AMD RYZEN 9 3900XT, RYZEN 7 3800XT a RYZEN 5 3600XT – TEST nejlepších ZEN 2 procesorů Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 07 July 2020
Přejít na obsah
AMD RYZEN 9 3900XT, RYZEN 7 3800XT a RYZEN 5 3600XT – TEST nejlepších ZEN 2 procesorů
AMD RYZEN 9 3900XT, RYZEN 7 3800XT a RYZEN 5 3600XT - procesory a testy
CineBench R20
7-Zip - komprimace dat
POV-Ray - Ray Tracing
Blender - Rendering
Video encoding
Výkon ve hrách
Spotřeba, teploty a taktování
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Pokud by RYZEN 3000XT procesory byly s velkou slávou uváděny jako refresh nebo dokonce nová generace, byly by určitě zklamáním z velmi malého posunu. Jenže AMD je uvádí prostě jen jako vylepšení a doplnění současné RYZEN 3000 nabídky s tím, že tu dosavadní ještě zlepšuje oficiálním zlevněním těch původních verzí na stejných cenových hladinách.

Vtipné na tom je, že tomu není tak dávno, co jsme prakticky stejný posun, který RYZEN 3000XT přinášejí proti 3000X, viděli u jistého konkurenčního výrobce jako zcela novou generaci procesorů. Ano, jednotky % výkonu ale výrobce to inzeroval jako zcela novou generaci s novým označením, dokonce novou paticí a tedy deskami atd. Nic z toho AMD nedělá. RYZEN 3000XT jsou prostě lepší křemík za stejné peníze co stály původní RYZEN 3000X modely. To je všechno :).

  • Pro koho jsou 3000XT určené – výkon, ceny a konkurence

AMD samo jasně říká, že tyhle procesory míří na ty, kteří chtějí to nejlepší, co jednotlivé modely RYZEN 3000 nabízí. Tedy nadšence. Proto ani nepřidává chladiče k 3900XT a 3800XT ačkoliv dosavadní 3900X a 3800X modely je nadále mají. Pravdou totiž je, že nadšenci si obvykle stejně osadí vlastní chlazení, takže BOX chladiče jsou taj najednou jen zbytečný odpad. Chápu a souhlasím s tím, že chladiče u 3900XT a 3800XT nejsou. U 3600XT nadále smysl dává, v jeho cenové hladině záleží stále na každé koruně. a mít použitelný chladič v ceně procesorů je příjemné.

AMD současně chápe, že 3000XT určitě nemají žádnou šanci konkurovat ostatním RYZEN 3000 cenově/výhodností. Speciálně když ještě 3000X modely oficiálně zlevnila. A vůbec jí to nevadí. AMD to sice neříká nahlas, ale jedním z hlavních důvodů, proč 3000XT vůbec vznikly, je prostě upozornit na RYZEN 3000 procesory jako celek a to, že jsou zkrátka mnohem lepší než cokoliv, co nabízí Intel.

AMD je tedy upřímně jedno, zda si koupíte RYZEN 9 3900X nebo 3900XT. Ano, na 3900XT více vydělá, ale ty cenové hladiny 249, 399 a 499 dolarů, kam novinky nasadilo, jsou stejné hladiny, za co se prodávají Intel procesory (ty dokonce stojí stále o něco více) a také stejné hladiny, na které zase dorazí nové RYZEN ZEN 3, které mimochodem AMD na letošní rok znovu oficiálně potvrdilo.

RYZEN 3000XT jsou tedy nejlepší čipy v rámci ZEN 2 série, současně ale také nejdražší a nejméně výhodné, ale prostě nejlepší kusy křemíku s daným počtem jader. Především jsou stále výrazně lepší, než co za stejné peníze nabízí Intel a jeho po všech stránkách horší Core 10000 procesory. O tom to celé je. AMD nám s RYZEN 3000XT jen připomíná, kdo má dnes nejlepší procesory a inzeruje obecně celou RYZEN 3000 řadu, kdy ještě zvětšilo výběr pro vynikající AM4 platformu.

