TEST: AMD Ryzen TheadRipper 2990WX – revoluční procesor s bezkonkurenčním výkonem! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 13 August 2018
Přejít na obsah
TEST: AMD Ryzen TheadRipper 2990WX – revoluční procesor s bezkonkurenčním výkonem!
AMD Ryzen Threadripper WX a 32jádrový TR 2990WX
CineBench R15
7-Zip
POV-Ray
Blender
X265 - Video Encoding
VeraCrypt AES
Výkon ve hrách
Provozní vlastnosti, chlazení a taktování
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD loni nabouralo zavedené pořádky zásadním způsobem, spousta uživatelů si toho ale stále nevšimla. Na vyděšení Intelu to však stačilo a na upoutání pozornosti mnoha dalších také. V letošním roce tak před rokem uvedené produkty ještě vylepšila. Běžní uživatelé se tak mohou radovat z univerzálních vynikajících procesorů RYZEN 5 2600/2600X a RYZEN 7 2700/2700X stejně tak z nových RYZEN TR 2920X a 2950X. Tedy procesorů se 6 až 16 jádry, s vysokými takty, vysokým výkonem pro jakoukoliv běžnou aplikaci hru, a to za ceny, které zbořily staré pořádky a zažitou stagnaci. Letos se AMD rozhodlo pobořit i to, co ze starých pořádků zůstalo ještě stát …

RYZEN ThreadRipper 2990WX a 2970WX jsou procesory, které AMD vydává proto, že může. Moc dobře přitom ví, že okruh uživatelů, kteří je dokáží využít, je velmi malý. Ale právě pro ně jsou určeny. Z velké části za tu "omezenou využitelnost" pro něktré oblasti, může stav aplikací, které jednoduše nejsou optimalizovány pro takové množství jader/vláken v jednom desktopovém procesoru. Nejlépe jsou na tom ti, kteří pracují s grafikou, modelováním atd. takové aplikace většinou dokáží využít jakékoliv množství jader, takže není žádným tajemstvím, že právě tady je výkon TR 2990WX krásně vidět. Bohužel v řadě dalších oblastí je situace o dost horší. Například tragická optimalizace ADOBE produktů a dalších podobných programů pro zpracování videa, grafiky apod., je zoufalá.

Řada věcí neumí využívat větší počet jader (i když by mohla) a ty které ano, tak jen omezený počet využívaných vláken a 32jádrový procesor prostě nevyužijí. V případě 2990WX tak v mnoha případech netestujeme výkon procesoru, ale výkon dané aplikace a její optimalizaci. Pokud má 32jádrový CP stejný výkon, co 16jádro, asi něco není s aplikací v pořádku. Potenciál k výkonovým ziskům je zde masivní. A platí to i u řady dalších aplikací. AMD musí bojovat s tím, že kromě obecně špatné optimalizace pro vícejádrové procesory, kdy pravda, ještě začátkem roku 2017 bylo maximem, což jsme mohli všichni v desktopu mít, jen 10 jader, také fakt, velká část aplikací vůbec nemá optimalizace pro RYZEN a ZEN architekturu jako takovou. Pořád jede primárně na překladačích a optimalizacích výhradně Intelu atd. I tak AMD dokáže tím surovým výkonem Intel překonat o desítky %. A ten je v praxi jednoduše využitelný. Stačí těch aplikací pustit více najednou, protože 2990WX je nepřekonatelný král multitasking, ačkoliv i zde má rezervy kvůli špatně fungujícímu Windows Scheduleru.

RYZEN TR 2990WX a 2970WX jsou tedy i nahozenou udičkou, kdy AMD jednoduše dává k dispozici nevídaný výkon, který konkurence ani nemůže za současných podmínek za podobných podmínek nabídnout. Není otázkou jestli, ale kdy jednotliví vývojáři a tvůrci SW udělají patřičné optimalizace a ten dostupný výkon využijí. Výmluvy, že není, kdo by to využil a na čem už jsou pasé. Teď je tu prostě produkt, který ten výkon nabízí, ale jen málokterý SW, který by jej dokázal využívat. Nicméně počet jader/vláken poroste dál, a tak prostě aplikace začnou tenhle výkon používat. Ty, které ne, skončí a budou nahrazeny jinými. Dokud prostě musím čekat na dokončení úlohy, tak nemám dost výkonu.  

Samozřejmě z hlediska nás, běžných domácích uživatelů, je 2990WX dnes stěží nevyužitelný procesor pro naše hraní her a surfování po webu :). A AMD jednoznačně říká, že ho prostě nedoporučuje nikomu jen proto, že má nejvíc jader, a tedy potenciál nejvyššího procesorového výkonu zejména při více aplikacích najednou. Pro většinu běžných uživatelů je jasně nejlepší volbou 16jádrový TR 2950X, to je král domácích procesorů, se skvělou cenou a univerzálním výkonem a v podstatě plně prakticky využitelný již dnes. 32jádrový TR 2990WX je extrémní procesor, průkopník, určený těm, kteří vědí, jak ho využít a nikdy nemají dost jader/vláken. Takových lidí sice není mnoho, ale je jich dost a jedná se o velmi zajímavé partnery, lidi i firmy.

Z osobních zkušeností ho jednoznačně mohu doporučit všem, kteří renderují, modelují, virtualizují a zejména dělají více takových náročných operací najednou apod. protože tohle je naprosto nový level a snový procesor. Ač se běžným domácím uživatelům může zdát drahý a že moc žere, pro ty, pro které je určený a kteří ho využijí, je naopak neskutečně levný, úsporný a efektivní, zejména s ohledem na to, co stál a žral srovnatelný výkon doposud. Z hlediska poměru cena-výkon naprosto vymazává Intel a jeho Core i9 řadu, která nedokáže výkonem a efektivitou ani cenou s AMD dnes držet krok. Zejména když právě spustíte více aplikací najednou. 18 jádrový procesor od Intelu nemá prostě dost síly! 32 jádrový AMD ano. Pustil jsem současně dva náročné testy BLENDER a do toho CINEBENCH R15. Intel měl síly prostě jen na Blender ten zvládl, ale score ze CB šlo úplně do háje. AMD ale zvládlo Blender velmi rychle a do toho stále mělo slušnou rezervu na CineBench a o tom tenhle CPU je. Není jen o možnosti dělat s jednou pořádně optimalizovanou aplikací, ale hned s několika:

RYZEN TR 2990WX s 32jádry je běžně o 50% výkonnější na celek, přitom výkon na jádro má jen zhruba o 5% nižší než i9-7980XE, který má jen 18 jader a stojí 54 tisíc korun. AMD za 2990WX chce jen 47 tisíc. Cena za jádro je poloviční a poměr cena/výkon prostě úplně jinde. AMD taktéž překvapuje spotřebou, která je sice o něco vyšší, ale ne zásadně a vzhledem k výrazně vyššímu výkonu je AMD o dvě třídy efektivnější než řešení Intelu. Chlazení je u AMD taktéž jednodušší, procesory jsou pájené a překvapivě chladné i s normálním vzduchovým chlazením.

  • Platforma AMD X399 je zásadní výhoda i nevýhoda WX řady …

AMD se od začátku rozhodlo, že Threadripper 2 udělá kompatibilní s X399 platformou. A to včetně 32jádrového modelu. O něm jako o možnosti uvažovalo už dávno při vydání první generace TR, ale je tu problém a hlavní nevýhoda a negativum TR 2990WX i 2970WX procesorů. Samotná platforma AMD X399 je jasně lepší než konkurenční Intel X299. Nabízí více PCIe linek (64 proti 28 až 48 u Intelu), nabízí podporu i ECC pamětí v základu a umí jakýkoliv RAID a to zadarmo (u Intelu si musíte připlácet, a ještě to nemusí fungovat a ECC jsou podporovány jen u XEON). AMD se také rozhodlo, že situaci nebude komplikovat a prostě pro stávající X399 desky vydá 12nm procesory a bude stačit jen upgrade BIOSu. A to je také to jediné, co musíte jako uživatel udělat. Chlazení, deska všechno ostatní je prostě stále stejné, jen jsem nahrál nový BIOS a vyměnil procesor v loňské X399 sestavě. A bylo hotovo. Příjemnou novinkou je také zprovoznění AMD StoreMI technologie na všech X399 deskách (jen v kombinaci s TR 2000 procesory).

Jenže v případě WX modelů je X399 vlastně i funkční nevýhoda. AMD X399 platforma je totiž čtyřkanálová. Což je naprosto v pořádku u procesorů se dvěma čipy, tedy 12 a 16 jádrovými ThreadRipper. Jenže problém je to u 24 a 32 jádrových procesorů, které mají 4 čipy. Zatímco u EPYC verzí má každý čip samozřejmě dále svůj dvoukanál a tedy 32jádrová platforma má 8kanálů a 128 PCIe linek celkem, u TR 2990WX a 2970WX AMD muselo logicky udělat věci tak, aby 4čipy fungovaly jen se 4 kanály a 64 PCIe linkami. Udělalo to jediným možným způsobem, tedy čipy „spárovalo“ a propojilo, takže vzdálenější čipy jsou napojeny na ty bližší, které mají teprve spojení s pamětí:

