Cooler Master GA2701S – TEST a RECENZE aneb co nabízí základní 27“ 100Hz IPS monitor za 3 tisíce? Tisk E-mail
Friday, 05 July 2024
Cooler Master GA2701S – TEST a RECENZE aneb co nabízí základní 27“ 100Hz IPS monitor za 3 tisíce?
Monitor
Obraz v praxi

Pokud vás, stejně jako nás, zajímá, co nabízí současná generace těch opravdu ultra low end monitorů za ty pouhé zhruba 3 tisíce korun, tak už to víme :). Podobných modelů jako je Cooler Master GA2701S je na trhu hned několik. Asi nepřekvapí že mají prakticky stejný IPS panel i velmi podobné (ne-li přímo identické) zpracování. Dá se říci, že co nabízí tenhle model, je v této cenové hladině prostě nyní standardem.

Je pravdou, že Cooler Master to bude mít trochu těžší, protože na každé koruně záleží. A zatímco testovaný GA2701S stojí u nás cca 3500 korun vč. DPH, na trhu jsou modely, které se vejdou i do 2 tisíc se stejným panelem, velmi podobným provedením a parametry. Za ty peníze je to až neuvěřitelné, že se tohle dá vůbec za tak málo vyrobit, dopravit přes půl světa s maržemi pro všechny a prodávat. A navíc to není žádná vyloženě nepoužitelná tragédie, jak by mnozí čekali, speciálně ve srovnání s tím, co nabízely minulé generace podobných herních levných monitorů.

Samozřejmě jde stále o velmi kompromisní řešení. Ale v oblasti praktického jasu, barev, vůbec podání obrazu bych jej označil za překvapivě solidní a rozhodně použitelný. Ano, je to jen 1920x1080 na 27“ a s tím související nízká „jemnost obrazu“ zde je, ovšem jde prostě o vlastnost ne problém. Že má těch 100Hz v kombinaci FreeSync je rozhodně dobře, protože to už je dnes opravdu rozumné funkční minimum. A jde o zcela dostatečné minimum pro plynulé hraní, speciálně když tento model cílí na méně movité hráče, kteří budou mít slabší starší grafiky apod. Ti ocení i velmi nízkou spotřebu tohoto monitoru. Funkčně, pokud jde o kvalitu obrazu, bych asi nejvíce kritizoval ty slabší reálné pozorovací úhly, ale to nebude v praxi drtivé většině uživatelů nijak vadit, protože na ten monitor budou vždy koukat přímo. Pak je obraz naprosto v pořádku. Osobně bych uvítal spíše DisplayPort místo toho VGA k tomu HDMI, ale OEM výrobce tohoto monitoru se asi snaží oslovit i uživatele v chudších částech světa, kteří třeba stále ještě mají počítače a grafiky s VGA apod. I tak, na herně mířený panel je trochu divné mít dnes VGA a nemít DisplayPort.

Co mě na monitoru vadilo úplně nejvíce? Překvapivě to není ten obraz, ten je prostě solidní, nato čím je a kolik celý panel stojí. Vadily mě dvě věci. První bylo ono oblepení rámu folií z výroby, která zasahuje výrazně do panelu, kdy vyčistit ten panel bylo trochu utrpení. Jde prostě o zbytečný opomenutý detail, vlastně nesouvisející se samotným produktem. Největší kritiku z hlediska praktického používání směřuji rozhodně na podstavec. To že je plastový, bych chápal, ale fakt že to uchycení je v samé dolní části, a nikoliv ve středu zad panelu, jak je u většiny monitorů normální, je prostě špatný funkční design a konstrukce, protože fyziku neokecáte. Monitor se prostě a jednoduše hodně klepe, a to i při běžném psaní na klávesnici na stole. Jediné řešení je využít VESA upnutí, tedy upnout jej na jiný stojan/rameno apod.

Cooler Master GA2701S, co by levný monitor za 3,5 tisíce, překvapivě nezklame obrazem. Samozřejmě z FullHD rozlišení na 27“ si ohromením na zadek nesednete, ale to je prostě vlastnost. Překvapivě však ostatní obrazové kvality tohoto velmi levného IPS panelu nejsou vůbec špatné. Barvy jsou velmi OK, jas sice není vysoký, ale je zcela dostatečný, odezva je velmi solidní a rychlost 100Hz v kombinaci s přítomným AdaptiveSync je opravdu vítána a funkční. Prostě obrazově jde o použitelný monitor a hrát se na něm určitě dá. Škoda hlavně toho zpracování podstavce, navíc když je CM o několik stovek korun dražší, než jiné parametrově stejné modely monitorů na trhu, mohl na tom podstavci trochu zapracovat.

Celkově pokud sháníte opravdu levný monitor z nějakého důvodu, a ty cca 3 tisíce korun jsou maximem, co jste schopni nebo ochotni dát, tak jde o objektivně mnohem lepší řešení, než byly starší generace levných monitorů. Obrazově je úplně v pohodě, samozřejmě 1080p rozlišení je dnes už objektivně nízké, ale tak 27“ velikost mnohé potěší, speciálně když ještě nejste zkažení vyšším rozlišením :). Z hlediska poměru cena/výkon jde tedy o solidní produkt, protože je to nejen levné ale překvapivě použitelné. Samozřejmě pokud můžete, doporučím si připlatit, protože u dražších monitorů máte podstatně méně kompromisů a k téhle úhlopříčce se dnes více hodí 1440p. Jediná větší kritika prostě směřuje k tomu zpracování podstavce a absenci DP, jinak bych řekl, že se za ty peníze těžko dá vymyslet něco lepšího, kdy reálně v Evropě bychom to za tuhle cenu nebyly schopni vůbec vyrobit, a překvapivě jde tedy o použitelný panel a výrazné praktické zlepšení proti podobným levným modelům z minulých generací.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům