Strana 8 z 10
- Herní výkon – Hrajeme na plno ve FullHD
Na internetu je stále řada testů procesorů, kde testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s alespoň běžným 1920x1080 rozlišením (ne-li vyšším) a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon. Ostatně i FullHD je dnes už nízké rozlišení a některé grafiky a hry jsou už výkonem CPU zde limitovány.
V aktuálních testech nových her z uplynulého roku je také znát, že vývojáři her přeci jen udělali značný pokrok a nejen nová API VULKAN či DX12 výrazně zlepšily využití procesorů. Již nejsou k vidění bottlenecky, kdy vícejádrové CPU prohrávají s vysokotaktovanými modely s méně jádry, protože hra neumí využít více než 2-4 jádra. U mnoha současných nových her už není problém s využití 8 i více jader.
- Civilization VI (DirectX 12)
Jedna z nejlepších her roku 2016 výrazně využívá DirectX12 a opravdu dokáže maximálně využít 8 i 10 jádrové procesory. Ač mají výrazně nižší takt než nové Core i7-7700K, ukazuje se, že 4jádra už se stávají omezením. Ani 4,5GHz Core i7-7700K prostě nestačí na vícejádrové procesory.
- Battlefield 1 (DirectX 12)
Další z vynikajících her roku 2016 a další z moderních her s výbornou optimalizací. I tady přes vysoký takt nestačí jen 4jádrové Core i7 na sice pomalu taktované ale vícejádrové procesory. Byť rozdíly jsou velmi malé.
Pravděpodobně nejlepší akční hra roku 2016 a praktická ukázka obrovského přínosu moderního API VULKAN a optimalizací z hlediska využití CPU a GPU. Na to, jak skvěle hra vypadá, běhá přímo úžasně. A opět vidíme, že už není omezením nízký takt procesoru, pokud má ovšem hodně jader. Problém ale nemá ani méně jádrový procesor.
No a zástupce starší generace končícího DirectX 11. GTA 5 je nicméně v aktuální verzi dobře optimalizováno, i tady není problém s níže taktovanými procesory, pokud mají více jader než 4. Přesto je znát, že DirectX11 je omezením z hlediska využití výkonu vícejádrových čipů. Naštěstí, už se objevuje stále více moderních her, využívající modernější API a optimalizace.
Podívejme se na provozní vlastnosti a taktování …
|