Je to samozřejmě výkonové omezení, propustnost pamětí je nižší a horší je i prodleva komunikace. V praxi to znamená, že u některých aplikací, které jsou kromě jader i značně náročné na paměť, je výkon mnohem nižší, než by od 32jádrového procesoru člověk očekával. Dá se to optimalizovat, ale je to případ od případ. To je největší praktická nevýhoda obou WX procesorů se kterou se mohou cíloví uživatelé potkávat. AMD o ní ví, ale je prostě nutná k udržení kompatibility s X399 platformou. U velké spousty aplikací to problém nepředstavuje, ale i tak to výkonové omezení je a vždy bude. 8kanál by byl prostě lepší, jenže to už by musela být jiná platforma než X399. Pokud se tedy někteří ptají, proč by si teď měli připlácet na 32jádrový EPYC procesor, když 32jádrový Threadripper stojí polovinu a má vyšší takty, a tedy potenciálně výkon, tak je to právě kvůli tomu, že EPYC platforma má 8kanálový řadič, a navíc má 128PCie linek. Jsou ale uživatelé, pro které to zkrátka takové omezení nebude a ti rádi ušetří. Takže X399 je výhoda i nevýhoda nových WX procesorů.

  • Závěr

O ThreadRipper 2990WX se dá napsat hodně. Pravdou ale je, že je to specializovaný produkt a pro běžné uživatele není příliš vhodný. AMD ho ale také tak prezentuje, označuje a nabízí. Pro nás běžné domácí nadšence je určený hlavně 16jádrový TR 2950X procesor, který si otestujeme příště a ten je podle mě hlavní hvězdou celé řady pro největší část domácích zákazníků a nadšenců.

2990WX je ale pozoruhodný čip, který záměrně servíruje výkon, jež spousta aplikací neumí využít. Ale teď, když tu ten výkon je, není otázkou jestli, ale kdy ho vývojáři využívat začnou. Stejné to bylo se 4jádrovými procesory kdysi. Ač se vám tak může zdát tenhle procesor absurdní a nevyužitelný, pravdou je, že možná hlavně díky němu budou další generace aplikací procesorový výkon lépe využívat. Pro ty, kteří jej umí využít už dnes, je 2990WX splněným snem a produkt, který prostě musí mít, byť se mohou potýkat s tím, že řada aplikací na něj není připravena. Právě ale tahle cílová skupina tohoto produktu má v řadě případů možnosti, ten vývoj a optimalizací aplikací nejen popohnat, ale často i udělat. Mimochodem na LINUX platformě je v mnoha případech výkon TR 2990WX ještě zajímavější než na Windows, takže pokud máte zájem, tedy je pěkná recenze na LINUXU:

Jedním z důvodů, proč TR 2990WX funguje o něco lépe na Linuxu, je i fakt, že Widnows Scheduler není zrovna ideální a nefunguje příliš dobře s vícejádrovými CPU. Zde má LINUX lepší optimalizaci. AMD nás už při představování na fakt, že Windows bude potřebovat update, které mohou velmi znatelně ovlivnit výkon procesoru, upozorňovalo. Spolupracuje s Microsoft na vylepšení a update pro Windows, ale bude to ještě nějakou dobu trvat, než se update objeví. Nicméně podobný update nebude zajímavý jen pro TR 2990WX, ale také všechny dalšíchí multijádrové procesory, zejména ty od AMD, protože samozřejmě Windows, jako většina dalších aplikací, je vivinuta a optimalizována především na Intel a RYZEN jako novinka pochopitelně není v mnoha případech vůbec zohledněn. To se ale mění a bude měnit ...

Jednotlivé aplikace ale neukáží celou realitu tohoto procesoru, ta vynikne, až když těch aplikací pustíte více. Pak je 32 jádrový RYZEN použitelný, i když jednotlivé aplikace jej nedokáží jak celek využít, dvě, tři aplikace ano. TR 2990WX tak je sice pomalejší třeba při zpracování videa než 7980XE, protože daná aplikace neumí tolik jader využít, jenže vy můžete současně zpracovávat těch videí několik, nebo dělat jiné věci, a zatímco s TR 2990WX nebudete mít žádný problém, 7980XE na to prostě nebude stačit. To je ten praktický výkon, který 32jádrový procesor nabízí a který testování jen jedné puštěné aplikace často neukáže.

