AMD RYZEN 9 5950X – TEST a RECENZE nového vládce mainstream procesorů! Šach Mat … Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 05 listopad 2020
Přejít na obsah
AMD RYZEN 9 5950X – TEST a RECENZE nového vládce mainstream procesorů! Šach Mat …
AMD RYZEN 9 5950X - procesor a testování
CineBench R20
7-Zip (AES)
POV-Ray 3.7
Blender
Video Encoding
Výkon ve hrách
Spotřeba, teploty a taktování
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Kdyby mě někdo před pár lety řekl, že bude existovat procesor AMD, který porazí Intel všude a ve všem výkonem i technologicky a současně bude o parník efektivnější a stále cenově výhodnější, tak mu řeknu, že je blázen. Dneska bych se mu musel omluvit.

Snad jedinou věcí, na kterou si někteří mohou stěžovat je fakt, že nové procesory jsou o něco dražší, než byla minulá generace. Zhruba o 1400 korun. Konkrétně RYZEN 9 5950X stojí 22 490 korun proti 21 tisícům za co vycházel 3950X. Ano, já vím, že mnozí nechápou, proč říkám procesoru za 22 tisíc mainstream, ale to že stojí 22 tisíc neznamená, že je high endem. Ano, není to málo peněz, není to levné, ale v kontextu toho, jaký výkon nabízí, co nabízí konkurence atd. je to vlastně levné.

Ano, RYZEN 9 5950X má nejhorší poměr cena/výkon z celé mainstreamové AM4 řady, ale má také nejlepší výkon, efektivitu a všechno. A věřte nebo ne, má dokonce lepší poměr cena/výkon než předchozí 3950X v mnoha aplikacích opravdu výrazně.

Stejně tak je výhodnější než 10900K, takže ano 22 tisíc korun není málo, ale za to co tenhle procesor nabízí? Být na něm logo Intel a být v téhle pozici na trhu, tak stojí čtyřnásobek. Připomínám, že nejbližší, co k tomu Intel má (a brzy vám to srovnání nabídnu v extra článku, kde budu porovnávat High end s tímto mainstreamovým procesorem), je 18jádrový Core i9-10980XE za 28 tisíc, ještě loni pod názvem 9980XE stál dvojnásobek. Přitom je výrazně slabší na jádro i na celek než 5950X. Takže ta cena za to je více než skvělá.

 

  • No a pokud jde o ten výkon

Zažili jsme generace procesorů, hlavně od Intelu, kde nám bylo s velkou slávou a fanfárami prezentováno jako dechberoucí generační pokrok 5% výkonu za 10% spotřeby a ceny navíc. A to byl ten lepší případ. No, AMD má zjevně úplně jiné představy o generačním pokroku.

Na stejném 7nm procesu, se stejným počtem jader/vláken, se stejnou spotřebou a pro stejnou patici, servíruje běžně přes 20% nárůst výkonu na jádro napříč mnoha aplikacemi, a 15% průměrný nárůst výkonu na celek.

Speciálně ve hrách pak existují případy, kdy se ten nárůst výkonu v CPU limitovaných situacích, blíží 30%. A tak nejen že smazává jakýkoliv náskok, který Intel v tomto směru ve hrách měl, ale ještě jej předbíhá. Někde i o to, o kolik dosud vedl Intel.

 

  • Co k tomu dodat?

Před necelým 4 lety mělo AMD na trhu FX procesory. Na Intel nestačily, ale byly levné s výborným poměrem cena/výkon a v některých aplikacích dokázaly slušně konkurovat. Měly sice vyšší spotřebu a zahřívání, ale nebyla to zase taková tragédie. Ovšem nikdo z nás si nedokázal představit, že by to mohlo někdy být na trhu úplně obráceně. Je rok 2020, tedy jen o 4 roky později a neuvěřitelné se stalo skutečností.

Situace je úplně obráceně s tím rozdílem, že Intel procesory nejsou konkurenceschopné nikde, přitom AMD zůstává mnohem výhodnější. A vedle toho, co žere a jak topí Core i9-10900K byl FX-8150 chladný a úsporný procesor. RYZEN 9 5950X je v běžné praxi 2,5x(!!!) efektivnější než to nejlepší co Intel proti němu má, tedy právě Core i9-10900K, který je jen o půl roku na trhu déle. Technologicky, výkonově, výbavou platformy a tak dále, ve všem je AMD úplně v jiné lize. RYZEN 5000 připravuje Intel i to tu herní korunu a současně masivně navyšuje výkonový náskok všude a ve všem. Neexistuje prakticky žádná normální běžná CPU aplikace, kde by AMD nebylo lepší než Intel a někde nejsou ani ve stejné galaxii. A to všechno při mnohem lepší efektivitě a stále lepším cenám a výhodnosti?

