Minulý článek vzbudil velikou diskusi na téma ICQ a spol. Vyvstalo také několik dalších otázek a tak nutné věnovat se tomuto tématu dále do hloubky a probrat některé sporné body.
Poslední článek o IM ( ICQ: Český masochismus v IM (Instant messagingu) ), věnovaný fenoménu české internetové komunikace - ICQ, nečekaně rozdmýchal vášnivou diskuzi, která naplno odhalila fakt, že mnozí uživatelé nerozlišují zásadní pojmy jako je služba, poskytovatel, síť, protokol, klient. Pojme se tedy podívat na IM trochu blíže. V tomto příspěvku si rozebereme základní pojmy a porovnáme si nejpoužívanější IM služby trošku podrobněji, aby bylo jasné, o čem hovoříme ...
Základní pojmy:
- Služba: - produkt, který využíváme. V našem případě je to možnost komunikace způsobem, který se nazývá Instant messaging (IM)
- Poskytovatel: - subjekt, který provozuje danou službu na svém HW, případně ve své síti
- síť: - zpravidla se jedná o virtuální síť vytvořenou v Internetu (případy, kdy vám poskytovatel pronajme i fyzicky kus drátu jsou velice výjimečné)
- protokol - Je to jakýsi jazyk, pomocí kterého se jednotlivé body v síti dorozumívají
- klient - program, který umožňuje uživateli komunikovat prostřednictvím protokolu v dané síti
Například:
Poskytovatel - společnost AOL, provozuje síť ICQ, pracující s využitím protokolu OSCAR, a klienta "ICQ X.x" (kde X.x je verze programu)
Zde je třeba zdůraznit, že každá ze zmíněných položek má své podmínky použití (licenci) a při používání je třeba dodržovat VŠECHNY! Nestačí proto přečíst si licenční ujednání programu a nezajímat se o podmínky využívání služby. Dodržení licence programu (klienta) vás samo o sobě neopravňuje k využívání služby a sítě daného poskytovatele.
Například:
Instalací klienta Miranda na svůj počítač neporušujete licenci SW - tedy klienta (programu). Samotná existence Mirandy na vašem disku je zcela v pořádku. Pokud ovšem použijete toho klienta k využívání nějaké služby v rozporu s jejími podmínkami, dopouštíte se neoprávněného jednání. Pokud tedy použijete klienta Mirandu ke komunikaci s kamarádem prostřednictvím sítě Jabber, je vše zcela v pořádku. Síť Jabber vaši volbu klienta nijak neomezuje. Pokud ovšem použijete tohoto klienta (Mirandu) ke komunikaci prostřednictvím sítě ICQ, dopouštíte se neoprávněného jednání, neboť podmínky použití sítě ICQ využití jakéhokoli jiného SW, než dodaného společností AOL, VYLUČUJÍ. Teď, když už víme, že je třeba dodržovat všechny podmínky, ne jen ty spojené se samotným programem (klientem) na našem disku, pojďme se podívat na 2 z nejvýznamnějších hráčů na trhu.
Pro ty, kdo nečetli předchozí článek, je na Wikipedii možné nalézt statistiku počtu uživatel jednotlivých sítí:
Samotná Wikipedia není zárukou správných čísel, jak zde mnozí správně argumentovali minule. Pro jejich informaci proto zdůrazňuji, že statistika na wikipedii uvádí zdroj, což většina z diskutujících bohužel přehlédla. Tímto zdrojem je společnost "Nielsen Netratings", což je firma, kterou statistika živí. I z tohoto důvodu této statistice na wikipedii věří i agentura REUTERS, když na ni sama odkazuje:
Tedy o počtech můžeme polemizovat, jisté ovšem je, že data dodala renomovaná společnost a využívá je i renomovaná tisková a informační kancelář. Pohled do statistiky pak mluví jasně. Nejvýznamnějšími hráči jsou AIM, Jabber, Yahoo, QQ, Sametime a Skype. Situace v ČR je ovšem jiná a proto se budeme zabývat jen dvěma z nich. Nejvýznamnějším uzavřeným hráčem je ICQ (jehož 40% uživatel tvoří právě Češi a Slováci) a jeho pravým opakem, otevřenou sítí Jabber.
Srovnání obou sítí si provedeme v přehledné tabulce:
Srovnání obou sítí/protokolů je poměrně jednoduché. Zelenou barvou jsem označil vlastnosti, které vycházejí uživateli maximálně vstříc, červenou pak ty, které uživateli život komplikují. Samozřejmě jsem si vědom, že se zde najde velká řada uživatel, kterým některé nebo dokonce všechny červené položky budou "ukradené". Proto bych prosil ty, kterým restrikce a zákazy vyhovují, aby se v klidu vyjádřili pod článkem, a nenadávali tady, že například otevřený protokol je jim na nic. Není to totiž pravda.
Co se týče identifikace uživatele, za mnohem lepší považuji způsob username@hostname, protože je zapamatovatelný. Pochybuji, že si někdo pamatuje 9 místná čísla svých přátel. Na druhou stranu jsem tyto vlastnosti označil žlutě, tedy neutrálně. Jak je vidět, samotný protokol OSCAR není proti XMPP žádný technologický či uživatelský zázrak. Pojďme se tedy přesunout k jednotlivým klientům (programům).
