AMD RYZEN 9 7950X3D – TEST a RECENZE univerzálně výkonného CPU s 3D V-cache pro hry i práci Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 27 February 2023
Přejít na obsah
AMD RYZEN 9 7950X3D – TEST a RECENZE univerzálně výkonného CPU s 3D V-cache pro hry i práci
AMD RYZEN 9 7950X3D - procesor a testy
Cinebench R23
7-Zip komprimace
Blender
Video encoding
Herní výkon
Spotřeba, teploty a taktování
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD RYZEN 9 7950X3D není procesor pro každého. Ale je to procesor pro uživatele, jako jsem i já. Tedy nadšené hráče, kteří současně vyžadují vysoký CPU výkon všude jinde obecně. Tedy s 8jádry, která jsou dostatečná pro čistě hraní her, si prostě nevystačí. Nový model od AMD kombinuje tedy obojí. Maximalizaci potenciálu pro herní výkon a současné má stále téměř nejlepší výkon pro vše ostatní. Ba přidává i něco navíc.

V tomhle ohledu je lepší než RYZEN 9 7950X, který je sice v průměru o pár % výkonnější, ale ne všude, ve hrách je zjevně o něco pomalejší a má přitom znatelně vyšší spotřebu. Efektivita 7950X3D je senzační.

Právě tohle je naprostý šach-mat pro konkurenční Intel Core i9-13900K. Ano, ten je výkonově podobný v řadě případů, celkově sice o pár % zaostává, ale 13900KS to trochu stahuje, nicméně ten je dražší a hází z okna veškerou efektivitu, která přitom už v základu bez toho „továrního přetaktování“ u 13900K, není nijak dobrá. Vlastně je tak špatná, že neexistuje dobrý důvod, proč si Intel Core 13900K/13900KS vlastně koupit. Stejný nebo vyšší výkon (a nově i ve hrách), nabízí AMD s o poznání nižší spotřebou:

V průměru žere ve hrách Intel 13900K o 131W více než AMD 7950X3D! A to je lehká zátěž. Všude kde o ten výkon CPU skutečně jde, tedy v plném využití, žere celý systém s Intelem o 182W více než systém s AMD, a to má Intel v praxi nakonec o trochu horší výkon. Intel potřebuje téměř 2x vyšší spotřebu na podobný výkon jako má dnes AMD. jenže ta spotřeba navíc stojí poměrně velké peníze uživatele dnes. A současně to znamená problémy při chlazení, kdy 7950X3D uchladíte snadno celkem běžným chladičem, ovšem 13900K vaří vodu i ve vodním chladiči. A to se nebavím o 13900KS, tedy 13900K, který nedodržuje to oficiální 253W TDP. Spotřeba s takovým CPU jde v systému až k 500W! To je více než dvojnásobek systému s AMD 7950X3D, který bude stále v průměru o něco výkonnější v řadě běžných aplikacích a nově i ve hrách.

Právě tahle realita Intel naprosto diskvalifikuje jako konkurenci i alternativu dnes, kdy procesory Intel Core a platforma nedává žádný smysl. Je to jako byste si šli koupit auto, nabídli vám jedno ve dvou provedeních. Ty byly úplně stejná včetně barvy, výbavy, výkonu, maximální rychlosti atd. Jediné, v čem se obě jinak totožná auta lišila byla spotřeba. Jedno žralo 6l, druhé 12l na sto. Které si koupíte?

