Strana 8 z 10
Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný 14nm a lepší procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,5GHz+, udělá prakticky stejnou službu. Současné hry málokdy skutečně výkon moderních vícejádrových CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 64 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.
AMD zde ale s RYZEN 7 5800X3D přináší velmi zajímavou věc. Místo vysokých taktů a mnoha jader, zvětšuje L3, a na to mnoho her velmi citlivě a překvapivě reaguje.
- Realistické testy „herního výkonu“
Módou některých procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se jen, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co částečně využívá. A tak záleží jen na výši taktu na části čipu, nikoliv na skutečném výkonu procesoru jako celku. Skutečný výkon procesorů ale využit u her dnes není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají. Na to máte například CineBench, který zatěžuje skutečně celý čip a pokud by hry dělaly to samé, vypadalo by to ve výkonovém srovnání stehně jako v CineBench. Bohužel na poli optimalizace her je třeba udělat ještě hodně práce. AMD RYZEN 7 5800X3D to jasně dokazuje. Procesor má nižší výkon než 5800X, natož 5900/5950X či konkurenční Core i7/i9 12000 modely. Má nižší takty a přesto je v mnoha hrách i v kombinaci s výkonnou grafikou ve vyšším rozlišení, „výkonnější a rychlejší“!
Tradičně samozřejmě s vyšším rozlišením a tedy vyšší zátěží GPU klesá přínos, ale k mému překvapení je 5800X3D stále měřitelně v řadě her výkonnější než ostatní dosud prodávané procesory.
Současné hry každopádně nejčastěji používají 8 vláken, některé i 16, některé starší a špatně optimalizované jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multiplatformích a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže 16vláken bude brzy standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé. Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží. 5800X3D má ovšem velkou výhodu v rychlé obří L3, čehož mnohé hry rádi využijí. Ne ale všechny.
Pokud běží jen hra, která zdaleka tedy samotná nevyužívá celý výkon CPU, mají obecně procesory s vyššími takty a lepším IPC na těch několika zatížených jádrech výhodu. RYZEN 7 5800X3D tohle trochu staví na hlavu a ukazuje, že záleží i na dalších aspektech, jako je prostě velikost cache. Hlavní výhodou tohoto modelu proti konkurenci, která to táhne přes takty, je efektivita, kdy AMD je výrazně energeticky úspornější. A to i ve hrách, které obvykle kladou tedy na CPU menší nároky a nežerou v nich tolik jako při aplikacích skutečně využívající CPU jako celek.
Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …
|