Strana 7 z 8
Živo máme taky v kategorii grafických karet. Letošní rok skončí jednoznačně úspěchem ATI a její grafické řady Radeon HD 4000, která se opravdu vydařila. Navíc ATI nám tento týden oznámila dosti výrazné slevy, které se v následujících týdnech promítnou. NVIDIA se musela cenové nabídce ATI přizpůsobit a tak cena jejích modelů není už tak absurdní, jak bývala. Ani výkon jim nechybí.
Problémem současných grafik NVIDIA je to, že už jsou zastaralé a protože víme, co jsou zač, nelze se ubránit dojmu, že dnes kupujeme stále staré GeForce8 v nové balení a s novým názvem. U vyšších grafických karet GTX 260 a GTX 280 si pak nelze nevšimnout technologické zaostalosti obou modelů. Ačkoliv jim výkon nechybí a vyrovnají se konkurenčním ATI HD 4870, je to při dvojnásobných silových parametrech. Malá HD 4870 má malé jádro RV770 a 256bit sběrnici. GTX 260 216SP, aby poskytla stejný výkon, potřebuje k tomu 2x větší jádro (což se nezmění ani přechodem na 55nm) a téměř dvojnásobnou šířku sběrnice. Zaostávají i technologicky, nemají podporu nejnovějšího API DX10.1, které bude akcelerovat i mnohé funkce v nových Windows 7. GTX 260 a GTX 280 mají nižší spotřebu, což je asi nejkladnější vlastností.
V současnosti bych doporučil v nižších cenových hladinách kolem 2000 korun pořízení ATI HD 4670, která má výkon jako HD 3850 512MB, ale poloviční spotřebu. Její konkurenci je 9600GSO, ale to je očesaná 9600GT, která není o moc výkonnější. 9600GT stojí cenově mezi HD 4670 a HD 4830 a 9800GT. V tomto případě už bych ale zvolil přímo Radeon HD 4830, která je průměrně o něco rychlejší i než 9800GT. 9800GT je stále 8800GT, která byla hitem loňských vánoc. 9800GT není v ničem nová. Kolem 4000 - 5000 korun máme dnes na výběr z HD 4850 nebo 9800GTX+. Jednoznačně se vyhněte 9800GTX bez +, když už 9800GTX. Ale to je také pořád stará 8800GTS. ATI Radeon HD 4850 je menší, výkonnější a modernější. Jako takovou bych ji tedy upřednostnil před poněkud omšelým 9800GTX+, kterému už v některých případech dochází dech. Ostatně co také chcete po grafickém jádře G92, které je tu více než rok. Zajímavý souboj je mezi HD 4870 a NVIDIA GTX 260.
HD 4870 nám v současnosti dostala hned 2x slevu a také se na trh dostává hodně 1GB verzí, které jsou rychlejší než 512MB. Doporučil bych ji tedy spíše. U NVIDIA GTX 260 málem i modely s 216SP, které, když už, tak také volit spíše. Ovšem nárůst výkonu je minimálních 0-4% proti 192SP verzi. Navíc pořád se jedná o 65nm jádro. Vzhledem k tomu, bych si už počkal na 55nm verzi, který se v ničem jiném nezmění, ale nižší spotřeba a slušný OC potenciál by za stejnou cenu byly zajímavější. Výkonově má dnes HD 4870 1GB mírně navrch, v mnoha hrách je to proti GTX 260 216SP vyrovnané, v některých je ale HD 4870 i výrazně lepší a to dokonce i než GTX 280. Nejsou však hry, kde by nějak znatelně zaostávala. Výkonově je tedy HD 4870 lepší volba. HD 4870 však ztrácí body ve spotřebě, která je jak v klidu, tak zátěži o něco vyšší než u GTX 260. Body však nahání svou celkovou moderností.
V nejvyšší kategorii je to dnes jednoznačně model HD 4870 X2. Ten je už téměř půl roku králem grafických karet a cena 12 000 korun odpovídá, i když by možná mohl v současnosti trochu zlevnit. Je to nejvýkonnější grafická karta roku 2008. NVIDIA v lednu oficiálně představí model, který HD 4870 X2 po půl roce vystřídá na výkonovém trůnu. Bude jím duální NVIDIA GTX 295, její cena ale nebude příliš nízká. A výkonově bude odhadem 10-15% nad HD 4870 X2, což je při výkonu obou hodně slušné.
Vůbec se v novém roce dočkáme několika významných událostí na grafickém trhu, které během roku náš výběr grafik podstatně ovlivní. Pro teď ale není moc na co čekat. Tedy až na výjimky, jako jsou 55nm verze GTX NVIDIA grafik, pokud ji upřednostníte. Ty se však do obchodů dostanou reálně až někdy kolem půlky ledna. Novinky od ATI čekejte až v souvislosti s uvedením HD 5000 na ATI RV870 s DX11 a to bude na přelomu března a dubna příštího roku. Rok 2009 také bude rokem nástupu GPGPU aplikací - své grafické karty budeme používat jako procesory, pravděpodobně stále ve větším měřítku. Naštěstí se už výrobci dohodli a na světě je společně podporovaný standard OpenCL a tak nám bude jedno, kterou značku grafiky vlastníme.
|