Strana 2 z 3
Pro test pamětí jsem si připravil základní desku Gigabyte Z790 AORUS Xtreme s procesorem Intel i9-13900K. G.Skill prozatím uvádí, že paměti jsou kompatibilní se všemi základními deskami s čipsetem Z790 v kombinaci s jakýmkoliv procesorem třinácté generace.
Na základní desce jsem pro jistotu aktualizoval BIOS na poslední verzi, kde je vždy vylepšena kompatibilita s pamětmi na vyšších frekvencích. Paměti pak naběhly na první dobrou včetně nastavení onoho luxusního časování CL38. Žádné další ruční ladění není třeba. Měření rychlosti čtení a zápisu, respektive ještě jsem prováděl v nejnovější verzi programu AIDA 64.
Frekvenci i časování jsem si následně ověřil v programu CPU-Z a ujal se měřit rychlost v programu AIDA64. Propustnost je v základu opravdu luxusní a paměti bez problémů pokořily rychlost 116GB/s, což se tu prozatím žádným testovaným pamětem nepodařilo.
Ohledně taktování paměti jsem bohužel nebyl úspěšný vůbec. Deska odmítala naběhnout při jakékoliv změně na frekvenci i časování, zřejmě ještě stále není podpora BIOSu plně 100% a budeme si muset ještě chvíli počkat. Proto bohužel v dnešní recenzi žádné výsledky v této oblasti nemám.
Jediné, co se mi podařilo, bylo vyladit paměti na nižší časování při frekvenci 7400 MHz. Velmi dobře jsou na tom chladiče na pamětech, i v přetaktovaném stavu jsem se nedostal přes 42°C.
Jako první jsem se tedy podíval na to, kolik procent přidají takto rychlé paměti v dnešních moderních hrách. To jsem měřil s druhou nejvýkonnější grafikou současnosti Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ od Sapphire. Porovnával jsem tedy základní běžnou frekvenci 4800MHz pokud v BIOSu nezapnete XMP a také frekvenci 7400MHz s nižším časováním. Největší rozdíl jsem zaznamenal ve hře Far Cry 6, kde to udělalo 22% v průměrných FPS a dokonce 29% v těch minimálních. Velmi podobných výsledků jsem dosáhnul i ve hře CyberPunk 2077.
Ovšem našly se i hry, kde byl rozdíl skoro nulový jako například Shadow of The Tomb Raider. Pokud ovšem zprůměruju všechny testované hry, kterých bylo hned jedenáct, naměřil jsem zlepšení herního výkon vůči základní 4800 MHz frekvenci o parádních 17% a značně se také vylepšily propady FPS, což je rozhodně zajímavé zjištění. Samozřejmě tyto výsledky platí pro 1080p rozlišení a částečně i 1440p. Pokud jsem ovšem přepnul na rozlišení 4K, rozdíly byly mnohem menší, protože zde už je brzdou většinou samotná grafická karta, nebo prostě fakt, že daná hra/aplikace nějak z velké propustnosti paměti netěží.
Vliv výkonu při 7800MHz u aplikací byl o něco lepší než u her. Ohledně srovnání propustnosti na 48000MHz vs. 7800MHz, jsem velmi slušné výsledky naměřil v programu WinRar, 7zip a také v testu Geekbench 5, kde se nárůst výkonu pohyboval mezi 18-29%. To jsou ale všechno programy, které mají prakticky největší přínos rychlejších pamětí z principu. Naopak minimální vliv jsem naměřil v programu Cinebench R23, Corona 1.3 nebo V-ray a vlastně i všech ostatních. Takže rychlé paměti jsou zajímavé specificky hlavně pro komprimovací aplikace, kde je zásadnější výkon znát.
Takže k závěru …
|