  • Závěr

Pokud se mě ptáte, zda nové RYZEN 3000XT procesory doporučuji k pořízení, tak vlastně ani moc ne. Tedy alespoň ne jako první hlavní volbu pro většinu z vás. Pokud ale za ty stejné ceny uvažujete mezi pořízením RYZEN 3000XT nebo Core 10000 procesorem, pak ano, RYZEN 3000XT je lepší volba. Má lepší výkon všude mimo hry a v těch hrách díky tomu lepšímu křemíku, stáhlo náskok Intelu ve hrách na absolutně zanedbatelný rozdíl, kdy byste museli být blázni, abyste těch pár FPS obětovali znatelně více % reálného CPU výkonu, nižší spotřebu a lepší platformu AMD AM4 všude jinde.

Určitě také nedoporučím RYZEN 3000 XT procesory nikomu, kdo hledá nejlepší poměr cena/výkon. Ten mají podstatně lepší již tedy už i oficiálně zlevněné RYZEN 3000/3000X modely. Často navíc dodávané s chladiči, pokud nechcete kupovat ještě extra chladič, jsou dosavadní modely výrazně výhodnější. V praxi navíc není rozdíl výkonu mezi 3000 XT a 3000 X modely zase tak moc znatelný, je měřitelný, největší je u her, ale nic, za co by stálo připlácet, speciálně z 3700X na 3800XT nebo 3900X na 3900XT.

Nic z toho ale nemění nic na faktu, že RYZEN 5 3600XT je nejlepší a celkově nejvýkonnější 6jádrový procesor na trhu, za stále slušnou cenu (tedy je lepší než Core i5-10600K).

Že RYZEN 7 3800XT je nejlepší a nejvýkonnější 8jádrový procesor na trhu (lepší než Core i9-9900K alias Core i7-10700K).

A RYZEN 9 3900XT je nejlepší 12jádrový procesor na trhu (mnohem lepší než Core i9-10900K). Ano, jsou méně výhodné, než ostatní RYZEN 3000 modely, ale je to fyzicky skutečně nejlepší křemík a nejvýkonnější čip daného tieru v dané cenové hladině. A stále jsou o parník lepší než cokoliv, co za stejné peníze nabízí Intel. Pokud chcete to nejlepší od AMD, koupíte si 3000XT model, pokud vám na těch pár % ale nesejde, a oceníte nižší cenu, koupíte si RYZEN 3000X procesor.

AMD jednoduše přináší nově prostě vetší výběr za lepších podmínek ať už si vyberete cokoliv. Je to příjemná a důstojná oslava narozenin vynikajících procesorů, kterými ZEN 2 modely bez pochyb jsou. A současně je to jen takové lehké procvičení před tím, než AMD letos uvede novou ZEN 3 generaci, která nadále bude kompatibilní se stávajícími AM4 deskami.

RYZEN 3000XT tedy určitě ocením, jsou to nejlepší procesory ve svých cenových hladinách, pokud jde o výkon a ostatní procesorové kvality (efektivita, platforma atd.), speciálně ve srovnání s konkurencí. Nicméně z hlediska celkové výhodnosti doporučuji většině z vás koukat se na RYZEN 3000/3000X modely, které jsou levnější a tedy výhodnější a AMD je s uvedením 3000XT verzí vlastně ještě oficiálně zvýhodnilo. Nově také dostanete ke všem RYZEN 7 3000 a RYZEN 9 3000 procesorům úplně novou hru Assassins´s Creed VALHALLA! Takže jako uživatelé můžeme být maximálně spokojeni …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 10:59:18
avatar
Vyšší boost sa prejavil hlavne v single core výkone. A ten sa vždy hodí.
Ďalšia dobrá správa pre AMD je, že dokázali zlepšiť výkon v hrách čo bol dlhý čas jediný argument, ktorý mohol niekedy hrať v prospech Intelu.
Ak to zhrniem tak to bol dobrý ťah vydať tieto modely lebo zasiahly to, čo zákazníci chcú.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 14:34:44
avatar
No nevím nevím. Osobně bych tyto XT procíky nedoporučoval.
Nejzajímavější z nich je 3800XT který má oproti X verzi boost +200MHz, ale... +3% výkonu navíc za 16% příplatek (nějakých 1500 kč, pokud dobře čumím do grafů).
Je lepší koupit X verzi a ty peníze vrazit do jiné komponenty.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 15:33:06
avatar
cituji z mého článku:

