Strana 9 z 11
Velké téma je výkon procesorů ve hrách, ačkoliv v dnešních hrách je výkon procesoru v podstatě vedlejší. Stále jsme v období, přechodu mezi starým DX11 a novým mnohem optimalizovanějším DX12/VULKAN, kdy hry pořádně nevyužívají více než 4-6 vláken. V praxi to tak znamená, že často mnohem výkonnější procesory zaostávají v určitých situacích za slabšími čipy, které mají méně jader, ale vyšší takty. Velice často se tak stává, že slabší procesor se ve hrách prezentuje jako výkonnější, i když to vůbec není pravda.
- Jak číst výkonové testy procesorů ve hrách?
Ohledně testů výkonu procesorů ve hrách drtivá většina recenzí v podstatě klame a testuje v nastavení a situacích, které v praxi u 99% uživatelů nikdy nenastanou. Faktem totiž je, že u současných her není rozdíl výkonu mezi procesory nijak dramatický, takže aby se nějaký rozdíl změřil, testuje se schválně v kombinaci nízkého rozlišení a extrémně výkonné grafiky.
Upozornění: Mnoho recenzí a testů je také chybných. Mnozí novináři si usnadňují práci a používají výsledky starší, jenže Intel letos musel řešit vážný bezpečnostní problém a záplata pro MELDOWN a SPECTRE snížila výkon procesorů Intel. Někteří testeři však nepoužívají aktualizovaný BIOS + Windows a tak stále udávají vyšší výkon, než jaký Intel procesory mají. Pokles výkonu je až 10% proti minulosti u běžných aplikací velký zásad dostal právě „herní výkon“, který opravdu o několik % poklesl.
Faktem ale je, že výsledky herních CPU testů vlastně neukazují výkon CPU, protože ty hry nepoužívají výkon CPU jako celku, ale ukazují jen optimalizaci, a tedy výkon samotné hry (aplikace). Zejména některé Intel modely těží s vysokých taktů na méně jádrech, ale zdaleka ne všechny Intel procesory ty vysoké takty mají. AMD tak zapracovalo právě v oblasti zvýšení taktů na méně jádrech, ale také snížilo latence uvnitř čipu a zrychlilo paměti, takže výrazně stahuje náskok Intelu v oblasti výkonu na méně jader. A vidět je to právě v extrémních situacích u her
- ASUS ROG Radeon RX VEGA 64 v 1920x1080
Tohle je právě extrémní situace, kdy testujeme ultra výkonnou herní grafickou v nízkém rozlišení, což klade na CPU vyšší nároky, ale zdaleka hry nevyužívají celý výkon CPU, jen jeho části.
AMD zde ale u nových CPU podstatně snížilo náskok Intelu a síly se tak prakticky vyrovnaly a rozdíly se minimalizují i u novějších a lépe optimalizovaných her.
Jenže většina hráčů bude hrách v podstatně odlišných nastaveních. Nízké rozlišení jako je 1920x1080 bude používat v kombinaci podstatně slabší grafické karty. Neumím si moc představit, že by typický uživatel ThreadRipper a X399 platformy používal dnes něco jiného než minimálně 2K, spíše však 4K monitor nejméně.
A pokud plánujete s výkonným procesorem hrát v kombinaci s výkonnou grafikou kartou typu Radeon RX VEGA 64 a to ve 4K rozlišení, tak to bude vypadat takhle:
Opět nebude mezi výkonnými procesory dnes žádný rozdíl …
- ThreadRipper 2990WX a hraní her
– aneb tohle není herní procesor! Ale dá se …
AMD jednoznačně říká, že 2990WX není herní procesor a pokud hrajete primárně hry, tenhle procesor si prostě nekupujte. Kupte si 16jádrový 2950X, který má vyšší takty a možnost přepínání režimu pamětí mezi UMA a NUMA režimem, kdy mnoha hrám vyhovují spíše nižší latence než vyšší propustnost, u některých je to ale obráceně. U 2990WX (a 2970WX) nemáte na výběr, zde je kvůli konstrukci dostupný jen NUMA režim. Velkým problémem jsou ale samotné hry.
Možná jste se někteří setkali s tím, že na moderním počítači s moderním procesorem prostě neběží staré hry. Váš procesor je „příliš rychlý“ apod. Tvůrci starších her jednoduše nepočítali s moderním vícejádrovým HW a tak bez úpravy samotných her, či instalaci speciálního SW, starší hry prostě nerozchodíte. RYZEN TR 2990WX s 32jádry/64vlákny je oříškem nejen pro starší, ale také pro některé současné hry. Včetně nedávno vydaných titulů, kdy třeba Far Cry 5 na 32jádrech prostě nespustíte (bude update). Tvůrci her jednoduše často ignorují standardy, díky kterým by jinak problém nebyl anebo udělají něco jiného špatně. U některých her se tak s 32jádrovým TR 2990WX setkáváte s problémy, protože s takovým CPU tvůrci hry prostě nepočítali (pravda, nepočítal s ním skoro nikdo). AMD samozřejmě nedokáže opravit samotné hry (a není to jeho práce), to musí udělat vývojáři (a update např. právě pro Far Cry 5 je na cestě). AMD ale dokázalo dostat do svých ovladačů a RYZEN Master aplikace jednoduchý přepínač, kterým můžete část procesoru prostě deaktivovat.
Můžete tedy mít jen 16 nebo jen 8 jader s čímž už si hry dají říci. Výsledkem je tak velmi slušný herní výkon a bezproblémová použitelnost i tohoto procesoru, pokud si čas od času budete chtít zahrát. Samozřejmě to není ideální, ale problém je na straně her nikoliv na straně AMD procesoru. Nyní, když je 32jádrový procesor prostě na trhu a „běžná“ věc, věřím že optimalizace vycházejících her s tím budou počítat a nebudete muset vypínat část CPU, abyste si zahráli. Znovu ale opakuji, že TR 2990WX není herní procesor! Hry ovšem zvládne, zejména pokud stejně používáte monitor s vysokým rozlišením (4K), tak není žádný rozdíl proti „herním“ CPU. Jen prostě hry nedokáží nic vytěžit ze skutečného výkonu tohoto 32 jádrového zázraku …
- Proč testy her neukazují skutečný „herní“ výkon procesoru?
Nicméně musíme k tomu všemu dodat ještě jednu věc. Neexistuje totiž nic, jako herní procesor. Procesor má prostě výkon jasně daný a záleží na tom, kolik ho daná aplikace využije. U her tedy netestujeme výkon procesorů, ale výkon a optimalizace samotné hry (aplikace). Například v případě Core i7-8700K totiž víme, že je to procesor slabší než třeba Core i7-7900X nebo i RYZEN 7 2700X, přesto mohou nastat případy, kdy může vykazovat ve hrách více FPS. To ale není proto, že by to byl výkonnější procesor, je to proto, že hra neumí výkon těch výkonnějších procesorů skutečně využít a pak hraje roli takt na těch málo vláknech, která využita jsou a méně jádrové čipy mají obvykle tyto takty vyšší. Vy ale ten skutečný a celkový výkon procesorů využít i při hraní her můžete.
Stačí když mimo samotné hry budete mít v pozadí další aplikace. Samotná hra sice může využívat třeba jen těch 6vláken CPU, ale další aplikace mohou využívat další vlákna a pak se tedy naplno ukáže výkon CPU, kdy samozřejmě jen 6jádrový procesor bude mít mnohem menší rezervu, než třeba 8, 10 či 6jádrový čip. Takže na našem příkladu vidíte, co s výkonem ve hře udělá, když v pozadí mám aktivní streamování, prohlížeč s mnoha okny a další aplikace. Jinými slovy, když současně s hraním hry využívám i další výkon. Tady je 32jádro potenciální king, zejména pokud plánujete udělat virtuální mašinu, kdy na jednom PC budou moci hrát třeba 4 nebo klidně 8 lidí. 32jádrový TR tohle zvládne a místo 4 nebo 8 samostatných PC, můžete mít třeba jen jeden (s více grafikami).
O tom je výkon procesoru!
|