Strana 12 z 13
- Hodnocení – cena, výkon a poměr cena-výkon
Takže nezbývá, než si to pořádně sesumírovat a spočítat.
Dostáváme se k největšímu a vlastně jedinému problému HD 7700 série grafik. A tou je zaváděcí cena. Jak už jsem řekl v úvahu, díky tomu že TSMC má omezené 28nm výrobní kapacity, nastavilo cenu pro AMD a další opravdu vysoko. Bohužel díky tomu, že TSMC má monopol a není tu nikdo, kdo by měl požadovaný výrobní proces, AMD i výrobci grafik musí akceptovat podmínky. A ty jsou jednoduché - 28nm jádro podobné velikosti, jako 40nm je o více než třetinu dražší, takže jádro pro HD 7700, i když je menší, je o něco dražší než to pro HD 5700, které navíc je levnější i proto, že je výrazně lépe zvládnutá výroba a vyrábí se ve výrazně větších počtech. Situace by se s rozjezdem dalších kapacit měla zlepšit a ceny klesnout – a to i proto, že AMD jednoduše nemá dost čipů, aby v případě nižší ceny karty uspokojila poptávku.
I tak 159 dolarů za HD 7770 s tím, že tahle Sapphire OC edice bude tak za 165 dolarů, tedy to, co dnes stojí HD 6850, je prostě dost. Nicméně na podobnou situaci jsem vás před mnoha měsíci připravil předpokládanými cenami, takže vás to mnohé nepřekvapí. O tak předpokládám, že cena HD 7700 v Q2 spadne k těm 139 dolarům minimálně. Nesuďte tedy HD 7700 na základě současné situace, do značné míry za to AMD ani výrobci grafik prostě nemohou. Na vyšší novinkovou cenu jsme zvyklí, zde to ale umocňuje dnes prostě předražený 28nm výrobní proces, což si diktuje TSMC – navíc nikdy nebude nová grafika stejně drahá jako zavedená a zvládnutá starší. Obojí ale platí jen ve vztahu HD 7770 vs současné karty, připomenout musíme ale fakt, že HD 5770 stála při uvedení také 159 dolarů a HD 6850 179 dolarů, takže prostor ke slevě na minimálně 139 u HD 7770 přirozeně je a bude.
Samozřejmě HD 7700 nejsou žádné drtičky, ale ani být nemají. Je to prostě cenově dostupná karta s nízkou spotřebou a solidním výkonem. Nemá smysl se dnes zabývat testovaním starých nebo technologicky zastaralých her, když se bavíme o třetí generaci DX11 grafik a máme na trhu hromady DX11 her. Stejně tak nemá smysl se zabývat rozlišením 1680x1050, když většina současných LCD má dávno 1920x1080. I od HD 7700 tak očekáváme použitelný herní výkon v 1080p. Nehodláme snižovat detaily a AA, takhle alespoň vidíte, co karty zvládnout a na co mají. Všechny karty mají stejné podmínky! Žádná není znevýhodněna nebo naopak! V rámci objektivity jsme nasadily technologicky aktuální hry, s jejichž engine se ještě potkáme a navíc 2, které optimalizovala AMD, 2, které optimalizovala NVIDIA a 2 nezávislé. Nikdo tedy opět nemá žádnou výhodu ....
A jak vidíme v aktuálních DX11 hrách, které používají enginy, jež se budou objevovat i letos a v dalších letech, HD 7770 si i přes handicap miniaturního jádra s omezeným počtem jednotek a úzkou 128-bit sběrnicí vede prostě skvěle. Výkon 256-bit HD 6850 i GTX 460 se vším všudy, v OC edici Sapphire HD 7770 je dokonce i lepší. Klobouk dolů. A když se podíváme, s jakou spotřebou to nabízí, není co řešit. za pozornost stojí výkon HD 6870, která překonává GTX 560 Ti, a to právě kvůli svým výborným výkonům v nových DX11 hrách. Nás ale dnes zajímá především segment kolem 3000 korun.
Poměr cena-výkon
Vzhledem k současné situaci s cenou 28nm výroby a tedy následnou zahajovací cenou HD 7700 je jasné, že zatím HD 7700 rozhodně nebudou poměrem cena-výkon stanovovat nový etalon. Na druhou stranu není na tom vyloženě zle.
Snad později, až se 28nm výroba konečně rozjede ve velkém, ceny klesnou na přijatelnější úrovně kolem 130 dolarů v případě HD 7770 verze. Do té doby bohužel, poměrem cena-výkon jsou na trhu pořád lepší starší modely. Znovu připomínám, že při svém vydání na tom byly HD 5700/6700 úplně stejně.
|