Strana 5 z 5
- Závěr a hodnocení – stačí na 3x 4K jedna grafika?
Původně jsme chtěli otestovat ještě dvě GTX 1080 v SLI. Jenže musím říci, že SLI samo o sobě je dost problém. Přínos druhé karty je proti AMD CrossFire často velmi nízký a také microstuttering SLI nijak neřeší na rozdíl od AMD CrossFire, kde v mnoha hrách nepoznáte, že jedete na dvou grafikách. Problém jsme měli také se samotnou funkčností Surround systému proti Eyefinity. Prostě nakonec dvě grafiky GTX 1080 jsme v některých případech pořádně ani nerozjeli, aby to mělo nějaký smysl měřit, ne když jsme vedle toho měli výsledky TITAN X a říkám na rovinu, než vyhazovat peníze za dvě GTX 1080Ti (cca 40 tisíc), kupte si za 36 tisíc tu NVIDIA TITAN X 12GB ano, budou případy, kde nebude mít tak vysoký výkon, ale mnohem více případů bude, kdy ten její výkon bude mnohem použitelnější (opět prostě platí, že je lepší jedna výkonnější grafika než dvě slabší). Naši sestavu jsem zkoušel ještě s duální AMD Radeon R9 295X2, kterou tady mám, Eyefinity a CF sice funguje výborně, ale výkon karty už zajímavý není, ne při 500W TDP :) a v nejlepších případech končíte někde výkonem poblíž GTX 1080. Každopádně ideální je prostě jedna pořádná grafická karta s jediným GPU. Stačí ale nějaká z aktuálních karet na 3x 4K („12K“) hraní?
- 3x 4K je jako 3x FullHD před 6lety
Začal jsem s Eyefinity (v mé případě tedy 5760x1200) v roce 2010. Píše se rok 2016 a s 3x 4K jsem v podstatě ve stejné pozici jako tehdy. Z hlediska dostupného grafického výkonu je to sice použitelné, ale zdaleka ne ideální. Vysvětlím …
V roce 2010 jsem měl Radeon HD 5970 duální grafiku a 5760x1200 zvládala na hranici. V následujících letech se situace rychle zlepšovala. Hry sice byly stále náročnější, ale výkon (hlavně efektivita) grafik rostly rychleji. S Radeon HD 7970 už to bylo bez potíží a následně s Radeon R9 290X, kterou jsem používal poslední 2 roky, jsem si mohl u většiny her dovolit vysoké detaily v 5760x1200 a hrát prostě vše. Nyní v roce 2016 přecházím na 3x 4K, tedy 11520x2160 a v kombinaci s jednou GTX 1080 je to podobné jako v roce 2010. Pokud bych měl k dispozici současný TITAN X, bylo by to přesně jako v době s 3x FullHD a HD 7970. Tedy není to úplně ideální, ale u drtivé většiny her to není problém používat. Nicméně se bavíme o aktuálním TITAN X, tedy grafické kartě, která se prostě v normálním obchodě běžně neprodává. A když tak stojí 35 tisíc.
S jednou běžnou GTX 1080 je to použitelností na hraně. Je řada her, které si s touhle kartou bez potíží zahrajete i v tomhle mega rozlišení – výkonu má dost. Jsou ale hry, které prostě musíte hrát úplně na nejnižší detaily a i tak budete mít občas problémy s hratelností. Vše záleží na optimalizaci. Co jsem zkoušel, tak Battlefield 1 je hratelný někde mezi nízkými a středními detaily, Tomb Raider dokonce na vyšší detaily, Far Cry 4 je na hranici, a to i na nízké detaily, to samé GTA5, Witcher3 na nejnižší si zahrajete, ale třeba MAFIA 3, FALLOUT 4 a další hry s mizernými optimalizacemi a funkčností na širokoúhlých rozlišeních, prostě mají problémy. S grafickou kartou s výkonem GTX 1080 si tedy v 11520x2160 nezahrajete úplně všechno, většinu dobrých her s dobrou optimalizací ano, ale na vysoké detaily musíte až na velmi vzácné výjimky, zapomenout. O maximálních detailech ani neuvažujte. Dvě GTX 1080 v SLI nejsou podle našich zkušeností schůdná alternativa, SLI prostě moc dobře nefunguje a je to celkově spíše nepoužitelné než použitelné ve většině hrách. Jedna NVIDIA TITAN X místo dvou GTX 1080 v SLI je rozhodně lepší volba i pro hráče.
