Gigabyte Aorus FO27Q3 – TEST a RECENZE 27“ QHD 360Hz monitoru. OLED je konečně mainstream? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 03 červen 2024
Přejít na obsah
Gigabyte Aorus FO27Q3 – TEST a RECENZE 27“ QHD 360Hz monitoru. OLED je konečně mainstream?
Monitor
V praxi
Závěr a hodnocení

 

 

  • V praxi

Rozhodně v některých ohledech překvapí. V první řadě jde o další z nových QD-OLED panelů třetí generace. Ta umožňuje dosažení opravdu vysoké obnovovací frekvence současně se zachováním mnoha vlastností OLED, i když některé kompromisy byly nutné.

Každopádně pro hráče, kteří mají rádi panely s pěknými barvami, slušným rozlišením a současně velmi rychlé, je tohle prakticky to nejlepší, co dnes můžete jako celek pořídit. Superrychlé parádní OLED, kdy 360Hz při 2560x1440 je prostě působivé. Nicméně je tu jeden „háček“. Jak víte, OLED monitorům to trvalo těch spousta let dorazit na trh, protože byl velký problém s tzv. „vypalováním“. Výrobci nakonec dokázali posupně přes mnoho vývojových generací tento problém potlačit natolik, že je konečně možné OLED monitory běžně nabízet a prodávat. Ovšem úplně vyřešené to není a hrozba vypalování trvá. U OLED monitorů jsou tedy velmi důležité funkce starající se o životnost. Gigabyte je označuje jako OLED CARE, další výrobci mají pro to samé vlastní názvy. Ale vždy jde o údržbu pixelů, jejich stabilizaci atd. Systém nástrojů tak obsahuje například pravidelný „reset“ tedy vypnutí monitoru, pravidelnou kontrolu a pravidelnou změnu intenzity svícení pixelů. Někdy i v závislosti na tom, co je zobrazováno, kdy firmy používají automatizované nástroje, dnes moderně označované jako AI nástroje.

Nic z toho není u OLED panelů vyloženě novinkou. U tohoto konkrétního modelu je však jeden z nástrojů údržby optimální kondice pixelů, extrémní. Konkrétně funkce Pixel Shift, která je pochopitelně v základu zapnutá. Tahle funkce je prakticky nejzásadnější v boji proti tzv. „vypalování obrazu“. Dělá to, že automaticky posouvá zobrazovaný obraz mezi sousedními pixely. Je u většiny OLED panelů, ale u tohoto a jemu podobných je extrémní a ten posun je okem viditelný a může hodně uživatelů překvapit.

Tenhle monitor totiž nemá ve skutečnosti rozlišení panelu jen 2560x1440, ale má 2576x1456. Těch 16 x 16 pixelů navíc je zde kvůli tomu posuvu. A viditelný zobrazovaný obraz v tom 2560x1440 tak „automaticky“ cestuje po panelu. Občas si tedy všimnete, že najednou máte třeba na pravé straně o až 5mm víc okraje než na druhé straně atd. Je to velmi viditelné, ovšem je to prostě nutné. Lze tuto funkci manuálně vypnout, ale bez tohoto automatického posunu je prakticky jisté, že časem dojde k „vypálení“ v některých místech. Proč je tu tohoto a dalších modelů podobných monitorů ta funkce viditelná a poměrně extrémní? No protože mají i těch rychlých 360Hz OLED a mají mít delší životnost v rukách běžných mainstreamových uživatelů. Je to prostě nutnost tohle ošetřit. Na některých našich fotografiích můžete vidět, jak je ta zobrazovaná plocha lehce posunutá různě od okrajů a jindy může být zase jinak. Důrazně tedy upozorňuji, že je to záměrná funkce a není to chyba ani vada, ale nutnost a současně ji lze manuálně vypnout, ale nedoporučuje se to. Má prostě velmi dobrý důvod.

  • Monitor v praxi – obraz a provoz

Z hlediska prvního dojmu, je to zkrátka OLED. Většina uživatelů už je na tuhle technologii dost zvyklá, zejména díky mobilním telefonům, takže tohle je to samé, jen větší :). Gigabyte Aorus FO27Q3 je herně orientovaný model, proto překvapí výchozí profilové nastavení „standard“, které působí velmi divně nastavením barev a všeho a vůbec ne hezky. Naštěstí sRGB či GAMING profily jsou už „normální“ a vypadají pěkně. Nicméně jedním z kompromisů, který u rychlého OLED musí výrobci udělat, je přesnost barev. Ta je prostě nižší.

Hráčům to vadit nebude, uživatelům, kteří si na to potrpí ano, i když jsou ty barvy stále pěkné /mimo tedy výchozí standard profil). Pokud jde o ADOBE RGB pokrytí a DCI-P3 má monitor 96% resp. 98%, tedy velmi solidní. Co trochu překvapí je nízký jas. Monitor dosahuje jen 250 cd/m2, což na poměry OLED není mnoho.

Na druhou stranu je to jedna z vlastností herních rychlých QD-OLED. Nejde o nejjasnější OLED model, ale současně je to stále pochopitelně díky konstrukci OLED dojmem jasnější, než stejná hodnota u starších IPS panelů apod. Pochopitelně pro nadšence do HDR obsahu nejde o ideální panel. Samozřejmě HDR podporuje ale jen do parametrů VESA DisplayHDR True Black 400, takže pokud vám na HDR záleží, dívejte se po modelech s vyšším jasem než tento.

Co by OLED pochopitelně exceluje v kontrastu a uniformitě. Černá je prostě černá = perfektní, a „podsvícení“ je excelentní, stejně jako pozorovací úhly. Samozřejmě s tou černou a bílou v rámci OLED souvisí také spotřeba panelu, která mnohem více kolísá v závislosti na tom, co je zobrazeno než i konstrukčně jiných panelů jako IPS apod. Gigabyte sám uvádí 53W, ovšem tohle je průměrná typická hodnota. V praxi jsme změřili, že monitor v nízkém jasu a tmavých scénách má kolem 30W, ovšem v maximálním jasu a vším je spotřeba až kolem 85W. Takže těch 53W, které uvádí výrobce je realistická běžná průměrná hodnota pro běžné nastavení. A to není málo s ohledem na to, že jde o „jen“ o relativně malý 27“ monitor, ovšem je také rychlý, což spotřebu dále zvyšuje.

Takže k závěrům …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Test Drive Unlimited Solar Crown – návrat se nezdařil?
Test Drive Unlimited Solar Crown – návrat se nezdařil?Čtvrtek, 12 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 766x
Komentářů: 0
Satisfactory je hotové a vyšlo v plné verzi – zamíří i na konzole
Satisfactory je hotové a vyšlo v plné verzi – zamíří i na konzoleStředa, 11 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1282x
Komentářů: 1
UBISOFT má problém – Star Wars Outlaws neuspělo. Budou změny?
UBISOFT má problém – Star Wars Outlaws neuspělo. Budou změny?Úterý, 10 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2061x
Komentářů: 1
Největší funkční telefon má 2 m. Překonává iPhone ve všem!
Největší funkční telefon má 2 m. Překonává iPhone ve všem!Sobota, 07 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1504x
Komentářů: 0
Minecraft dostává hraný film – vypadá to jako propadák?
Minecraft dostává hraný film – vypadá to jako propadák?Čtvrtek, 05 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1517x
Komentářů: 0
Vychází herní nářez Warhammer 40,000: Space Marine 2!
Vychází herní nářez Warhammer 40,000: Space Marine 2!Středa, 04 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2252x
Komentářů: 0