Strana 2 z 3
Pro test pamětí jsem si připravil základní desku ASUS Z70 Apex s procesorem Intel i7-14700KF. Ohledně kompatibility se základními deskami byste neměli narazit na žádný problém, přece jenom se jedná, již o celkem běžnou frekvenci a ani časování není nějak extrémně nízké, aby to mohlo deskám dělat nějaké problémy. Jako systémový disk mi posloužil NVMe SSD disk KC3000 2TB od společnosti Kingston a celou sestavu napájel zdroj Core Reactor II 850W taktéž od XPG. O chlazení procesoru se pak staral AiO chladič Eiswand od Alphacoolu.
Na základní desce jsem pro jistotu aktualizoval BIOS na poslední verzi, abych zabránil případným problémům s kompatibilitou. Paměti pak naběhly na první dobrou. Žádné další ruční ladění není třeba. Měření rychlosti čtení a zápisu, respektive ještě jsem prováděl v nejnovější verzi programu AIDA 64.
Pokud jde o rychlost, s těmito paměti jsem se dostal lehce přes 93GB/s, takže ona magická 100GB hranice nepadla jenom velmi těsně, což není na takto levné paměti vůbec špatný výsledek. Zkoušel jsem paměti i na mé sekundární PC sestavě se základní deskou ASUS X670E Crosshair Hero a ani zde jsem neměl jediný problém po aktivaci EXPO profilu. Paměti jsou tedy opravdu univerzální a je jim naprosto jedno na jaké platformě je budete provozovat, kompatibilita je zaručená na obou z nich.
Ohledně taktování paměti jsem nakonec posunul o 1000MHz výše, ovšem musel jsem trochu posunout časování až na CL46. Pokud jsem nechal desku si toto časování nastavit automaticky, bylo ještě mnohem horší a to CL56. Naopak pokud jsem nechal frekvenci v základu a snažil se časování co nejvíce ponížit, dokázal jsem se posunout až na CL34.44.44.96, kde jsem se dostal na 94GB/s s latencí 70.9 ns. Paměti tedy nejsou na ladění zrovna vhodné a o moc dál vás nepustí, což jsem ale vzhledem k jejich ceně ani neočekával. Pokud jde o teplotu pamětí, během několika hodinového trápení jsem se nedostal přes 42°C, což považuji k přihlédnutím k menšímu chladiči za velmi dobrý výsledek.
Jak je patrné z grafu, naměřil jsem výkon i s vypnutým XMP/EXPO profilem, kde se frekvence nastaví na 4800MHz s časováním 40.39.39.76. Přenosová rychlost se pak pohybuje zhruba o 20-25% níže a tako značně narostou latence. Zde jsem se propadl z 72.5ns na hodně bídných 87.3ns. Rozhodně nedoporučuji tyto paměti v tomto stavu provozovat, zbytečně se připravíte o notnou porci výkonu, a to jak v programech, tak i ve hrách.
Jako první jsem se tedy podíval na to, kolik procent přidají takto rychlé paměti v dnešních moderních hrách. To jsem měřil s druhou nejvýkonnější grafikou současnosti Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ od Sapphire. Největší rozdíl jsem zaznamenal ve hře Far Cry 6, kde to udělalo 16% v průměrných FPS a dokonce 19% v těch minimálních. Velmi podobných výsledků jsem dosáhnul i ve hře CyberPunk 2077.
Ovšem našly se i hry, kde byl rozdíl skoro nulový jako například Shadow of The Tomb Raider. Pokud ovšem zprůměruji všechny testované hry, kterých bylo hned deset, naměřil jsem zlepšení herního výkon vůči základní 4800 MHz frekvenci o parádních 8% a značně se také vylepšily propady FPS, což je rozhodně zajímavé zjištění. Samozřejmě tyto výsledky platí pro 1080p rozlišení a částečně i 1440p. Pokud jsem ovšem přepnul na rozlišení 4K, rozdíly byly mnohem menší, protože zde už je brzdou většinou samotná grafická karta, nebo prostě fakt, že daná hra/aplikace nějak z velké propustnosti paměti netěží. Přetaktované paměti pak poskytly v průměru další 6,3% výkonu navrch.
Vliv výkonu při 6000MHz u aplikací byl o něco lepší než u her. Ohledně srovnání propustnosti na 4800MHz vs. 6000MHz, jsem velmi slušné výsledky naměřil v programu WinRar, 7zip a také v testu Geekbench 5, kde se nárůst výkonu pohyboval mezi 8-16 %.
To jsou ale všechno programy, které mají prakticky největší přínos rychlejších pamětí z principu. Naopak minimální vliv jsem naměřil v programu Cinebench R23, Corona 1.3 nebo V-ray a vlastně i všech ostatních. Takže rychlé paměti jsou zajímavé specificky hlavně pro komprimovací aplikace, kde je zásadnější výkon znát. Při přetaktovaném stavu na frekvenci 7000MHz pak počítejte v průměru s dalšími 6-7 % navíc, tedy o něco více než u hraní her.
Takže k závěru …
|