Strana 2 z 3
- TESTY - má kapacita RAM vliv na výkon?
Testovací sestava, kterou budeme používat pro náš test, je složena z aktuálních komponent. To znamená následující:
- Procesor: Intel Core i7-6700K
- RAM: Kingston DDR4 2133MHz HyperX FURY Black
- DESKA: ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170
- GRAFIKA: AMD Radeon R9 295X2 8GB
- SSD: KINGSTON HyperX SAVAGE 240GB
- HDD: WD RED 6TB
- ZDROJ: ANTEC 1000W 80Plus Platinum
- OS: Microsoft Windows 10 PRO 64-bit
Sestava by tedy ideálně měla využívat dva moduly pro dvoukanálový řadič. Proto jsme mimo našeho setu použili ještě set 2x 4GB 2133MHz opět ale na základní rychlosti 2133MHz se stejným časováním CL14. Jedná se vlastně o úplný základ nabídky DDR4 pamětí, co se rychlosti a časování týká a tomu odpovídá i dostupná cena, takže lze předpokládat, že se právě podobné paměti u nových PC objeví nejčastěji.
- TESTY - výkon a kolik RAM je využito
Záměrně se vyhýbáme Benchmarkům přímo pro paměti, protože ty dokáží ukázat značný přínos větší kapacity paměti, což ale reálnému přínosu v běžných aplikacích zrovna neodpovídá. Takže jsme se soustředili jen na běžně benchmarky. Jenže taková aplikace na běžném PC neběží nikdy sama, kromě Windows má většina z nás aktivní antivirový program, komunikační programy jako třeba SKYPE, podpůrné aplikace pro základní desku/grafiku a třeba také aktivního emailového klienta, přehravač hudby případně filmu, k tomu většinou nějaký total comander nebo průzkumníka a samozřejmě otevřený internetový prohlížeč s několika stránkami vč. videa, nemluvě o například world či excel dokumentu apod. Zkrátka takový běžně aktivní používaný počítač rozhodně nepracuje jen s jedinou aplikací, což většinou recenze testují.
Takže pro náš test máme na sestavě s Windows 10 PRO otevřený CHROME prohlížeč s 10ti stránkami včetně youtube videa, aktivní antivirus, aplikace pro klávesnici a myš (RAZER), aktivní hudební přehrávač (AIMP), aktivní emailový klient (Thunderbird), aktivní SKYPE a monitorovací SW a k tomu jeden dokument (MS World). To celé pak zabírá zhruba 5,5GB operační paměti. Do toho tedy pouštíme několik aplikací na srovnání výkonu:
Jak vidíte, renderovací aplikace, aplikace pracující s archivy, grafické aplikace či aplikace zpracovávající video, to vše výkonově ovlivňuje množství instalované operační paměti. Při práci s nimi, kdy v našem případě pracujeme s projekty a soubory o velikosti jen několika jednotek GB se i tak dostáváme s dalšími aplikacemi v pozadí běžně na využití paměti přes 10GB. Pokud jde o hry, je situace jiná:
Současné počítačové hry sice mají psané často 6-8GB RAM jako minimum, fakticky ale z většího množství operační paměti nijak netěží, jak dokazují testy. I když se na naší sestavě dostaneme při hraní na 8-10GB obsazené kapacity (tedy hra + aplikace v pozadí), stejně není mezi 8GB a 16GB natož 32GB žádný výrazný výkonový rozdíl. Jak ale tušíte, nějaký rozdíl tu přeci jen bude. Bohužel ten se jen velmi obtížně měří v testech.
Rozdíl je jednoduše v tom, když mezi aplikacemi přecházíte (přepínáte) systém s méně instalovaným RAM je tak o něco méně svižný při tom přechodu než systém osazený více RAM, který má pro ta data prostě více místa. V tom je rozdíl znát, ale pochopitelně se to obtížně objektivně měří.
|