TEST: AMD KAVERI (A10-7850K) - 28nm, SteamRoller procesor a GCN grafika. Více než jen CPU. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 14 leden 2014
Přejít na obsah
TEST: AMD KAVERI (A10-7850K) - 28nm, SteamRoller procesor a GCN grafika. Více než jen CPU.
AMD KAVERI - více než jen procesor
Procesory AMD KAVERI A10/A8 a základní desky FM2
Testy a testovací sestava
Cinebench R11.5 - MultiCPU
3DMark 11 - 720p test
7-Zip (AES-256) - Pakovací software
POV-Ray 3.7 - RayTracing Rendering
X264 HD - Video Encoding
TrueCrypt 7.0a (AES)
Herní testy 1080p FullHD s grafikou Radeon HD 7970 GHz
Spotřeba a taktování
Test integrované grafiky - KAVERI posouvá hranice
Hodnocení výkonu, ceny a poměru cena-výkon
Závěr a hodnocení

 

  • AMD KAVERI - více než jen procesor

Takže to vezměme popořadě. Samozřejmě pěkně stručně a přehledně. Začněme výrobním procesem, který je totiž velice důležitý.

  • Z 32nm na 28nm, ale i na nižší frekvence

AMD KAVERI je první procesor z továren GlobalFoundries (AMD) vyráběný 28nm procesem. Nicméně není to stejný druh procesu, jako u 32nm výroby. Jak jistě někteří víte, existují zhruba 3 základní druhy výrobních procesů (a další odvozené), které mají své pro a proti a podle toho jsou vhodné pro různé druhy čipů. Některé se používají na velké GPU, některé na velké CPU a jiné na mobilní čipy. Rozdíl je v tom, že některé zvládají vyšší frekvence, jiné ale zvládají větší integraci a více tranzistorů a tak dále. AMD má samozřejmě výrobní kapacity velice omezené na rozdíl od takového Intelu a to jak co do kapacit samotných, tak samozřejmě financí a tak dále.

Výsledkem tak je kompromisní výrobní proces 28nm typu SHP. Ten kombinuje výrobní proces používaný pro velká CPU, ale i velká GPU. Výsledkem jsou nižší dosahované frekvence a horší efektivita na vyšších frekvencích, ale to vyvažuje mnohem lepší efektivita na nižších frekvencích a také možnost naintegrovat až 2x tolik tranzistorů na plochu stejnou, jako měly předchozí 32nm čipy. Všechny výše uvedené věci ovlivňují zásadně výkon i provozní vlastnosti celého čipu.

  • Procesorová část - SteamRoller (B)

Poprvé u KAVERI vidíme v akci architekturu SteamRoller, která je výrazným update Bulldozeru/PileDriveru. Zachovává stejný koncept modulárního CPU, tedy kdy na 1 modul připadají dvě menší fyzická jádra dělící se o prostředky modulu. STEAMROLLER se zaměřuje na zvýšení efektivity a výkonu jádra i modulu a zlepšení efektivity.

AMD zapracovalo na každé části čipu, u všech byly provedeny větší, či ještě větší změny. Výsledkem je, že průměrně je na stejných taktech procesor SteamRoller o zhruba 10-20% výkonnější než starší Piledriver. Věc však komplikuje fakt, že když mluvíme o samotných procesorových modelech, tak díky tomu 28nm výrobnímu procesu SHP, mají čipy KAVERI nižší takt než starší 32nm RICHLAND.

Kromě předělání a vylepšení architektury a jednotlivých oblastí CPU, došlo i na zlepšení a přidání instrukčních sad a práce s nimi. KAVERI je tak plně vybavené nejmodernějšími verzemi instrukčních sad typu FMA, AVX, AES a XOP, přičemž díky úpravám architektury má zejména u AVX lepší výkon, kdy dokáže zpracovat i 256-bitové. Samozřejmě využití výkonu a výbavy bude závislé i na modernosti aplikací.

  • Grafická část - architektura GCN+ se vším všudy!

Největší část plochy čipu (47%) zabírá grafická část. I ta je zcela nová. Velmi důležitým milníkem je, že grafická část v KAVERI je stejná architektura se stejnou výbavou, jako mají současné velké GPU. Jedná se o GCN+ architekturu, kterou najdeme jak ve velkých Radeon R7/R9 grafikách, tak hlavně v čipech AMD pro konzole PS4 a Xbox One.

A jádro není žádný chudáček. 512 jednotek s taktem 720MHz a vylepšeným řadičem pro paměti efektivně využívající až DDR3 2400MHz(!), slibuje hodně. Navíc je to GCN+ se vším všudy, tedy s podporou DirectX11.2, DirectCompute, OpenCL, ale také API MANTLE, AMD TrueAudio, samozřejmě UVD a VCE podpory včetně 4K formátů, Eyefinity, CrossFire bez můstků a tak dále.

Grafická část ale v KAVERI je více než jen grafika. Obsahuje i vylepšení a výpočetní optimalizace pro využití GPU pro výpočty a rozdělování úloh mezi CPU i GPU a vzájemnou komunikace těchto dvou dříve zcela samostatných částí. Plná podpora programovatelného HSA je zde přítomna a je tedy na vývojářích SW, aby využili toho, co procesor vybavený silným GPU skutečně nabízí za výkon.

Samozřejmě o KAVERI by se toho dalo napsat ještě spousta a prezentace obsahuje hromadu dalších slidů, ale pro naše účely a jako běžné uživatele jistě stačí tento přehled. Podívejme se teď na konkrétní procesory, jejich výkon, ceny, desky a vše okolo ...



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?Čtvrtek, 07 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1270x
Komentářů: 0
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingem
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingemÚterý, 05 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1468x
Komentářů: 3
Dragon Age: The Veilguard – BIOWARE je mrtvé, ale žije?
Dragon Age: The Veilguard – BIOWARE je mrtvé, ale žije?Čtvrtek, 31 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1489x
Komentářů: 4
Concord je definitivně mrtvý – SONY zrušilo hru i tvůrce
Concord je definitivně mrtvý – SONY zrušilo hru i tvůrceStředa, 30 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 673x
Komentářů: 0
Call of Duty: Black Ops 6 – solidní díl pro všechny?
Call of Duty: Black Ops 6 – solidní díl pro všechny?Úterý, 29 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 778x
Komentářů: 0
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Čtvrtek, 24 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2190x
Komentářů: 1