Strana 3 z 3
- Závěr: Je neomluvitelné vydávat další hry pod DX11/OpenGL!
Myslím, že není potřeba dalších důkazů, že jsme roky byli okrádáni o výkon (zejména s AMD Radeon, kdy bude hodně zajímavé udělat nějaké to srovnání starších generací grafik – kdepak v nových hrách budou asi HD 7000/R9 200 vs GTX 500/600/700 grafiky). Není třeba dalších důkazů, že nové DirectX12 a VULKAN jsou obrovským skokem vpřed a konečně to opravdu bude o výkonu hardware, nikoliv o mizerném výkonu aplikací a kdo se více vykašlal na optimalizace.
Tvůrci DooM mluví o tom, že tohle je jen první ukázka co API VULKAN umožňuje a pracují již na nativním VULKAN herním engine, tedy nové verzi idTech engine, která pojede ještě lépe s využitím dalších technik. I tady tedy přichází ke slovu využití výpočetního výkonu grafik a low level přístup k HW. Názorně se také ukazuje, jak na tom skutečně AMD a NVIDIA jsou po stránce jejich architektur a výkonu grafik. Až doposud jsme fakticky pod DX11/OpenGL netestovali výkon grafik, ale prostě výkon aplikací a ty zjevně měly ke skutečnému využití výkonu grafik daleko. Také se však ukazuje, že architektura AMD GCN, která je stará už řadu let, nemá konkurenci z hlediska pokročilosti a univerzálnosti. Je opravdu hanba a ostuda, jak dosud byla nevyužívána ze strany tvůrců her i API. AMD však před časem udělalo skvělý tah s API MANTLE a ukázalo cestu. Z MANTLE je tak definitivně největší revoluce od doby uvedení API jako taktových, se zásadním přínosem pro vývojáře i uživatele, a co je neuvěřitelné, AMD to dalo světu zdarma a neomezilo ji pouze na svůj HW! Viditelnější důkaz zcela rozdílných přístupů, filozofií a chování dvou hlavních firem na grafickém trhu, těžko najdete. Samozřejmě AMD tím sledovalo dlouhodobější cíle prospěšné i sobě, ale masivní přínos pro všechny už teď a zdarma, je evidentní.
AMD má obrovskou výhodu (opět ale vybudovanou), že její GCN čipy jsou v konzolích PS4/Xbox, a míří tam dokonce i aktuální POLARIS 10 GPU (RX 480/470). Z toho jsou nadšeni i vývojáři (autory DooM nevyjímaje), protože ti tak mohou stejnou hru na konzole i na PC (pokud má AMD Radeon) dělat stejně, se stejnými low level optimalizacemi a využitím HW prostředků. Problém to je a bude čím dál větší pro NVIDIA, která technologicky na poli architektury zaostává už dlouho, řadu věcí nepodporuje, i když z toho také těží, zdaleka ne tolik, ale ono ani není z čeho brát). Dlouho to ale bylo maskováno, nyní zjevně bude muset začít něco dělat a to nikoliv ve smyslu prznit hry „GameWorks“ hloupostmi či pimpení ovladačů. Ani jedno už do nových her s optimalizacemi už v základu prostě nepatří.
Nečekejte žádné zázračné ovladače, výkon NVIDIA grafik GTX 900 "neopraví" nic (ani o to u NVIDIA není žádný zájem) a ani GTX 1000 z nových přínosů API nebudou těžit jako AMD. Není kde u nich z čeho brát. NVIDIA samozřejmě nesvědčí fakt, že nové hry vznikají a jsou primárně optimalizovány na AMD grafiky a mám od mnoha vývojářů potvrzeno, že nové hry budou masivně na AMD grafiky optimalizovány a NVIDIA s tím nemůže dělat vůbec nic. Její strategie je a bude prostá, agresivní marketing a cesta hrubé síly grafik (i proto GTX 1000 jsou taktované na téměř maximum s minimálním běžně využitelným OC potenciálem). Nic víc se ani dělat nedá.
- Závěr – světlé zítřky? :)
Každopádně nový DooM nám s API VULKAN ukazuje, že stejná hra může běhat mnohem lépe, když se výkon grafik skutečně využije, než jak tomu bylo doposud. Je to vlastně poprvé, kdy se setkáváme s API VULKAN u nové velké PC hry a rozhodně to není naposledy. Je naprosto nemyslitelné, že by takhle hra mohla chybět v objektivním testu a srovnání výkonu nových grafických karet, které si právě na tyhle nové hry, ať už s VULKAN nebo DX12, kupujeme. A připravte se na smršť nových DX12 her s podobnými optimalizacemi. S okamžitou platností zařazujeme DooM s API VULKAN do našeho testování grafik a současně asi vyřadíme jednu DX11 hru.
Osobně pokládám za neomluvitelné, pokud se letos objeví velká AAA hry bez DX12 nebo VULKAN optimalizací. Moje informace naznačují, že vývojáři se opravdu snaží a většina těch her opravdu DX12 (v menší míře VULKAN) letos už používat bude a v čím dál větší míře. Přínos je masivní, neoddiskutovatelný a bude to zásadně ovlivňovat výkonová srovnání AMD s NVIDIA. Zajímavé tak bude sledovat i recenze, protože je zcela evidentní, že testy v DirectX11 nereprezentují skutečné výkony grafik ani jejich výkon do nových her. Každopádně vidím před námi světlejší zítřky a můžeme se opodstatněně těšit na hezčí a lépe optimalizované hry než kdy dříve :).
Za poskytnutí výbavy pro test děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|