Shrnutí vlastností jednotlivých klientů ukazuje následující tabulka:
Z tabulky vyplývá několik zajímavých poznatků:
- - Pro síť ICQ existuje řada alternativních klientů, žádný z nich však NELZE legálně bez porušení podmínek daných společností AOL používat (za všechny jmenujme velmi oblíbený QIP).
- - Síť ICQ je z pohledu uživatele maximálně restriktivní
- - Uživatelé Linuxu a dalších unix-like OS nemohou legálně používat ICQ
- - Uživatelé klienta ICQ nemohou komunikovat s uživateli ostatních sítí.
- - Pro uživatele sítě jabber není nutné používat multi-protocol klienta, pokud chtějí komunikovat s ostatními sítěmi. Záleží na Poskytovateli služby, zda provozuje transporty do ostatních sítí.
Čeští poskytovatelé
nyní se dostáváme k tomu pro nás nejdůležitějšímu, a to srovnání 2 konkrétních služeb v ČR. Jediným světovým poskytovatelem služeb ICQ je společnost America-on-line (AOL), které v poslední době dělá v našich končinách "dealera" společnost Atlas.cz. Naproti tomu, Jenom v ČR je několik poskytovatelů služeb sítě Jabber, a to ať už komunitních, nebo komerčních. Za nejlepší český Jabber server bývá mnohými považován Jabbim s několika aliasy (jabbim.cz, jabber.cz, jabbim.com, njs.netlab.cz atd.) Tento server provozuje spolčnost HumboldTek. s.r.o.
Než se podíváme na následující grafické srovnání, řekněme si něco o hodnocení. Do hodnocení byly zahrnuty pouze služby přímo propojené nebo dostupné z IM klienta. Pokud společnost provozuje další služby, nesouvisející s IM, třebaže používají stejný uživatelský účet, nebyly do hodnocení zahrnuty (porovnáváme pouze IM služby). Veškeré informace vycházejí z oficiálních dostupných informací poskytovaných oběma poskytovateli na jejich webu a z osobních zkušeností autora. Pokud, zejména u ICQ, nějaká doplňková služba chybí, není to chyba záměrná a dopředu se za ni omlouvám.
Z poslední tabulky lze vypíchnout několik zajímavých informací. Web o ICQ společnosti Atlas je poměrně přehledný, nicméně poskytuje pouze základní informace a možnost stažení Atlas klienta. V porovnání s webem Jabbim.cz je velice chudý a zejména absenci obsáhlejších návodů hodnotím záporně. Jeho dnešní konkurent Jabbim.cz je rovněž velmi přehledný, ale také bohatý na informace, k dobru je třeba také přičíst existenci několika jazykových mutací. Proto web Atlasu hodnotím znaménkem "-" a jabbim znaménkem "+". Nabídka doplňkových služeb více-méně kopíruje možnosti jednotlivých sítí/protokolů. Velkým plusem ICQ/Atlasu je podpora komunikace hlasem, na niž se v sítí Jabber zatím stále čeká. V ostatních oblastech si většinou lépe vede Jabber, kde je jistě příjemný fakt, že můžeme využívat služeb více různých poskytovatelů najednou a také možnost komunikovat s ostatními sítěmi, kde jedinou překážkou můžou být podmínky použití cílové sítě.
Tento článek, ať už působí jakkoli, nemá za cíl kohokoli přesvědčovat o tom, jakou síť má pro svůj IM používat. Cílem tohoto článku je pouze snaha, porovnat 2 významné možnosti IM v ČR a nastavit uživateli zrcadlo, ve kterém ať si každý vidí, co chce. Do dnešního porovnání by se ještě určitě dala zařadit síť MSN. Bohužel jako autor s ní nemám žádné zkušenosti. Pokud by někdo z čtenářů měl chuť a možnost poreferovat pro ostatní o možnostech MSN a představit nám ho, rád uvítám.
Zvědavým a informace chtivým čtenářům vřele doporučují následující zdroje:
El-Condor is offline :o)
Tento článek nemusí vyjadřovat názor redakce ddworld.cz. Článek nebyl významově ani obsahově redakci měněn.
Pozn. by DD: Osobně komunikačním protokolům tolika pozornosti nevěnuji, takže tyto články shledávám velmi zajímavými. ICQ je dle mého názoru využíváno hlavně ze setrvačnosti a kvůli tomu, že je prostě zažité a jeho zřízení a užívání je vcelku primitivní záležitostí. To samozřejmě nemění nic na tom, že většina jeho živitelů v ČR nezná podmínky této služby, či je porušuje. To mě přivádí k myšlence na zajímavý článek na téma čte vůbec někdo podmínky užívání nějaké služby, programu apod.? A když, tak kolik lidí je dodržuje?
Pokud máte chuť napsat nějaký pěkný zajímavý článek na zajímavé téma pro čtenáře ddworldu, pak máte možnost. Má emailová schránka
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
i ICQ ;) (238 806 164) je vám k dispozici. Na zajímavé články je na ddworldu místa neomezeně! ...
|