Strana 2 z 3
Zapojit paměti není žádná velká věda, je pouze potřeba rozebrat notebook abyste měli přístup ke slotům, kam se paměti zapojují. S testovacím notebookem MSI Alpha 15 je to otázka několika minut, protože stačí povolit všechny šroubky na spodku přístroje a poté stačí jenom sundat spodní plastový kryt, pod kterým už máte snadný přístup jak k paměťovým slotům.
Po zasunutí modulů do slotů již stačí notebook jenom zapnout, není ani nutné nastavení BIOSu. Ovšem doporučuji si zkontrolovat, zda paměti opravdu funguji na správně frekvenci, a časování třeba v programu HW Info nebo CPUz.
Co se týče propustnosti, tu jsem měřil v programu Aida64. S jedním 16GB modulem jsem se pohyboval kolem 16GB/s u kopírování, 18GB/s u zápisu a 19GB/s u čtení.
Při zapojení obou modulu se navýšila propustnost o skoro 100% na skoro 39GB/s u zápisu, 37GB/s u čtení a skoro 33GB/s u kopírování. Jaký vliv bude mít toto zapojení na programy a syntetické testy se podíváme dále.
Jak vidíte z tabulky, vliv větší paměťové sběrnice má u některých aplikací celkem dost vysoký vliv. Největší nárůst výkonu skoro 25% jsem naměřil v programu WinRar, zde má tedy propustnost pamětí velký vliv. Další celkem citelný nárůst ukázal i Geekbench 5 při zatížení všech 8 vláken procesoru. Další větší nárůst pak vykázala integrovaná grafika Vega 10. V dalších testech už byly rozdíly menší kolem 5 – 10%.
Jako první jsem se tedy otestoval hru Far Cry 5 a to jak s dedikovanou Radeon RX 5500M, tak i s integrovanou Vega10. Rozdíl ve výkonu mě nakonec velmi překvapil.
Jak je vidět z výsledků měření, paměti a jejich zapojení na u této hry celkem zásadní vliv. U dedikované grafické karty Radeon RX 5500M se můžeme dočkat až o 34% lepších FPS. U integrované grafického jádra RX Vega 10 je to pak až 82%. Ovšem u druhé jmenované je bohužel výkon pro tuto hru silně nedostatečný. U dalších her jsem proto už měřil hlavně výkon Radeonu RX 5500M.
Další hru jsem zvolil Rise of The Tomb Raider, která už podporuje i DX12. Zde jsem se nakonec dočkal menšího nárůstu, než v případě Far Cry 5, ovšem i zde byl rozdíl měřitelných až 13%. Jako poslední hru jsem nakonec zvolil The Division, který také podporuje DX12.
V této hře jsem nakonec změřil také slušnou porci FPS navíc v kombinaci dvou paměťových modulů, ovšem jenom v nastavení grafiky ve hře na střední detaily. Pokud jsem navýšil nastavení na high, nebo ultra, rozdíl se citelně smazal. Jako poslední hru jsem si vybral asi jednu z nejhranějších online FPS stříleček na Steamu, kterou je Counter-Strike Global Offensive. Zde jsem testoval s maximálním možným nastavením, včetně 8xMSAA. Zde jsem zaznamenal opravdu slušnou porci výkonu navíc a hlavně citelně lepší minimální FPS. Pokud tedy hrajete tuto hru na nějakém notebooku a máte jenom jeden paměťový modul, rozhodně doporučuji si přikoupit druhý, pokud to váš model umožňuje.
Můj závěr, co se týče herního výkonu je tedy jasný. Pokud chcete notebook na hraní her, určitě sáhněte po modelu, který má paměti zapojené v páru a využívá tak větší datovou propustnost.
Pojďme k závěru.
|