Strana 2 z 3
Balení obou modelů je totožné. Uvnitř krabice je monitor rozložený, tedy samotný panel je zvlášť, s pivotem a podstavcem v samostatných dílech. Složit to je jednoduché. Pivot se do monitoru zezadu nacvakává a podstavec se k tomu zespodu přimontuje. Nepotřebujete přitom žádný nástroj.
Co do zpracování mohu potvrdit, že FO27Q2 a FO27Q3 jsou identické = žádný levný plasťáček, Gigabyte použil hodně kovu, a velmi kvalitní opláštění atd.
Identická je i výbava, všechno je „zespodu“. Ovládání obsahuje dokonce tři tlačítka, kromě joysticku jsou tu také pevné ovladače včetně rychlého přepínání poměru stran, což je zajímavé pro hráče některých kompetitivních her.
Monitor obsahuje také hodně portů, nejdůležitější jsou moderní 2x HDMI 2.1 a 1x DP 1.4. Jsou tu i USB, vedle klasicky Type-A i 18W Type-C a zvukové porty. Monitor má totiž také integrované reproduktory, a to 2x 5W.
Co překvapí je konektor pro připojení napájení, kterým zde není standardní napájecí kabel pro desktopové zdroje/monitory. Monitor totiž z nějakého důvodu nemá zdroj integrovaný uvnitř, ale je zde ve formě externího adaptéru. Samozřejmě na fungování to nic nemění, jen u desktopového monitoru této velikosti a ceny to trochu překvapí.
Mohu také potvrdit, že FO27Q2 a Q3 mají skutečně identický QD-OLED panel třetí generace. Jen Q2 varianta má těch maximálně 240Hz, dříve testovaný Q3 má 360Hz. Oba modely také nemají ve skutečnosti rozlišení jen 2560x1440, ale mají 2576x1456. Těch 16 x 16 pixelů navíc je zde kvůli automatickému posuvu a „OLED care“ systému nástrojů pro udržování toho panelu v kondici, bez vypalování atd. A viditelný zobrazovaný obraz v tom 2560x1440 tak „automaticky“ cestuje po panelu.
Občas si tedy všimnete, že najednou máte třeba na pravé straně o až 5mm víc okraje než na druhé straně atd. Je to velmi viditelné, ovšem je to prostě nutné. Lze tuto funkci manuálně vypnout, ale bez tohoto automatického posunu je prakticky jisté, že časem dojde k „vypálení“ v některých místech. Proč je tu tohoto a dalších modelů podobných monitorů ta funkce viditelná a poměrně extrémní? No protože mají i těch rychlých 240/360Hz OLED a mají mít delší životnost v rukách běžných mainstreamových uživatelů. Je to prostě nutnost tohle ošetřit. V minulosti s tím měly starší generace této technologie velké potíže, ale zdá se, že díky těmto nástrojům se to podařilo dostatečně vyřešit. Gigabyte tak dává 3 roky záruky
Gigabyte Aorus FO27Q3/FO27Q2 je herně orientovaný model, oba mají trochu zvláštní výchozí profilové nastavení „standard“, které působí velmi divně nastavením barev a všeho a vůbec ne hezky. Naštěstí sRGB či GAMING profily jsou už „normální“ a vypadají pěkně. Nicméně jedním z kompromisů, který u rychlého OLED musí výrobci udělat, je přesnost barev. Ta je prostě nižší.
Hráčům a běžným domácím uživatelům to vadit nebude, profesionálům, kteří si na to potrpí ano, i když jsou ty barvy stále vynikající (mimo tedy výchozí standard profil). Pokud jde o ADOBE RGB pokrytí a DCI-P3 má monitor 96% resp. 98%, tedy velmi solidní. Co trochu překvapí je relativně nízký jas v SDR režimu. Monitor tam dosahuje jen 250 cd/m2 v SDR, a 1000 cd/m2 v HDR. Podporuje VESA DisplayHDR True Black 400.
Co by OLED pochopitelně exceluje v kontrastu a uniformitě. Černá je prostě černá = perfektní, a „podsvícení“ je excelentní, stejně jako pozorovací úhly. Samozřejmě s tou černou a bílou v rámci OLED souvisí také spotřeba panelu, která mnohem více kolísá v závislosti na tom, co je zobrazeno než i konstrukčně jiných panelů jako IPS apod.
Zde je ale mezi testovanými FO27Q2 a FO27Q3 modely rozdíl. Asi ale nepřekvapí, že 360Hz verze žere o něco více než ta 240Hz. Gigabyte sám uvádí 53W pro Q3 variantu a 40W pro Q2. Ovšem tohle je průměrná typická hodnota. V praxi jsme změřili, že Q3 monitor v nízkém jasu a tmavých scénách má kolem 30W a Q2 dokonce ještě o 3W méně, ovšem v maximálním jasu a vším je spotřeba Q3 až kolem 85W, zatímco Q2 si vystačí se 75W. To je zajímavé.
Takže k závěrům …
|