Formule 1 není jen sport a business, je to objektivně nejdražší vědecký a konstruktérský projekt v historii, kromě tedy vesmírných programů. Samozřejmě F1 využívá nejmodernější technologie v oblast IT, materiálů atd. A sledovat a zájem o F1 stále stoupá. Jak jistě mnozí víte, F1 nebo-li Formule 1, jak už název napovídá, je „formule“, tedy soubor pravidel, v rámci kterých teamy staví své vozy a soupeří se. Předpisy se ale mění a další velká změna proběhne pro rok 2026, kdy se opět výrazněji promění auta. FIA představila novou „formuli“, podle které budou moci teamy stavět své vozy. Už nějakou dobu jsou hotová pravidla pro pohonné ústrojí, protože ta se vyvíjí delší dobu. I u nich došlo k velkým změnám. Zůstává 1,6l šestiválec s turbem, co by základ, ale končí stávající složka v podobě MGU-H (tedy generátor energie využívající teplo z výfukových plynů) protože se v běžné praxi u aut nepoužívá. To by mělo o něco zlepšit zvuk (zvýšit hlučnost). Elektrifikace ovšem zůstane, dokonce se zvýší, podobně jako je tomu u hybridních běžných aut. Ze silnějších baterií bude moci jít rovnou 350kW! Součástí toho je ovšem nový Override režim, který poskytne určitou porci energie na určitý čas (tato funkce je v mnoha závodních sériích). V kombinaci s výkonem spalovacího motoru bude mít celá pohonná jednotka kolem 1000 koní špičkového výkonu. Hlavní změna je v aerodynamice a celkovém vzhledu auta. Velký problém současných vozů je jejich vysoká hmotnost, a hlavně jsou to velká auta. Takže se s nimi špatně předjíždí. F1 pro rok 2026 tak budou menší. Rozvor se zmenší z 360 na 340 cm, šířka vozu ze 2m na 1,9m. Hmotnost se sníží na minimálních 768kg (o 30kg). Kola zůstanou 18“, ale zmenší se šířka o 25mm vpředu a o 30mm vzadu. Novinkou bude také zrušení současné podoby DRS. Ovšem F1 2026 dostane aktivní aerodynamiku, kdy „otevřít“ křídla bude možné vpředu i vzadu, a to prakticky kdykoliv na pokyn jezdce (tlačítko). Další změny v aerodynamických předpisech mají za cíl celkově snížit přítlak a umožnit těsnější souboje, tedy snazší následování auta před vámi i v zatáčkách. Obecně jde tedy o poměrně velké změny, kterých se v sezóně 2026 dočkáme. FIA představila pěkná videa, na kterých vše představuje a ukazuje. Samozřejmě teď je na teamech, aby našly mezery v pravidlech a využily jich, takže pochopitelně jednotlivé vozy budou v detailech vypadat trochu jinak než výchozí FIA „maketa“, samozřejmě se však musí do těch pravidel vejít. Současně také platí jasná omezení toho, kolik můžete utratit času a peněz na vývoj, takže to není už tak šílené a neomezené jako kdysi. No uvidíme, jak to dopadne: