Nový supersport Koenigsegg CC850 vyvolal malé pozdvižení. Jde o novou kreaci švédského výrobce superaut, který inovuje původní design CC8 z roku 2022. Ovšem pod kapotou ukrývá nejmodernější technologie spalovacích motorů, konkrétně 5l V8 s dvojitým přeplňováním má výkon až 1033kW a k tomu 9 stupňovou speciální automatickou převodovku se 7 spojkami. Co je na tom tak zajímavého? Že když si sednete do auta, najdete v něm 6ti stupňové dráhové manuální řazení. Z pohledu technologií tak Koenigsegg v praxi ukazuje, jak může manuální řazení přežít i nadá,,e a to potenciálně i u elektro-aut. Jak to funguje? Ve skutečnosti ta řadící páka a mechanismus není vůbec připojen k převodovce. Auto má přitom normálně i spojkový pedál, ale ani ten fakticky neovládá spojku. Celé je to totiž elektronické, auto je tedy fakticky automat (a dokáže tak normálně jezdit), ale v manuálním režimu se celý ten elektronický systém stará o to, že to pocitově funguje jako skutečný manuál, včetně mechanické odezvy spojky i řazení. Dokonce prý včetně toho, že při necitlivém řazení a zacházení se spojkou, auto škube, nebo vám dokonce může úplně chcípnout motor. Je to extrémně impozantní počin, pocitově a vším se to prostě chová jako manuál, i když je to plně elektronický automat. Na něčem podobném s cílem nabídnout ten „mechanický pocit“, pracují i někteří výrobci elektromobilů, zkrátka zachovat ten pocit z řízení a jízdy. Samozřejmě auto jako CC850 asi nikdo z nás mít doma hned tak nebude. Vedle toho, že produkce je omezena na 50 kusů (ovšem zájem je tak velký, že automobilka vyrobí dalších 20 kusů), je tu taková maličkost, jménem cena. Ta sice nebyla oficiálně prozrazena, ale hovoří se o ceně až 3 milionů dolarů (cca 90 milionů korun vč. DPH). Takže kdybyste někdo náhodou nevěděl, co mě máte dát k Vánocům, CC850 vyhovuje a klidně v růžové :). Nicméně ta technologie je podle mě hodně zajímavá a s velkým potenciálem. Určitě si může najít cestu časem do levnějších aut, trh a zájem tady určitě bude.
S dovolením zareguji na ten konec.
Tímhle už se zabýval před lety koncern, když se vyvíjela eSpojka (e-clutch). Možná teď koenigsegg přidal nějaké featury z periferii Logitechu a Trustmasteru a bije se v prsa, jací jsou inovátoři, ale nevymysleli to a ani to neuvedli do funkčního provodení jako první.
U mainstreamových aut se to nepoužívá, protože je to
a) dražší (ale systém přináší úspory, tak by se to časem vrátilo)
b) není to "kompatibilní" s dementními směrnicemi EU,protože při testování takto vybavených aut nevychází emise, protože auta s tímto systémem nezapadají do EU předepsaného testovacího cyklu. A to je celý důvod, proč v takových autech už teď nejezdíme.
c) něco podobného (tedy bez toho "force feedbacku") používala tuším Kia Rio.
------
Jako, já bych podobný systém bral, už jsme ho mohli mít, kdyby nám ho nezatrhla ekofašistická nemyslící unie, které nejde o ekologii ale o výběr odpustků za emise.
A u supersportu? Já mám tedy převážně zkušenosti jen s motorkami a u aut asi to nejsportovnější s čím jsme jezdil je audi TT 3,2 s 250 koňmi, což je na poměry všech supersportů ubohá seriová plečka, přes to mám pocit, že když jedu kurva rychle, tak bych se měl držet volantu a ne někde lovit řazení. A tenhle pocit mám tedy i na dálnici když jedu 130 a řídím krabicový SUV.
Tak nějak. Klasická pádla na volantu jsou nejlepší a ne nadarmo je má dnes už valná většina závodních aut.
Jen ta spojka by se jednou za čas hodila třeba na rozjezdy na sněhu/ledu/mokré trávě. Přece jen člověk má ve spojce větší cit a automat nedokáže třeba auto rozhoupat, aby se dostalo ze zmrzlé díry.
Ale nevím, jestli těch pár případů použití dává pro většinu uživatelů smysl. Asi spíš ne.