Citace:
Pokud se mě ptáte, zda nové RYZEN 3000XT procesory doporučuji k pořízení, tak vlastně ani moc ne. Tedy alespoň ne jako první hlavní volbu pro většinu z vás.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 17:52:50
avatar
Vím, četl jsem.

A na konci článku tam flákneš DD's Recommended Award.
Takže je nedoporučuješ, ale doporučení dáváš.

No a na to ocenění reaguji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 18:05:20
avatar
ale jsou lidi, kterým je klidně doporučím, speciálně těm, co by uvažovali za ještě vyšší ceny o Core modelech ... RYZEN 3000XT jsou pořád nejlepší kusy křemíku v daných cenových třídách a tierech ... klidně se doporučit těm nadšencům, pro které jsou určeny dají ...

ocenění si tedy zaslouží, vyjma té ceny, která zase není tak horzná v porovnání s tím že jsou lepší než ještě dražší Intel konkurence, není moc co jim vytknout ...
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - V kontextu nabídky Intelu 2020-07-09 13:46:47

Je v každé kategorii Ryzen XT lepší volba, než cokoli od Intelu. Je nevýhodný v rámci značky v kategorii cena - výkon, kde jsou zas čipy, co jsou slabší ve hrách. Kdyby tyhle čipy neexistovaly a AMD mělo jen čipy s parametry XT, Intel by byl stejně deklasovaný a AMD nejlepší. Nevím, jak tobě, ale mně to zní jako rajská hudba.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 14:58:27
avatar
Tak proti Intelu vůbec. To nemá smysl se bavit.
Kdyby na krámech byly jen 3000 XT tak ani nepípnu, jenže nejsou.
XT jsou sice nejlepší křemíky AMD co se týče výkonu, ale výhodnost už je horší.
Pokud je někdo ochotný připlatit 10 a více procent ceny za těch pár procent výkonu navíc, jeho věc. Brát to nikomu nebudu.
Ale 3000 XT osobně nikomu nedoporučím, pokud budou na krámech X verze.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 13:56:20
avatar
Kupce si XT verze najdou, například majitelé kvalitních B350/X370 (B450/X470) desek budou mít možnost zajímavého upgradu, když na nové Ryzen 4xxx by museli měnit i desku.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 14:51:32
avatar
Jsem jeden z nich, mám X370. A do XT bych nešel dokud jsou na krámech X verze, protože ten příplatek za pár procent výkonu navíc prostě nestojí.
Něco jiného by bylo, kdyby ty X verze na krámech nebyly. Ale tak to zatím není.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 21:50:25
avatar
Ano, ovšem kdokoliv jiný může mít jiný názor.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jiný názor 2020-07-09 22:08:52

Ano u X370 kvalitní desky bych také nešel do XT. Možná jako pro pozdější upgrade, kdy budou XT v bazarech, tak jako možnost toho nejlepšího cpu osadit ho do mrtvé platformy. O tom by se dalo uvažovat.
Ale aktuálně bych nechtěl X370 a takto drahý i výběrový kousek s dobrým pocitem provozovat. Když už, tak už do moderní desky jako komplet.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 08:06:16
avatar
Přesně tak.
Ale i do moderní desky (např. B550) bych dal spíše X verzi a ušetřený peníz vrazil jinam (v závisloti na tom, na co PC je).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 16:04:39

To je tvůj konkrétní požadavek a souhlasím s ním.
Už dlouhou dobu AMD chybějí prestižní produkty za prestižní cenu a tento procesor právě tuto mezeru vyplňuje. Ten procesor je to nejlepší z architektury Zen2 a myslím, že je v pořádku, že AMD má po dlouhé době něco echt i za vysokou cenu. Zaslouží si to a také to ukazuje na kvalitní AMD procesory a v očích zákazníků popularita jedině vzroste. Je to podobné jako u GPU, tam ta prestiž AMD v highendu teprve čeká, tedy pevně doufám.

