Strana 3 z 4
- Instalace a kvalita zvuku v praxi
Creative Sound Blaster GC7 má velmi podobný design jako třeba Sound Blaster X3, vůči němu je ale větší a má mnohem víc ovládacích prvků. Bohužel celé tělo je z plastu, v ceně kolem 4000,- s DPH bych celkem očekával celohliníkové provedení, které by zároveň sloužilo i jako velký pasivní chladič. Zde má tedy výrobce do budoucna určitě co zlepšovat. Další velkou nevýhodou tohoto plastu je, že jsou na něm velmi patrné otisky prstů a budete ho tedy asi velmi často muset pracně čistit.
Zvuková karta je mírně nakloněna směrem k uživateli, což je z hlediska ergonomie velmi chytré rozhodnutí. Po jejím zapojení vás Windows 10 sám vyzve k instalaci aplikace „Creative app“. Ta je zcela nová a je to hodně poznat. Přepracována byla celá grafika a některé ovládací prvky.
Obrazovka aplikace je rozdělena do různých kategorií, kde můžeme konfigurovat veškeré funkce. V leví části aplikace se nachází menu s hlavní nabídkou, kde se dá velmi rychle přepínat. Tou první je „Device“. Zde najdeme aktuální přehled toho, co všechno je zapnuté, viz třeba herní funkce Scout Mode, Zda je zapnutý ekvalizér, nebo rychlé tlačítko pro aktivaci Super X-Fi, CrystalVoice apod.
V další záložce „Playback“ lze nastavit kvalitu přehrávání, zvolit si, zda jsou připojeny sluchátka nebo klasické reproduktory, či si zapnout virtuální prostorový zvuk.
V další záložce lze nastavit kvalitu nahrávání, tedy asi nejvíce důležitá věc právě pro tvůrce obsahu, samozřejmě podmínkou je mít opravdu kvalitní mikrofon, aby z něho dokázala zvuková karta vyždímat maximální možný potenciál a výsledek za něco stál.
Poslední položka „Settings“ informuje o verzi samotného zařízení, jeho sériovém čísle, verzi firmwaru apod. Přímo z tohoto okna lze provést i aktualizaci onoho firmwaru, případně resetovat celé zařízení do továrního nastavení. Dále jsou zde odkazy na technickou podporu výrobce.
Testování samotné zvukové karty proběhlo na základní desce Gigabyte X570S Aorus Master s procesorem Ryzen 9 5900X. Zapojení jsem realizoval skrze dodávaný USB kabel.
Testování jsem se rozhodl udělat za pomocí více zařízení. Nejprve se sluchátky HyperX Cloud Orbit S, které mají kvalitní 100 mm měniče a velmi vysoký rozsah. A následně s AV Recieverem Onkyo TX-SR876 ve spojení s kvalitním setem HIFI 2.0 reproduktory Tannoy Revolution XT 8F.
Upozorňujeme tedy, že tohle není test ortodoxních audiofilů pro audiofily, ale test běžných uživatelů s dobrým sluchem využívající běžně kvalitní výbavu za dobrou cenu a takových je mezi námi asi velká většina. Hifi reproduktory jsem zařadil čistě z důvodu, že je mám k dispozici.
Testoval jsem, jak horší kvalitu MP3, tak tu lepší, ale také hudbu ve formátu FLAC. Zajímala mě ale i velmi běžná kvalita 320kbps. Testoval jsem většinu dnešních žánrů od Popu k Rocku, ale i vážnou hudbu. Také doporučuji na poslech strunové nástroje, kde opravdu vynikne kvalita jak zvuku, tak i možnosti reproduktoru. Nejdříve jsem otestoval hudbu na sluchátkách HyperX. Po poslechové stránce jsem nezaznamenal jediný problém a vůči integrované zvukové kartě na desce to byl opravdu velký skok v kvalitě zvuku. V přiloženém SW jsem dokonce nemusel nic moc ladit a většinu věcí jsem nechal na default, nebo úplně vypnul.
Ve finále jsem připojil zvukovou kartu na zesilovač Onkyo a otestoval zvuk na kvalitních HIFI reproduktorech Tannoy Revolution XT 8F. Zvuk byl doslova luxusní a zde se konečně ukáže možnost zvukové karty na 100%. Samozřejmě je ale důležité použít zvukovou stopu ve formátu FLAC, aby to mělo nějaký smysl. U modelu GC7 pak oceňuji možnost propojit reprobedny pomocí optického výstupu, díky čemuž pak dosáhnete na nativní podporu 5.1 nebo 7.1 zvuku třeba skrze kvalitní Hi-Fi zesilovač. Tím se samozřejmě otevírají další možnosti třeba ohledně prostorového zvuku při přehrávání filmů s DTS nebo Dolby Digital zvukovou stopou.
Hry jsem testoval hlavně na sluchátkách Cloud Orbit S, a to v pěti hrách - World of Tanks, Far Cry 6, Cyber Punk a nejnovějším DIRT. Po zvukové stránce nemám výhrad. Všechny hry získaly na skvělé atmosféře díky mnoha detailům, které kvalita této zvukové karty umožňuje uživateli zprostředkovat na rozdíl od integrovaných zvukovek apod. a dokonce lze využít funkce „Scout mode“, která pomáhá indikovat směr, odkud se ve hře zvuk ozývá. Což může pomáhat v 3D akcích, nebo třeba hororový hrách.
Dále tu hráči her mohou využít uložené profily, které stačí aktivovat čtyřmi tlačítky přímo na samotné zvukovce, což je velmi pohodlné. Není tedy problém si vytvořit zvlášť profil pro 3D akci a třeba pro závodní hry. Přece jenom každá hra vyžaduje něco jiného, a pokud si s tím člověk skrze vestavěnou aplikaci vyhraje, lze zvuk dost vylepšit pro každý žánr zvlášť.
Takže pojďme k závěrům …
|