AMD uvádí procesor Phenom na desktop Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 21 November 2007
ikona-amd-phenomNejvýznamnější produkty AMD pro desktopy za poslední roky, oficiálně představila AMD veřejnosti. Podívejme se, na co se můžeme těšit ...

 

 

   Po mnoha letech, kdy máme na trhu procesory AMD Athlon64, jsme se konečně dočkali jejich nástupců. Zatímco konkurenční Intel uvedl nástupce nepříliš povedeného P4 a vlastně celé jeho technologie již před rokem u AMD provázely vydání nové generace procesorů velké porodní bolesti. Procesory Phenom zaznamenaly díky tomu více jak půlroční zpoždění a nahrazují zastarávající AMD Athlon64 půl hodiny po dvanácté. AMD před pár dny oficiálně uvedlo první desktopové verze procesorů AMD Phenom. Vzhledem k tomu, že nás zajímají ze všeho nejvíce, podívejme se na ně přednostně, proti dalším novinkám.  

amd-K10-loga

  • AMD Phenom - Revoluce? Evoluce?

   AMD prozatím představilo pouze dvě provedení z celé nové generace procesorů AMD Phenom. Jedná se o dva čtyřjádrové modely s označením 9600 a 9500. Liší se pouze takty. Model AMD Phenom 9600 disponuje taktem 2,3GHz a model 9500 běží na 2,2GHz. Oba disponují 2MB vyrovnávací paměti. Jsou kompatibilní s vylepšeným socket AM2+. Vylepšení se týká hlavně rychlejšího HyperTransportu a podpory rychlejších pamětí. HT je nově 3600MHz namísto dosavadních 2000MHz u sAM2 a podpora pamětí je až 1066MHz proti současným 800MHz. AMD ale zaručuje plnou kompatibilitu procesorů do sAM2+ i se stávajícím sonetem AM2. Smířit se však budete muset s tím, že nové procesory se přizpůsobí možnostem staršího socketu, což se týká hlavně pomalejšího HT.

amd-barcelona-small

Zmiňovat se o tom, že uvedené čtyřjádrové modely Phenom jsou nativní čtyřjádrové procesory s integrovaným řadičem paměti, snad nemusím. Integrovaný řadič paměti AMD využívá již léta a pokut se nemýlím, tak Phenom je třetí generace procesorů, která tuhle věc využívá. Konkurenční Intel se k přechodu na integrovaný řadič odhodlá až s nástupem další generace svých procesorů s názvem Nehalem. Výhoda nativního uspořádání je diskutabilní. Vzhledem k tomu, že desktopové aplikace horko těžko začínají alespoň čtyřjádrové procesory podporovat, softwarové využití výhod nativního čtyřjádrového procesoru bude nejspíše ještě nějakou dobu trvat.  

AMD-Phenom-2

    A co umí nová desktopová čtyřjádra AMD? V kombinaci se Spider platformou (čipsetem AMD790FX a QuadCrossfireX HD3800) dokáží například měnit takty na každém ze čtyř jader zvlášť a stejně tak dokáží nezávisle měnit rychlost paměťové sběrnice. Vylepšena byla i úspora energie. Procesory mají TDP 95W, což při běžném provozu s využitím vylepšené AMD Cool'n'Quiet 2.0 mají skutečnou spotřebu při běžné činnosti kolem 33-29W. Samozřejmě budete-li využívat procesor naplno více, bude spotřeba vyšší.

AMD-Phenom-1

A dostáváme se k tomu, co nás zajímá. Ceny a konkurence. AMD své dva modely uvádí parametrově následovně. Uvádím i přepočtené předběžné ceny v našich obchodech.

  • 9600 2,3GHz, 4×512kB, 2MB, TDP95W, cena: 6600 korun s DPH
  • 9500 2,2GHz, 4×512kB, 2MB, TDP95W, cena: 5800 korun sDPH

Konkurenční Intel jsou na trhu situovány v současnosti takto:

  • Intel Q6700 2,66GHz, 2×4MB, 95W, cena: 12 300 korun s DPH
  • Intel Q6600 2,40GHz, 2×4MB, 95W, cena: 6 200 korun s DPH