  • Závěr

AMD RYZEN 9 7950X3D není zcela dokonalý, ale ze všech současných běžných CPU se tomu nejvíce blíží :). Vadou na kráse v očích některých bude poměr cena/výkon, který je horší, protože stojí reálně více než 7950X. Nicméně v tomto případě ta vyšší cena je pochopitelná a má dobrý důvod. Na rozdíl od jiných případů, třeba Intelu, který nabízí fyzicky identický CPU za dvojí cenu (13900K a 13900KS), tak 7950X3D je skutečně fyzicky odlišný od 7950X. Má ono vrstvení, které je výrobně náročnější, vyžaduje extra kroky a to prostě reálně stojí víc peněz. Ale fakt, že AMD nastavilo nakonec cenu na stejnou úroveň jako ještě nedávno stál 7950X, považuji za velmi dobrý tah. Přínos té extra L3 je v běžné praxi samozřejmě nevyvážený, a ne všude prostě je. Většina běžných aplikací výhody té velké L3 nevyužije a kapacita té „základní“ L3 je zdá se u současné generace procesorů dostatečná. Ale jsou případy, kdy to přínos má. Kompilátory, aplikace více využívající méně jader apod. A hry, což jsou také aplikace, které reálně využívají méně jader. I u her je ten přínos ale jen někde a v některých případech. Právě proto, že ten přínos je takhle rozkolísaný, AMD necpalo tu 3D vrstvu na oba čipy. To by totiž bylo ještě o poznání dražší a současně by to nutně omezilo výkon tam, kde ten přínos 3D V-cache prostě není, jelikož ten 3D V-cache čip musí mít nižší takty než bez té extra vrstvy. Proto AMD docela překvapilo tím zjevně chytrým rozhodnutím, udělat jen jeden z těch dvou čipů vrstvený u RYZEN 9 modelů.

Takhle prostě 7950X3D nabízí to nejlepší z obou světů a pro všechny případy. Má absolutně nejlepší herní výkon a současně téměř nejlepší aplikační výkon, kde jen o zanedbatelné jednotky % zaostává za 7950X. Nicméně z velké části zaostává proto, že má záměrně podstatně nižší spotřebu, a tedy výrazně lepší efektivitu.

Samozřejmě pokud jste jen hráči, jsou drahé procesory jako 7950X nebo Core i9-13900K apod. pro vás jednoduše nesmysl. Jakkoliv se marketing obou firem se snaží vám je prodat jako nejlepší herní řešení, což objektivně nejsou. To už dokázal RYZEN 7 5800X3D, který vytřel podlahu s 12900K, i když měl o více jak GHz nižší takt. A ukáže to také RYZEN 7 7800X3D, který navíc bude mít stejný nebo lepší výkon ve hrách, než má v tuto chvíli objektivně nejvýkonnější herní CPU, tedy 7950X3D. Proč? Protože hry prostě plného výkonu moderních CPU nevyužívají. Navíc u RYZEN 7 odpadnou problémy s nutností precizního extra řízení zátěže jader, které jsou u RYZEN 9, kvůli přítomnosti dvou odlišných čipů. Samozřejmě ale RYZEN 7 nebude díky jen 8jádrům v aplikacích zdaleka tak výkonný, jako RYZEN 9 se 16ti, ale to většině hráčům nevadí. Já jsem ale rád, že ale AMD ten dražší RYZEN 9 7950X3D uvedlo, protože tohle je ideální a prakticky dnes dokonalý CPU pro uživatele, jako jsem já.

Tedy pro nás, kteří chceme maximální herní výkon, ale i maximální aplikační výkon, současně ale nechceme obětovat rozumné provozní vlastnosti. Tedy nechceme, aby to žralo jako tank a museli jsme v zimě větrat a v létě používat klimatizaci pro chlazení. Takže jsem naprosto nadšený, že 7950X3D žere podstatně méně než 7950X. Ano, má horší poměr cena/výkon, ale ta vyšší cena má velmi dobrý a zcela technicky opodstatněný důvod. Takže vlastně nemám, co bych vyknul.

Intel má sice podobný aplikační výkon i herní výkon, v průměru však zaostává. Klame pak hlavně cenou, kdy cenově se sice jako konkurence tváří, ale má značné skryté náklady. V praxi až dvojnásobná spotřeba s tomu odpovídajícími nároky na chlazení je otřesná a naprosto jej diskvalifikuje. Že mu také chybí podpora pro AVX-512 a ECC paměti je pak už jen detail, jež mu nepřidává. Za zásadní však považuji výhodu AMD AM5 platformy z hlediska budoucí upgradovatelnosti / hodnoty / použitelnosti. V tuto chvíli bych ji při koupi nového PC, které se bude další roky udržovat aktuální, dal už jasně přednost před starší AMD AM4 i před Intel LGA 1700, které jsou prostě mrtvé.