Dnešním dnem proti RYZEN 5000, Intel přestal na desktopu existovat i jako alternativa. Konkurencí už přestal být proti RYZEN 3000. A nevypadá to, že by se na tom v dohledné době něco změnilo. Naopak chystaný stále 14nm ROCKET LAKE, na který Intel oficiálně láká půl roku před jeho vydáním (vyjde na konci března 2021), nemá proti RYZEN 5000 nejmenší šanci. A v plánech Intelu nevidím nic, co by s RYZEN 5000 mělo soupeřit. AMD tohle naštěstí nezajímá a nehodlá polevit. Jede si svoje, takže ZEN 3 berte jako takové cvičení a možná rozloučení s AM4 před tím, ne dorazí AM5, pro které vyjde někdy v roce 2022 už 5nm ZEN 4, který bude zase úplně jiná liga. A na rozdíl od Intelu, kterému jeho plány nemůže dnes věřit nikdo, v případě AMD bych se nedivil, kdyby své plány za předčilo.

Ostatně ZEN3 v případě RYZEN 5000 procesorů je mnohem lepší, než jsme si mysleli, než dokonce samo AMD plánovalo. Vylepšení výrobního procesu, předělání samotné architektury, všechno si sedlo perfektně. A to AMD nejde na absolutní maximum možností. Používá starší ale osvědčený a vyladěný výrobní proces a omezují jej omezení a konstrukce samotné AM4 platformy.

 

  • AMD RYZEN 9 5950X

Pokud jde o tenhle procesor, ano říkám mu a budu mu říkat mainstream, i když stojí 22 tisíc. I když má úžasný výkon, a tu cenu, high end to prostě není. A až uvidíte, co dokáží nové ThreadRipper 5000 procesory, tak to snad pochopíte. AM4 je mainstreamová platforma a 5950X je AM4 procesor. A i když stojí to, co stojí, je to vlastně levné vzhledem k tomu, co dokáže.

Samozřejmě, pokud jste téměř výhradně jen hráč, doporučuji vám pořídit levnější 5900X nebo klidně i 5800X/5600X a ten rozdíl ceny nacpat do grafiky. RYZEN 9 5950X je sice asi nejvýkonnější herní procesor na trhu dnes, ale ten rozdíl ve hrách za ten příplatek proti nižším modelům opravdu nestojí. Ale to není chyba, protože platíte za ten mnohem vyšší výkon a tu efektivitu všude jinde. A pokud potřebujete procesorový výkon a nehrajete jen hry, je 5950X nejlepší procesor na trhu pro normální PC. Tedy pokud nepotřebujete opravdu hodně a nepočkáte si na ThreadRipper 5000.

Jsem velmi překvapen z toho, jak dobrý je nový RYZEN 5950X ve srovnání s jen rok starým 3950X, což byl a je stále jeden z nejlepších procesorů na trhu a všech dob. Jenže vedle novinky najednou vypadá tak nějak špatně :). Ten nárůst v méně jádrových aplikacích včetně her, pokud vám jde o maximalizaci FPS, je neuvěřitelný! A to všechno při nižší spotřebě s nižším zahříváním na stejném výrobním procesu, a i pro starší nebo levné AM4 desky? Asi začnu věřit na kouzla a čáry ….

Takže to vyřídíme jednoduše, udílím všechna ocenění, co máme, tohle je nejlepší procesor pro normální PC, který jsem kdy viděl. Pochopitelně, i když by ho asi chtěl každý, tak ta cena pro každého není, to je jasné. Ale od toho jsou tady výrazně cenově dostupnější 5900X, 5800X, 5600X, na které se podíváme v dalších článcích samostatně. A jsou také hodně zajímavé ;). Ovšem RYZEN 9 5950X je kategorií sám pro sebe, a není nic co by se mu dalo vytknout ani nic co by mu na trhu konkurovalo. Intelu bude trvat roky, než s něčím srovnatelným přijde. Pokud tedy ty peníze máte není v současné situaci moc nad čím váhat. RYZEN 9 5950X je nový mainstreamový procesorový král všude a ve všem, s neuvěřitelnou převahou … na tomhle procesoru zjevně nedělala parta inženýru (pokud by tak dobří byli, tak by si je dávno přetáhl Intel), ale AMD najalo bandu čarodějů. Výsledek by tomu odpovídal … ;).