TR 2990WX není perfektní, ale je tak dobrý, jak to jen v rámci X399 platformy nyní jde. Spousta dalších věcí už je na tvůrcích aplikacích, Windows počínaje. AMD ví o jeho vlastně jediné technické slabině (4kanálový řadič kvůli X399), ale ta je pochopitelná a nevyhnutelná, a pokud prostě máte vyšší nároky, je tu pořád 8kanálová EPYC platforma. RYZEN Threadripper 2990WX ale otřásá trhem. Jeho výkon, když je využit, je z jiného světa a kope ligu sám pro sebe. Podobný výkon měly doteď jen nejlepší dvouprocesorové XEON pracovní stanice za mnoho set tisíc korun jen za samotné procesory. AMD jej servíruje v jediném čipu za pouhých 48 tisíc korun, dostupný pro každého do normální velmi dobře vybavené a vyladěné desktopové platformy. Intel nemá naprosto nic, čím by odpověděl. Jeho nejlepší 18jádrový procesor i9-7980XE dokáže být běžně i o 50% slabší a přitom stojí víc a žere podobně. Z hlediska absolutního výkonu, efektivity, ceny, výbavy platformy, prostě ničím nedokáže konkurovat. Ano, má o 5% vyšší výkon na 1 jádro, ale koho to u 18 a 32 jádrového čipu zajímá? Tohle je o multitakskingu a Intel je prostě o skoro polovinu slabší. Zatímco loni ještě odpověď na 16jádrový TR 1950X našel, letos už to nejspíše nepůjde.

Do LGA 2066 nedokáže osadit nic víc, než 22 jader, které však stojí o několik tisíc dolarů více a stejně by to nestačilo. To nejlepší, co Intel má je 28jádrový čip (ovšem pro LGA 3647 platformu se 6ti kanálem), který prezentoval přetaktovaný na 5GHz (což se snažil zatajit). V tom režimu totiž žral CPU skoro 1000W a dalších 1400W žralo mrazící zařízení, kterým ho Intel chladil. I tak mu AMD při podobném taktu ukazuje s 32jádrem záda. Intel v současnosti jednoduše nemá nic, čím by dokázal vážně konkurovat. Pokud by se rozhodl uvést na trh LGA 3647 platformu a až 28 jádrový čip (což je prý na pořadu dne), pravděpodobně by potřeboval takt kolem 3,6GHz aby vůbec stačil všude 3,3GHz TR 2990WX. Výkonově by tak konkurovat dokázal, jenže spotřeba by byla úplně jinde, a hlavně cena toho všeho také. Ten 28jádrový monolit Intel Xeon Platinum 8180 (2,5 – 3,8 GHz) stojí 270 tisíc korun! AMD Ryzen Threadripper 2990WX s 32jádry/64 vlákny na 3,0 – 4,2GHz) stojí 47 tisíc a 32jádrový EPYC je za 100 tisíc. To asi říká vše.

Osobně se mě líbí také tahle tabulka, která ukazuje, co Intel a AMD nabízeli jako v podstatě maximum pro běžné uživatele před 1,5 rokem a co nabízejí dnes. Intel posunul výkon zhruba 3,5x, AMD téměř 8x! Nikdy nebyly na procesorovém poli takovéhle posuny.

Ano, TR 2990WX není dokonalý a není pro každého. Ale nemá být ani jedno a AMD to nijak netají. Není dokonalý, protože je kompromisním řešením z hlediska platformy X399 a velmi dostupné ceny, se kterou AMD otřásá trhem a má probudit vývojáře. A to dělá velmi účinně. Je to čip nikoliv pro hráče (i když pro virtuální mašinu pro více hráčů najednou je ideální a překoná cokoliv, co je na poli CPU na trhu), ale pro kreativní uživatele, kteří chtějí a mohou využít tak velké množství jader pro jednu pořádnou aplikaci nebo několik "méně pořádných" aplikací, což dříve nebylo možné anebo si dosud na takový výkon a možnosti multitaskingu museli brát velkou hypotéku. Jeho využitelnost ale i díky nim nadále poroste a budeme z toho těžit všichni. Tvůrci software už nemají nač se vymlouvat, doba: „4jádra musí stačit všem“, skončila. Konečně! 32jader/64vláken je tu, teď jen software a aplikace musí dohnat procesorový vývoj, kdy poslední skoro dekádu nebyli tvůrci apliakcí zvyklí na to, že se věci takhle hýbou kupředu. A hýbat se budou. Před rokem AMD uvedlo 16jádrový TR 1950X, nyní je zde TR 2990WX, copak nás asi čeká příští rok? :).

AMD Ryzen Threadripper 2990WX

„Revoluční procesor pro revolucionáře na poli softwaru a aplikací a multitaskingu, a příslib světlých vícejádrových zítřků pro každého uživatele PC.“

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 07:19:37

Ten výkon v Raytracingu je parádní. No Tak třeba za pár měsíců Skoro to vypadá, že renderovací štafetu nyní začnou opět přebírat processory. Výkonově se samozřejmě GPU nevyrovnají, ale má to i své výhody. Jako třeba velikost RAM a defakto instatní rendering.