 A výkon? V současnosti je na internetu k dispozici jen velmi málo testů nového Phenomu, nicméně tradičně kvalitní server ANANDTECH nám prozrazuje vše, co jsme chtěli vědět:

vykon-phenom-5

vykon-phenom-4

vykon-phenom-3

vykon-phenom-2

vykon-phenom-1

   Zatímco všeobecně se ví, že nové AMD Barcelona, alias serverové Phenomy, nemají ve vědeckých výpočtech konkurenci, tak desktopové aplikace jsou poněkud jiná oblast. Zde už to bohužel zdaleka tak slavné není. Starší konkurenční Core 2 Duo Q6600 je většinou o něco rychlejší než cenově konkurenční modely AMD Phenom 9500 a 9600. Spotřeba nových AMD je navíc v zátěži o pár Wattů horší. Že je to celkem zklamání asi není nutné zdůrazňovat. Ještě horší je, že Phenom na stejné frekvenci jako má Core 2 Quad je většinou slabší. A to nejen proti staršímu 65nm QuadCore, ale i proti novému 45nm. Jen málokde je lepší. Navíc se mluví o tom, že stávající revize má určitou chybu, která procesorům nedovolí na vyšších taktech běžet dlouhodoběji v zátěži. Je možné s výkonem Phenomů něco udělat? Pomocí ovladačů možná, ale nejsou to grafické karty. Uvidíme, zda celkem nízký výkon souvisí se spekulovanou chybou v revizi současných modelů. Nicméně zvýšení frekvence je prostě nutnost. Navíc Intel uvede brzy modely na 3,4GHz a ještě vylepšené na 45nm verze Penryn.  

  • Co říci závěrem ...    

 Dlouho očekávané uvedení desktopových variant nové generace procesorů AMD na technologické generaci K10 se bohužel příliš nepovedlo. Přišlo dost pozdě, navíc de facto se ještě zdrží, pouhé dva modely situaci nezachrání, navíc jejich dostupnost bude velmi slabá. A pokud už budou, tak cena rozhodně zatím neodpovídá výkonu, který se čekal při potenciálu této technologie mnohem lepší. Navíc se spekuluje, že i současná revize AMD Phenom má problémy s dosažením vyšších frekvencí, které jsou ale nutnost, aby AMD bylo konkurenceschopné proti Core 2 Quad. I když prozatím uvedené AMD Phenom nemají na Intel v maximálním výkonu, v porovnání se současnými AMD Athlon X2 je to přeci jen posun k lepšímu a AMD Intelu přeci jen už alespoň konkuruje se svými alternativy ke čtyřjádrovým modelům. Ceny ale nejsou tak výhodné dokonce bych řekl, že jsou poměrem cena-výkon horší, na což u AMD nejsme zvyklí. Navíc vezmeme-li do úvahy taktovací potenciál, tak nevím, zda při takto podobných cenách má AMD reálnou šanci udělat na trhu nějakou díru.

AMD-Phenom-3

Ortodoxní fandové Intelu teď možná jásají, ale radost je přejde, pokud se spolu s většinou rozumných čtenářů zamyslí, kam současná situace povede. Sečteno a podtrženo, nic proti Intelu, ale myslíte, že má důvod zlevňovat? Pokud jste se tak těšili, že si v dohledné době pořídíte výkonné čtyjádro na nové 45nm technologii, obávám se, že minimálně zaplatíte za něj tolik, co dnes za 65nm a mám obavu, že i pokud by Intel zvýšil ceny, tak se pro jeho prodeje nic moc nezmění. Akcionáři Intelu tak mohou pomalu slavit, v následujících kvartálech, pokud AMD skutečně nevydá něco trochu konkurenceschopného ve slušném počtu, tak Intel bude mít zisky a marže, jako nikdy v historii. Bohužel cenové války snižující ceny výkonných procesorů nám tak s největší pravděpodobností skončily, alespoň prozatím.

amd_phenom

Nezbývá nám, než v rámci udržení konkurenčního prostředí na trhu doufat, že AMD to nějak zachrání. Problém je, že se sice hovoří o AMD a Intelu, jako o konkurentech, ale opět připomínám, že velikostně nelze ty firmy absolutně srovnávat. Celé AMD by se do Intelu vešlo několikrát, celkové příjmy AMD jsou tak velké, jako má Intel čisté zisky. Celkem vzato je po celou dobu existence AMD takřka zázrak, že vůbec s Intelem drží krok. Docela bych uvítal spojení AMD s nějakou skutečně silnou firmou. Takové IBM nebo Samsung by okamžitě mohly znamenat otočení situace o 180°. Nicméně o tom, že samostatné AMD skončí, se mluví snad po celou dobu existence této firmy. Tolik prozatím k novým procesorům AMD, na další novinky od AMD se podíváme později a následovat bude také v brzké době reálný test nového AMD Phenom ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chjo 2007-11-21 03:37:26

smutne zpravy...
na jare jsem si myslel, ze o vanocich budu mit v compu uplne reseni od AMD, chipset, grafiku i svuj první AMD procesor...