   

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 02:41:04
avatar
Krásný procesor o tom žádná, ale já jsem rád, že nehraju ve fullHD a tudíž mě nemusí trápit, že bych se se 3700X připravoval zbytečně o výkon Spíš mě bude trápit až uvidim výkon nových radeonů, ale jelikož můj strop na grafiku je max. 15 000 Kč, tak mě prozatím nemusí trápit ani to. Každopádně jak se v textu píše, i když je toto nejvýkonnější herní procesor, tak čistě na hraní 5800X si myslim naprostá ideálka, ale já bych ho koupil až trochu spadne cena, za 9 tisíc co stál 3700X ideálka a nebo počkat na nějaký 5700X, který by mohl být přesně tím idealním procerosorem na hry na dlouhou dobu.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:46:37
avatar
porovnaval sem 3900X vs 5900X ve 4K a dost to zvedlo minimalni fps takze smysl to ma i ve 4K
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 06:48:35

Ta teplota CPU 65°C je asi kvoli tomu že čip narastol s 74mm2 na 81mm2 vačšia plocha na chladenie a možno tam dali lepšiu pastu. Ale aj v tomto smere si AMD pekne polepšilo.

Neviem ako je to v česku ale u nas Datacomp to dal na pana, ma na sklade po 100 kusov napriklad s 5600, 5800 s 5950 ma už len 13ks neveril som že CPU za 870€ sa bude predavať ako teple rožky. Po 5900 sa tiež zlahla zem.
Trochu je mi s Alzy na smiech aky velky obchod a nevie si zabezpečiť zasoby novych CPU
Len dufam že aj pri uvedeni RX6000 budu na sklade po 100ks s každeho GPU
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 11:03:08
avatar
AMD používá pájku, na tom asi více nevylepší, takže spíše vyladění výrobního procesu a i ta plocha dělá ten rozdíl.
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Trochu chybi i9 10980xe 2020-11-06 06:58:27
avatar
Pro nejsilnejsi ryzen je nejbizsi konkurence i9 10980xe tak mi tam trochu chybi, ale diky za dobrou recenzi. Kazdopadne ja doufam, ze mi dnes dorazi 5800x, abych si mohl hrat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:19:45
avatar
bude v samostatném článku, nechtěl jsem zkazit překvapení ;)

a bude to srovnání high endu takže i ThreadRipper abychom se podívali, jak moc je to blízko ...
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - smart access memory 2020-11-06 13:29:59
avatar
Ďakujem za túto skvelú recenziu. Ešte by som dodal, že veľa ľudí zabúda na to že smart access memory nepomáha AMD len v súboji s NVIDIA, ale aj v súboji s Intelom lebo on podobnú technológiu nemá. Takže ten rozdiel v hernom výhone AMD/Intel môže byť nakoniec ešte o niečo lepší pre AMD.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 07:23:34

DD, můžeš předělat ten graf poměr cena/výkon? Vždyť ty hodnoty naprosto neodpovídají údajům na ose :-(
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:18:52
avatar
opraveno, z nějakého důvodu excel posunul hodnoty o řádek :/
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:36:54

Díky.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 07:30:41
avatar
Když koukám na ty ceny AMD také hraje "nekalou hru"?
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 07:49:23
avatar
Říká ti něco "cena novinky po uvedení na trh" .. nejen v odvětví CPU? Nebo konečnou cenu v obchodech v ČR dle tvého určuje AMD ?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:04:21
avatar
Mě samozřejmě ano.

Jen že jsem tu byl přesvědován, že za cenu nvidia karet v obchodech může nvidia a že si tím mastí kapsu.

Tak se ptám zda stejnou strategii tedy užívá i nyní AMD.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:09:46
avatar
Ceny v obchodoch boli OK. Problém je že prvú várku skúpili priekupníci.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:26:28

Čo viem tak niektore obchody napriklad celu varku 5900 si nechali a robia s nich PC zostavi pre naročnejšich, tam to predraženie až tak okate nevidieť.
Napriklad zostava Ryzen5900 + vodnik X570 RTX3080(6800XT) M2 2TB 32GBDDR4 3600MHz zdroj 850W s peknou skrynkou za 2990€ v tom sa rabat strati
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 08:51:56
avatar
Hmm, tiež dobrý spôsob, ako nasrať fanúšikov, ktorí už čakajú s aktualizovaným BIOSOM.
CamelTOE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ceny 2020-11-06 22:00:23

Minule ses oháněl 100megou, já tam třeba včera koupil 5900x za 14380 Kč s daní, to mi příjde luxusní cena..
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:01:35
avatar
Pro mě ideálka by bylo osmijádro 7 5700 non-X za 8 000Kč s daní
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:55:58

asi tak, ale pod 10000 nepujde, kdyz 6c je za 8500...
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:08:13

