Strana 8 z 9
- Spotřeba, teploty a taktování
Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu. V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP/napájecí limit a tak dále.
Testujeme všechny CPU s nastavením TDP tak, jak jej uvádí výrobce. Nemáme v základu aktivní žádné taktování či trvalé překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, nikoliv tedy MCE apod. U Intel Core 14000 zatím používáme tzv. Performance režim, kdy PL1=PL2 (min=max). Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na udávaná základní maxima. U Core 200K ale dodržujeme 125W PL1. Nutno říci, že AMD a Intel udávají své limity naprosto odlišně a nelze tak hodnoty srovnávat. AMD třeba uvádí 120W TDP u 9800X3D, což ale znamená reálně limit 162W pro napájení CPU i desky (PPT) a v žádném případě jej nepřekročí. Intel pak třeba udává 125W TDP, ale ve skutečnosti je jeho „Max Turbo Power“ až 250+W i když v jeho případě by mělo být časově omezeno jen na pár desítek sekund, Intel i výrobci desek to ale obchází.
U RYZEN 7 9800X3D AMD nastavilo 120W TDP jako u předchůdce, což v praxi znamená až 162W spotřeby, ale nikdy ne více. Až po zapnutí PBO (taktování) může jít čip výše. U předchozích X3D přitom PBO ani klasické taktování nebylo možné. Ale u 9800X3D díky přesunu té L3 vrstvy pod čip, to možné je. AMD na rozdíl od Intelu má tedy jasně stanovená pravidla. X3D procesory jsou jedny z nejefektivnějších provozně, kdy ona velká L3 moc nežere, ale v některých aplikacích má velký přínos výkonu, aniž by prostě procesor musel běžet na vyšších taktech. Speciálně ve hrách zůstává spotřeba nízká. Je sice výše než u předchůdce, ale také má o něco vyšší takt. Stále jde o velmi úsporný procesor, speciálně s ohledem na ten herní výkon, jež je prostě nejlepší, přitom spotřebou patří k těm úspornějším.
RYZEN 9000X série, ani 9000X3D nejsou dodávány s chladičem. Nová generace procesorů a čipů má technicky stejné boost 95°C maximum jako RYZEN 7000, ale i přes stejně velký čip a nárůst tranzistorů, topí v praxi překvapivě o něco méně u her. U X3D procesorů navíc vždy byla přítomna ta vrstva křemíku nahoře, což blokovalo přenos tepla z CCD na heatspreader procesoru. U nového 9800X3D však je ta L3 vrstva pod CCD a teplo tak už není blokováno. I proto přes vyšší takty a výkon, je novinka o něco chladnější.
Stačí tedy rozumný ale úplně normální tower chladič a nepotřebujete nutně to nejlepší (a nejdražší), co na trhu je k využití plného výkonu. Natož drahé AiO. Prostě k uchlazení tohoto CPU jej nepotřebujete. A to stále budete mít prostě nejlepší herní výkon ze všech současných CPU na trhu!
Procesor lze různě taktovat! Vůbec poprvé je možné X3D procesor taktovat, kdy přesun té L3 prostě neblokuje teplo a čip se chladí tedy úplně stejně, jako nevrstvený. AMD tak už nemá důvod taktování a zvýšení tepla omezovat proti standardním modelům Nejlepší/nejjednodušší je zapnout PBO a EXPO profilování. Případně si můžete pohrát s Curve Optimizerem. Obecně AMD se snaží využít výkonu co nejlépe a testovaný 9800X3D není moc omezován už z výroby. Nicméně ano, pokud zapnete PBO a Curve Optimizer, lze se dostat výkonem ještě o něco výše:
Ovšem současně vypnete to 120W TDP (162W PPT) omezení, procesor by měl žrát o něco více. Ale u 9800X3D je ten nárůst spotřeby minimální, zhruba 10-15W. Ale nárůst výkonu také není nijak dramatický. Ovšem prostě poprvé taktovat jde, ale na testy výkonu po OC se u novinky podíváme jindy …
Teď se podívejme na závěry …
|