem dost málo, vezmeme-li v potaz, že G92 má od 96 po 128 jednotek. Zůstává stejný počet ROP, ale jak už bylo řečeno v úvodu, došlo k jejich mírné optimalizaci. Karta pak obsahuje 256-bit paměťovou sběrnici v základu je vybavena 512MB DDR3 paměti, ale mají se objevit i levnější 256MB verze a také dražší 1GB verze, avšak 1GB paměti pro výkon karty dnes moc neznamená, což víme z podobného testu v případě 8800GT 256MB vs 512MB vs 1GB, který najdete zde.
Dost už teorie a přejděme k praxi ...
|