Strana 1 z 5
- TEST 3x 4K (11520x2160) v praxi
– práce, hry, výkon i funkce. Stačí jedna grafická karta?
Přechod na jeden 4K monitor je skvělá věc. Ale co když jich chcete více, ideálně 3? Jak to dnes funguje? V nedávném preview jsem prozradil, že jsem úspěšně po několika letech upgradoval monitory. Nejsem z těch, kteří by monitor měnili jak ponožky. Poslední výměnu jsem udělal v roce 2009 a následně v roce 2010 jsem přešel na trojici monitorů a systém Eyefinity, který od té doby byl možný i s běžnou grafickou kartou (AMD) a přinášel, že se systém choval jako jedna plocha/jeden monitor s odpovídajícím rozlišením, takže 3x 1920x1200 bylo 5760x1200 s odpovídajícím přínosem pro práci a hlavně hry. Nicméně časy se mění a asi jste mnozí zaregistrovali, že FullHD rozlišení (a odvozená) jsou nahrazována 4K UHD, tedy 3840x2160. Monitory i televize s tímto rozlišením jsou dnes už široce dostupné, a to už i ve středních cenových třídách kolem 10 tisíc. Dokonce 4K mají už i notebooky a některé telefony.
- 3x BenQ 32“ BL3201PT do akce!
Výběr počítačových 4K monitorů je dnes velký a začínají už pod 9000 korunami. A už to nejsou jen méně kvalitní TN, ale i velmi dobré IPS panely. Sám jsem měl možnost vybrat si téměř cokoliv (přeci jen neměním monitor každý den a koukám do něj hodně), zvažoval jsem i prohnuté monitory, ale tam jsem měl výběr omezený a parametry se mě moc nelíbili (ani ceny za ty zajímavé kousky nebyly moc přívětivé). Posledních 6-7 let jsem navíc používal S-PVA monitory ACER AL2723W, což je monitor hlavně na CAD a grafiku, i když jsem s jejich výkonem ve hrách nikdy problém neměl. Každopádně Chtěl jsem minimálně něco podobného a spíše lepšího, přeci jen za 6-7 let vývoj pokročil. No, nakonec jsem našel.
V poslední době jsme testovali mnoho 4K monitorů volba nakonec padla na hodně oceňovaný BenQ BL3201PT a to hned ve třech kusech! Přechod z 1920x1200 (3x 27“ 5760x1200) na 3840x2160(3x 32“ 11520x2160) je, z vlastní zkušenosti, opravdu znatelný :).
- FullHD (1920x1080) vs 4K UHD (3840x2160)
Téměř vždy, když je starý standard, na který si všichni zvykli, nahrazován novým, objevují se hlasy o jeho zbytečnosti, a hlavně že ten starý standard přeci musí stačit každému. Tento přístup považuji nejen za neuvěřitelně hloupý, ale především hrubě odporující lidské přirozenosti a vůbec tomu, co lidstvo žene vpřed. Pokud bychom tento přístup opravdu aplikovali, stále bychom žili v jeskyních a řezali se klacky a kameny, místo civilizovanějšího mačkání kohoutků a tlačítek ;).
Takže na rovinu, přechod z FullHD na 4k UHD rozlišení je velký přínosný krok, který nepřehlédnete. Samozřejmě bavíme se o tom, že to 4K rozlišení opravdu používáte. Abych vám to přiblížil, stejná scéna ve FullHD je proti 4K na stejně velké obrazovce menší, mnohem méně detailní a působí poněkud rozmazaně. Je to samozřejmě dáno tím, že FullHD zobrazuje pouze 124 milionů pixelů zatímco 4K znamená 497 milionů, což na stejně velké ploše vypadá prostě zcela jinak. 4K obraz je ostrý, detailní, zatímco FullHD je jako když si nasypete písek do očí a mžouráte ;).
Dnes to ale není o tom, abychom přesvědčovali, že je 4K lepší než FullHD. Tady není o čem přesvědčovat, 4K je, technicky řečeno, přesně 4x lepší než FullHD :). Otázkou, která nás dnes zajímá jsou nároky 4K rozlišení a to navíc, pokud si pořídíte, nebo chcete pořídit, tři monitory do systému Eyefinity/Surround, tak jak jsme to používali mnozí poslední roky.
- Nároky 4K jsou velké, nároky 3x 4K jsou mimo současné možnosti?
Detailnější obraz a ten nárůst pixelů má svou cenu. A tím je jednoduše výkon. Ty pixely zobrazované na monitoru každou sekundu se musí někde vzít a spočítat. A tím, co je počítá, je grafická karta. Následující tabulka vám dává jasnou představu, jak nároky na výkon grafiky rostou s vyšším rozlišením:
FullHD (1920x1080) je 124 milionů pixelů za sekundu. „Eyefinity“ systém tří monitorů s 1920x1080, tedy 5760x1080 celkem, znamená zhruba 373 milionů pixelů/s, což je ale stále méně náročné než 4K. Toto rozlišení s konkrétně 3840x2160 už vyžaduje 497 milionů pixelů za sekundu. Tři 4K monitory, tedy rozlišení 11520x2160 pak znamenají zhruba 1 miliardu 492 milionů pixelů! Takže 3x4K rozlišení vyžaduje po grafické kartě 12x více pixelů, které musí spočítat proti FullHD a 4x více než pokud jste dosud provozovali 5760x1080. No a to nás dostává k zásadní otázce, ohledně dostupného výkonu současných grafických karet. A to si dnes také otestujeme.
Takže jak je to se třemi monitory v praxi?
|