Udělejte pro srovnání vyrenderovaní daných scén na nějaké výkoné kartě. 1080, Vega, 1080ti. Aby šlo vidět srovnání. Co říkate? stálo by to za to ne? A můžete to potom použít ve všech následujících testech.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Encoding videa 2018-08-14 07:47:17

Díky za test. V práci by se tenhle procesor hodil (naše aplikace fungují na principu RayTrace - korporát ale stejně používá hotové sestavy od HP). Ale doma na zpracování videa a fotek vychází mnohem lépe obyčejný 8 jádrový ZEN.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 08:27:17

Ved o tom to je, firmi kupuju len hotove zostavi od renomovanich značiek a tu kraluje Intel.
Tiež by ma zaujimalo u toho 12nm hustota tranzistorov na mm2. Čo som čital tak rozdiel medzi 16nm vyrobnym procesom a 12nm procesom je 5% v hustote, aj ked matematicky by tam malo biť uplne ine čislo. Za dva roky tu bol 16-14-12 tentorok 7 a na buduci 5nm proces, ako vyzera to super len ta realita skutočneho rozmeru tranzistora je trochu inde.
Musim sa zastať vyvojaroch, ešte pred rokom tu bol highend s 4 jadrami, to že AMD tu dalo 32 jadrovi CPU ako blesk s jasneho nebana na to sa ťažko reaguje, ved trvalo 10 rokov kym s jednoprocesoroveho CPU prešli aplikacie na 4 procesori a zrazu toto
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 14:06:54

Jeden stroj s 2 Xeony a 128Gb RAM v kanceláři máme, ale jinak všichni simulujem na noteboocích s mobilním i7 (32Gb RAM) a je to dost pomalé.
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - popis 2018-08-14 08:26:21

A jen takový detail:
Popis u Pov-ray:
Velmi náročný a velmi populární renderovací program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

To mě celkem rozesmálo. Ve hrách se s ním samozřejmě počítá v omezené míře, ale pov-ray není herní renderer/ray-tracer. Myslím že v klasickém Cgi se tato metoda používá snad už 20 let. To prostě nejde moc přirovnat. Mimochodem u blenderu jste použily úplně stejnou metodu.

Takže Pov -ray není renderovací SW. Pov-ray je přímo renderer.Renderovací SW je třeba Blender, který užívá Pov-ray k vykreslování.
gepir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 09:28:37

porad premyslim jestli ten procesor koupim a vymenim za TR 1950X. Ten vykon by se mi i hodil. Dekuji za peknou recenzi DD... a ta tvoje posledni veta me tak trochu zarazila, ma teda smysl ted kupovat ten TR? :-D
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 10:22:45

7 nm? Když bude Zen II (ryzeny řady 3xxx) na novějším výrobním procesu, tak se toho dočká i TR ne? Osobně bych pak čekal, že bude umět něco jako boost mála jader hodně vysoko (takže bude "i na hry").
Taky se spekuluje o tom, že se zvýší počet jader na modul a to o jedno až o dvě, což by znamenalo při čtyřech modulech +4/+8 jader (+8/+16 dalších vláken).

Osobně teď sice slintám, ale ještě si pracovně vystačím s 1950X. Nemyslím si, že by se mi teď upgrade zaplatil, ale očekávám za rok touhle dobou masakr hodný upgradu.
gepir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 15:48:17

zajimave informace, nechapu proc ti nekdo dal plaec dolu ale budis...
ja tech 16jader vyuziju na max a uz nekdy premyslim ze par jader a threadu na vic by bodlo, ale pokud se potvrdi to co pises tak by to bylo super... asi taky jeste pockam, a pak treba koupit TR 3 ktery bude mit 48jader 96 threadu to by byl uz fakt masakr kdyby AMD toto narvalo do desktopu :-D
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 16:32:43

No, to je jen má úvaha, protože ryzen a threadripper jsou založené na tom samém ccx. A pokud se tedy má měnit ccx u ryzenu tak asi stejným způsobem změní ccx u threadripperu a to by mohlo dopadnout jak jsme psal výš. Uvidíme

Na palce sere bílej tesák, důležité je jen co bude v obchodech a já doufám v to nejlepší pro mě jako zákazníka. Takže výkon a levně A doufat můžu ne? Pro mě byl úžasný i 1800x za zaváděcích 15k, to co to pro mě znamenalo v práci byl neskutečný pokrok a když pak přišel TR? Myslel jsem, že se přeskočím blahem.