I u těch motorek už se objevují automaty s možností sekvenčního řazení a s tím jak se dnes rozšiřuje quick-shifter, se očividně lidi moc bránit nebudou. Ono proč taky? Pokud jim zůstane možnost řadit si dle libosti a zůstane i (byť virtuální) spojka, tak bonus v podobě toho, že přejedeš celou Prahu na automat, se hodí. Obzvlášť na některých mašinách je přejezd velkoměsta pořádná posilovna na zápěstí/prsty cvičící se spojkou:-)
Ta technologie je zajímavá jako technologické cvičení a však v reálu je to blbost. Každý konstruktér který opravdu něco znamená a může říci co si opravdu myslí vám řekne to co jeho kolegové i 100 let před ním, že v jednoduchosti je síla a spolehlivost. Spousta technologií v dnešních motorech byla použita pod tlakem stále nesmyslnějších požadavcích v EURO normách, aby o pár % zlepšili provozní vlastnosti motoru a na druhou stranu jsou motory čím dál více komplikovanější a tedy i náchylnější na závady a tedy pro provoz dražší. To nemluvím o technologiích které jeden problém vyřeší a další vyrobí. Příkladem je přechod od nepřímého vstřikování paliva k přímému, kdy trpí ventily a ventilová sedla napalováním, což se dříve nedělo protože palivo které šlo do válců přes ventily, ventily a jejich sedla oplachovala a tak se tam netvořily usazeniny které majitele takového auta nakonec dovedou do servisu k drahé opravě, výměně ventilů či ventilové hlavy. Řešení? Pracuje se na systému kdy budou motory pracovat s přímým a nebo nepřímím vstřikováním paliva podle tipu režimu jízdy a tedy chodu motoru. Výsledkem bude, že motor bude mít prakticky dva systémy vstřikování paliva + řídící jednotku která bude analyzovat kdy má být který systém aktivovaný. Ale nakonec to možná všechno skončí v koši, protože budeme jezdit elektrických autech. Armáda bude mít auta a tanky na baterky, stíhačky a bombardéry se vrátí k vrtuli a na křídlech budou mít solární panely. Je mi smutno kam se svět řítí. Přitom snaha maximální omezování oxidu uhličitého se děje i tehdy, kdy se ví že bez něj nemůže probíhat fotosyntéza a tím se zredukuje flora + množení planktonu. Bez toho nepřežije nic. Celé mi to přijde jen jako další zneužitá, nebo spíše vymyšlená ideologie která má zase někomu pomoci jak se napakovat.
Systémy dvojitého vstřikování (do sání + do válců) nejsou nějaká hudba budoucnosti, jak to podáváš, ale má už je několik let v autech více výrobců.
Každý to řeší trochu jinak. Třeba tak, že do sání to vstřikuje jen velmi malé množství pro umytí těch ventilů, nebo se to rozhoduje dle otáček a zatížení motoru, atd.
Jednoduchost je samozřejmě nejlepší pro spolehlivost, ale má to své limity, co s jednoduchým motorem dokážeš...
Nedávno jsem viděl testy z reálného provozu, kdy moderní auto s výkonem kolem 100k+ dokázalo jezdit i při dálničních rychlostech kolem pěti litrů benzínu.
To rozhodně není jen pár procent, jak uvádíš. Než přišel eko teror z Bruselu a všude se začaly cpát malé motory s turbem, tak většina aut s podobným výkonem jezdila za 7-8 litrů.
Taky mi ten Eko teror vadí, ale nezavírám oči před tím, že to přináší i nějaká pozitiva. Jen bych chtěl, aby to nechali na přirozeném vývoji a ne to takhle tlačili hlava nehlava.
Mě teda zatím tahle auta do garáže nesmí, ale třeba podlehnu a vezmu je na milost;-)
Polož si otázku, kde by moderní motory byly, kdyby do toho brusel nekecal. Tohle není příčinná souvislost, tohle je maximálně korelace. Skoro bych tvrdil, že se výkon a spotřebu moderních motorů povedlo zlepšit NAVZDORY iniciativám unie.
(Omezování nasazení nových technologí kvůli byrokratickým překážkám, vynucování splnění nesmyslných parametrů, kurvení motorů palivy s biosložkami, brutální subvence vývoje elektromobility a tím pádem odliv financí ze segmentu vývoje spalovacích motorů, atd... )
Tady nejde o to zda vylepšovat motor či ne. Tady jde o to dokdy má ekonomický smysl vylepšovat motor v závislosti na rostoucí cenu výroby toho motoru, poruchovosti, ceny náhradních dílů a z toho vyplývající úspory paliva. Dle mého ty úspory nemohou vyrušit ta negativa o kterých jsem psal. Mám podezření, že tato politika EU je jak přes kopírák použita z energetické politiky EU, kdy cílem bylo přes emisní povolenky vyšroubovat cenu elektrické energie z klasických zdrojů na úroveň ceny elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Pak se může říci proč zůstávat u klasické výroby když obnovitelné zdroje nejsou dražší. Aby si to EU pojistila tak zlomila páteř klasickému obchodnímu modelu, že běžně cenu produktu v nabídce určuje ten nejlevnější na trhu tak, že v případě energie cenu veškeré energie určuje ten nejdražší zdroj energie. Tim byl postaven obchodní kapitalistický model na hlavu. Stejně tak je to se spalovacími auty, kdy EU dalšími a dalšími požadavky šroubuje náklady na výrobu a provozní náklady co nejvýše jak je to jenom možné, aby se náklady přiblížily elektro autům. Nyní si ale EU naběhla na vlastní energetickou politiku díky které si do prosazování elektro aut hodila vidle.
Mě to přijde jako jakési emulování/simulování manuálu, ale v reálu je to pořád automat. Je to hra na něco čím to není, závislá na tom jak to někdo naprogramoval. A mě se toto docela nelíbí.
Když automat, ať tam udělají klasickou možnost přepnutí na sekvenčku - buď na řadičce nebo na pádlech pod volantem a nevymýšlejí kraviny okolo (asi jako v elektru se emuluje zvuk spalováku nebo na digitálních displejích jsou analogové otáčkoměry a rychloměry). Prostě ověřené technologie. A nebo ať tam dají klasický manuál.
A pokud je to elektro, kde nic z toho nemůže být, tak prostě smolík a basta. A nebo dělat elektro s převodovkou.
Samozřejmě, že je to simulace manuálu. Z uživatelského pohledu je to ideální záležitost. Můžeš si řadit podle chuti včetně ovládání spojkového pedálu a přitom to nechat řadit samo, když se ti nechce.
Do auta s astronomickou cenou to dává smysl, snažit se přiblížit k dokonalosti. Ale do běžného auta je to sci-fi. To běžný člověk nezaplatí...
Jo a elektrická auta s převodovkou se vyrábí, ale je jich jen pár, protože dokud nepotřebuješ jezdit 200+, tak je to zbytečné. Proto to většina nemá. Technicky není problém dát k elektromotoru klasickou manuální převodovku a spojku. Jsou i přestavbové sady pro spalovací auta, které nahradí spalovák elektromotorem, zbytek auta zůstane beze změn a funguje to dobře.
Svezl bych se s tím. Zajímá mě jak to funguje. U automatu mi šíleně vadí ta prodleva od příkazu "řaď" a skutečnou změnou rychlosti. O dementnim zvuku ladeneho výfuku s automatem ani nemluvě.
Ale dokud to nemá spojku jako subaru wrc, čili sepnuto rozepnuto, nic mi to neříká. ..
Já teda mám klasický automat, ani to není dvouspojková převodovka a pokud mu nedám nesmyslný povel, který se rozhodne neuposlechnout, aby zabránil zničení motoru, tak řadí ihned.
Záleží hodně s čím jsi jezdil a jak stará je ta zkušenost. Automaty udělali za posledních cca 25let, kdy se přešlo z mechanického na počítačové řízení, hodně velké pokroky.
Ten můj už je tak vychytralej, že mě párkrát překvapil podřazením s meziplynem těsně před apexem, abych mohl pěkně vystřelit ze zatáčky.
A opravdu nechápu na co narážíš s tou kombinací výfuku a automatu :-O Jaký je rozdíl jestli nechám motor zpívat blízko červeného pole otáčkoměru s mechanickou převodovkou, nebo s automatem? Tam převodové ústrojí přece nehraje roli. Maximálně pokud by ses bavil o těch závodních převodovkách, které vydávají tak hlasitý zvuk, že přebije i motor...