Možná některé překvapuje, že TITAN X je v našich testech až o 50% výkonnější než GTX 1080, což neodpovídá úplně parametrům jádra i testům v nižších rozlišeních. Důvod je však prostý. 3x 4K rozlišení není jen náročné na výkon GPU, ale také grafickou paměť. U současných grafik se setkáváme s tím, že už ve FullHD vadí, když nemá karta alespoň 4GB paměti. 6GB a lépe 8GB se ukazuje mít i měřitelné výhody pro plynulost. Hry dnes běžně dokáže využít až kolem 7GB už i v rozlišeních jediného monitoru. Rozlišení 11520x2160 žere mnohem více grafické paměti. Ve skutečnosti ani těch 12GB na TITAN X není úplně ideálních. 16GB a nejlépe 24GB by bylo jasně lepších. TITAN X má ale proti GTX 1080 mnohem lepší výkon paměťového subsystému … kromě toho že má 12GB proti 8GB, tak TITAN X má 384-bit sběrnici místo jen 256-bit u GTX 1080. Při stejných 10GHz GDDR5X pamětech, jež obě karty používají, je rozdíl v paměťové propustnosti obrovský. Konkrétně 480GB/s proti 320GB/s. To je síla skutečného high ednu.
- Stačí současný výkon na provozování 3x 4K (11520x2160)?
Odpověď je: „ano“. Výkonu je dost, to, jak je s ním nakládáno, je věc druhá. Mizerné optimalizace her, mizerné využití HW prostředků a výkonu který moderní HW nabízí už ze strany API (directX apod.). Díky tomu je v mnoha hrách problém, ale výkonu je ale dost. GTX 1080 má dostatek výkonu k tomu, aby se o provozování 3x 4K doma dalo uvažovat a v mnoha hrách i používat. Bohužel někteří vývojáři her prostě kazí funkčnosti mizerností optimalizací. A tak až s kartou úrovně současného „PASCAL“ TITAN X 12GB máte grafickou kartu, se kterou zvládnete rozjet hratelně ve „12K“ v podstatě vše a nemusíte se všude omezovat jen na nízké detaily.
Pevně věřím (doufám), že v lednu 2017, kdy s velkou pravděpodobností NVIDIA představí GTX 1080Ti 12GB, která by měla mít podobný (u OC edic i lepší) výkon, bude situace mnohem veselejší. Naděje vkládám i do AMD a její VEGA „FURY X“, protože u tohoto rozlišení jde velkou měrou o výkon paměťového systému a pokud by nová VEGA měla spekulovaných 16GB HBM2 paměti s propustností kolem 512GB/s, to je přesně to, co potřebujeme. Doufejme, že i výkonu GPU bude někde na úrovni GTX 1080Ti.
V tuto chvíli mohu s jednou GTX 1080 hrát jen některé hry bez potíží a není to tedy zdaleka ideální, zejména u špatně optimalizovaných her to prostě není moc k používání A hrát úplně na nejnižší detaily, to není moc hraní – pokud vám stačí konzolová úroveň tedy nízké detaily a stabilně 30FPS, pak ale ano, zahrajete si všechno. Po novém roce však s GTX 1080Ti anebo AMD VEGA „FURY X“ věřím tomu, že s těmito grafikami bude systém 3x 4K bez potíží provozovatelný a hratelně u všech her i v lepších detailech. V tomto ohledu doufám i v nové technologie, které řeší jak efektivitu využití výkonu pro VR, tak zapojení více monitorů, které předvedla už NVIDIA (Simultaneous Multi-Projection), bohužel, přes proklamace že se blíží reálnému nasazení, stále zůstávají u teorie.