Včera jsem ho koupil a je to brutál,pro moji práci supr CPU.Ještě ho otestovat ve hrách.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:27:29
avatar
Paradadni procesor, pro ten enkoding videa tam evidentne posilili neco v architekture kdyz vidim ty vysledky, protoze tam roli jednotna L3 nehraje tak velkou a frekvence v zatezi taky neposkocila o moc. Je to vlastne videt na tom srovnavacim diagramu Zen2 vs Zen3. Ten pocit jak to svizne mrska musi byt k nezaplaceni, teda vlastne uz je k zaplaceni az budou zase v obchodech, z vetsiny zmizely do hodiny, hodiny a pul, ze vsech snad do ctyr. Zajimalo by me, jestli AMD na 7nm EUV bude vyrabet i neco vic nez jen CDNA, treba mobilni cip nebo specialni EPYC ciplet v pristim roce. Urcite by to se jim to vratilo a vzhledem k objemum by udali bezproblemu i ten drazsi na EUV kor v serverech. Nevite nekdo jestli se neplanuje dieshrink Zen3 cipletu na to EUV treba pro Epyc s treba vetsi cache a pristi rok jako Zen2 refresh? Dyt ta 7nm obyc vyroba nemuze stacit kdyz na tom jedou i konzole a grafiky, takze by se dieshrink proste mohl vyplatit kdyz by to pak dali treba i do ThreadRipperu, nebo jsou ty EUV procesy zatim jen takovej bubak kde to nejde vyrabet v tak velkych objemech aby se to vyplatilo? Proste zakladni poptavku pokryvat 7nm a profi sferu 7nm EUV.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:31:16

Mam silneho tušaka že za presunutim na jar ako CDNA tak aj Epic CPU môže rovnaky vyrobny proces 7nm+EUV. Na prezentacii by to vyzeralo cool GPU CDNA 7nm+EUV HBM2E, k tomu EPIC na 7nm+EUV a DDR5. Toto by zamavalo s profesionalnim trhom Myslim že o necele 3 mesiace tu mame veltrh kde bude dalšia prezentacia a možno i skvor..
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:24:31
avatar
Nárůst výpočetního výkonu je zase skvělý, ten upgrade na osmijádro bude dávat smysl. Jenom mě hodně zaráží rozpačitý "herní" výkon - v jednojádrovém výkonu je Zen3 od Intelu utržený o parník nebo dva, ale ve hrách je to obyčejně "jen" plichta.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:31:41
avatar
To je jednoduchy, pri techto vykonech u her hraji velkou roli latence, ty porad nemuzou byt takovy jako kdyz je to monolit, porad tam bude ten mezistupen ciplet - ciplet pres Infinity Fabric. Hry jsou na to hodne haklivy, takze i kdyz treba 2x zvysi vykon, tak v realu ty latence zpusobuji cekani ze vykon poskoci jen o 20% jako priklad, presny cisla asi zjistit nejde, jelikoz i kazda hra je na to ruzne hakliva.
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 09:52:14

Do sestavy primárně na hry bych stále raději zvolil i9 10900K.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 13:17:52

?? dovod?

edit: Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:17:13
avatar
Proč by si volil slabší, méně výhodný, ve všem horší procesor s o 100+W vyší spotřebou a pro zaostalou platformu?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:46:33

i9 nieje zli CPU, ale momentalne je lepšia volba 5900X.
i9-10900K Avengers stoji rovnako ako 5900X a ta ma 2 jadra viac, lepši single vykon, lepši multi vykon, nišie naroky na chladenie a napajanie kvoli nišej spotrebe, ma podporu PCIe4 rychlejšie M2 disky a aj nejake to % navyše v hrach.
Ak maš i9-10900K kvoli hram nemaš dvovod k upgrade to je jasne, ale ked teraz kupuješ, no je tu aj niečo lepšie za rovnaku cenu.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:52:31
avatar
Tak to ses fakt pomát, to se nedá nic jinýho sorry říct. To se nech vyšetřit rovnou. Když už na hry uplný dělo tak 5800X, je minimálně o 1500 Kč levnější, multithread má tak na stejné úrovni jak 10900K, singlethread má lepší, mnohem lepší spotřebu, podporu PciE4, můžeš ho dát i do levnější B550 desky a ještě jednou ... a to je levnější. Není žádný sebemenší důvod kupovat intel, sorry jako ale seš blázen.
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:57:36

