Strana 9 z 12
Na internetu je stále řada testů procesorů, kde ve snaze ukázat nějaké rozdíly, testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s běžným 1920x1080 rozlišením a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon. Na četné žádosti jsme zařadili i údaj o průměrných minimálních FPS, což je hodnota zajímavá hlavně u slabších CPU s méně jádry, které mají větší problémy.
- Battlefiled 4 - Jednojádrový Sapphire Radeon VAPOR-X R9 290X OC 4GB
Pro první test jsme si vybrali populární Battlefield 4, hlavně kvůli jeho hernímu engine, který je dosti rozšířený a používat ho budou mnoho blížící se hry. Nejdříve jsme otestovali DirectX11 režim:
Jak možná někteří víte, DirectX11 má spousta problémů. Mezi ty hlavní patří špatná optimalizace pro využití CPU výkonu a obecně vícejádrových CPU. Herní engine tedy obsahuje i podporu modernějšího API MANTLE:
S ním si hlavně AMD FX procesory výrazně polepší a obecně si s ním polepší hlavně "slabší procesory". Zázrak? Nikoliv! Jen tím docela padá mýtus o tom, že AMD procesory stejné kategorie jsou slabší než procesory Intelu stejné kategorie, není to pravda, je to jen tím, že aplikace jsou zastaralé a neoptimalizované a to už v tak klíčovém základu, jakým je samotný DirectX. S nástupem MANTLE (nově VULCAN) a hlavně DirectX12 by se to mělo zlepšit. Polepší si ale i vícejádrová CPU Intelu, kde díky více jádrům máme nejen více průměrných FPS, ale také mnohem lepší minimální FPS, protože všechny programy pod Windows se u více jader lépe rozloží, což by výrazně lépe mělo fungovat pod Windows 10.
- Crysis 3 - dvoujádrový AMD Radeon R9 295X2 8GB (CrossFireX)
Pořádný zápřah pro procesory je osazení více grafik. V našem případě to můžeme řešit kartou jedinou a to duálním R9 295X2, což je vlastně instantní CrossFireX dvou R9 290X. A tahle karta už opravdu vyzkouší herní výkon procesorů.
Nutno dodat, že opět svou roli hraje i zastaralé DirectX11, kdy v novém DX12 (a Windows 10) by měla být jak lepší optimalizace pro využití vícejádrových CPU, tak hlavně i lepší optimalizace pro využití vícejádrových GPU. Každopádně mezi CPU jsou rozdíly, a u výkonných vícejader opravdu vidíme znatelný přínos, když musíme krmit opravdu výkonnou grafiku nebo dokonce dvě. Každopádně v nastávajících hrách lépe využívající vícejádrových CPU bude výkon procesorů jako Core i7-5960X proti běžným CPU narůstat. Z hlediska výkonu ale obecně neznamenají SKYLAKE procesory proti HASWELL žádný posun výkonu.
Podívejme se dále ...
|