Strana 13 z 15
- Test integrované grafiky - KAVERI posouvá hranice a slibuje víc!
U cenově dostupných procesorů (A10 a Core i3) je velká šance, že jejich integrované karty skutečně budou využívány. A proč by také ne. Běžnému uživateli, který nehraje náročné 3D hry, by totiž měly zcela dostačovat. Obě podporují DX11, více monitorů (záleží na výstupech na základní desce), GPGPU akceleraci a tak dále.
Intel hodně zapracoval, HASWELL procesory mají opět grafickou část o něco dál. Proti starší generaci je lépe vybavená a posílená. AMD ale stále na výkon a schopnosti integrované grafické části sází více, proto je také větší.U KAVERI je zabírá polovinu velikosti čipu. A jak už víte jedná se o GCN+, takže plně vybavenou kartou se vším, co znáte z velkých Radeon R7/R9 grafik! Mezi integrovanými grafikami nemá výbavou ani výkonem sobě rovného soupeře.
Co musíme ale zmínit je, že AMD už nativně podporuje paměti u KAVERI až DDR3 2400MHz u A10 procesorů, Intel však u svých Core i3 procesorů zůstává na podpoře DDR3 1600MHz a to pár % výkonu u grafiky udělá. Pro účely testů a srovnání s předchozí generací jsme použili DDR3-2133MHz. Nicméně jak vidíte, tak AMD slibuje hodně zajímavý další nárůst s DDR3-2400MHz, což si také brzy otestujeme.
Oprášili jsme naše starší testy abychom měly srovnání se starší generací a zařadili tam naše dnes testované novinky. Všechny procesory jsme spárovali s RAM na rychlosti odpovídající jejich maximální parametrové podpoře uváděné výrobcem procesoru. U KAVERI ale pro dnešek zůstaneme jen na těch 2133MHz pro srovnání.
Navíc schválně dnes testujeme kvůli srovnání starší hry.
Brzy se však podíváme už na novější a otestujeme KAVERI i s těmi 2400MHz RAM, takže ten výkon bude ještě lepší, než který vám dnes ukazujeme ve srovnání s předchůdci a konkurencí. AMD navíc slibuje ještě mnohem víc. I KAVERI umí CrossFire spojení, kdy lze spojit výkon integrované grafiky s výkonem neintegrované karty, ale zatím je to omezeno jen na nejslabší modely grafik.
- MANTLE přinese desítky % výkonu pro APU AMD čipy
Jistě už jste slyšeli o MANTLE API. To vlastně běží jako vrstva vedle DX a jedná se o speciální API, které je na míru naspané pro architekturu CPU a GCN GPU AMD. Vývojáři jej budou ve velkém používat, protože AMD vyhrálo bitvu o konzole a hry jsou dnes vyvíjeny multiplatformě s optimalizací na konzolový HW hlavně. MANTLE je součastí mnoha nových her. Jak víte, tak do současnosti hry příliš moderní HW nevyužívaly - ať už maximální množství CPU jader, nebo architekturu a optimalizace GPU. Navíc samotné API DirectX/OpenGL jsou neefektivní e využití HW prostředků. MANTLE ale využívá naplno možností a prostředků procesoru i grafiky architektury AMD.
Vývojáři her a AMD tak udávají, že u některých her díky tomu naroste výkon na AMD CPU/GPU o desítky % proti jinému HW nebo proti chodu čistě jen na DirectX. Například u Battlefield 4, kde se MANTLE objeví jako první prostřednictvím patche, má být u KAVERI výkon o téměř 50% lepší než bez MANTLE! Navíc MANTLE se objeví v podstatě ve většině nových a významných hrách, které se chystají a protože architektura KAVERI je stejná, jako architektura čipů v konzolích i u velkých GPU Radeon, budou z toho uživatelé KAVERI těžit.
Už se těšíme, až si to vyzkoušíme. Čekáme na nástup MANTLE a pak znovu otestujeme KAVERI a výkon jeho integrované grafiky. Pro dnešek tedy ještě starší herní testy, které ale jednoznačně ukazují, že přes nižší frekvenci CPU je výkon iGPU u KAVERI lepší než u předchůdce a to jsme to nevyzkoušeli s těmi podporovanými DDR3 2400MHz RAM. Co je ještě zajímavé je fakt, že přes vyšší grafický výkon má KAVERI nižší spotřebu při využití jeho integrované grafiky, než měl starší RICHLAND.
BTW: Mohlo to být ještě lepší, bohužel technologie GDDR5M, které měly nabídnout výkon GDDR5 za cenu DDR3 skončila spolu s krachem ELPIDY, takže tyto paměti AMD nemohla nakonec použít a musí spoléhat na pomalejší DDR3 ...
Takže k závěrečným hodnocením ...
|