10850 stojí stejný peníze jako 5800x a jsou to 2 jádra navíc... herní výkon tak -5%, mě to nepřijde pomatený
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 23:16:29
avatar
Tak mi řekni v čem ti ten procesor dá víc než 5800X ? To by mě fakt zajímalo ? 2 jádra navíc nejsou přece argument, když výkon těch 8 jader v multithread je tak stejný jako těch 10, single má 5800X lepší, lepší spotřebu, podporu PciE4, na hry je taky 5800X lepší ? ... nějak tomu furt nerozumim. Jinak furt tu existuje 3900X, pokud jde teda o 2 jádra navíc než 10850, chápeme ?
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 09:44:11

3900x je ve hrách pomalejší. Pokud nevíš k čemu je 10 jader místo 8 (když chceš lokálně rozjet virtuálku, DB, pár dockerů) tak to ti vysvětlovat nebudu, nepochopil bys to.


už jsem to tu někde psal :
5800x - přesně to co chci, 8 jader 16 vláken, 5Ghz, super herni výkon, spousta aplikačního výkonu. Ale kurva 12 500kč??? Jak zmiňuje GN, ta cena je asi mířená na upsale 5900x, ale 15k je muj budget na CPU i s deskou.

Víte co z toho vychází? 10850 je 10 jader za stejnou cenu jako 5800x, herní výkon je -5%. Až (tipuju že v lednu to přijde) trochu zlevní, bude to pro spoustu lidí v mojí situaci zajímavější alternativa.

Upgradovatelnost
Všichni víme, že další generace desek bude už ddr5. Takže obě současné platformy jsou mrtvé.

Pcie4
Pro GPU to ve hrách poznat není. U sdd to při mém použití taky nepoznám (video needituju).
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 10:35:43

PCI-E 4:
Já bych tipoval že s rx6xxx díky tomu memory acessu by se mohla rychlost 4.0 začít opravdu využívat. Uvidíme co ukáží testy. Samozřejmě pokud se použije NV GPU tak tam by ta 3.0 stačit měla.
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 17:28:05

To je zajímavá možnost, ale musíme počkat na nezávislé testy jestli ten SAM je fakt feature nebo marketing...

Z těch preview vypadá 6800xt jako jasná volba, snad tam nebude háček (jako třeba shitový ovladače).
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 10:00:47
avatar
a poté si vzal prášek...
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:13:34
avatar
Dobrá zpráva je, že jsou cpu dostupný.. tudíž analogicky ktomu je velká šance, že i grafiky budou skladem.
A ty ceny no čím dražší model, tím větší přirážka u obchodníků, tak sem zvědavej na gpu
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 13:58:45

1, Nemyslím si, že by lidé obecně měnili CPU stejně často jako GPU. Navíc v tomto případě není tak snadné narvat do starších desek s AM4 platformou toto CPU, dokud nebudou alespoň nové biosy. Takže těch potencionálních zákazníků není tolik, jako kolik si může strčit novou kartu do PCIe.

2, Na CPU se netěží kryptokraviny

TL;DR: IMHO doufám, že máte pravdu a GPU od AMD bude dostatek a nebude to nedostatkové zboží jako GPU Nvidie. Ale na základě dostupnosti CPU bych v tomto případě nevyvozoval důsledky pro dostupnost GPU, protože jsou nesouměřitelné.

Edit: tak jsem se kouknul na czc a alzu a tam už nejsou
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 14:39:57

na czc se da koupit jeste 5800x skladem...no vydrzeli o par minut dyl jak rtx3000
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 16:54:33
avatar
Na tsbohemia jsou porad skladem ...
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:15:17

Porovnanie 5800x a 3700x-3800x sa nechystá či sa vôbec oplatí ten upgrade v tejto strednej triede.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:15:52
avatar
chystá ... v článku vidíš foto, že ho máme také, ale jedeme postupně ;)
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:26:15
avatar
Nový level taktovania. Allcore 4.6+ a k tomu aj turbo

https://www.youtube.com/watch?v=3CEFQxsgZ20&t=343
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 10:42:53

procesor a vykon super, cena u tohodle kousku, co je vsechno ale opravdu ne mainstream (boha vsak cele mainstream herni pc je za max 30000), je jeste v pohode, zdrazeni oproti lonskymu 16c neni tak velke. ale jak se divam na alzu, tak 5600x stoji to samy co stalo 3700x a 8 jadrova 5800x za stejnou cenu jako 12c 3900x? tenhle trend se mi moc nelibi..vykon na to ty cpu maj, ale pomer cena/vykon se nikam moc neposouva. jsem zvedavej na nastupce 5700xt, ale podle tohoto mam celkem obavy, ze nejakej posun v pomeru cena/vykon se asi nedostavi...
kwokenzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 12:37:11

mainstream to samozrejme neni. Je to to stejne, jako kdybychom o Skoda Octavia RS ve vybave Laurin a Klement (cenovka 1.2M] prohlasili, ze se jedna o mainstream rodinne auto -> nesmysl. Mainstream bude klasicka octavie za cca 500k, se kterou jezdi kde kdo, viz vyznam slova mainstream -> ma to nejvice lidi, nejvice se toho proda, nejvice lidi si to mysli (v pripade myslenkovych pochodu). A to nerikam jako fanousek Intelu, mam Ryzen 3700X.