AMD však nyní bere Intelu i to poslední stéblo naděje a nějakého smyslu jeho současné platformy technologicky zastaralých 10nm procesorů. Tedy svatý grál herního výkonu, kdy v 1080p a nižších rozlišeních dokáže AMD generovat extrémní počet FPS, více než Intel. K šoku Intelu k tomu ale AMD opět nepotřebuje přímotop, vydávaný za procesor a má dokonce nižší spotřebu, než nedávný TOP model. RYZEN 9 7950X3D je tak objektivně celkově nejlepší současný mainstreamový desktopový procesor na trhu. Pokud přeci jen nepotřebujete 16jader, je tu 12jádrový model, ale ten nebude dávat moc smysl, kvůli nacenění. Čistě hráči budou asi nejvíce nadšení z 8jádrového RYZEN 7 7800X3D, na který si ale musíte ještě další měsíc počkat. Jinak ale není na co čekat, 7950X3D překonal všechna moje očekávání, ten výkon je naprosto senzační všude, a zejména fakt, že to dokáže s tak nízkou spotřebou, nižší než 7950X tedy mnohem lepší efektivitou, je pro mě největší překvapení. A velmi příjemným. Speciálně proto, že zbytečně vysokou spotřebu jsem u RYZEN 9 7950X vytýkal nejen já (až na ni je vynikající, zejména za tu cenu dnes). RYZEN 9 7950X3D tak sice obětovat trochu výkonu snížením té spotřeby, ale ten rozdíl v praxi nepoznáte, za to snížení spotřeby a zahřívání je mnohem přínosnější. Současně má zde něco extra v podobě té 3D V-cache, které v některých hrách a aplikacích prostě funguje. A to tak, že velmi dobře a tenhle extrémně výkonný a současně úsporný procesor nechává všechny ostatní daleko za sebou.

Těžko mu tedy něco vytknout. AMD má v tuto chvíli jasně nejlepší a současně nejvyváženější desktopový procesor ve všech ohledech, a pokud takový hledáte tak není nad čím váhat. Well done.

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
1marta1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 00:45:40

Supr, a kde ho koupit?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 07:30:05
avatar
od 28.2. má být v prodeji ...
Harper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 02:27:34
avatar
Zase DDworld nestihal, kdyz tam chybi testy ve 2K rozliseni? To je celkem podstatna informace. :/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 07:29:41
avatar
píši že je ve 1440p podobný rozdíl jako v 1080p, až u toho 4K které jsme schválně otestovali, se to srovnává ...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 08:01:13

Jestli ono to nezmerene 2k rozliseni nebude i tim, ze testovat vsechno znovu s nejaktualnejsimi verzemi programu je kurna velka porce prace. A ta aktualnost je podle mne dulezitejsi, nez mit vsechna rozliseni. Zvlast u novych produktu,kde maji aktualizace vetsi dopady na vykon.

Pokud clovek neni hnidopich, tak si umi predstavit, ze fps pro 2k budou nekde mezi 1k a 4k rozlisenim a asi nebude resit, jestli to bude o procento vic, nebo min.

Ostatne, pokud ma nekdo jen 2k monitor, tak asi nema (na) nejsilnejsi grafiku a nejspis ani ochotu a duvod kupovat tenhle procesor. Tim spis, ze u slabsi grafiky budou rozdily dane typem cpu budou mensi,nez v tomhle testu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 08:26:37
avatar
ne, prostě jsme udělali 4K protože v tom 2K to vycházelo podobně jako v 1080p tak jsme chtěli vidět, jaký je rozdíl tam, kde už ten CPU bottleneck není tak velký ...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:59:25

No jestli jste to merili, takby bylo dobre to mit i v grafech, aby bylo videt, jak se to chova. A pripadne k tomu dat i jednu, dve vety komentare do textu.
Raven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:34:38
avatar
Není to náhodou tím, že je to test procesorů, a ne test GK, kde by smysl dávalo.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 07:34:03

