ASUS ROG Maximus Z790 HERO BTF – TEST a RECENZE super základní desky s konektory na zádech Tisk E-mail
Pátek, 16 srpen 2024
ASUS ROG Maximus Z790 HERO BTF – TEST a RECENZE super základní desky s konektory na zádech
Testy a výkon desek v praxi
altJedna z posledních LGA 1700 desek, za to opravdu pořádná a speciální! Vadí vám viditelné kabely?

• ASUS ROG Maximus Z790 HERO BTF

– TEST a RECENZE super základní desky s konektory na zádech

Pravděpodobně jedna z posledních recenzí desek velmi zasloužilé Intel LGA 1700 platformy, ale dost možná to nejlepší na konec. ASUS nedávno uvedl velmi speciální, naprosto špičkovou ROG MAXIMUS Z790 HERO BTF. Právě poslední tři písmenka, tedy BTF, jsou zde velmi zásadní. Na rozdíl od starší a dříve uvedené „standardní“ Z790 Maximus HERO verze, má tahle nejen modernizovanou běžnou výbavu, ale především má všechny konektory přestěhované na záda. Navrch má zcela nový napájecí port pro grafickou kartu, tak aby vpředu v přední části prostoru desky a PC sestavy, skutečně nebyly nutně viditelné žádné kabely.

Tento koncept a styl desek jsme již dříve viděli a testovali. Ale tohle je poprvé, kdy se objevuje na naprosto špičkové desce bez kompromisů. Každý výrobce desek si tenhle, bohužel jen velmi pomalu se rozšiřující styl, pojmenovává po svém. Zatím také nejde o vyloženě průmyslový standard, nicméně všichni výrobci desek pochopili smysl a snaží se víceméně všechny ty konektory na svých deskách v tomto stylu umístit podobně po okrajích desek, tak aby s tím jako standardem mohli pracovat výrobci PC skříní a udělat pro to potřebné výřezy. ASUS tomu svému systému říká BTF a má i jednu vlastní „pokročilou“ specialitu.

Umístit všechny napájecí a další konektory na zadní stranu desky, je poměrně snadné, ovšem stejně i tak nakonec musíte obvykle nějaké ty napájecí kabely na tu přední stranu desky vést. A to pro grafickou kartu. ASUS však tohle vyřešil speciálním napájecím slotem, který však současně vyžaduje speciální grafickou kartu, která má druhý spodní konektor za standardním PCIe x16. Nicméně výsledkem pak je, že skutečně vpředu v prostoru desky nemusíte mít vedený žádný viditelný kabel. ASUS to u dnes testované špičkové ROG MAXIMUS Z790 HERO BTF dovedl tak daleko, že většinu této desky navíc zakrývají pasivy a jiné prvky, takže nevidíte ani komponenty a PCB desky samotné. Vše je schované a elegantní.

Pochopitelně co by ROG MAXIMUS HERO, jde o naprosto špičkovou základní desku ve všech ohledech. Kromě zpracování všeho, které je extrémně „přehnané“ ve všech směrech pro potřeby běžných CPU, protože ASUS zde počítá i s extrémním taktováním, je tu také obecně špičková výbava. Protože tahle deska vychází jako jedna z vůbec posledních Intel Z790 modelů, má i aktuální prvky a technologie, které pochopitelně starší dříve vydané Z790 varianty nemají.

Ve výbavě tak kromě jiného najdeme i Wi-Fi 7, kvalitní integrovanou ALC 4082 zvukovku s posílením, 2x Thunderbolt 4 a všechny nejnovější extra ROG prvky taktovací a „výkon optimalizující“ výbavy, kterou ASUS doposud vymyslel. Jinými slovy jde o jednu z nejlepších, ne-li v mnoha směrech nejlepší LGA 1700 základní desku pro Core 13000/14000 procesory vůbec.

A velmi pravděpodobně lepší desku pro tuhle platformu už ani nikdo neudělá. Navrch má i tu specialitu v podobě konektorů umístěných na zadní stranu. Takže jsme ji důkladně proklepli v praxi …

Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvícení
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvíceníÚterý, 01 říjen 2024