Strana 3 z 13
- AMD Radeon HD 6800 - Technologie
Kdybych tu měl uvádět všechny materiály, které AMD k HD 6800 dodala, byli bychom tu asi do Vánoc. Omezím se tedy jen na krátká vysvětlení. HD 6000 umí všechno to, co umí HD 5000 jen o kousíček lépe.
První a viditelné vylepšení doznaly výstupy. Referenční HD 6850/6870 mají 2x DVI, 1x HDMI a 2x miniDP. Jinými slovy, 6 monitorů teď zvládnou bez vydávání nějaké speciální edice.
Důležitější ovšem je, že AMD nasadilo nové specifikace, takže najdeme HDMI 1.4 a DP 1.2, což je důležité pro podporu dalších technologií.
Zlepšení doznala technologie, která se stále více státá populární. Jak už jsem napsal, na HD 6800 jde připojit hned 6 monitorů, i když stále k tomu potřebujete redukci.
Novinkou je nový MST HUB, který z jediného DP zvládne obsloužit hned 3 monitory bez omezení rozlišení. Bohužel pro 3 monitory normálně, které asi bude používat většina z těch, co si doma Eyefinity udělá, potřebujete stále redukci a stále musíte použít alespoň jeden DP konektor. Na druhou stranu už nemusíte utrácet za ten drahý aktivní, ale staří levnější., který vás omezí jen v rozlišení maximálně 1920x1080. Tyto redukce ale budou stále častější i ve výbavě některých grafik přímo v balení, takže udělat si Eyefinity bude snadnější a hlavně levnější.
Samotná technologie je neustále zdokonalována a pořád je o krok před konkurencí. U AMD si Eyefinity můžete udělat i za pomocí levné a jedné jediné grafiky. U NVIDIA musíte mít minimálně dvě v SLI.
Eyefinity taky funguje bez problémů v mnoha hrách. Eyefinity a jestli v dané hře funguje, není totiž ani tak záležitostí ovladačů, jako podpory ze strany hry a toho, zda vývojáři nebyly ignoranti a prostě zobrazení hry udělali tak, že neomezili rozlišení. Bohužel u některých her tak Eyefinity korektně fungovat nebude nikdy, protože to vývojáři špatně udělali. Příkladem je například Mass Effect 1 a 2 nebo konzolové porty. Jinak třeba Eyefinity funguje i ve starších hrách, a v nových pokud tedy nemá problém samotný herní engine, by to mělo fungovat také bez problémů. Každopádně, pokud máte s Eyefinity v nějaké hře problém, musíte otravovat toho, kdo hru udělal, AMD ovladači problém spravit nemůže, podpora musí být ze strany hry a herního enginu. Samozřejmě Eyefinity jako takové není žádná novinka, protože multimonitorové zobrazení je staré, jako PC samo a je normálně podporováno už léta. Až do HD 5000 grafik to ale nebylo možné a snadné využít tak jednoduše a doma.
Novou technologií je oficiální podpora 3D. Tu sice již mají omezeně i HD 5000, ale na HD 6000 je to se vším všudy. Zejména i díky novému HDMI 1.4 jde k HD 6000 připojit jakýkoliv kompatibilní 120Hz set TV a brýlí.
Samozřejmě AMD nadále podporuje i další technologie 3D zobrazování, například tu od iZ3D atd. Tím hlavním, na co se ale AMD soustředí, je podpora 3D standardů. Je to něco jiného, než NVIDIA 3D Vision, které je z principu hloupé a odsouzeno k zániku. Není prostě možné, dodělávat podporu 3D zpětně, navíc aby to dělal výrobce čipu. Jak také víme, často to ani pořádně nefunguje. Mnohem jednoduší a hlavně logičtější je, když má nativní 3D podporu samotná hra a herní engine v základu. Pak vše funguje jak má a výrobce grafiky nebo čipu se nemusí s podporou 3D drbat. To bude případ nových her, takže takové Crysis 2, které má nativní 120Hz 3D podporu ze strany svého engine, pojede úplně stejně na AMD nebo NVIDIA, stačí jen připojit 120Hz zobrazovací zařízení a kompatibilní brýle. Stejný princip uplatňuje i 3D Bluray standard, který také jede stejně na obou grafikách.
Jinými slovy podporu 3D mají nové grafiky AMD v plné palbě a záleží na tom, zda je 3D vybavena daná aplikace, pokud ano, fungovat to bude. AMD ale rozhodně nehodlá dělat nějaké ovladače a podporu 3D, jako to dělá NVIDIA u 3D Vision, dodělávat. Jednak to není jeho úkol a jednak je to z principu kravina a hodně neefektivní způsob jak dosáhnout fungování 3D. A vzhledem k tomu, že filmy i nové hry v mnoha případech tu 3D podporu mít budou ze své strany, tak to dodělávání skutečně padá do propadliště dějin. AMD je ale jinak ke 3D docela chladné, stejně jako mozí další a až na pár nadšenců jim prozatímní vývoj dává za pravdu. NVIDIA 3D VISION žádnou díru nikdy do světa neudělalo a letošní šílenství některých výrobců kolem 3D zůstalo bez odezvy. Prodeje 3D zařízení se počítají na ubohé jednotky milionů kusů v rámci celého světa. Problém není ani tak v podpoře samotné 3D technologie, jako v tom, že současný stav je méně než použitelný. Takže je fajn, že AMD pokroku a vývoji a nikomu, kdo chce 3D používat, klacky pod nohy nehází, ale jinak v tom jako mnozí jiní žádný zázrak zatím nevidí = dobrý přístup.
Vylepšení se samozřejmě dočkal i soubor podpory multimédií a vše kolem videa. UVD3 je další verzí a rozrostla se o mmnoho zajímavého:
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že kvalita obrazu ATI grafik zejména při videu, je díky nativním HDR efektů opravdu vynikající. Nově se přidávají další efekty a další filtry, takže by to mělo být ještě lepší. Ale to není vše. Akcelerace a převody formátů skrze GPU AMD běhají stále lépe a lépe a UVD3 je tak rozhodně dalším vítaným rozšířením. Prostě z multimediálního hlediska další krůček, který rozhodně je vítán a využitelný.
A teď už se podívejme na samotné BARTS modely …
|