Mainstream je samozrejeme platforma AM4 a rekl bych, ze je to snad nejlepsi platforma za poslednich 20 let, pokud ne vubec v cele historii domacich PC.

AMD konecne valcuje Intel na vsech frontach vcetne te herni, i kdyz ani tam uz nemelo u minule generace smysl brat Intel kvuli hram. Samozrejme to prinasi nevyhodu vyssich cen, ale to se dalo cekat a odpovida to trznimu hospodarstvi. Navic ceny po case spadnou a nebude to tak hrozne. Neni duvod si myslet, ze AMD bude porad levnejsi nez Intel, kdyz ma to nejlepsi a Intel nema ani jak reagovat.

Ted jen doufat, ze se nebude opakovat situace jako u Intelu a AMD bude nasazovat ceny jak se mu zlibi, ale bude tu zdrava konkurence jak cenova, tak technologicka
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 13:13:17

5950X a 5900X jsou dobře naceněné, 5950X prakticky nemá konkurenci a 5900X je za stejnou cenu jako i9 10900K, ale má o 2 jádra více a navíc je rychlejší i na jádro i celkovým výkonem.

Co se mi nelíbí je cena 5800X. Tady se mi i9 10850K jeví jako zdatný konkurent, podle mě měli udělat 5800X jako 10 jádro a postavit ho přímo proti 10850K a pak 5700X (8C/16T) postavit proti 10700K. A ta nevýhodnost není jen proti Intelu. 5900X nabízí o 50% více jader při o 25% vyšší ceně.

EDIT: 5800X má navíc jen poloviční cache, takže tam bude fyzicky jen jeden čiplet. Kdyby bylo 2 a nechali plnou 64 MB cache, tak ještě řeknu, že to může být pro někoho zajímavé CPU, kdo provozuje aplikace citlivé na cache.
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 5900x 2020-11-06 13:34:06

tak jsem nyní konečně naistaloval toho svého drobka

Je to jedním slovem brutalita , na defaultní bios, s ničím jsem si nehrál, žádné oc aj. to dává 4,95Ghz a teplotu jsem neviděl překročit 70 stupnů.

Mám 3600 RAM g-skill s CL16 a desku MSI x570 tomahawk. Chladím kapalinou.

Pár testů co jsem stihnul ještě než jsem vyměnil starší ryzen 3600

https://ibb.co/album/gMzXTT
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - QaA 2020-11-06 14:36:15
avatar
Super recenze. Jen pár otázek:
1) Proč to nazýváte mainstreammem když by se tomu mělo říkat high-end pro mainstream?
2) Podporuje procesor Eco mód? A jestli jo jaký je výkon v tomto režimu?
3) Neplánujete třeba zařadit do herních testů takový, kdy by v pozadí běžel nějaký benchmark? Třeba Cinebench?
kwokenzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 15:10:21

ad 1) Bud si autor plete vyznam slova mainstream. Nebo si plete AM4 mainstreamovou platformu s high-endovym CPU a nebo jen pouze spatne pouziva termin pro neco, aby ukazal, ze Intel nema konkurencni produkt (coz ted fakticky nema, ale porad to neznamena, ze Ryzen 5950X je mainstream)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 15:49:26
avatar
ne autor si to neplete ...

autor ví že AM4 je mainstream a to včetně 5950X

high end procesory AMD se jmenují Theadripper a jsou pro TRX40 platformu. Nejlenvější CPU pro ni stojí téměř 40 tisíc a je výkonnější, ten nejvýkonnější je pak za více než 100tis a je násobně výkonější.

takže 5950X sice stojí 22 tisíc a má dobrý výkon, ale proti threadripperům je to slabý a levný procesor ... však i proto je pro mainstreamovou dvoukanálovou AM4 platformu a high end je tvořený 4kanálovou TRX40 ...
Terakon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 19:28:18
avatar
"autor ví že AM4 je mainstream a to včetně 5950X"

autor ví kulový, protože pokud chce vymezit produkt od highendu, pak slovo, které se mu nepodařilo najít je midrange.