Na první pohled procesor pro mě. Handbrake u mě jede 24/7. Jenže je tam 20% nárůst výkonu při 20% nárůstu spotřeby proti 5950X. Takže mě se upgrade nevyplatí. Jasně je tam další spotřeba paměti, disku atd. které by prostě žraly kratší čas. Ale takhle mám doma 3 PC s 5950 a do tohoto bych musel investovat do desky, paměti atd. Já prostě čekám na 3nm procesory.
hawk@email.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 08:05:29

Podle testů v článku je nárůst výkonu ve video decodingu o téměř 28% (114.9 FPS vs 89.9FPS) a nárůst spotřeby 4% (227W vs 218W)... 7950X3D vs 5950X. Tak by se ti to asi vyplatilo.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 17:31:57
avatar
Co v tom handbrake delas 24/7?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-01 13:32:38
avatar
To by mě taky zajímalo
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:22:01
avatar
Díky za test, je to solidní cpu.

Mám na všechny dotaz, také máte velmi pomalý boot, pokud je nastavený na RAM Expo profil?
Co jsem četl na reddit Odkaz, tak nový bios to nevyřešil (mám asus).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:29:07
avatar
Ano, ale jen ten první, když se to "učí a testuje" ... musí se to nechat doběhnout a další už jsou rychlé ... je to u všech AM5 desek v kombinaci s aktivním EXPO. První start se to tváří že to nic nedělá a trvá, jakmile to dotrénuje a naučí se to, tak další restarty/starty už jsou v pohodě ...

Jinými slovy dlouhý první start s EXPO není chyba, ale vlastnost a cílený test pro to, aby to stabilní bylo ...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:46:13
avatar
Mně to dělá pořád a jak jsem četl na Reddit, tak ostatním také, myslel jsem, že to bude řešit nový aktuální Bios (Update AGESA version to ComboAM5PI 1.0.0.5 patch C), ale ten se moc nepovedl.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:57:08

Tak zkus po expu opsat nastaveni parametru souvisejicich s pameti a zadat je natvrdo rucne.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 12:01:31
avatar
Vyzkouším a dám vědět, díky.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 11:50:28

ten prvni start ano, ten je dlouhy nekolik minut, ale on mysli obecne dalsi starty pc a ten s expo pametma trva trva kolem 30s, presne jak je v tom odkazovanym reddit vlakne. do jedne firmy sem daval 4 desktopy se 7700x s b650 od gigabyte a tam je chovani taky stejne...prvni start s expo nekolik minut a pak standardne kolem 30s. s xmp profilem za 10s...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 12:21:19
avatar
nemohu pootvrdit, máme několik sestav v redakci s RYZEN 7000 a různými deskami, všude je start s EXPO po tom první delším normálně rychlý, méně kolem 10s normálně ...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 13:06:54
avatar
Možná to může být ne úplně 100% kompatibilitou některých RAM a desek.
Já mám start tak 35 - 40 sec.
Po zapnutí cca 30 sec. nic, až potom začne boot.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 12:40:52
avatar
Na to bychom asi přišli, máme plně aktuální BIOSY asi 7 různých desek v to různé 7000 RYZEN procesory a všechno běhá normálně s XMP i EXPO, jen ten první boot je dlouhý, pak to nabíhá standardně, fakt netuším v čem by mohl být problém ...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-01 23:49:16

To je normální. Já mám ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI a tam se dá ten training vypnout v BIOSu v nastavení pod "Memory Context Restore", ale nepodoručuje se to dělat, protože ten training dost přispívá ke stabilitě RAM.

Jinak podívejte se, jestli máte DDR5 s Hynix čipy. Já mám Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz EXPO, CL36-38-38-80-118 na EXPO profil, ale jedou v pohodě na CL30-37-37-28-68. Sekundární parametry jsem nastavil tady podle toho videa a mám o 12ns nižší latence a 10% vyšší propustnost bez chyb!!

https://www.youtube.com/watch?v=dlYxmRcdLVw

Ty sekundární časování jsou v defaultu hodně povolené a jak testovali na HW Unboxed, ten rozdíl může dělat ve hrách i 10% výkonu:

https://www.youtube.com/watch?v=qLjAs_zoL7g
https://www.youtube.com/watch?v=MOatIQuQo3s
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-01 07:19:11

