Gigabyte X870E Aorus Master – TEST a RECENZE skvěle udělané výborně vybavené AM5 desky Tisk E-mail
Pátek, 04 říjen 2024
Gigabyte X870E Aorus Master – TEST a RECENZE skvěle udělané výborně vybavené AM5 desky
Základní deska v praxi

V předchozí generaci X670E modelů, Gigabyte udělal poněkud neextrémní XTREME variantu, která měla ve skutečno design a provedení MASTER verze konkurenční Intel platformy. Současně pak Gigabyte udělal X670E MASTER variantu tak, že prostě trochu očesal tu X670E XTREME, takže mezi těmi deskami nebyl ve výsledku zase tak moc velký rozdíl v praxi (až na cenu a některé prvky výbavy). U nové X870E generace tak Gigabyte udělal změnu přístupu. X870E MASTER má zcela nový vlastní design, kdy je ve velikosti ATX, zatímco nová X870E XTREME bude mít jediná E-ATX design a půjde o svébytný model, ačkoliv stále pravděpodobně nebude tak extrémní, jako také chystaná Z890 XTREME. Zatím jsem neměl možnost se na X870E XTREME podívat, možná později, až ji GB uvede na trh. Cena však počítejte, že bude také extrémní.

To nový X870E AORUS MASTER v tom ATX provedení sice není levná, ale nestojí vyloženě nesmysl. Stále však jde o desku, kde Gigabyte nedělal kompromisy, pokud jde o zpracování elekroniky, PCB a většiny výbavy. Současně jde o desku orientovanou prostě na domácí nadšence, má hodně život a osazení komponent usnadňujících vychytávek a detailů. Velmi propracovaná a velmi kvalitní dobře vybavená deska. Gigabyte však zase nevymýšlel vyložené zbytečnosti. Není ani přehnaná, pokud jde o množství kovu na pasivech apod.

Jde o naprosto špičkovou základní desku s plnou výbavou a vynikajícím nekompromisním (až přehnaným pro běžný provoz) zpracováním všeho, na čem záleží, takže cena startuje kolem 14 000 korun vč. DPH. Není sice na úrovni TOP modelů konkurence, kdy ovšem ani není TOP modelem Gigabyte v rámci AM5 platformy. Nicméně konkurentů má hromadu a mnozí z nich startují kolem 12 tisíc korun. Takže GB podle mě tu cenu přeci jen bude muset trochu snížit, protože jde o podobně vybavené desky a v podobných zpracováních. Pokud bych měl něco vytknout, tak asi ta integrovaná zvukovka mohla být zajímavější a někomu bude chybět ten větší počet 3,5m portů. Ale to je tak asi všechno.

Kdyby GB trval na té vyšší ceně kolem 14tis proti všem, tak by kromě lepší zvukovky s plnou výbavou měla mít i druhou LAN, pak by se ta vyšší cena asi dala akceptovat. Z hlediska ovládání a stylu BIOSU a aplikací je trochu jiná než systémy ostatních výrobců (každý je trochu jiný). Samozřejmě jaký je lepší je velice individuální. Mě osobně přijde Gigabyte nejpřehlednější, pokud jde o BIOS, ale Windows aplikace jsou trochu těžkopádnější, ovšem fungují OK. Ale jak říkám, je to individuální, obecně však má Gigabyte vynikající podporu a kvalitní BIOS i aplikace.

Celkově pokud máte starší generaci X670E AORUS MASTER, tak je nová X870E AORUS MASTER zajímavá, ovšem výkonově mezi nimi z hlediska CPU a GPU není pochopitelně prakticky žádný rozdíl. Ovšem samotná deska je jednak fyzicky menší, takže se s ní ve většině skříní lépe pracuje, přitom má stejný stupeň výbavy, ovšem ta je modernější. Předchozí verze vůbec neměla USB4, nová je má. Je tu také mnohem rychlejší LAN i Wi-Fi 7. Snad jen škoda že integrovaná zvukovka se nezlepšila a zůstala stejná i s tím omezeným počtem konektorů. S ohledem na cenu desky, měl Gigabyte určitě zapracovat i v této oblasti.

Jinak se však desce nedá nic vytknout. Jde o robustně zpracovanou desku, plnou chytrých užitečných detailů s vysokým stupněm výbavy, kde opravdu nic nechybí. Potěší těch více PCIe slotů a obecně design desky je elegantní a funkční. RGB podsvícení lze samozřejmě vypnout. Zkrátka vynikající deska, jen ta cena je vysoká, ovšem pokud to akceptujete, můžeme Vám ji jen a jen doporučit. Gigabyte X870E Aorus Master je prostě vynikající skvěle udělá základní deska pro současné i budoucí AMD RYZEN AM5 procesory ...

Za výbavu děkujeme našim partnerům