5950X není mainstream ani náhodou.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-10 18:20:57

Já nevím no... existovaly procesory jako základ pro kancl v ceně bratru 1500-2000 a sloužili i pro méně výkonné grafiky, typu gtx 650 v ceně 2-3 tisíc. Pak byly procesory pro mainstream od 4 do 6 tisíc a za stejné ceny k nim grafické karty gtx 660, nebo dnešní 1660, nebo rx 570 abych nebyl označován za "nvidiot". Když kouknu na řadu procesorů 5000 a defacto ceny procesorů označovaných za mainstream, tedy od 8.000,-Kč a končíme na částce 22000 tak se nad tím prostě také zastavím no.... V nabídce nejlevnější procesor amd na c.z.c. za 2700... kde je kancl? Konkurence nabízí, sice mizivý výkon, ale jaký výkon potřebuji pro prohlížení internetu, spuštění programu excel, vytvoření faktury a poslání do tisku k tiskárně? Kolik rodin si může dovolit takový mainstream PC pro své dítě, které má homevýuku a notebook, tablet nedejbože mobil je nevyhovující a když pak mají děti 3 a všechny 3 se mají doma najednou připojit na on-line výuku. vyberete si 3*15 tisíc nebo 3*7 tisíc za sestavy PC, abyste neměl hloupé děti?

Edit: Jediný mainstream za rozumnou cenu R5 2600, pak dlouho nic v rozdílu počtu jader/vláken, sjen s vyšším výkonem R5 3600 za 5600,-Kč a následuje již s vyšším počtem jader R7 za 8500,-Kč

PS: ten příspěvek není mířen konkrétně na vás, ale tak....všeobecně
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 15:47:10
avatar
1, protože je to mainstream, cenou, výkonem i platformou já fakt nechápu co je tak těžké pochopit, že cokoliv pro dvoukanálovou AM4 je prostě mainstream.

High end je 4kanálová TRX40 platforma a procesory Threadripper, kde nejlevnější s 24 jádry stojí bezmála 40 tisíc a ten nejdražší se 64 je za více jak 100 000 tisíc a má násobně více výkonu. Takže R9 5950X je vedle high endových threadripperů slabý a levný procesor ... high end to proste není v žádném ohledu.

2, zatím ne, AMD chystá ještě nějaká vylepšení, ale ten CPU je tak efektivní s propracovaným řízením napájení, že ho nepotřebuje ...

3, občas ho děláme, ale má smysl jen od 5950X výše slabší CPU to nedávají ...
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 17:34:57

Nic proti DD,ale kluci mají pravdu tohle není mainstream,mainstream znamená pro masy a ruku na srdce kolik lidí koupí tento procesor a kolik r5 5600? Vždyť za cenu jen tohoto procesoru mám desku,procesor i paměť a tomu říkám mainstream.
POdívej se do tabulek kolik se prodá těchto procesorů a r5 3600,5600?
Tohle je High End jak vyšitý a threadripper je už Enterprise třída,to si převážně kupují firmy a vyjímečně jednotlivec.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 17:36:11
avatar
tak co to je, když high end to 100% není, je to na high end moc levné a slabé .... nemůžete házet 5950X a Threadripper do jednoho pytle ...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 19:04:59

No a teď jsi to přesně trefil...
Protože házíš do jednoho pytle desktop a Workstation...
Takhle se i z TR stane socka protože všechno pod půl miliónu jader nic jiného být nemůže.
Když ale budeme porovnávat porovnatelné, tak 5950 je hi-end v desktopu, který má tu skvělou vlastnost, že na něj můžeme upgradovat klidně z low-endu pokud jsme koupili desku rozumné kvality.
Takovému pojmu hi-end do mainstream platformy už nemůže vytknout nikdo nic...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 20:03:19
avatar
ThreadRipper ale není workstation, je to jen high end ... Wor
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 20:41:02

S tvým pohledem tedy postavím pc s tímto procesorem za 50tis jelikož jiné než výkonné komponenty k tomu nemají smysl a PC za 50K bude stále Mainstream? není Mainstream označení pro to co se prodává masově?
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 22:07:54

No dříve jsem si i bláhově myslel, že to musí být i cenově dostupné. Takže až půjdu do Kauflandu, vezmu si jeden k rohlíkům...
Pak asi podám žalobu na Dell a HP že mi do WS dali low-end CPU. Pak i na zaměstnavatele, protože když jsem ještě dělali pro TSMC tak jsem měl aspoň dual Xeon a teď ušmudlané i7 a i9.
Asi by mě tedy zajímala specifikace WS jak by měl vypadat v místním světě...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 22:35:00
avatar
PC za 50 tisíc se prodává pořád masově ve srovnání s high endem, kde za 50 tisíc máš jen ten CPU ;)
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 20:53:48

