Strana 7 z 10
- Herní výkon – Hrajeme na plno ve FullHD/4K
Na internetu je stále řada testů procesorů, kde testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s běžným 1920x1080 i 4K rozlišením a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon. Ostatně i FullHD je dnes už nízké rozlišení a některé grafiky a hry jsou už výkonem CPU zde limitovány.
V aktuálních testech nových her z uplynulého roku je také znát, že vývojáři her přeci jen udělali značný pokrok a nová API VULKAN či DX12 výrazně zlepšily využití procesorů. Již nejsou k vidění bottlenecky, kdy vícejádrové CPU prohrávají s vysokotaktovanými modely s méně jádry, protože hra neumí využít více než 2-4 jádra. U mnoha současných nových her už není často problém s využití 8 i více jader. I když hlavní výhoda vícejádrových CPU spočívá v tom, že jejich výkon je konstantní, i pokud kromě hry máte zároveň spuštěny další aplikace.
- Battlefield 1 (DirectX 12)
Další z vynikajících her roku 2016 a další z moderních her s výbornou optimalizací. I tady přes vysoký takt nestačí jen 4jádrové Core i7 na sice pomalu taktované ale vícejádrové procesory. Byť rozdíly jsou malé.
Ty se ještě sníží ve vysokém rozlišení, kdy v kombinaci s GTX 1080 není mezi procesory příliš rozdíl.
No a zástupce starší generace končícího DirectX 11. GTA 5 je nicméně v aktuální slušně optimalizováno, i tady není problém s níže taktovanými procesory, pokud mají více jader než 4. Přesto je znát, že DirectX11 je omezením z hlediska využití výkonu vícejádrových čipů. Naštěstí, už se objevuje stále více moderních her, využívající modernější API a optimalizace.
I tady se ale rozdíly výrazně smazávají s růstem rozlišení, kde ve 4K už je hodně srovnáno.
- Poznámka k RYZEN CPU a výkonu ve hrách
K testu her však musíme připojit podstatnou informaci. Už je potvrzeno, že Windows 10 bohužel mají bug a správně nepracují s SMT, tedy vlákny procesorů RYZEN. Stejně tak řada her nemá (zcela logicky a pochopitelně) optimalizaci pro správné využití nových AMD procesorů, a tak se zapnutým SMT často dochází k poklesu výkonu proti vypnutému SMT (kdy je z procesorů čistě 8jádro). Není to u všech her, u námi testovaných dvou her k tomu prokazatelně občas dochází.
Už se pracuje na opravách! A vývojáři her už dali jasně vědět, že pro mnoho her chystají updaty, kde podpory a optimalizace pro RYZEN procesory zahrnou. Je zjevné, že nižší výkon RYZEN 7 procesorů v některých hrách tak není způsoben nižším výkonem procesoru samotného, ale SW neoptimalizací, která bude velmi brzy opravena. Není samozřejmě žádný jiný důvod, proč by RYZEN 7 měl ve hrách nějak zaostávat za Core i7, když většina těchto CPU má stejný výkon na jádro a většina i mnohem nižší výkon jako celek. AMD RYZEN je ovšem obrovským zlepšením výkonu proti FX procesorům ve hrách, už nyní ….
- Co vám testy běžně neukáží …
Ještě jednu věc bych chtěl zmínit. Skoro všechny recenze obvykle ukazují herní testy v ideálních, řekl bych až laboratorních podmínkách. To znamená na čistém OS, kde v pozadí neběží téměř nic (Proč? Protože se to snadno a přesně testuje). Jenže u mnoha uživatelů takové podmínky vůbec praktickému fungování neodpovídají. Mnozí mají kromě hry puštěnu řadu dalších aplikací, například prohlížeč s mnoha stránkami, k tomu třeba streamují, anebo mají otevřené různé další SW pro práci apod. No a věřte, že v takové praxi bude výkon procesorů ve hrách vypadat ale úplně jinak:
(rendering je tam jen jako příklad možného souběžného využití celkového výkonu CPU v praxi a co to znamená pro jednotlivé procesory)
Ještě si myslíte, že Core i7-7700K je nejlepší herní procesor? Opravdu není, stačí toho mít na pozadí trochu více než jen hru, a dělat více věcí najednou a tohle 4jádro prostě nestačí, zatímco pro 8jádrové čipy není žádný problém. Bohužel tyhle testy ve většině recenzích běžně neuvidíte, protože je obtížné je dělat. Nedají se dost dobře laboratorně přesně opakovat vždy se stejným výsledkem (měření se liší vždy o několik %) a prostě je to sice mnohem více vypovídající a praktičtější test, ale peklo pro recenzenty.
Podívejme se na provozní vlastnosti a taktování …
|