GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE – TEST a RECENZE cool AM5 základní desky pro AMD RYZEN Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 07 March 2024
Přejít na obsah
GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE – TEST a RECENZE cool AM5 základní desky pro AMD RYZEN
Základní deska
Základní deska v praxi
Provozní vlastnosti a taktování
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE je jednou z nejnovější AM5 desek na trhu, kdy tahle platforma je na světě už dva roky. Brzy se s nástupem ZEN 5 generace procesorů RYZEN očekává výrazná obměna AM5 desek. Ovšem podpora starých i nových AM5 procesorů zůstane i u těch současných. Sama deska má některé z novějších aspektů stylu a výbavy, které dříve uvedené AM5 Gigabyte modely nemají.

Její hlavní nabídkou je ten velmi výrazný design. Tedy bílé/šedé PCB, stříbrné pasivy atd. prostě cool vypadají deska. Jinak nepřekvapí dobrá a rozhodně celkově stále bohatá výbava. Chudší než u X670E sourozence, který je ale dražší. B650E má přitom stále vše, co je skutečně třeba a ve slušném množství pro běžné uživatele. Možná absence modernějšího USB 4.0 by se dala vytknout s ohledem na celkovou cenu desky. Vzhledem k ní rozhodně nepotěší kvalita integrovaného zvuku, který ve formě ALC897 je absolutně tím nejzákladnějším, co snad existuje. Opravdu nepotěší a nedoporučuji používat nikomu, komu trochu sejde na nějaké kvalitě zvuku. Gigabyte evidentně sází na to, že všichni uživatelé této desky budou řešit zvuk svého PC jinak.

Právě cena desky může být trochu oříšek pro některé. Stojí 6600 korun vč. DPH, což není vyloženě málo. B650E je ovšem zdaleka nejlevnější platforma s plně PCIe 5.0 designem, tedy GPU i jedním M.2 SSD současně. Nicméně tahle konkrétní deska už se hodně zblízka dívá na záda lépe vybaveným X670E deskám, které začínají jen o 1000 korun výše. B650E modely jsou prostě v cenové hladině 6 – 8 tisíc korun, která je už poměrně vysoko pro mnoho potenciálních uživatelů.

Ovšem zároveň nejsou o moc levnější než X670E modely. Nicméně v tomto případě Gigabyte, která má v podobném cool světlém zpracování i B650 bez E, tedy GIGABYTE B650 Aorus ELITE AX ICE, tak jeho cena není o moc nižší. Je za 5900 korun. Takže příplatek na B650E verzi je podle mě výhodný. Pokud byste chtěli X670E variantu, tak tou je X670E AORUS PRO X v designově podobném zpracování. Ale má výrazně robustnější zpracování, o něco vyšší výbavu (překvapivě však také stále jen s tím mizerným základním ALC897 zvukem). Její cena je 8500 korun, vč. DPH, takže stojí za úvahu. Pokud si tedy nepotrpíte na kvalitní integrovaný zvuk. Ten u této série Gigabyte desek bohužel nenajdete. Výrobce se rozhodl, že tam dá jen nejzákladnější kodek, protože spoléhá na to, že většina uživatelů bude používat jinak řešený zvuk svého PC.

  • Závěr

Pokud hledáte pěkně vypadající, slušně vybavenou desku pro AMD RYZEN, je GIGABYTE B650E AORUS ELITE X AX ICE rozhodně zajímavou možností. Podobných designově výrazných AM5 desek na trhu není mnoho. Snad jen příznivci kvalitního integrovaného zvuku mají smůlu, že na ně u nich Gigabyte moc nepamatoval. Takže pokud se na integrovaný zvuk chcete spoléhat, tady bych volil jiný model desky. Ale jestli řešíte zvuk jinak, přes USB, přes zvukovou kartu apod. je to pochopitelně jedno.

Poměr cena/výkon také není vyloženě silnou stránkou, neurazí, patří do průměru, ale ani na něj se Gigabyte s touto konkrétní edicí desek nesoustředil. Předražená však není. Prostě dobrá deska s velmi dobrým zpracováním a solidní výbavou, která zaujme především výrazným světlým designem, takže naše doporučení v tomto ohledu určitě má. Dobrá a pěkná deska.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 10:24:38
avatar
Desky ošizené na kvalitě zvukovky jsou poslední dobou u Gigabytu běžné i u top modelů obou platforem. U jinak dobře konstruovaných desek to zaráží. K herní sestavě bych od této značky asi málokterou doporučil, pokud někdo nechce samozřejmě používat samostatnou zvukovou kartu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 10:55:44
avatar
GB ví, že většina běžných uživatelů dnes stejně používá USB zvuková řešení (headsety apod.), náročnější uživatelé pak externí zvukovky/DAC, takže z tohoto úhlu pohledu to rozhodnutí chápu, je to ale ušetření ve výši maximálně 10 dolarů na nákladech, což je rozdíl mezi opravdu TOP kvalitní integrovanou zvukovkou a něčím jako ALC897 ....
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 11:43:22
avatar
Podle mě to je záměr Gigabyte.
U Intelu i na levnější desky jsou zvukovky ALC 1220, ale Gigabyte u AMD dává pouze ALC897.
Škoda, měl jsem Gigabyte desky jinak v oblibě.