Každopádně pokud se ptáte, jak výkonná grafika by musela být, aby to bylo skutečně ideální, tedy provozovatelné naplno stejně jako dnes 3x FullHD? Tak říkám minimálně výkon dvou TITAN X, nebo výkon tří GTX 1080. Takže až chystaná duální AMD VEGA (polovina roku 2017) či spíše jednojádrové TOP modely příští generace (začátek roku 2018) budou mít výkon se kterým bude 3x 4K stejně bez potíží použitelné i ve vysokých detailech, jako s běžnou grafikou dnes 3x FullHD. Možná tomu trochu pomůže i vývoj a optimalizace samotných API či dalších technologií ohledně vykreslování viditelné scény apod. Asi si někteří myslí, že je to všechno přehnané, ale není. 4K se stává mainstreamem a chystá se nástup 8K. První monitory v příštím roce, na trhu pak během roku 2018-2019 běžně. Olympiáda 2020 v Japonsku bude už kompletně přenášena v 8K rozlišení (už potvrzeno). K tomu je zde VR, kdy současná první generace jasně ukazuje omezení a co se musí zlepšit. Nutné zvýšení rozlišení pro jedno oko na minimálně 2560x1440 a lepší (tedy krát 2 ve výsledku) a pokud to má být použitelné i v běžných hrách s vysokými detaily, na které jsme zvyklí a zároveň běžet na minimálně 60FPS+, tak jsme zase u požadavku grafického výkonu úrovně TITAN X a lepším. Ač se vám tedy zdá 3x 4K jako šílenost, není to nic šíleného.
V tuto chvíli, kdy bohužel nemám k dispozici TITAN X, ano, je to s výkonem trochu na štíru a jedna GTX 1080 je bohužel ne všude zcela výkonem dostatečná, ale po novém roce s novými GTX 1080Ti a AMD VEGA věřím, že zase naplno naskočím do hraní v „Eyefinity“ a 3x 4K pojede „naplno“. Z toho, co jsem mohl zatím zkusit a kde to použitelně fungovalo je to velký posun, kvalita obrazu je prostě jinde. Třeba Fallout 4 v 11520x2160 vypadá neskutečně a jediné co to může porazit je prostě až VR. Ale na VR pro současné běžné hry s podobnou jemností rozlišení a ve stejných detailech si asi ještě počkáme :(. Takže v současnosti si alespoň mohu užívat 3x 32“ 4K na práci a je to pokoukání, které za to stojí. Pokud tedy aktuálně přemýšlíte, zda přejít nebo nepřejít na 3x 4K, pak říkám, že už je to aktuální a s novým rokem s nástupem skutečného grafického high endu současné generace (GTX 1080Ti a AMD VEGA) do běžných obchodů i bez potíží použitelné. Takže můžete vybírat monitory.
Pokud jde o mou volbu, 3x BenQ BL3201PT, je to skvělý pracovní setup monitorů, výborný i na hraní (byť tedy často musím používat jen jeden monitor – ale pořád se bavíme o 4K na 32“ ;) ). Škoda že nemá FreeSync a pokud by byl i prohnutý, bylo by to dokonalé. Ale to všechno asi až u nových verzí. Uvidíme, třeba brzy vyzkouším něco ještě lepšího. Zatím ale jsou to bez debat nejlepší monitory, jaké jsem kdy měl, radost na nich psát třeba i tenhle článek :). Doufejme, že výrobci grafik dodají konečně na běžný trh i grafické karty s odpovídajícím výkonem a nebudeme muset zkoušet extrémní více grafikové konfigurace, které stejně funkčnosti příliš nepomáhají. Každopádně právě nastává doba, kdy se stává 3x 4K konečně použitelné a je tedy čas přejít …
Za spolupráci děkujeme společnosti BenQ
Zvláštní poděkování patří našemu čtenáři, který podle našich instrukcí doplnil testy TITAN X a ukázal nám, o co přicházíme :(. Za výbavu pro testy pak děkujeme našim dalším partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|