Strana 7 z 10
Na internetu je stále řada testů procesorů, kde testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních (720p například) a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s běžným alespoň 1920x1080 ale i třeba 4K rozlišením a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon. Ostatně i FullHD je dnes už nízké rozlišení a některé grafiky a hry jsou už „výkonem“ CPU, či spíše výkonem (optimalizací) hry samotné, zde limitovány.
U mnoha současných nových her už není často problém s využitím 6-8 a někdy i více jader. I když hlavní výhoda vícejádrových CPU spočívá v tom, že jejich výkon je konzistentní, i pokud kromě hry máte zároveň spuštěny další aplikace. Výkon procesoru je prostě mnohem vyšší.
- Battlefield 1 (DirectX 12)
Hra nedávno dostala aktualizaci, která trochu zlepšila výkon RYZEN procesorů. U předchozí verze totiž RYZEN s vypnutým SMT měly vyšší výkon než se zapnutým. Update posunul výkon na úroveň toho vypnutí SMT. Nicméně nadále, pokud u 8 a 6jádrových RYZEN vypnete SMT, výkon se o 1-2 FPS zvedne. Takže prostor k optimalizacím ještě je. Co jsme ale udělali navíc je, že kromě celkem nesmyslného testu výkonné grafiky (a to používáme „jen“ GTX 1080) v 1920x1080, zařadili jsme také test ve 4K, které zejména ve spojení s high end CPU budou uživatelů používat v praxi spíše.
- Výkon v 1920x1080 (s GTX 1080)
Zde naměříme největší rozdíly FPS, ale i tak nejsou nijak zásadní pro hratelnost hry. Jakýkoliv 4jádrový CPU je zcela dostatečný. Nicméně nějaké ty rozdíly jsou. V praxi u této hry ale záleží i na tom, zda použijete DX11 mod, proti DX12. V našem případě používáme DX12, který s procesory škáluje lépe. Navíc testujeme s 3200MHz RAM, což je výhoda hlavně pro RYZEN a jejich architekturu, kdy je výkon i o desítky % lepší než s 2400MHz RAM. U Intelu je vliv na výkon v praxi u taktů RAM minimální. Core i5 ale těží z vysokého taktu, a tak si vede opravdu skvěle.
- Výkon v 1920x1080 (s RX 480)
Nicméně téměř všechny rozdíly mezi CPU zmizí, pokud použijeme něco, co běžní uživatelé s Core i5-8400 budou používat. Tedy mainstreamovou grafiku. Pak nejsou ve FullHD téměř žádné rozdíly.
- Výkon v 3840x2160 (GTX 1080)
Omezením je zde výkon grafiky, nikoliv procesoru, a tak vidíte, že výkon většiny výkonných CPU je téměř stejný. Většina her prostě neumí z výkonu vícejádrových CPU těžit, a tak mnohem levnější procesory se zde vyrovnají drahým CPU.
No a zástupce starší generace končícího DirectX 11. Technicky vzato hra využívá pořádně jen 4jádra. 8jádra mají výhodu jen v tom, že protože hra není to jediné, co na PC běží, takže zvládají více věcí a jejich minimální FPS jsou tak o něco vyšší. GTA je také příkladem hry, která nemá naprosto žádné optimalizace pro RYZEN, kde poměrně výrazně RYZEN ztrácí i při zapnutém SMT. Porti minulému testování ale použití rychlejších RAM nahání několik zajímavých FPS u AMD. Dalších pár FPS se dá získat vypnutím SMT u 8jader a hlavně použití DDR4 3200MHz RAM, které také používáme.
- Výkon v 1920x1080 (GTX 1080)
Tahle hra je krásným příkladem, jak to vypadá u starší hry s žádnými optimalizacemi pro nové RYZEN procesory. Vypadá to tak, že to není v praxi pro hratelnost hry absolutně žádný problém. Intel je ale „výkonnější“ … i když to je jen zdání, ve skutečnosti není výkonnější, jen hra neumí těžit z výkonu vícejader a tak vyhrává méně jader na vyšším taktu.
- Výkon v 1920x1080 (RX 480)
Nicméně pokud pro FullHD použijete mainstreamovou grafiku, tedy to, co bude drtivá většina zájemců o procesor jako je RYZEN 5 či Core i5-8400 používat, rozdíly se téměř smažou.
V praxi budeme hrát s high end grafikou ve 4K rozlišení, a tady už rozdíly mezi CPU dramatické nejsou.
- Poznámka k výkonu ve hrách
Herní výkon se od vydání RYZEN procesorů neuvěřitelně přeceňuje. Najednou je Core i7-7700K strašně super procesor, fakt že existují podstatě výkonnější i7-6800/6900K modely se zcela ignoruje, jen proto, že má o několik bezvýznamných FPS s ultra výkonnou grafikou v ultra nízkém rozlišení více. V praxi je jeho výkon přes o desítky % vyšší frekvenci jen zanedbatelně lepší. Zcela názorně ukazuje, že téměř u všech her neměříme výkon procesorů, ale výkon aplikací.
Pokud by hry používaly skutečně výkon procesorů, tak by výsledky vypadaly podobně jako CineBench apod. Jenže současné a ty několik let staré co máme, prostě výkon skutečně výkonných CPU neumí využít. Na jednu stranu je to fajn, i s procesorem za 5 tisíc si v praxi zahrajete stejně jako s procesorem za 15 i více. Ale je to smutné. Samozřejmě výkonnější čipy mají výhodu v mnohem větším potenciálu k využití, který se projevuje hladším průběhem FPS, lepšími minimální FPS a hlavně a především tím, že kromě hry toho můžete mít na pozadí i zároveň zapnuto více … a to je vlastně to, co nejen herní výkon daného procesoru ukazuje nejvíce realitě vypovídajícím způsobem.
Herní výkon procesoru vám neukáže samostatně puštěná hra, ale to, když tu jednu hru spustíte spolu s dalšími aplikacemi. Jinými slovy využijete plný výkon celého CPU. Ten výkon, který i ta hra může, dnes ale jen velmi výjimečně využívá. Core i7-7700K nemá ve většině her vyšší počet FPS proto, že by to byl výkonnější procesor, ale proto, že hra není schopna využít skutečného výkonu procesorů. I7-7700K je i extrém z hlediska taktů, které jsou výrazně výše, než na kolika běhá AMD i řada dalších CPU, přesto tomu ani „herní“ výkon zdaleka neodpovídá. Proč? Protože u her neměříme dnes výkon procesorů, ale výkon hry samotné a stav optimalizací, kolik výkonu daná hra skutečně využívá. A situace je tristní! Důvod? Protože Intel doposud pro 90% uživatelů nabízel jen 4jádra, neměly samozřejmě vývojáři důvod se snažit využívat více … RYZEN s 6 a 8 jádry za cenu Intelovo 4 jader je změna, která se prostě projeví … Intel bude muset počet jader zvýšit a vývojáři her budou samozřejmě výkon využívat, stejně jako tomu bylo, když 4jádra nahrazovala 1-2jádrová CPU ….
Podívejme se na provozní vlastnosti a taktování …
|