Ještě prosím o podobnou situaci s gpu, abych si i zahrál ;)
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - - 2018-08-14 10:21:38
avatar
Male doplneni, z rozdilu testu pod linuxem a pod windows 10 to vypada, ze okenni scheduler ma s 2990wx problem, protoze pod linuxem skaluje citelne lepe. Predpokladam, ze se to casem zmeni a amd to s microsoftem nejak dohromady poladi, ale v soucasnosti je s tim nutne pocitat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 10:50:44
avatar
Ano, to je pravda, do recenze jsem to nenapsal, ale AMD nás upozorňovalo že ví, že Windows Sheduler to moc dobře nezvládá, ale že s Microsoft pracují na update, do vydání CPU na trh ale hotový nebude ...
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - - 2018-08-14 14:23:35
avatar
Jinak pekny priklad kdyz se podivame i k zde zminene problemove kompresi v 7zip a jak to muze vypadat, kdyz scheduler funguje jak ma

Odkaz

Pro srovnani primo srovnatelne skore ve stejnem testu od anadtechu

Odkaz

Cely clanek zde, cisla jsou to rozhodne zajimava
Odkaz

Pripravuji dalsi clanek s vice testy a srovnanim s Windows Server 2016
BarbarH3MAN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 12:39:03
avatar
DD, ty mi tu robíš chute na novy procak,

ale ja potrebujem predať ten moj akože high-end intel x99-5830k

aby som si doložil peniaze z prasiatka

asi usporiadam dobročinnú zbierku
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 12:47:41

CPU pre male percento ludi, ale gratulujem AMD k tomuto pocinu. Tuto generaciu asi vynecham, pockam na 7nm. 1920X v pracovnom PC zatial bez problemov staci.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 13:00:14
avatar
mainstreamové 12jádro zatím určitě stačí
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 13:59:34
avatar
AMD vytvorilo high-endove monstrum s famoznym vykonom, ktore predbehlo svoju dobu, nielen technologicku, co je super, ale aj softwareovu, co uz nie je tak super. A to je prave vada na celej krase TR. Vyuzitelnost plneho potencialu este len bude. Ako pracovna stanica, kde SW podpora by mala ist rychlejsie, ok, ale ako herna masina uz nie, pretoze to bude este dlho trvat, nez TR bude hrami vyuzity.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 14:46:59
avatar
nemyslím si, že předběhlo dobu (to spíše jiní zaspali dobu), a rozhodně si nemyslím že není využitelnost. Spousta lidí využije 32jader bez potíží ...

co ale AMD předběhlo jsou vývojáře a aplikace, které dobu zaspaly. Spousta aplikací prostě není dobře optimalizovaná na více jader, zejména zpracování videí apod. Stejně tak Windows scheduler je na tom velmi bídně. Se vším navíc souvisí fakt, že téměř každý SW je udělaný pro Intel, ale nemá stále optimalizace pro RYZEN architekturu atd. nepochybuji o tom, že se to bude měnit, změnilo se toho hodně od vydání první generace RYZENů a bude se toho měnit hodně dál, TR 2990WX je další velká výzva, kterou prostě nemohou vývojáři jen tak ignorovat, hlavně proto, že prostě Intel nemá nic, čím by tomu stačil a bylo to takhle cenově dostupné v podstatě pro běžného uživatele domů ...

jsem si v tomto případě docela jistý, že za několik měsíců když uděláme nové testy, bude výkon a praktická využitelnost 32jádra ještě o mnoho lepší ...
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 14:55:54

Budeete dělat nějaké to srovnání v Blenderu s nějakýma grafickýma kartama pro ukázku jak rychlý ten CPU opravdu je ? Mě by se to docela hodilo. Pov-ray blenderu škáluje výborně na GTX i AMD kartách tak i na CPU. Ideální věc pro srovnání napříč spektrem. A mě by zajímalo zda se vyplatí uvažovat o CPU pro rendering
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 15:06:13
avatar
zatím o tom neuvažujeme ... možná časem, uvidíme co nová generace NV karet s tím RTX, to by mohlo být pro ray tracing nasazení zajímavé ...
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 15:28:52

Vdiť GTX i Radeon se běžně používají pro ray tracing. RTX nepřinese kromě navýšení výkonu nic extra. Mimoto to vypadá, že celý ten humbuk nebude okolo herních karet ale nových quadro RTX karet.
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 21:30:33

Tak tedy nvidia představila RTX quadro za pěkný sumičky
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 14:50:25
avatar
Premyslet o tomhle procesoru na hrani her je dost zcestne - a taky je to v clanku nekolikrat zmineno. Hrani her je z pohledu CPU vykonu relativne podradna cinnost. Jeden graf v clanku to vcelku vystizne ilustruje, ten ktery ukazuje vykon tech nejlepsich aktualnich procesoru ve 4k rozliseni s Vegou64. Lze si v nem vsimnout, ze v tech realne nejnarocnejsich situacich je vykon CPU vpodstate uplne irelevantni - i to zastarale, mnohymi povazovano za podradne FX 8350 ztraci zhruba pouhych 10%..
ITFan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 14:44:46