OK i ty sám tvrdíš že intel i9 je highend,ale ryzen r9 je konkurent i9 od intelu,tak ryzen je mainstream a intel je highend? A nebo všechny magazíny na světě lžou když tvrdí o intelu že je to highend?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-17 22:34:27
avatar
Core i9 pro X299 je high end a konkurence je ThreadRipper pro TRX40 (dříve X399)
shinigami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - doplnky 2020-11-06 15:54:28

Co byste k tomuhle mazlikovi doporucil za chladic?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 16:07:44
avatar
cokoliv co uchladí 180W+ ;) Noctua, AiO apod.
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 19:37:57

Hezká a dobrá recenze DD. Vytýkám jen jednu z mého pohledu subjektivní věc: nějak jsem si zvykl u AMD na červenou/oranžovou barvu. Zelenou mám spjatou s NVidia a modrou s Intelem. Toto je v těch grafech nezvyk.

Nic jiného než typ barvy v tom prosím nikdo nehledejte, není to myšleno jako žádný útok vůči NV a Intelu. Jen je to prostě nezvyk. Navíc je tu příliš pozitivních ohlasů a v rámci objektivity.... (dobře, uznávám začíná to být trapný, končím).

EDIT: Zapoměl jsem na verdikt. Výbornej procesor, ale ne pro mě. Pracuji sice na PC dost, ale není to natolik náročná práce na výkon, aby se mi vyplatil. Vystačím si s 5800X.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:24:25
avatar
v případě procesorů je historicky originální barvou AMD zelená ;)
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 13:09:50

Já s tebou souhlasím. Proto taky píšu "zvykl jsem si".
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 11:12:27

i k Ryzenu 5xxx doporučím rychle RAM.

viz

https://ibb.co/drXjZjF

Takt RAM 3800Mhz ,IF 1900. Dvatisíce už nezvládá.
Nejlepší skore na 3700X sem měl 68ns s 5800x 58ns
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:53:32
avatar
s těmi 2000MHz je to hodně o kusu, můj to dává
gard [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - typ desky 2020-11-07 14:49:50

Jaký chipset na 5tisícky doporučujete X570 nebo stačí B550?
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - b550 2020-11-07 16:10:52

B550 naprosto stačí a má nižší spotřebu asi o 10W
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:43:32
avatar
Ako výkon to má nádherný, o tom niet pochýb, ale upgrade z 3950X, no neviem. Možno by som čakal ešte väčší nárast výkonu. Škoda že ryzen 5950X tu nebol už pred rokom, to by bola iná bomba.
Ak sú fakt obmedzený s AM4 tak čakám ešte podstatne väčší výkonnostní nárast s AM5.
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 17:25:38

Může mít někdo říct co dělám špatně nebo mám smůlu na konkrétní cpu?
Můj ryzen 9 5950x v jednojádrové zátěži jde jen na 4,7GHz.

Deska MSI MAG B550,paměti crucial 3600MHz CL16,vodní custom chlazení.

Zapnuto PBO,CPU nejde přes 70°,ale když pustím Cinebench R20 tak jde max. do 4,7GHz a skore je 605.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 18:12:40
avatar
To mas neco spatne, 4.9 je minimum dle specifikace .. zkus reset biosu na default a az pak si hrat s PBO.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 18:22:33
avatar
vypni PBO a zkus to bez něj
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:03:06

PBO off = single 4.9GHz CB R20 620 bodů,ale all core boost o 500MHz menší
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:19:18
avatar
pořád jsi docela nízko ... máš nejaktuálnější BIOS na té desce?
erotel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 08:31:51

poslední bios default jen upravené křivky na ventilátory a pumpu + nastavení ramek.

Cinebench R20.060
PBO off = single 628
multi 10115

PBO on = single 623
multi 10939

vše nepotřebné ve windows vypnuto

edit: tak jsem nechal otevřené hwinfo64 a běžně pracoval,Jedno jádro boostuje na 5,05GHz.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 19:09:56

Ani to nemusiš mať zle, len si skontroluj či ti na pozadi niečo nebeži, ono to prudko klesa dole pri zaťaženi 2-3-4 jadier Obrázek CPU ma obmedzovač 140W proste cez neho ho to nepusti, preto je ten PBO, ktory ho vypne a CPU može žrať viacej a tym padom aj frekvencia všetkych jadier podskoči na cca 4,7GHz pri dobrom chladeni.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Filmový Sonic 3 se opět povedl – další díl jistý!
Filmový Sonic 3 se opět povedl – další díl jistý!Monday, 23 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 414x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Friday, 20 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2025x
Komentářů: 4
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1228x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1393x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1065x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1488x
Komentářů: 0