Strana 4 z 18
- Testovací sestava a testy
Opět jsme použili naší standardní testovací sestavu, která se vyznačuje nepřehnaným výkonem za nepřehnanou cenu. Snažíme se o to, ukázat výkon na výkonově běžné počítačové sestavě. Ukazovat výkon na vysoce výkonných přetakovaných systémech, které si pořídí jen minimum lidí, není příliš vypovídající. Všechny dnes testované grafické karty jsou na posledních oficiálních aktuálních ovladačích a tedy test ukazuje aktuální současnou situaci.
Testovací sestava DDWorld.cz:
|
Model |
Zapůjčil |
Procesor |
AMD Athlon64 X2 6000+ (3,0GHz, s AM2)@3,2GHz
|
www.amd.com |
Chlazení |
Noctua NH-U12P
|
www.noctua.at |
Základní deska |
Gigabyte GA-AMD790FX sAM2+
|
www.gigabyte.cz |
RAM |
2x1GB DDR2 800Mhz cl4
|
|
Grafická karta |
viz testy |
|
Pevný disk |
Western Digital Raptor
74GB 10 000ot/min
|
www.westerndigital.com |
Zdroj |
Thermaltake Toughpower 750W |
|
OS |
Windows Vista Ultimate 32-bit |
www.microsoft.cz
|
V sestavě se dále nachází zvuková karta Creative Audigy 2 ZS PCI a druhý 250GB pevný disk na data a zálohu.
- Použité ovladače NVIDIA: nForce 174.74
- Použité ovladače AMD-ATI: Catalyst 8.4
Do testu jsme dnes zařadili několik grafických modelů. Od firmy ASUS tu máme z aktuálních karet model 8800GTS 512MB, přetaktovanou edici 8800GTS TOP 512MB a také duální Radeon HD 3870X2. Všechny tyto modely jsou jinak v referenčním provedení, pokud se týká chlazení i návrhu. Od firmy Zotac tu máme 9800GTX, která byla také nataktovaná na fyzicky shodnou verzi 9800GTX AMP!. V testu samozřejmě nechybí ani dvě starší grafické karty. Model 8800Ultra od firmy Gigabyte a model 8800GTX od firmy ASUS. Oba modely se odlišují lehce takty a chladičem, jinak jsou opět fyzicky stejné. Máme tedy před sebou kompletní paletu grafických karet mezi 5000 až 10 000 korun s DPH, podívejme se tedy na samotné testy.
K samotnému měření nemám mnoho co říci. Všechny testy děláme přímo ve hrách v nejčastěji používaných nastaveních. Všechny karty mají vždy stejné podmínky. Měříme hodnoty FPS pomocí programu FRAPS. Samozřejmě kromě výkonu se podíváme i na provozní vlastnosti karet. Změříme spotřebu celé sestavy s danou grafickou kartou ve stejné situaci pro každou kartu a také zjistíme teplotu u jádra u každé testované grafické karty. Všechny výsledky tradičně převedeme na procentuální vyjádření vůči nejvýkonnější kartě v daném testu a následně zjistíme přený průměrný výkon a spočítáme poměr cena-výkon z praktického výkonu.
Vzhledem k tomu, že se jako server orientujeme na praktický výkon, netestujeme karty v umělých 3D Marcích, které dnes již o praktickém výkonu karet vůbec nic nevypovídají. Soustředíme se hlavně na nejhranější hry a orientační vzorek nejpoužívanějších herních engine pro co možná nejobjektivnější výsledky. Dnes to bude v dostatečně vypovídajícím vzorku aktuálních 12 her.
Často mluvíme o hratelné úrovni FPS - snímků za vteřinu. Pokud se průměr snímků drží nad hodnotou 40FPS, považujeme hru za bez problémů plynule hratelnou. 40-35FPS je to hratelné ale občas zpozorujeme trhání. Průměrná hodnota kolem 30FPS pak už většinou znamená znatelné cukání a trhání hry. Kolem 25FPS je už většina her hratelná jen s obtížemi, zpomalení obrazu je velmi patrné. 20FPS je už nehratelné, repetivě je to hranice pro otrlé :). Pravdou ale je, že jsou i hry, kde třeba 30FPS nedělá problémy a pak jsou tu také hry, kde 100FPS je pořád málo. Pro většinu her ale platí výše uvedené.
Jak dosáhnout hratelné úrovně FPS? Hlavně omezením detailů, snížením rozlišení, či vypnutím optimalizací obrazů jako je AA vyhlazování. Většina současných karet s 256-bit sběrnicí a 512MB paměti dnes ale má dost síly na plné detaily včetně AF optimalizací obrazu v nejčastěji užívaných rozlišeních 1280 - 1600. Pojďme se tedy podívat na samotné testy ...
|