Uzasny procesor. Drzim AMD palce aby cim skor s MS doladili potrebne veci. V tomto myslim, ze AMD dokaze divy. Akurat ma hneva dostupnost niektorych produktov na trhu. Zohnat server postaveny na AMD uz nie je taky problem ako este nedavno, ale zohnat slusny notebook postaveny na AMD... to je takmer "mission impossible"...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 15:09:36
avatar
u notebooků je to jednoduché ... OEM výrobci mají obrovské přebytky procesorů Intel a grafik NVIDIA, které museli nakoupit, aby dostali peníze za objem nákupů a současně aby dostaly ty produkty, o které skutečně stojí (často musí odebrat určité množství méně žádaných čipů, aby dostaly alespoň trochu těch čipů, po kterých je skutečně velká poptávka). Jinými slovy nenakupují AMD procesory a grafiky, protože by to všechno, co už mají na skladech, prostě neudali ...

Výrobci mají hotové AMD notebooky, viděl jsem jich kvanta, ale prostě jich moc nevyrábí a zdržují jejich nástup na trh protože se musí zbavit obrovských počtu Intel modelů ... ty by vedle podobné konfigurace AMD, která by však byla levnější pro zákazníky, prostě stěží prodávali. Objednávky procesorů atd. navíc dělají výrobci třeba na 2 kvartály dopředu, AMD nyní prodává více mobilních GPU i grafik, ale bude trvat měsíce, než se to projeví na trhu a budou vidět výrazně v obchodech a stejně bude Intel zcela dominovat, kvůli politice bonusů za určité početní odběry pro OEM výrobce ... není to o tom, že by zákazuníci měli skutečně výběr a měli mít to nejlepší za své peníze, jde o to, že Intel platí výrobců, za to aby prakticky nedávali AMD prostor a je to všechno schované ve složitých vztazích dodavatelů a bonusů za odběry, což už bylo kritizováno často a je stále předmětem sporů ... nicméně dokud to nebude explicitně postaveno mimo zákon, tedy prostě žádné množstevní slevy a dodatečné finanční bonusy za určitý odběr produktů, či marketingová "podpora", může to nejen Intel legálně využívat protože ví, že AMD ho nikdy nepřeplatí. To je to, co určitě pozici na trhu. Ne produkty, ale jednoduše peníze a finanční možnosti obou firem prodeje produktů "podporovat".

To je bohužel stinná stránka trhu, o čemž spousta lidí neví a myslí si, že je to opravdu jen otázka toho kolik který CPU/GPU stojí či jaký je výkonem a že to rozhoduje, co nám bude nabízeno ... z pozice výrobců je to samozřejmě jednoduché. Nevyhodí prostě všechny ty Intel produkty, které mají a které ještě musí vyrobit, protože AMD má najednou lepší nabídku pro zákazníky. Finančně se jim Intel navíc vyplácí stále více, mají na Intel věcech větší marže. Nicméně co jsem zjišťoval, tak AMD všichni budou nabízet a nabízejí, poprvé jsou po dlouhé době i pracovní a profi notebooky s AMD od DELL HP apod. takže podíl AMD poroste, jen to prostě bude pomalé a Intel verze stále budou hrát hlavní roli i když pro nás zákazníky nejsou výhodné ...
alien5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Avx 2018-08-14 16:33:13
avatar
Skoda ze ryzeny a tyto cpu jsou porad o desitky prilocent pomalejsi nez intel ve Boinc.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tf_8kS7EKy8D3DL5A0-BaAt6oUJ3mlHqP27fFz2JT7Q/htmlview#

Poprosil bych o test testovaciho balicku na tomto 32core cpu.Dekuji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 17:41:05
avatar
to je spíše optimalizací té aplikace než procesorem ... pochybuji, že je Boinc optimalizovaný pro RYZEN architekturu a 32jádrový 2990WX ...

Jinak AVX je vynález Intelu, AMD má AVX také (v rámci crosslicenční dohody), ale samozřejmě ne tak výkonné, nečekáte tedy že u těch několika velmi vzácných případů využití AVX, bude AMD lepší v této "Intel" záležitosti?

ne tento test neplánujeme, máme spousta jiné práce
alien5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2018-08-14 23:28:54
avatar
No ja nevim : "několika velmi vzácných případů využití AVX"
jenom cesky narodni team ma tusim kolik cca 100 000 lidi a jsme celosvetove na 4 miste jako ČR tak bych nerekl ze to je vzácny pripad
Jinak Ryzen na tom neni tak spatne bez podpory instrukci je na spici : https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tf_8kS7EKy8D3DL5A0-BaAt6oUJ3mlHqP27fFz2JT7Q/edit#gid=1137948795
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 23:57:37
avatar
??? mluvím obecně o použití AVX v aplikacích ...
alien5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 16:33:59
avatar
Ps kdy bude test 16 core a bude tam i test podtaktovaneho na 8 core ? Pro hry?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 17:41:30
avatar
brzy

asi ano, ale se 16jádrem není z hlediska spuštění her dnes už problém ...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 21:48:33
avatar
Citace:
test 16 core a bude tam i test podtaktovaneho na 8 core


