Strana 8 z 9
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to.

Mnohé grafiky mají také duální BIOSy, či lze v aplikacích přepnout mezi normálním, herním nebo tichým režimem Sapphire má všechno z toho. V našem případě testujeme na normální OC BIOS (až 1630MHz na GPU), ale karta má ještě jeden (SILENT BIOS maximálně 1547MHz), který má o něco nižší nastavení TDP (210W proti 264W), tedy o něco nižší takty, výkon i spotřebu. Otestovali jsme oba režimy a rozdíl ve spotřebě je rozhodně znatelný.
Zcela nový chladič na NITRO+ edici Sapphire RX VEGA 64 je úžasný. Jeden z nejlepších, ne-li nejlepší klasický vzduchový chladič na grafické kartě. Spotřeba karty zejména v OC režimu je obrovská, nicméně není problémem, protože supervýkonné chlazení NITRO ji dokáže uchladit na 67°C a naprosto tiše!!!

SILENT BIOS, kdy má karta výkon o malinko lepší než reference, pak znamená o 40W nižší spotřebu, tedy nižší spotřebu než má referenční RX VEGA, maximálně 63°C na GPU a je to nejtišší grafika s klasickým chlazením, kterou jsem kdy testoval. Lehce jsou slyšet cívky, ale ne, když je grafika zavřena v bedně. Chlazení jako takové je ale úžasné, v klidu má sice teploty vyšší, jak vidíte v grafech, ale to proto, že ventilátory se netočí a karta jede na pasivní režim, tedy naprosto tiše.

Taktování RX VEGA grafik je stále poněkud hlavolam. Je zde hned celá řada podivností, někdy výkon zvýší i snížení napětí, což dovolí snížit teploty GPU a dosáhnout tak vyšších taktů, aniž byste vlastně taktovali. I s OC BIOSEM, kdy má karta limit 1630MHz na GPU, jede konstantně na 1510MHz, tedy o více než 100MHz méně, než by mohla. Pokud zvýšíte otáčky ventilátorů, karta dokáže pak jet na těch 1600MHz, aniž byste ji vlastně taktovali a nárůst výkonu tomu odpovídá.

Sapphire osadilo tuhle grafiku šíleně předminezovaným napájením s 3x 8-pin. Není to však moc nutné, ano karta dokáže žrát opravdu hodně, ale ne tolik, aby těch 3x 8-pin bych prostě nutně zapotřebí. Každopádně zkoušeli jsme, co tahle karta skutečně dokáže.
- Základ: 1423MHz base / 1630MHz boost a 945MHz na HBM2
- Přetaktování: 1700MHz base /1750MHz boost a 1000MHz na HBM2

Karta tedy dokáže běžet na 1700MHz stabilně, spolu s přetaktovanými HBM2 to znamená posun výkonu o dalších 12-15% proti tou továrnímu přetaktování!!! Což je opravdu hodně. Bohužel tento posun výkonu není možný bez nastavení otáček ventilátorů chlazení na výrazně vyšší hodnotu a tak karta sice dokáže udržet teplotu kolem 72°C na GPU ale hlučnost je přes 45dBA, takže už to není tichá karta. Taktéž nárůst spotřeby je dalších 70W proti továrnímu přetaktování. Nicméně je vidět, že VEGA má další potenciál jen v hrubé síle.
Takže k závěrům …
|