Potvrzuju. Dalsi starty jsou urcite delsi nez na predchozi platforme. Po startu tma na cca 10-15s,pak to zacne najizdet. Hodnoty zadany rucne.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 13:10:58

Jako pro hraní ve 4K se mi i Ryzen 7700 se 6800XT fláká někde kolem 15-40%...takže takovej procesor nemá moc smysl, pokud člověk nemá fakt 7900XTX nebo 4090 a i tam ty rozdíly ve 4K moc nejsou...
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Fs2020 2023-02-28 15:31:42
avatar
Nemohli byste prosím zařadit Flight Simulator 2020? Je to jedna z hw nejnáročnějších her (jak na gpu tak na cpu) a navíc se hraje dlouhodobě (tj po dohrání nejde z disku)
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 15:51:24
avatar
Na to, že ty cpu prezentují jako herní je teda velká škoda, že k tomu nedávají tu Star Wars hru zdarma jako u verzí bez té x3d vrstvy! Mohli by ji dát aspoň k 7800X3D! Chtěl bych taky dostat někdy něco zadarmo.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 16:36:24

na těch renderech je na jednom z těch dvou čipů vyobrazena ta 3dcache, ale to jsou přeci záda čipu a normálně jsou obvody na straně patice. Nebo tady je nějaká změna? Vždyť overclokeři normálně čip zbrušují z těch 0,8mm na třeba 0,5mm a samotný čip by měl mít kolem 0,2mm. Proč to tedy je tady vyobrazeno takhle?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 17:24:11
avatar
protože je to render ;) reálně ten čip je stejně vysoký s 3D i bez ní
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rozdeleni L3 cache procesu, ot 2023-02-28 18:12:16

Mam tu ale jednu otazku do pranice a klidne i pro redaktora.
Jak to bude reseno i rozdelovani procesu? Udajne to neni jeste uplne vyladene, tedy ze pustime hru a jede hra. Zaroven na pozadi bude nejaky ten narocnejsi proces co uzije treba 4 jadra.

Bude to spravne prirazeno, tak aby hra mela tech 8 jader s tou vetsi L3 cache?
Pripadne se to bude potom resit rucne? To by asi moc lidi resit nechtelo. Problem vidim tak v aplikacich, preci jen mozna novejsi z dob 5800X3D uz mohou mit to trochu poresene, starci veci ale nikoliv.

Dale by bylo zajmave uvest, vcem je lepsi i podpora AVX512?
Pomuze i u emulaci napr NOX, BlueStack jako jsou ruzne ty emulatory pro android?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-02-28 20:55:00
avatar
co sem pochopil je tam nějaká SW vrstva, která se to podle typu zátěže zejména když je to hra, snaží tlačit na ten čip s tou cache, nefunguje to perfektně, ale zjevně to funguje velmi dobře ... samozřejmě u 5800X3D tahle nutnost zcela odpadá, protože má jen ten jeden čip s cache ...

AVX512 jsou používané zejména u různého profesionálního SW, emulacích apod. Intel sice AVX512 ve své architektuře má, ale od ALDER LAKE ji vypnul, protože je neefektivní a hlavně není na těch menších jádrech, takže mu to dělalo problémy a hlavně výkon by byl mizerný. AVX512 tedy v tuto chvíli podporují jen některé XEON, zejména ty SAPPHIRE RAPIDS. U AMD ale AVX512 máš u všech RYZEN 7000 (ZEN4) ...
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-02 11:51:09

Trosku me prekvapilo, ze u toho neni Jedi Survivor. To je docela zklamani. U Alzy k tomu strci aspon Lindt adventni kalendar co jim zbyl z vanoc
lambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 10980 XE 2023-03-08 12:48:52

Velice mně mrzí, že jste proti RYZEN 9 7950 nenasadily HIGH-END od Intelu X 10980 XE.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-08 16:13:31
avatar
njn, ale nechtělo se nám oprašovat historické artefakty
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 771x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1126x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1447x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1303x
Komentářů: 6
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?Thursday, 07 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2928x
Komentářů: 1
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingem
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingemTuesday, 05 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1909x
Komentářů: 3