PS: omlouvám se za špatnou formulaci, ale pointa zůstává.
Hezký zbytek dne.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 16:59:31

Za mě to je také ok u Intelu se za lepší kousky-K také připlácí. Asi zájem nebude obrovský ale pro ty co neřeší každou korunu to je fajn produkt.
Kdo bude chtít si připlatí a pro ostatní trochu klesly ceny ostatních produktů.
Jen mi tam úplně nesedí 3600xt.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 18:00:45
avatar
i5-10600K ;)
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 22:19:35

No trochu mě překvapily cz ceny, u nás je rozdíl mezi 3600xt a 3700x 20-25€ proto jsem žil v domnění že je lepší si připlatit za ta 2 játra...
Ale 10600 opravdu není špatný kousek. Tedy za předpokladu že budu pouze hrát a hlavně v nízkém rozlišení
No asi mi ta 2600 ještě chvíli vydrží, za 100€ to byl před rokem dobrý kauf.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 23:17:28
avatar
a rozdíl ceny mezi 10600K a 3700X?
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-13 17:38:51

10600 je většinou tak 5€ pod 3700.
Pro malou skupinku to tak smysl dávat může (simulátory a esport na vysoká FPS)
Ale všude jinde bych volil spíš 3600 bez přívlastků nebo 3700x
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 08:01:52
avatar
Jiná názor nikomu neberu. Taky jsem vždy napsal, že "osobně bych XT nedoporučil".
A přišlo mi dost úsměvné, jak DD v textu píše, že XT by vlastně nedoporučil, ale ocenění (doporučení) tomu dal
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 09:09:14
avatar
protože jsou to výborné procesory, to tomu snad neupřeš?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 15:32:02
avatar
ty XT moc dobrej pomer cena/vykon nemaj, ovsem dobrou zpravou je ze diky vydani techto XT modelu poklesly ceny tech obycejnych, coz jeste dale zlepsi pomer cena/vykon u AMD v ocich jeho zakazniků, takze celkove hodnotim vydani XT modelu velmi pozitivne
Bigo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RYZEN 9 3900X 2020-07-08 16:32:58

GS GO (DX11)-RYZEN 3900X na devátém místě
BattleField (DX12)-RYZEN 3900X na osmém místě
Shadow of the TOMB RAIDER (DX12)-RYZEN 3900X na devátém místě
Jak se to vysvětluje?
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 17:38:52
avatar
To si delas srandu? Rozdily mezi vsemi testovanymi cpu v teto oblasti jsou porad v jednotkach procent a pri dosahovanych vysledcich jsou naprosto irelevantni a jedinne co se z tech grafu da vyvodit, ze ciste pro to pouziti v herni oblasti je uplne jedno ktere cpu si z testovanych uzivatel zvoli (=nejvyhodneji vyjde ten, ktery sezene nejlevneji). Bylo by naprosto iracionalni si vyrazneji priplacet za takovy zanedbatelny narust vykonu, mozna nejaky extremista, ktereho to zivi, nebo ten kdo ta cpu dokaze vyuzit i nejak rozumneji..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 17:54:50
avatar
o čem to plácáš? podívej se na ty výkonové rozdíly ... to pořadí u her je úplně irelevantní ... každý z testovaných CPU je herní CPU a bez potíží použitelný na všechny hry bez toho, aby většina hráčů poznala rozdíl ... zato poznáš rozdíl ve výkonu všude jinde, kde na CPU výkonu vážně záleží ....

víš o tom, že u 99,9% her naprosto nehraje roli výkon CPU, ale to jak je daná hra optimalizované na těch několik málo jader/vláken, které využívá?