dnes mám chipset od nvidie, porcesor od intelu a jen ta grafika je od amd...
i680 sice hreje, ale taktovat se na tom da excelentne, q6600 ma vykonu za dva... a vlastne jedine s cim jsem nespokojeny je nova AMD 2900xt...
nevim jak to amd, dela, ale proc je papirove jejich technologie tak skvela a v realu se produktum nedostava vykonu?

nove radeony 3870 vypadaji slibne, ale i tak je 8800gt silnejsi, a to ta nova GTS bude jeste vykonejsi. Na jare jsem byl pomerne zaryty fanATik, ale ted? to XTcko je snad jedina komponenta, u ktere za cely svuj zivot lituju, ze jsem ji koupil. draha, nevykonna, hlucna...

Proc se sakra amd slucovalo s ati? zda s emi to nebo od te doby jde vsechno ke dnu? Schopni lide odchazeji, produkty nabiraji zpozdeni, vykon zmizel. Hlavne ze si ovladace musim stahovat z amd.game.com kde na me kouka z kazdy strčnky ta osklivka ruby a jsem neustale upozornovan na to, ze az si poridim spidera, tak si budu moct zapojit ctyri grafiky do crossfireX. haha. 4 karty.... se zblaznili. kolik lidi provozuje dve karty? jeden z peti set?. kterej magor tohle vymyslel. kdyby radsi udelali jednu poradnou kartu. tedy jednu, ne aby me brali za slovo, myslim tim jeden poradny typ v mnoha exemplarich dostupny v obchode.

pardon ze to pisu, ale jsem nejak rozladenej... dAMnDed!
Neznámý  - re: 2007-11-21 09:31:13

Podle statistik steamu požívá dvě, popř. více grafických karet najednou asi 1,5% hráčů ...
Jinak souhlasím, 4 grafické karty na jednu desku, to už je moc.
Anonymní  - Chybný návrh testu 2007-11-21 07:10:22

To je sice vsechno hezke, Ale pokud chci udelat opravdu test, kdo je lepsi, nebudu cpat na AMD stejne pameti jako na Intel. AMD podporuje DDR2 až do 11bit adresovani, takze by meli pouzit treba OCZ AM2 special edition RAM, ktere bezi jen na AMD. Neni vinou AMD ze Intel se stale nenaucil delat pokrocily navrh procesoru a nevim proc by melo pykat za to, ze Intel pouziva horsi pameti!
Noclaf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :oO 2007-11-21 12:33:23

Jejda! Chudinka AMD! Oni se proti nemu zase spikli! Pritom specialni pameti pro AM2 jsou prece oproti beznym DDRII pametem snadno k sehnani a levneji!
Takhle zfusovat testy a misto bezne dostupnych pameti AM2 special super titanium platinum mega edition DDR2 za rozumou cenu testovat na tom shitu, co tak dobre vyhovuje Intelu a pritom je jeste k nesehnani a drahy!

Hanba!

PS : A ted vazne. Testuje se na tom, co se prodava a co je k sehnani. A v beznejch kseftech takovyhle speciality nesezenes. Nehlede na to, ze kdybys takovyhle pameti pouzil, tak AMDkama tolik proklamovany vykon/cena jde do haje, protoze jsou oproti "normalnim" pametem drazsi.
Anonymní  - vykon/cena 2007-11-21 18:46:12

