Strana 2 z 13
- AMD vládne DirectX11 hrám, grafikám – a další zlepšení přichází
Z prezentací i slov AMD je nutné zdůraznit, že s tak velkým úspěchem na poli DX11 nepočítali ani oni. Není to dáno jen tím, že HD 5000 se povedlo ve všech směrech na výbornou, včetně načasování, ale i tím, že konkurence se vydala trochu jiným směrem a i to moc nezvládla. Jinými slovy díky zakopnutí (do jaké míry je to zakopnutí, a do jaké důsledek záměrného odklonu od spotřebního segmentu, je otázka) NVIDIA a díky svědomité práci AMD vznikla situace, že AMD je na poli 40nm DirectX11 grafik králem a převaha je naprosto zdrcující.
Projevuje se nejen v tom, že 9 z 10 existujících DirectX11 grafik nese čip AMD, ale i tím, že většina nových DX11 her je vyvíjena a optimalizována na AMD Hardwaru. A to za to AMD nemusí ani v mnoha případech platit, zatímco konkurenční NVIDIA utrácí miliony za to, aby alespoň nějaká DX11 hra byla optimalizována na její HW. V letošním roce ukořistila ale pouze 3 významnější tituly – Metro 2033, nepovedený Lost Planet 2 a hodně kontroverzní bude zejména H.A.W.X.2 (který sice vypadá v DX11 opravdu parádně, ale to jak to je optimalizované na NVIDIA a jak se brání optimalizacím na AMD, to je opravdu minimálně nechutné). Bohužel pro NVIDIA, přesila AMD herních DX11 titulů je zcela zdrcující. Samozřejmě i tam si občas AMD zahrála na mecenáše, ale mnoho her je DX11 vyvíjeno na AMD HW, protože to prostě ani jinak nešlo a nebylo na čem. Samozřejmě vývojáři mají také hlavu a oči a nebudou hry vyvíjet na HW, který je v menšině. Mezi nejočekávanější hry, které dorazí již brzy, je nativní DirectX11 titul Battlefield 3. DX11 se ale podívá také třeba do nového Deus Ex a Crysis a mnoha dalších titulů. Jako PC hráči se rozhodně máme na co těšit a nástup DX11 je rozhodně rychlý, je vidět a je to úplně něco jiného, než u DX10.
Není tedy divu, že AMD se ze svého jistě zaslouženého, ale pořád nečekaného úspěchu, opravdu upřímně raduje. Na druhou stranu kvitujeme, že to nepřehání s cenami a finančně se na tom nesnaží vytřískat maximum. AMD této příležitosti využívá hlavně k navýšení svého tržního podílu, což je to, o co jí dnes jde.
To by ale nešlo bez pořádné nabídky grafických karet a ty musí být takové, aby odpovídali potřebám a nákladům pro jednotlivé cenové kategorie. Zejména tohle se AMD daří a efektivita je druhé jméno pro HD 5000 a hlavně HD 6000 grafiky. Nové HD 6000 modely jdou samozřejmě ještě dál a to je to, o co AMD šlo.
AMD samozřejmě nespalo a vylepšovalo i na tom nejdůležitějším poli. Mnozí to asi vědí, ale zopakuji to. HD 5000 grafiky jsou první DX11 grafiky na světě a protože jejich jádra už mají nějaký ten pátek a vznikala v podstatě s dokončením specifikací samotného DX11, který obsahuje i přesně definovanou tessellaci a mnoho dalšího, tak AMD nemělo vlastně čas a muselo implementovat DX11 tak, jak ho Microsoft napsal. Proto v některých ohledech vykazují grafiky NVIDIA, které jsou minimálně o půl roku až téměř rok čipově mladší, lepší výkony. Protože zkrátka NVIDIA měla čas se na ty předepsané specifikace DX11 podívat a vymyslet, jak by se daly udělat jinak a lépe. Zejména tedy v Tessellaci má NVIDIA dnes vyšší výkon.
AMD ale samozřejmě už u HD 6800 mělo čas udělat to samé, co NVIDIA a tak zdokonalila, co mohla a zejména výkon pod Tessellací. Teoreticky by měl být HD 6870 až 2x rychlejší a výkonnější než HD 5870! Nutno dodat, že z hlediska toho výkonu je to pořád slabý odvar toho, co předvede za měsíc HD 6900.
Podpora vyhlazování a filtrování ve hrách je dost viditelným prvkem. A protože k tomu každý čipy přistupuje jinak, vypadají pak tyto věci na různých grafikách jinak. Čas od času se tak v uplynulém roce vynořilo, že HD 5800 podvádí a aby dosáhly vysokého výkonu, tak šidí na AA/AF kvalitě. Pravda je ale taková, že s AA/AF bylo u HD 5000 vždy vše v naprostém pořádku.
Problém ležel v jeho užití ze strany některých her, kdy ho prostě používaly vývojáři jinak (hlavně postaru), než jak to AMD plánovalo a výsledkem tak nebyl vyšší výkon HD 5000, ale spíše jen nižší kvalita a problémy s AA/AF. Ale platilo to je u některých her.
A proto AMD prásklo do stolu a ve spolupráci s některými vývojáři navrhlo pro HD 6800 úpravy a vylepšení ohledně AA/AF podpory. Kromě toho AMD dodalo i zcela novou techniku MAA, která je kompatibilní s jakoukoliv DX9/10/11 hrou a lze ji aktivovat přes ovladače. Mělo by jít o kvalitní AA s nízkým dopadem na výkon to díky tomu, že k její akceleraci používá AMD DirectCompute. zpřístupněna bude v Catalyst 10.10.
Vylepšení se dočkalo i AF, které bude také ovlivnitelné z ovladačů pomocí UI.
Podívejme se na další technologie …
|