Výkon CPu je pořád stejný, RYZEN 9 3900X nemůže za to, že hry používají 30% jeho výkonu maximálně ....
Bigo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 15:26:43

Viděl jsem výsledky měření, které nejprve celkem logicky odpovídají parametrům procesorů, když tu náhle jeden ze špičkových procesorů je v dolní části tabulky.
Nedělal jsem si žádnou srandu. Chápu co je irelevantní, že je to úplně jedno a co by bylo naprosto iracionální... Též chápu že každý z testovaných CPU atd. i že údajně u 99,9% her nehraje výkon CPU žádnou roli.
Ale na nic z toho jsem se neptal. Moje plácání nebylo o tom jestli je to jedno, či zda si někdo může klidně pořídit levnější procesor aniž to pozná. Šlo o to, že byly testovány nejlepší procesory na trhu podle jejich kvality s tímto zajímavým výsledkem.
Moje plácání znělo: Jak se to vysvětluje? Vaše poznámky k mému dotazu naznačují, že vlastne testování herního výkomu nemá žádný smysl, protože... irelevantní, iracionální, 99.9% atd. atd.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 16:01:34
avatar
v současnosti neexistuje hra, která by se dala použít co by měřítko výkonnosti CPU ...

žádná hra skutečně výkonné CPU nevyužívá ... proto mají Core i9-10980XE či ThreadRipper méně FPS než "mainstreamové" CPU ...

ano, testování herního výkonu u CPU s více než 6/8 jádry nemá dnes žádný smysl ...
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-) 2020-07-09 13:48:39

Tonoucí se stébla chytá? :-)
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 19:40:21
avatar
Už aby tu boli Ryzen 4000, začína byť na poli CPU nuda
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-09 21:03:15

Jen Tě trochu opravím:

Už aby tu boli RDNA 2 a AMPERE, na poli CPU začína byť nuda
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 20:13:56
avatar
Takhle relativne blizko vydani zen3 procaku bych se s timhle uz popravde neotravoval, pokud clovek na nove pc opravdu tvrde nespecha. I tak ten priplatek za to nestoji
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nestojí 2020-07-09 13:51:46

Protože každý soudný člověk, co nehoní FPS si vystačí s levnější verzí. Jde o to, že je z čeho vybírat. Přesto pokud by XT byl jedinou alternativou Intelu od AMD, byl by vynášen do nebes. protože by byl levnější než Intel, výkonnější než Intel a úspornější než Intel.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - warzone 2020-07-09 07:22:50

Chtělo by to testovat ve Warzone.. Ten má slušnou náročnost na CPU
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 09:34:35
avatar
To nemá chybu Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-10 10:28:44
avatar
když se někdo baví ...
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-13 15:20:14

Mě by zajímalo, jakou spotřebu mají provozované v tomto režimu: "RYZEN 5 3600XT a RYZEN 7 3800XT šly na stabilních 4,5GHz na všech jádrech."
Škoda že to v článku není.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 09:06:36

Prepáčte ale tieto procesory sú absolútna zbytočnosť, hlavne keď ochvilu majú vydať novú radu. Myslím si, že každý kto vie počítať a pozrie si akúkoľvek recenziu, tieto cpu nekúpi, hlavne keď za tu cenu nemajú v baleni ani chladič. Tuto amd ukázalo trosku chamtivosť, prakticky to iste cpu chcú predať neznalemu zákazníkovi za plnú sumu ako pri vydaní. Ruku na srdce take cpu si nemôže vyslúžiť odporučenie - recomended. Proste nemôže. Ak by takýto krok spravil Intel myslím že by sa niesla recenzia v inom duchu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 440x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 286x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 853x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6