ja tady nemluvim o zadnem pomeru vykon/cena. Mluvim o tom, ze delam li testtzv. high-endu, dám oboum platformam takove komponenty, aby dopadly co nejlepe. Kdyby se test delal tak, ze Core2duo se posadi na desku s VIA chipsetem za 1200,-, tak tu budete drzkovat hned. S pametmi je to to same. AMD ma lepsi praci s pameti, tak at se toho vyuziva. Samozrejme me taky svte, ze tyhle pameti nejsou k dostani. Kdybcom pouzivali "bezne" komponenty, jak by se sem dostalo DDR3?
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Smutné... 2007-11-21 07:21:59
avatar
Je to opravdu dost smutne, ale ja se spis tesim na trijadra a na dvoujadra, tak doufam...Neco jsem ale slysel o zaplate na chybu, ktera sice snizi vykon o cca 10%, ale pokud bude AMD potom schopna prodavat ctyrjadra na 3GHz a vys, kdovi... A vzhledem k tomu, ze na Anandtechu se jim podarilo 2,4GHz Phenom X4 pretaktovat jen na 2,6GHz, tak si rikam, co to bylo za Engineering Samply, kdyz bezely na 3GHz a taktovat sly i vys.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Je to tak ... 2007-11-21 07:58:08
avatar
Sem příznivcem AMD, už je používám od patice Socket A a vždy byli tyto procesory dobré a maximální spokojenost snima, ale když vidim cenu za 6600 kč 9600ku, tak by se mi chtělo zvracet... Příští rok Intel vydává novou patici 1366, takže na 99% přejdu k Intelu, bohužel je to krutá realita, ale Phenom se nepovedl
Možná kdyby 9600 byla o 1500kč levnější, tak by to mělo cenu koupit, ale ono se nehrabe ani na levnější Q6600 což je už hodně smutné...
Poslední dobou se mi zdá, že AMD stagnuje, mělo by to udělat jako INTEL pěkně revize a výhazet 10k lidí jako to udělal Intel a najednou začalo vše klapat do půl roku
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: chjo 2007-11-21 08:01:43
avatar
Wthulmann napsal:
?!?!


Budeš mít možnost .. od příštího roku ... HD3870 X2 ... myslim, že konečně grafický průmysl prolomí hranice a konečně začne vyrábět, jednu kartu s dvěma čipy, už bylo na čase
Neznámý  - re: 2007-11-21 09:29:48

Dva a více čipů na jedné kartě tu bylo už za dob 3dfx voodoo a v minulé generaci se objevila nvidia 7950 GX2 s dvěma čipy... taková hranice to zas nebude.
Kal_Kal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HyperTransport 2007-11-21 09:36:18
avatar
Na tom obrázku nahoře je u HyperTransportu uvedena frekvence 2000MHz a né podporovaných 3600MHz. Možná má nasvědomí výkont to že testy jsou asi dělány na desce AM2 a né podporované AM2+. Uvidíme jaké budou reálné testy.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: re: 2007-11-21 10:42:48
avatar
matfisar napsal:
Dva a více čipů na jedné kartě tu bylo už za dob 3dfx voodoo a v minulé generaci se objevila nvidia 7950 GX2 s dvěma čipy... taková hranice to zas nebude.

Noo joo, ale kdo to koupil... Tohle budou čipy za cenu kterou bude moct koupit normální smrtelník
Neznámý  - Re: 2007-11-21 14:30:05

Vícečipové voodoo šly tenrát v rámci možností celkem na odbyt, ale to už je historie. Cena 3870 X2 zase tak lidová nebude, čekal bych cenu při uvedení cca 10tis. Kč vč.DPH. I když nakrásně porazí Ultru, tak 10 litrů je pořád deset litrů.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Radšej mali uviesť dual core 2007-11-21 13:01:45
avatar
Len aby nebola K10 klinec do rakvy. Škoda že tie Phenomy sú také aké sú a dúfam že novšia revízia ten výkon a spotrebu nejako napraví, lebo takto tie ceny nepôjdu dole keď. Radašej sa mali viac sústrediť na dual core a nie za každú cenu spraviť quad. Tie sú viac predávané a využiteľné ako quady. A tie by možno nemali žiadnu chybu. Ešte nie je ten pravý čas na quad. Najviac sa predáva DC.
Vorel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-21 13:47:06

Je mi divne ze AMD vyrobi procak, ktory vo vedeckych vypoctoch poraza intel o desiatky percent, a nedokaze vyrobit procesor ktory porazi intel aj na desktopovych aplikaciach.
A taktiez nechapem preco maju ich procaky neustale problem s vyssimi frekvenciami, intelovske procaky su v tomto smere cim dalej tym lepsie.
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-21 14:11:35

No ono to bude zapříčiněný asi vícero věcma. Tím, že AMD je oproti Intelu malá firma, nemuže dělat celý spektrum procesorů speciálně určených pro desktop a veděcké výpočty. Tak od prvopočátku vývoje novýho CPU jde o to, aby procesor uspěl v superpočítačích kde maji zaručený odbyt v desítkách tisíc kusů hned po uvedení. Vzpomen jak byl oblíbenej Opteron 144, legenda overclockerů. A byl to serverovej procesor na desktopovou patici. S frekvencema to bude dáno zase architekturou, záleží na tom jak ten procesor jako celek navrženej. Netburst taky hnal výkon frekvencí, až se ale přišlo na to, že tudy cesta nevede.
Držme jen AMD palce, aby sme měli i v budoucnu na výběr, co si koupit.
Neznámý  - Re: 2007-11-21 14:45:02

