Strana 2 z 3
- DooM – OpenGL vs VULKAN výkon
Samozřejmě jsme museli všechno otestovat znovu, naštěstí máme vše potřebné. Hru DooM jsme testovali, když vyšla, ale od té doby proběhlo pár update hry a také ovladačů grafik, takže se trochu výkony změnili. Spolu s původním OpenGL jsme pak otestovali stejnou hru s nejnovějším update s technologiemi z API VULKAN.
Vše na naší redakční sestavě (viz grafy). Rozdíl nás šokoval ve smyslu, že jsme věděli že lze optimalizací získat více, ale až o tolik? Stejná hra zcela jiný výkon, když se využívá výkonu grafik, jaký skutečně mají. Pro vaši informaci tak začněme výpočetním výkonem, které současné grafické karty (ty které máme v testu) opravdu mají:
Ve hrách samozřejmě záleží i na dalších věcech a parametrech a výbavě grafik samotných. Například velikost grafické paměti, výkon paměťového subsystému, výkon v některých oblastech (tessellační jednotky apod.). Nicméně ten výpočetní výkon tady prostě je a teď záleží na aplikaci (herních vývojářích) kolik ho dokáže využít. Pokud má tedy výkonná grafika v nějaké hře špatný výkon, problém je téměř vždy na straně aplikace a jejího vývojáře. Není to grafická karta, co má špatný výkon, je to aplikace (hra) co má špatný výkon. Jak to vypadá, když dnes vývojáři mají možnosti jak využít výkonu grafik? Podívejte se:
- OpenGL vs VULKAN v 1920x1080
Nejdříve nízké rozlišení, kde se nejvíce projevuje případné omezení výkonem procesoru. Nové VULKAN (stejně jako DX12) odstraňují tzv. bottlenecky a zejména u AMD grafik to samotné přináší hodně. Součástí VULKAN i DX12 jsou ale speciální možnosti využití souběžně grafického a výpočetního výkonu (Compute shadery) a to nahání ještě mnohem více. Zde už pak záleží skutečně na výkonu té které grafiky a toho jak ho dokáže nabídnout:
AMD potvrzuje, že GCN opravdu trpělo nevyužitím ze strany vývojářů her a nárůst výkonu je bezprecendentní a klidně 50% u některých AMD grafik! Nějaké to zvýšení je i u některých NVIDIA grafik, ale nesrovnatelně nižší (nedokáží s „Compute“ těžit a fakticky moc není z čeho těžit další výkon).
- OpenGL vs VULKAN v 2560x1440
I ve vyšším rozlišení se objevuje stejný obrázek. GTX 1080 má dokonce co dělat, aby se udržela před starším FURY X! Kde je pak nový mainstreamový Radeon RX 480, by raději u NVIDIA asi neviděli:
- OpenGL vs VULKAN v 3840x2160
Vysoké 4K rozlišení pak už není moc brzděno procesory, takže tady už nejsou přínosy tak velké, ale pořád jsou u AMD grafik masivní a zcela mění situaci.
Šokující, ale nikoliv neočekávané …
|