WTF?
alien5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 23:19:36
avatar
Tomu se rika gaming mode deaktivuje se pulka CPU aby to bylo rychlejsi pro hry... to uvidis..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 23:58:55
avatar
ano má ho, ale nepotřebuje ho už moc. Se 16jádry je dnes už řada her lepší než s 8 zejména když hlavní výhodou toho 16jádra je, že můžeš hrát a zároveň dělat další věci, což prostě žádný CPU se 6-8jádry nezvládne. takže se spíše budeme soustředit na tohle ...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-14 17:18:33

pfff, na moj phenom II X6 1055T sa toto nechyta
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-15 10:06:25

Dakujem za receniu, o 2950x mam velky zaujem. Dost sa mi pacia testy aj v zatazi kedy mi na pozadi bezi viacej veci. Predtym som mal 4 jadrovy intel a podla benchmarkov som mal vykon na rozdavanie no v hre uz bola realita ina...programy na pozadi plus ked som chcel zapnut nahravanie cez shadowplay tak hra bola nehratelna, tak moc siel vykon dole. Odkedy man ryzen 1700 taktovany na 4ghz tak absolutna spokojnost.
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Podstatná k Encodingu x265 2018-08-15 10:48:45

Měl bych lepší argument k výsledkům. Použití víc jak 8 jader a 16 vláken vede k problémům s kvalitou. Někde jsem v zahraničí zahlédl hodně složité pojednání plné matematiky. I v reálu bych spíše spustil 4 instance x265 tak, aby každé video dostalo právě 8 jader. Pak se riziku problémů vyhnu a zároveň obejdu nedostatečné škálování na jádra. I na GPU obvykle nepoužívám jen jednu instanci, jde mi to líp od ruky. V tomhle scénáři by mne zajímal výsledek testu. Tak asi tak. OStatne výsledek AMD 2700X osmijádra mluví za vše. Jo a těch 64T bych fakt vypnul když už..v tomhle případě. On to x265 na víc jak 8 jádrech fakt neumí škálovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-15 11:00:06
avatar
ano, víme .... také to v článku myslím píši, že tenhle CPU se dá použít na zpracování několika videi současně ... není to jediná aplikace, protože jsem udělal jeden ten test, kdy byl zapnutý Blender a CineBench současně a výsledek mluví za vše ...
porab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-15 16:12:14

Dotaz. Bude PBO fungovat u nové desky MSI Creation když tam strčím TR1950
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-15 18:17:11
avatar
ne .... PBO je záležitost výhradně TR 2000 procesorů, vyžaduje úpravy, optimalizace a technologie, které jsou součástí procesorů samotných ...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-15 18:10:29
avatar
Do serverové stanice dobrý, pro domácí užití nepoužitelné. Navíc to žere jak malá elektrárna
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Podľa toho o koho máte GPU 2018-08-16 16:10:42

A Look At Linux Gaming Performance Scaling On The Threadripper 2950X on 16 August 2018.
Odkaz

Totiž ukazuje, že RX VEGA 64 má vrchol výkonu na dvojnásobnom počte threadov ako GTX1080Ti pri použití s Threadripper 2950X


a pre 2990WX je to e3te horšie, lebo prepad medzi 32 a 64 threadmi je pri AMD GPU oveľa nižší ako pri nVidii a to aj pri Windows
Odkaz

Pričom v dvoch testoch bol zistený fakt, že Ryzen má lepší výkon v hrách s nVidia GPU ako s AMD GPU
a AMD GPU majú väčší výkon s intel cPU ako s AMD CPU

Toto je ten menej presvedčivý test, na ten druhý neviem teraz nájsť linl
Odkaz


edit: už som ho našiel
Odkaz
travelmate [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paměti Ram 2018-08-16 07:43:54

Zdravím, chtěl bych se zeptat na radu jaké paměti Ram by jste pro tento cpu doporučili s kombinací desky Rog Zenith extreme. Corsair Vengeance RGB LED 64GB (4x16GB) DDR4 3466 jsou hodně mimo? Děkuji za radu.
vantages [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-08-27 21:20:54

na pctaning vysla pekna recenze a zaver je takovy ze to zere 4x vic jak ryzen 8c a tolik jader je zbytecny a cela etapa AMD je cesta k tomu ze jenom AMD mate zakazniky kdyz nabizi tolik jader a intel to se zakazniky myslel vzdy dobre a snad zakaznici pochopi ze amd nabizi zbytecny produkt a lepsi se vratit k 4/4 od Intelu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 163x
Komentářů: 0
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 129x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 808x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1144x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1463x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6