Vypadá to, že o tom, jak budou vybaveny desky od AMD rozhoduje u výrobců některých desek Intel,
stejně jako Nvidia rozhoduje, že MSI přestalo vyrábět grafiky AMD.

Jinak myslím, že naprostá většina uživateů PC používá integrovaný zvuk, jen opravdu hrstka si kupuje externí zvukovky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 11:49:04
avatar
já jsem si jistý, že většina uživatelů dnes používá USB řešení zvuku a ti co si potrpí na kvalitu pak klasické zvukovky, ale častěji dnes externí DAC řešení ...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 18:29:37
avatar
Je to možné, ale já z desítek, možná více jak sta uživatelů desktopů, notebooků, tabletů, mobilů, atd., nikoho neznám.

Postavil jsem dost PC, nebo kupoval NTB na objednávku, ale nikdo neměl požadavek na externí USB zvuk, nebo kartu do desky, před cca 15 lety občas, nyní nikdo, každému stačí zvukovka integrovaná.
Dokonce jsem některým domlouval, že když poslouchají hodně hudbu, byla by lepší zvukovka vhodná, odpověď byla, je to zbytečné.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 22:45:21

Že je to zbytečné je možná pochopitelné z důvodu nákladů do zvuku. Pokud totiž dotyční mají obyč repro, tak rozdíl se zvukovkou dokáže být i těžko rozpoznatelný. Je to jako provozovat high end kartu na fhd TN monitoru (vím, aspoň více fps)
Takže ve finále by se jim to sakra prodražilo. Jinak také patřím k těm co používají usb zvukovku.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 11:22:49

to by ses divil. otec ma nejake stare repro od creative ktery stalo kdysi kolem litru, a kdyz sem mu upgradoval pc tak mnohem lepsi zvuk z alc1200 proti nejaky alc800 poznal hned na prvnim pusteni nightwish z youtubu
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 22:35:56

tak já třeba koukám, aby deska měla SPDIF. Dřív to měla každá. Zvládne to 6 kanálů, žádné zvuky zatížení PC z repro. jeden kabel.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 00:28:22
avatar
Ja pro zmenu pouzivam vyhradne optiku, taky jeden kabel, zadne ruseni, nezalezi na zvukove karte.. Desky od Gigabyte ale u mne upadly v nemilost. Ostatne velka trojka mne posledni dobou dost odrazuje, asi sem se jejich portfoliu zacal spise vyhybat - a s tema alternativama jsem posledni dobou velmi spokojen.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-11 12:44:15
avatar
U Intelu je to v poslední generaci stejné, ALC1220 dávají až do opravdu dražších desek kolem 8 tisíc.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 07:41:24
avatar
DD, mě to přijde jako pouhé omlouvání výrobce, že to odrbal. U GB to není poprvé, ani naposled...horší audio u drahých desek. Proto asi často audio codec ani neuvádí ve specifikacích.
U desky za 7tis je to pro mě neomluvitelné.

Neznám nikoho, kdo by používal jinou než integrovanou zvukovku. To je totiž ten běžný uživatel.

A jak uvádíš níže (resp. výše):
Citace:
já jsem si jistý, že většina uživatelů dnes používá USB řešení zvuku
, no tak já jsem si jistý, že ty znáš také více lidí co jede na integrovanou zvukovku než těch co má nějaké lepší řešení
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 09:21:32
avatar
já ho neomlouvám, upozorňuji na tu mizernou zvukovku v článku několikrát a nesouhlasím s tím rozhodnutím na tak drahé desky tak špatnou zvukovku dávat, ale současně říkám důvod, který k tomu GB mělo .... ale nesouhlasím s tím, myslím že je to dost jasné ;)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-12 16:01:11
avatar
Budiž, ale v té diskuzi to tak nevypadá. Spíše to právě evokuje jakési omlouvání či ospravedlňování proč to tak je.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-14 06:51:53
avatar
Keď sa použije dac prevodník z hdmi, tak sa dá z neho vytiahnuť len zvuk a obraz môžem mať ďalej cez displey port?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 439x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 284x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 851x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6