Cesta nevede především prodlužováním agónie x86 architektury. Jak by mohl někdo navrhnout dobrý CPU, když vychází z 286ek a bůhví z čeho úděsnějšího předtím.
Pentia 4 byla do vydání AMD A64 to nejlepší na trhu a první čipy s jádrem northwood na frekvencích 1.6 a 1.8 byly mezi overclockery též oblíbeny (OC k 3GHz byl běžným jevem).
Výkon nových Phenomů mě zatím mrzí. Plánuji koupi nového destopu na únor 08 a jsem rozhodnutý pro čtyřjádro, takže každé nové čtyřjádro vítám. Ale tenhle Phenom neřeší vůbec nic. Nepřináší ani výkon Q6600, který už je nějakou dobu na trhu za solidní cenu. Navíc při cenách nových Phenomů musím konstatovat, že nemají co nabídnout....zatím. Těším se na uvedení 45nm čtyřjader od Intelu a doufám, že se mi bude zamlouvat i jejich cena, jinak doopravdy skončím u Q6600, který by za tři měsíce mohl být za leší cenu než je dnes.
Anonymní  - agonie x86 2007-11-21 18:50:11

Přesně tak. Taktež bych si koupil něco od IBM nebo Sunu, ale hloupy dav jede na Wintelu a boji se zmeny jako cert krize, coz ostatnim znemoznuje nakup za levnejsi ceny pri vetsim objemu vyroby.... To je zacarovany kruh. Z tohoto pohledu si velmi preju aby AMD padlo. Pak mozna neunosna situace s predrazenym Intelem donuti lidi nakupovat CPU u skutecne konkurence. Konkurence k x86. (jenze jim zas na tom nepojedou wokynka )
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-21 13:58:56

No výborně,komu nezáleží na každým procentu výkonu a nemusí mít o nejlepší, bude mít čtyřjádro od AMD za pár korun.Intel bude prodávat a AMD bude slevńovat.
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - smůla no 2007-11-21 16:15:18
avatar
K8 zůstane K8 i kdyby ho prodávali v krabicci K55. Ale co, sem AMDčkař tak napřezrok něco takovýho pořídim.
Taky nesouhlasim s tim že v serverech nemá barcelona konkurenci. Do serverů se totiž nedává. tam je Sparc, Power nebo Itanium.
Server založenej na X86 je pořád desktop.
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - sazka na stred 2007-11-22 11:21:28

AMD zjevne sazi na jistotu.Chce nabidnout kompletni doladenou platformu a to v nejprodavanejsi stredni tride.Nasazuje pavouka(spider),ktery by mel byt vykonove doladeny a nemely by vznikat problemy s kompatibilitou apod. Byt velky vyrobce pocitacu,tak se mi to setsakramentsky zamlouva.Bezny uzivatel a kancelar chteji hlavne stabilitu a bezporuchovost.Pokud toto pavouk nabidne a navic za rozumnou cenu,bude se prodavat jako po masle, ikdyz bude mit treba +-10% nizsi vykon(mysleno phenom)
Neznámý  - Stejně si koupím AMD 2007-11-22 14:27:13

protože pokudsi koupím intel, tak podporuji monopol, takže šetřím i peníze vás všech. škoda, že na trhu není ještě aspoň jeden další výrobce
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2007-11-22 20:19:35
avatar
Býval, jmenoval se Cyrix. Já ho kupoval dokud to šlo, ale nebyl o něj zájem, protože neměl jméno. Blahé paměti Cyrix133 si dával Pentium200. A pak skončili.
Smith4you [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD vs. Intel 2007-11-25 11:10:21
avatar
Ty nové procesory od AMD mě docela zklamaly, že nová řada nepřekoná současné Intely je zarážející. Obzvlášť když jsou za dvěřmy opět nové procesory od Intelu, které budou určitě zase o něco výkonější.
Když se dnes podíváme jen na AMD Athlon X2, tak co dostaneme? Dobrou cenu, nízký výkon a vysokou spotřebu(platí jen u vyšších modelů) To už se vyplatí si přidat na Core 2 Duo.
Takže AMD budou lidé kupovat jen do kancélářských pc a neodraditelní zastánci.
Mě je jedno, jestli budu mít procesor od AMD nebo od Intelu. Hlavně když bude výkoný, bude využitelný jak na hry, tak na náročnou práci s grafikou a videem a bude mít přijatelnou spotřebu. Světe div se, volba padá na Intel.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 338x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 232x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 836x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1154x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1315x
Komentářů: 6