Měl jsem možnost si prohlédnout Concorde i zevnitř a stále si myslím že je nejen škoda, ale hlavně ostuda, že se běžné nadzvukové létání hodilo tak rychle přes palubu a nemyslel jsem si, že skoro v roce 2020 budeme bez nadzvukových letadel. Co bylo možné a realizovatelné v letech 1976 – 2003, to ani skoro 20 let poté nezvládáme. Od smutného konce letadel Concorde není na světě žádné běžné dopravní letadlo, které by nadzvukově létalo :(. A tak se prostě z Londýna do USA nedostanete za méně jako 7 hodin, i když v roce 1974 to šlo za 3,5 hodiny. Richard Branson (Virgin) a skupina inženýrů v projektu Boom se ale snaží opět o nadzvukový dopravní stroj. Představili projekt letadla Boom XB-1 pro cca 50 lidí. Je tedy o něco menší než Concorde, nicméně měl by být mnohem ekonomičtější a vyspělejší. Jedním z velkých problémů Concorde byla značná spotřeba paliva. XB1 má být několikanásobně efektivnější a přitom dosahovat 2,2Machu. Cílem je opět těch 3,5 hodiny na trase Londýn-NY. I tak nebude cestování z počátku levné, lístek má stát 125 tisíc, což je ale srovnatelné s běžnou první třídou dnes. Do dalších let to má být i levnější a autoři projektu chtějí, aby se nadzvukové létání stalo tak běžné, jak létáme dnes. S prvním komerčním letem se ovšem počítá až v roce 2023. Jsem zvědav, jak se autoři vypořádají s jedním aspektem, kvůli kterému měl Concorde zákaz létat v některých oblastech. A tím je sonický třesk (na druhém videu). Zbavit se ho totiž nejde a rána je to obrovská a pro okolí značně nepříjemná. Stejně doufám, že se kolem toho roku 2025 nadzvukově proletím, Concorde jsem nestihl :(.
Concorde musel skončiť, technicky nebol dobre vyriešený. Kusy gumy, ktoré opotrebované odlietávali z podvozku, mohli priamo smerovať na palivové nádrže a poškodiť ich, aj ak známu nehodu pravdepodobne zapríčinil úlomok kovu. Tým pádom, nebolo lietadlo nikdy bezpečné a je šťastie, že zhorel iba jeden stroj, čo viedlo k stiahnutiu Concordu z bežnej prevádzky. Odkaz
tu nehodu způsobil úlomek z Boingu, který startoval před tím Comcordem, samotný Concorde byl v pořádku .... spousta letadel mělo nehody a létají dál ....
Tomu sa čudujem aj ja, bežné lietadlá padajú viac a stále sa využívajú. Je to už dlhšie, ale videl som na ten konkord dokument, Discovery, či Viasat History, neviem už presne. Ale, tam muselo byť väčšie riziko, ak concorde úplne stiahly. Čo som pozeral, tak tuším vraveli niečo v tom zmysle, že poškodené palivové nádrže našli aj na iných konkordoch. Ono Tá gumu samotná, čo odlitava z podvozku kôli opotrebeniu, tak bývajú aj väčšie kusy a má to svoju váhu a aj kinetickú energiu. A často to odlietávalo smerom ku krídlam, ktoré sú prakticky celé jednou palivovou nádržou. Keby nehrozilo niečo podobné u viacerých strojov, tak by podľa mňa Concorde nestiali, prípadne by iba urobili nejaké vylepšenia, tak ako sa z času na čas vylepšia bežné prúdové lietadlá.
možno, ja môžem vychádzať z niečoho, čo som videl v telke o tom, nepoznám detailne celé úmysly s Concrdom, ale nebyť tej katastrofálnej nehody Concordu, tak by asi lietal dlhšie, myslím, že na tom sa zhodneme...
Concordu zvonil umíráček dlouho před tou nehodou ... byl to především nerentabilní provoz, luxus nabízený concordem byl i přes vysokou cenu letenek "dotován" šlo hlavně o prestiž... letadlo bylo špičkové jenže technicky příliš náročné a s malou kapacitou oproti konkurenci... ta nehoda už pak jen byla optimální důvod proč to ukončit....