Strana 20 z 21
- ATI Radeon HD 5970 - výkon a konkurence
Tohle bude poměrně jednoznačná kapitola. Výkon HD 5970 je i přes její nízké takty neuvěřitelně vysoký. I když jsme to čekali, stejně je realita lepší než jsme si to představovali. No a to nemluvím ani o výkonu po přetaktování, protože ten brzdí výkon současných procesorů. Grafika sama o sobě je předurčena pro hraní v ATI Eyefinity 3x LCD ať už 5040x1050 (22“) nebo 5760x1200 (24-27“) nebo dokonce 7680x1600 (30“). Na běžné rozlišení je téhle grafiky pro technologicky zastaralé DX9 hry možná až škoda, ale to bychom si taky skoro nic do této doby vydaného nezahrály :).
Testovat tuhle grafiku v rozlišení menším jak 1920x1200 může jen idiot a chtít po ní výkon v nízkých rozlišeních idiot ještě větší. Proč optimalizovat výkon CF na něco, co zvládne čtvrtka téhle grafiky? Nejiné je to i při AA. Tahle grafika zvládne 8AA všude a testovat bez toho je nesmysl až očividné ovlivnění testů ve prospěch grafik starší generace, které pro AA tolik optimalizovány nebyly a také ho v mnoha případech hratelně nedají! Jestli to ve hře jde nastavit, nastavte to a o ničem menším neuvažujte, pokud to hra neumí, je to divné, ale bohužel ne neobvyklé. HD 5970 pak zvládne i 24AA a ve většině hrách hratelně, což znamená, že kvalita obrazu prostě nemá na téhle grafice žádnou konkurenci. Pro starší grafiky je obtížné poskytnout ve vysokých rozlišeních dostatečný výkon pro 8AA ostatně i toto bylo jádrem sporu o prvenství mezi HD 4870 X2 a GTX 295, obecně totiž platilo, že bez AA a s nízkým AA byla GTX 295 většinou rychlejší, jakmile přišlo na náročnější 8AA GTX 295 se propadlo za HD 4870 X2, dohady o tom, zda za silnější grafiku považovat tu, která v náročnějších situacích s vyšším AA podá vyšší výkon, nebo nějakou jinou, stále trvají, ale už je to jedno, nyní tu máme nového vládce o jehož nejvyšším výkonu v každé situaci nemůže být sporu.
Bavit se o tom, jestli je v technologicky zastaralých DX9 hrách DX11 grafika HD 5970 výkonnější o 10 nebo o 100% proti starší generaci grafik je taky dost uhozené. Čekat, že by HD 5970 něco pod DX9 nezvládla, může jen dost hloupé a DX11 grafika je přeci navržena na minimálně DX10.1 ale hlavně DX11 tituly. A bohužel DX10.1 nebo DX11 her je dost málo a tak HD 5970 nemůže ukázat, co v ní skutečně je. Ale i těch pár pokročilejších her stačí na to, aby HD 5970 deklasovala veškerou grafickou konkurenci.
GTX 295 ani HD 4870 X2 nepředstavují žádnou výzvu. Výkon HD 5970 je však stejně jako u všech duálních grafických karet vázán na výkon ovladačů a tedy jestli funguje CrossFire v dané hře. To se ani u HD 5970 nemění. Jistou útěchou nám může být fakt, že když CF náhodou u HD 5970 nefunguje, jako že se to už moc nestává, tak je výkon i poloviny HD 5970 tak vysoký, že to oři hraní ani nepoznáme. Stále ovšem platí, že u novějších her občas musíme na CF ovladače počkat, což ale nebude platit u nových DX11 titulů, kdy protože ATI je jediná firma s DX11 grafikami na trhu, jsou všechny hry optimalizovány na ní a tedy i co se CF ovladačů týká.
Pokud jde o konkurenci, žádná není a je otázkou zda se HD 5970 vůbec může něco z dílny NVIDIA rovnat včetně nového FERMI, které ve stínu až 6TFLOPS u HD 5970 po OC nevypadá zrovna moc dobře, tedy pokud platí to, co o něm víme. Navíc se zjevným zaměřením FERMI na výpočetní serverový segment a hloupostmi v architektuře, jako ECC a C++ všeho druhu, které herní grafická karta nepotřebuje, je otázka, zda FERMI může coby herní grafická karta konkurovat přímočaře herně graficky orientovanému produktu, jakým je Radeon HD 5000 řada. Tyto pochybnosti zcela převažují nad důvěrou ve sliby PR NVIDIA a i ti největší fandové zeleného tábora nejsou z toho, co je známo o FERMI, po uvedení HD 5970 na trh, zrovna nadšeni.
Možná je to předčasné a budu u některých za sýčka, ale po tom, co jsem viděl kolem FERMI a po tom, co předvádí HD 5000 grafiky, jsem si v podstatě jistý tím, že co by herní grafická karta, nemůže FERMI proti RV870 výrazně vyhrát. Možná nabídne FERMI výkon podobný (to by snad mělo a doufám v to), ale určitě nemůže nabídnout výkon výrazně lepší, což při větších rozměrech a vyšší ceně FERMI bude dost problém. FERMI navíc nemá tessellační jednotku a bude její funkci emulovat a to prostě nemůže být rychlejší než specializovaná programovatelná tessellační jednotka, kdyby ano, tak tam ATI tu tessellační jednotku necpe a Microsoft se neobtěžuje s unifikací této technologie do API DirectX. No a problém třetí, čip FERMI bude zase větší než RV870 a poměr cena-výkon určitě nebude hrát v jeho prospěch.Bohužel, zatím jsem nikdo neviděli nic, že by to s FERMI mělo dopadnout jinak a pokud NVIDIA nepředvede něco více než papíry, nepřesvědčí nás o opaku.
|